خط و نشان ترکیه براي سوريه

 

رئيس جمهور تركيه با بيان اينكه "داود اوغلو" نامه "فرصت آخر" آنكارا را به دمشق داده است، براي سوريه خط و نشان كشيد، اما در قبال سركوب مردم بحرين توسط رژيم آل خليفه و سعودي‌ها سكوت كرد.

 
به گزارش فارس، "عبدالله گل" رئيس جمهور تركيه در گفت‌وگوي اختصاصي با شبكه "العربية" از "بشار اسد" رئيس جمهور سوريه خواست تا از آنچه که در دیگر کشورهای عربی اتفاق افتاده است، عبرت بگیرد.
 
درخواست برگزاري انتخابات آزادي و شفاف در سوريه
 
وي افزود: برخي رهبران عربي هنوز درك نكرده اند كه دیگر جایی برای حکومت های تمامیت خواه وجود ندارد.
گل در ادامه از دادن نامه اي كه از آن به "فرصت آخر" ياد مي كند به بشار اسد خبر داد و گفت كه "احمد داود اوغلو" وزير خارجه تركيه ماه گذشته در دمشق اين نامه را به اسد تحويل داده است.
وي با ناديده گرفتن طرح هاي توطئه عليه دمشق افزود: در اين نامه از اسد خواسته است تا خونريزي را متوقف و تمام نيروهاي امنيتي و ارتش سوريه را از شهرها خارج و تمامي بازداشت شدگان سياسي را آزاد كند. سپس انتخاباتي آزاد، شفاف و دموكراتيك برگزار كند.
 
رد وجود دستهاي پنهان تركيه در بحران سوريه
 
رئيس جمهور تركيه با رد وجود دست هاي پنهان آنكارا در بحران سوريه گفت: ما هر روز اخبار مربوط به کشته شدن 20 تا 30 نفر را می شنویم وسرکوب وحشیانه معترضان دیگر قابل پذيرش نيست.
وي تصريح كرد: مهم اين است پارلماني كه نماينده حقيقي ملت سوريه باشد، تشكيل شود.
 
اصلاحات اسد محدود و ديرهنگام است
 
گل مدعي شد كه اصلاحاتي كه اسد از آن سخن به ميان آورده است، محدود و بسيار ديرهنگام بوده است.
 
وي تاكيد كرد: آنكارا در امور داخلي دمشق دخالت نمي كند و فاصله خود با همه طرف ها را رعايت مي كند. اين ملت سوريه است كه بايد انتخاب كند، چه كسي بر اين كشور حكومت كند.
 
تاييد برگزاري كنفرانسهاي معارضان سوريه در تركيه
 
وي درباره برگزاري كنفرانس هاي معارضان سوريه در تركيه نيز گفت: تركيه مجال را براي برگزاري اين كنفرانس ها در تركيه و آنتاليا فراهم كرد و اين اقدام در هر كشور آزاد و دموكراتيك كاملا طبيعي است و كشورهايي مثل آمريكا و انگليس نيز به اين سازمان هاي [معارض] اجازه برگزاري كنفرانس را مي دهند اما ما معارضان را براي برگزاري چنين كنفرانس هايي ترغيب نكرده ايم.
 
مواضع تركيه در قبال سوريه با مواضع آمريكا و اروپا همسو نيست
 
رئيس جمهور تركيه درباره مواضع آمريكا و اروپا درباره حوادث سوريه گفت: تركيه تلاش مي كند كه در حل و فصل بحران سوريه نقش [مثبتي] ايفا كند تا ما خود با دستهاي خود براي تثبيت صلح در منطقه كاري كنيم و زمام امور را در دست بگيريم زيرا مواضع آمريكايي ها و اروپايي ها از ما دور است.
رئيس جمهور يمن با اشاره به مرزهاي طولاني كشورش با سوريه گفت: تركيه مي خواهد كه به ريشه هاي برادري و صداقت با تمام طيفهاي ملت سوريه تعميق بخشد. ما در پشت درهاي بسته نيز همين افكار و ايده هاي علني خود را مطرح مي كنيم.
 
تركيه پيش از بهار عربي بر ضرورت ايجاد اصلاحات تاكيد كرده بود
 
رئيس جمهور تركيه درباره بهار عربي گفت: پيش از آغاز تحولات جاري در جهان عرب، تركيه بارها بر ضرورت ايجاد اصلاحات از سوي [رژيم هاي حاكم در منطقه] تاكيد كرده بود. گزينه دوم اين بود كه ملت ها خود روند ايجاد تغيير و اصلاحات را مديريت كنند و گزينه سوم دخالت خارجي است.
 
تركيه بدنبال الهام بخشي در منطقه است نه توازن قوا
 
وي با اشاره به اين كه بايد به اين موضوع كه اين تغييرات در كشورهاي روي داده كه اكثريت آن را مسلمانان تشكيل داده‌اند توجه كرد گفت كه تركيه مي خواهد براي ملت هاي عربي نقش الهام بخش را ايفا كند.
وي با رد اين كه كشورش مي خواهد از رژيم هاي استبدادي در جهان عرب حمايت كند گفت: ما با رهبران و ملت هاي عربي درباره تحولات جاري به صراحت سخن گفته ايم.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه قدرتی براي ایجاد توازن در منطقه است؟ گفت : خیر، ترکیه روابط مستحکمی از نظر تاریخی و دوستی با کشورهای منطقه دارد، ترکیه خواهان اینکه قدرت ایجاد تعادل و توازن در منطقه نیست، بلکه خواهان همکاری است.
 
سپر موشكي ناتو تهديدي عليه ايران نيست
 
رئيس جمهور تركيه در پاسخ به سوالي درباره موافقت آنكارا با استقرار بخشي از سامانه موشكي ناتو در تركيه با ناديده گرفتن پيامدهاي منفي اين اقدام گفت: تركيه از سال 1952 عضو ناتو بوده است و اين يك طرح دفاعي براي تعامل با تهديدهاي موشكي است و هيج دولتي در اين اقدام هدف قرار نخواهد گرفت.
گل در پاسخ به اين سوال خبرنگار العربیه درباره اینکه ترکیه تحرکات ایران در منطقه را چگونه ارزیابی می کند و نظرش درباره استقرار سامانه موشکی ناتو در ترکیه چیست، آیا این طرح ایران را هدف قرار داده است؟ براي توجیه این طرح خطرناک اظهار داشت: این موشکها ضد ایران یا کشورهای دیگر نیست.
 
حمله به كاروان آزادي را به لاهه ارجاع مي دهيم
 
وي درباره اختلاف آنكارا و تل آويو درباره كشته شدن 9 فعال صلح طلب تركيه توسط كماندوهاي رژيم صهيونيستي گفت: ما تصميم گرفته ايم كه اين موضوع را به دادگاه بين المللي لاهه ارجاع دهيم تا اين دادگاه درباره مشروعيت محاصره تحميلي عليه نواز غزه تصميم گيري كند.
 
گزارش پالمر مردود است
 
رئيس جمهور تركيه در ادامه گزارش پالمر درباره حمله ارتش رژيم صهيونيستي به سوي كاروان آزادي و مشروعيت محاصره غزه را رد كرد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : خط و نشان ترکیه, سوريه, رئيس جمهور تركيه, داود اوغلو, نامه "فرصت آخر" آنكارا, سركوب مردم بحرين, رژيم آل خليفه, سعودي‌ها, ,