بازي دو نبش با بيداري‎اسلامي/شکست‎راهبرد "Zero Problem" ترک‌ها

 

گروه بين‌الملل- اگر تا پیش از این مقام‌هاي ترک رویکرد این کشور در قبال ناآرامی های سوریه را با تبلیغاتی فریبنده از موضعی اسلامی و انسان دوستانه تبیین می کردند، با سفر سه روزه امیر شیخ نشین بحرین به ترکیه و دیدار با رئیس جمهور و نخست وزیر، حنای ترک ها دیگر رنگی ندارد.

شاه بحرین در حالی جمعه گذشته وارد استانبول شد که گروه های حقوق بشری اسلام گرا روبروی سفارت بحرین در آنکارا تجمع کردند. ایرنا گزارش کرد معترضین عکس های ملک عبدالله و حمد بن عیسی آل خلیفه را آتش زدند و در بیانیه خود صراحتا از رویکرد آنکارا در قبال تحولات بحرین و یمن انتقاد کردند.

در این بیانیه آمده است " همسويي تركيه با كشورهاي امپرياليست غربي در حمايت از دولت آل خليفه مايه تاسف است .. آيا تركيه براي حفظ منافع آمريكا از شاه ظالم بحرين پذيرايي مي كند؟"

اگرچه رسانه های ترکی جزئیات ملاقات های شیخ حمد با رئیس جمهور و نخست وزیر را منتشر نکردند و با بی اعتنایی از کنار سفر او گذشتند اما در آخرین روز، دو کشور در بیانیه ای مواضع مشترک خود در قبال سوریه را اعلان کردند.

این رویکرد آنکارا در قبال تحولات بحرین در تضاد با مواضعی است که اردوغان چندماه پیش در قبال بحرین اتخاذ کرد، اردوغان روزهای پایانی در بیاناتی احساسی گفته بود "ما خواهان کربلای دیگر در منطقه نیستیم" اردوغان حتی علیه سعودی ها هم موضع گرفته بود "ما دخالت خارجی در بحرین را محکوم می کنیم و درباره پیامدهای خطرناک این مسئله هشدار می دهیم."

آن زمان هنوز ناآرامی های سوریه آغاز نشده بود و تهران و آنکارا مشابه هم موضع می گرفتند اما آغاز ناآرامی های سوریه و تشدید دخالت های غرب برای انحراف خیزش های مردمی، ترکیه را به عربستان نزدیک‌تر و از  محور مقاومت دورتر کرد. رسانه های بین المللی سفر چندی پیش عبدالله گل به ریاض را در همین راستا تحلیل می کنند.

تنش های ترکیه با محور مقاومت در حالی رو به افزایش است که شواهد از رویکرد جدی غرب برای ایجاد شکاف و جلوداری دولت های منطقه در اجرای سناریوهای تنش زای آمریکا در خاورمیانه حکایت دارند. چندی پیش وقتی هیلاری کلینتون در مورد "درخواست آمریکا برای کناره گیری اسد از قدرت" مورد سوال قرار گرفت، خواستار پیش دستی ترکیه و عبدالله عربستان برای طرح این درخواست از اسد شد.

این در حالی است که رویکرد تنش زایی در تقابل آشکار با اهداف دیپلماتیک دولت اسلام‌گرای اردوغان در سال های گذشته است. داوود اوغلو، تئوریسین دیپلماسی ترکیه، در سال های گذشته در چارچوب رویکرد "زیرو پرابلم"-Zero Problem-  اصلاح روابط با همسایه ها و رفع تنش ها را پی می گرفت. نتیجه این رویکرد، جایگاه ترکیه را از یک کشور فراموش شده در منطقه خاورمیانه به یک کشور تاثیر گذار رساند.

اشتباه تاریخی ترک ها چند روز پیش از این با اعلام رسمی وزارت خارجه ترکیه تکمیل شد. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای رسما نصب سیستم رادار هشدار سریع که از سوی آمریکا در اختیار ناتو قرار گرفته است، را تایید کرد. اقدامی که با استقبال آمریکا مواجه شد. نصب چنین سامانه ای بی تردید نتیجه ای جز افزایش تنش ها برای دولت ترکیه نخواهد داشت.

ترک ها در حالی با آرزوی عضویت در اتحادیه اروپا زیربار چنین اقدام تنش زایی رفته اند، که کارشناسان معتقدند با حضور مخالفان جدی همچون فرانسه و آلمان چنین اقدامی هیچگاه عملیاتی نخواهد شد و نتیجه چنین اقدامی جز به ضرر ترک ها تمام نخواهد شد.

اما ترک ها در حالی در پازل غرب ایفای نقش می کنند که چند روز پیش، انتشار گزارش سازمان ملل درباره کشتی مرمره و سرسختی اسرائیل در عذرخواهی از دولت ترکیه پیشاپیش نشان داد غرب و رژیم صهیونیستی از کوچکترین انعطافی در قبال همراهی های ترکیه در ماجرای سوریه امتناع می کنند.

در این میان اگر چه روابط اقتصادی ترکیه و اسرائیل در طی ماه های اخیر همواره روند رو به رشد داشته است و ترک ها خود از بازگشت روابط به شرایط عادی استقبال می کردند اما استفاده از ژست های ضد اسرائیلی را در مجموع به افزایش محبوبیت خود در جهان اسلامی ارزیابی می‌کردند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : بازي دو نبش, بيداري‎اسلامي, کست ‎راهبرد, Zero Problem, ترک‌ها, ناآرامی های سوریه, ,