دریوزگی فعالان ملی مذهبی از امریکا
گزارش جلسه چهار فعال فتنه با مقام وزارت‌خارجه امريكا در امارات/ آغاجری: حمایت امریکا باعث آزادی من شد
 

 

انتشار اسناد جدیدی از وزارت خارجه امریکا در سایت ویکی لیکس رسوایی گسترده ای برای برخی فعالان سیاسی جريان فتنه در ايران به وجود آورده است.

به گزارش رجانیوز، پس از آن که منابع خبری اسامی برخی از افرادی را که منبع اطلاعاتی دستگاه دیپلماسی امریکا بودند، به نقل از ويكي‌ليكس فاش کردند، انتشار سندی در مورد حضور چهار فعال موسوم به ملی-مذهبی که در فتنه 88 در ستادهای موسوی و کروبی حضور داشتند، نمایش‌گر میزان وابستگی جریان فتنه به امریکاست.

در این سند كه در روز 29 نوامبر سال 2006 مطابق با 8 آذر 1385 تنظیم شده است، به دیدار نماینده امریکا در دبی (امور ایران) با تعدادی از فعالان سیاسی اشاره شده است. هاشم آغاجری، مرضیه لنگرودی، عبدالله مومنی و علی رضا رجایی چهار فعال طيف موسوم به ملی-مذهبی هستند که در دیدار با نماینده وزارت امورخارجه امریکا در امارات حضور داشتند.

متن کامل این سند و اظهارات آن‌ها به شرح زیر است:

«مدیر گروه ایران در دبی با چهار فعال حقوق بشر و دموکراسی که در دبی برای اخذ ویزا آمده بودند، دیدار کرد.

هاشم آغاجری استاد علوم سیاسی و زندانی سیاسی سابق، عبدالله مؤمنی فعال دانشجویی، مرضیه لنگرودی فعال حقوق زنان و علیرضا رجایی روزنامه نگار (در سند ويرايش شده ويكي‌ليكس پس از عنوان كردن اين اسامي تأكيد شده كه "به شدت اسم ها محافظت شود"؛ يعني به‌جاي اسم‌ها خط تيره قرار داده شود كه تا همين چند روز پيش و قبل از افشا شدن رمز عبور سندهاي اصلي از سوي خبرنگار گاردين، اين اسامي محفوظ بود) قصد دارند که در کنفرانس فوریه سال 2007 در مورد دموکراسی و اصلاحات که توسط فاطمه حقیقت جو در "ام آی تی" سازماندهی شده است است، حضور یابند.

آغاجری گفت: او در مورد دموکراسی و دین در ایران و نقش دین در اصلاحات و دموکراسی صحبت می کند (توجه: رجایی اظهار نظر مهمی در طول جلسه نکرد.)

زمانی که از آغاجری در مورد اینکه نظرش در مورد لغو حکم اعدام و حکم آزادی او از زندان در سال 2004 چیست، پرسيده شد، او گفت: فشارهای داخلی و بین المللی مخصوصا از سوی امریکا و همچنین رسانه ها موجب آزادی من شد.

از وي پرسیده شد که آیا فشار امریکا می تواند تاثیر مضر بر پرونده های حقوق بشری داشته باشد، او با این نظر موافقت نکرد.

البته، چند نفر در آنجا نسبت به تعهد امریکا به دموکراسی و حقوق بشر سوءظن داشتند.

آغاجری معتقد بود که امریکا بر روی مسئله حقوق بشر به صورت گزینشی فشار اعمال می کند و پرسید که اگر امریکا و ایران بر سر مسائل مهم به توافق برسند، آیا امریکا از حقوق بشر در ایران حمایت می کند؟

مدیر بخش ایران، تعهد امریکا به حقوق بشر و دموکراسی را تکرار کرد و توضیح داد که حمایت از حقوق بشر به عنوان یکی از اولویت های سیاست خارجی ادامه دارد.

لنگرودی فعال حقوق زنان گفت که اگر به خاطر کودتای امریکایی 28 مرداد نبود، او الان در دموکراسی زندگی می کرد. وی گفت: در یک دموکراسی واقعی، مردم انتخاب می کنند که چه چیزی برای آن‌ها خوب است.

آغاجری گفت: دموکراسی باید از درون جامعه ایجاد شود. ایران یک کشور مذهبی مانند امریکاست و دموکراسی در ایران باید عنصر مذهبی داشته باشد. وی گفت که یک دموکراسی کاملا سکولار به اعتقادات دینی مردم ایران توهین می کند.

آغاجری گفت: ایرانیان بر ضد امریکا نیستند و اکثر آن‌ها از ایجاد رابطه با امریکا حمایت می کنند. وی گفت كه ایرانی‌ها به دخالت امریکا در امور داخلی ایران مشکوک هستند.

وی توصیه کرد که امریکا نباید کارهایی کند که به نظر بیاید می خواهد دخالت کند یا چیزی را دیکته کند.

او ادعا کرد که ایرانیان در حال حاضر در حال امتحان کردن امریکا هستند و اگر سیاست های امریکا متناقض باشد و معلوم شود که کاری که انجام می دهد در راستای منافع خودش در منطقه است، شک و بی اعتمادی به وجود خواهد امد.

آغاجری از این ایده که دبی مرکز تبادل فرهنگی و اموزشی امریکا با ایرانیان باشد، حمایت کرد.

وی گفت: امریکا 27 سال است که از ایران بیرون بوده است و باید دانسته های خود در مورد ایران را بهبود ببخشد.

او اظهار کرد که درک بهتر امریکا از ایران، صلح و دموکراسی را در منطفه به ارمغان می آورد.

مؤمنی فعال دانشجویی نیز گفت: بسیاری از رهبران اعتراض در طول ریاست جمهوری خاتمی آزاد شدند. وی گفت: حمایت دانشجویان از خاتمی نقش بزرگی در پیروی او در انتخابات داشت. مومنی می گوید: خاتمی پتانسیل زیادی برای به وجود آوردن اصلاحات داشت اما او حامیانش را ناامید کرد. وی می گوید: بسیاری هنوز به خاتمی به عنوان یک روشنفکر واقعی در مقابل احمدی نژاد یا رفسنجانی نگاه می کنند.



توضیح: مهم است که گفته شود که در بین ایرانیان منتقد دولت، هنوز در مورد انگیزهای دولت های خارجی تردید وجود دارد و همچنین آن‌ها از دخالت خارجی ترس دارند.»
 

اخبار مرتبط:


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : دریوزگی فعالان ملی مذهبی, گزارش جلسه چهار فعال فتنه با مقام وزارت‌خارجه امريكا در امارات/ آغاجری: حمایت امریکا باعث آزادی من شد,