هفته دولت گذشت، خبري از افتتاح پروژه‌هاي استان تهران نشد/
مسكن‌مهر تهران سروسامان نگيرد، غول افزايش‌قيمت كل‌كشور را مي‌خورد

 

گروه اقتصادي- ساخت مجتمع‌هاي مسكن مهر در استان‌هاي كشور آبي بود بر آتش افزايش بي‌ضابطه قيمت‌ها كه سال 86 همه به‌ويژه مستأجران و آن‌هايي را كه با جمع و جور كردن پس‌اندازشان آماده بودند تا وام مسكن را هم روي آن بگذارند و براي خود سرپناهي دست و پا كنند.

افزايش قيمت وام‌هاي مسكن، افزايش بي‌ضابطه نقدينگي،‌ كاهش سود تسهيلات بانكي و روانه شدن سرمايه‌ها به سمت بازارهاي سوداگرانه به‌ويژه مسكن و ورود مافياي دلالي و تزريق نقدينگي قابل توجه به بازار مسكن كه اخيراً يكي از خبرگزاري‌هاي با انتشار نمونه‌اي نشان داد فردي توانسته در سال‌هاي 85 و 86 يعني اوج دوره التهاب مسكن، 47 فقره وام به مبلغ بيش از 80 ميليارد ريال از يك بانك خصوصي دريافت كند.

با اين حال، طرح "زمين صفر" كه بعدها به مسكن مهر معروف شد، تا حد زيادي اين تب را كنترل كرد و با خيز به سمت افزايش عرضه، اقناع حس تمايل به مالكيت مسكن، صفر كردن قيمت زمين و پرداخت تسهيلات مناسب با سود 4 درصد نه تنها شتاب كم‌سابقه افزايش قيمت‌ها را متوقف كرد، بلكه براي اولين بار در تاريخ مسكن چند دهه اخير كشورمان، قيمت اين كالاي سرمايه‌اي شيب منفي مستمر به خود گرفت.

با اين حال، آغاز اجراي هدفمندي يارانه‌ها از دي ماه سال گذشته مقارن با چند سال ركود نسبي در خريد و فروش مسكن، جرقه افزايش مجدد قيمت‌ها را زد و اگرچه خاصيت ماه‌هاي پاياني سال كه جابجايي‌ها در آن كمتر از ساير ماه‌ها است و همچنين توافق دولت با كارخانه‌ها و صنايع در مورد تثبيت قيمت‌ها موجب شد در اين سه ماه قيمت‌ها در بخش مسكن تكان چنداني نخورد اما از ابتداي سال 90، شيب نزولي دوباره قوس صعودي گرفت.

كاهش سود تسهيلات بانكي در شرايط تورمي، افزايش قيمت مواد اوليه و مصالح ساختماني و بالا رفتن دستمزدها دلايلي بود كه بهانه را براي بساز بفروش‌ها جور كرد تا قيمت‌هايشان را بالا ببرند.

در اين ميان، برخي رسانه‌ها نيز با برجسته كردن تعابيري مانند "بيدار شدن غول مسكن" و دميدن بر اين فضا، شرايط مشابه سال 86 در دامن زدن به تورم انتظاري را ايجاد كردند كه اگرچه نتيجه آن افزايش 50 تا 100 درصدي قيمت‌ها در پايتخت مانند چهار سال قبل نشد اما به‌طور ميانگين قيمت خريد و فروش آپارتمان‌هاي تهران حدود 30 درصد افزايش يافت و به تبع آن اجاره‌خانه‌ها نيز بالا رفت.

اما چاره كار چيست؟

كارشناسان بخش مسكن معتقدند همان‌طور كه دفعه قبل ثبت نام مسكن مهر به بازار پرالتهاب آرامش داد، اين بار بايد با تسريع در ساخت پروژه‌ها، آماده‌سازي و واگذاري واحدها غول را دوباره به چراغش برگرداند. اما شرايط ساخت، آماده‌سازي و واگذاري در استان‌هاي مختلف به‌دليل تفاوت توانايي پيمانكاران مجري پروژه‌ها، ميزان همكاري استانداري و ادارات موظف به مشاركت در آماده‌سازي و ميزان تسهيلات تزريق شده، متفاوت است.

در عين حال، كار در استان تهران به‌دليل دربرگيري بيشتري حجم از پروژه‌ها كه معادل 25 درصد از مسكن مهر كل كشور است، پيچيده‌تر از استان‌هاي ديگر شده و فرآيند سه مرحله‌اي ساخت، آماده‌سازي و واگذاري نيز فاصله معناداري از برآوردها و وضعيت مطلوب دارد، به‌طوري كه تاكنون تنها هزار واحد در پرند و هزار واحد در هشتگرد واگذار شده است.

اين در حالي است كه با توجه به اثرگذاري قابل توجه قيمت مسكن در پايتخت بر ساير شهرها، كارشناسان مي‌گويند تسريع در اين فرآيند سه مرحله‌اي در تهران بايد به اولويت اول دولت تبديل شود وگرنه مهار افزايش قيمت‌ها ممكن نيست و دامن شهرهاي ديگر را نيز خواهد گرفت.

گزارش‌هاي ميداني حاكي است در برخي از پروژه‌هاي مسكن مهر، مرحله ساخت تعداد قابل توجهي از واحدها انجام شده اما مرحله آماده‌سازي و واگذاري انشعاب‌ها معطل دستگاه‌هاي ديگر است، به‌عنوان نمونه از 13 هزار واحد پروژه مسكن مهر پرديس، ساخت شش هزار واحد آن به پايان رسيده اما به‌دليل آماده نبودن تأسيسات، امكان تحويل و اسكان متقاضيان وجود ندارد. اين در حالي است كه كل 13 هزار واحد نيز متقاضي دارد.

در شهر جريد پرند نيز كه پروژه بزرگ 100 هزار واحدي در حال ساخت است، همين حالا 50 هزار نفر در صف هستند و پروژه 50 هزار واحدي هشتگرد نيز از ساخت تا آماده‌سازي با مشكل‌هايي روبرو است.

برخي كارشناسان در وزارت راه و شهرسازي معتقدند بخش شهرهاي جديد وزارت مسكن و شهرسازي بايد جديت بيشتري به خرج دهد، استانداري تهران وظيفه خود در واگذاري انشعاب‌ها و پاي كار آوردن ادارات كل استان را جدي بگيرد و رئيس‌جمهور شخصاً در اين زمينه ورود و براي رفع موانع موجود تدبير كند، چرا كه اگر تا يكي دو ماه ديگر بين 20 تا 30 هزار واحد مسكن مهر آماده تحويل به متقاضيان نباشد، اوضاع بدتر خواهد شد و آتش آن دامن شهرهاي ديگر را نيز خواهد گرفت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: