وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه مطرح كرد
ناگفته‌هايي در مورد ريشه‌هاي ناآرامي در سوريه و خاستگاه معترضان

 

وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه با يادآوري نحوه جرقه خوردن انقلاب‌هاي مردمي در تونس و مصر و غافل‌گيري امريكا و غرب از اين بيداري اسلامي، اضافه كرد كه امريكايي‌ها پس از اين غافل‌گيري تلاش كردند كه تحولات را مديريت كنند.

به گزارش رجانيوز، سيد علي موسو‌ي‌زاده به نقش رسانه‌هايي مانند الجزيره، سي‌ان‌ان و بي‌بي‌سي عربي در اين زمينه اشاره و در مورد تفاوت تحولات در كشورهاي اسلامي با ناآرامي‌هاي سوريه گفت: مقامات دولت سوريه مي‌گويند، اين ناآرامي‌ها از خارج از کشور هدايت مي‌شود و گروه‌هاي مسلح تحت حمايت غرب عامل کشتار غيرنظاميان هستند.

وي با بيان نقش مهم سوريه در كنار ايران و حزب‌الله لبنان در محور مقاومت، فعاليت رسانه‌هاي غربي را بر تمركززدايي از بحرين و برجسته كردن سوريه عنوان كرد و در ادامه با يادآوري نفوذ وهابيت سعودي در اين كشور، به نقش سلفي‌هاي سوريه پرداخت.

اين كارشناس منطقه علاوه بر اين مورد يعني درگيري‌هاي مذهبي از فرقه گرایی به‌عنوان مهم‌ترين راهبرد براي درگيري در سوريه نام برد و افزود: هیئت حاکمه در این کشور عمدتا از علویون هستند و این امر سال های متمادی است که برای سنی ها ناخوشایند است، از این‌رو، دشمنان از این راه وارد شده و دلیل عمده دوستی سوریه با ایران و حزب‌الله را شیعه بودن آنان وانمود می کنند. از جمله کانال‌های ماهواره ای وابسته مانند صفا و الوصال و الخلیجیه و اورینت و سایر کانال‌های ماهواره ای وابسته به غرب با تحریک احساسات مذهبی سنی ها زمینه را برای قیام علیه بشار اسد آماده می‌كنند.

وي ادامه داد: اما با اتخاذ سیاست دولت سوریه مبنی بر اطلاع رسانی صحیح از وقوع جنایت های بی سابقه توسط مخالفان نظام که عمدتا اجیر شده دشمنان خارجی سوریه هستند و با انتشار تصاویر فجیعی از جنایت ها در تلویزیون و مطبوعات این کشور ازجمله مثله کردن جنازه های نیروهای ارتش و پلیس و به آتش کشیدن این جنازها و ... و همچنین با پخش اعترافات دستگیر شده ها و آنالیز کردن مطالب و صوت ها و تصویرهای منتشره در فیس بوک و فیلم هایی که توسط گوشی های موبایل توسط گروه های مزدورگرفته می شود و در کانال های مغرض پخش می گردد، تا حد زیادی مردم را از توطئه های این دشمنان آگاه سازند.

موسوي زاده، تک حزبی بودن و برگزار نكردن انتخابات آزاد در سوريه را نيز از عوامل اعتراض‌ها دانست و خاطرنشان كرد: فشارهای بیش از حد سیستم های امنیتی (که گفته می شود 17 دستگاه امنیتی در این کشور وجود دارد) به مردم و برخی از نخبگان مذهبی، فساد اقتصادی موجود در بدنه حاکمیت نظام و وجود فقر در سطح این کشور اشاره کرد.

اين كارشناس مستقر در دمشق اضافه كرد: عمده مردم سوریه خواهان انجام اصلاحات در حکومت هستند ولی نه به قیمت براندازی نظام فعلی به ریاست بشار اسد. علاقه ای که بیشتر مردم سوریه به بشار اسد به‌ویژه به دلیل روحیه مقاومت وی دارند، پس از مشاهده رفتار ددمنشانه و غیرانسانی که توسط گروه های سلفی در این کشور در جریان است، رفتاری که تاریخ سوریه بعد از قتل عامی که صلاح الدين ایوبی در مورد شیعیان این سرزمین انجام داد تاکنون به خود ندیده بود. مردم سوریه که احساس کردند دستان خارجی و دشمنان قسم خورده حکومت فعلی سوریه در بروز این فتنه در کار است، در مقابل این اغتشاش‌ها واکنش نشان داده و به حمایت از بشار اسد دست به راهپیمایی زده و کارناوال‌های فراوانی در خیابان‌های شهرهای بزرگ از جمله دمشق، حلب و لاذقیه به راه انداختند، به طوری که چندین شب تا نزدیکی اذان صبح سر و صدای این حمایت‌ها که بعضاً با تیراندازی هوایی و نورافشانی همراه بود، شنیده می‌شد.

وي به حمايت‌هاي رهبران مذهبي اهل سنت سوريه از بشار اسد نيز اشاره كرد و نوشت: در ابتدا تصور می‌رفت با توجه به تحولات اخیر در کشورهای عربی، سوریه نیز آسیب پذیر باشد ولی با واکنشی که از سوی مردم و سران رسمی اهل سنت از جمله مفتی سوریه و مفتی دمشق و دکتر البوطی و سایر سران دینی و مذهبی که حتی از منتقدان بارز نظام بودند، در دیدارهای علمای دینی با وزیر اوقاف و سایر مسئولان عالی‌رتبه سوریه نشان داده شد، دال بر دشواری وارد آوردن آسیب به دولت سوریه است. مصاحبه های چهره هایی مانند دکتر البوطی و دکتر محمد حبش از علما و روحانیون مشهور و منتقد نظام با شبکه های مختلف ماهواره ای و موضع گیری به نفع بشار اسد به دلیل آغاز اصلاحات اساسی در این کشور و همچنین بیانیه علمای مسلمان سوریه اعم از اهل سنت و شیعه، مؤید این مطلب است که براندازی حکومت بشار اسد کار آسانی نیست.

موسوي زاده در ادامه با يادآوري تحركات نیروهای خرابکار با محوریت سلفی‌ها پس از شکست در شهرهای بزرگ مانند درعا (شهر مرزی سوریه و اردن) و جسر الشغور (مرز سوریه و ترکیه) و تلکلاخ (مرز سوریه و طرابلس لبنان)، گفت: در صدد برآمد تا داغی که اهالی حماه از نظام اسد از حدود 33 سال قبل یعنی در زمان ریاست جمهوری حافظ اسد دارند، استفاده كرده (شهر حماه به عنوان پایگاه اصلی اخوان المسلمن سوریه در دهه 80 میلادی به دستور حافظ اسد مورد حمله ارتش سوریه قرار گرفت و هزاران کشته در این شهر برجای گذاشت) نقشه ای طراحی کرد تا مانند بنغازی لیبی جنگ داخلی صورت گرفته و آن شهر را به عنوان مرکز فرماندهی مخالفان نظام اسد قلمداد کند. در این زمینه و در چنین شرایط بحرانی، حضور سفيران امريكا و فرانسه در این شهر حاکی از همین برنامه ریزی است.

علی‌رغم انبوه تظاهرکنندگان در شهر حماه (بیش از 100 هزار نفر گفته شده) نسبت به سایر شهرها که به بیش از 300 نفر هم نمی رسد ولی با توجه به اینکه نیروهای امنیتی سوریه اطلاعاتی از این برنامه ریزی دشمن کسب کرده بود، پس از چیره کامل بر مرز سوریه و ترکیه و کنترل شدید آن و در نتیجه جلوگیری از ورود هرگونه سلاح و نیروهای مخرب، با یک برنامه ریزی مناسب توانست برخی از سران مخالفان را با قصد اینکه شهر حماه آمادگی اجرای نقشه آنان را دارد، به این شهر بکشاند و سرانجام ارتش این کشور با یک عملیات از پیش طراحی شده شهر حماه را محاصره و نیروهای امنیتی به دستگیری بیشتر عوامل خرابکار پرداختند و پس از پایان موفقیت آمیز این عملیات، این شهر در حال حاضر و بدون حضور ارتش در آرامش کامل به‌سر می برد.

وي افزود: در زمان تهیه این نوشته، کشور سوریه از جهت امنیتی در آرامش نسبی به‌سر می برد. بشار اسد رئیس جمهور سوریه در نخستین مصاحبه تلویزیونی پس از آغاز بحران این کشور که در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان مصادف با 30 مرداد 1390 انجام شد، در مورد اوضاع کشورش با اظهار اینکه دولت دغدغه امنیتی در این کشور ندارد و نیروهای انتظامی بر اوضاع مسلط شده اند، بیشترین بحرانی را که در سوریه وجود دارد، بحران سیاسی دانست که بخشی از غرب آن را به‌وجود آورده است.

اين كارشناس سوريه گفت: تاكنون اعتراض‌ها در سوریه مانند سایر کشورهای منطقه، مردمی و خودجوش نبوده و با توجه به اينكه راهپیمايی‌ها از ابتدا مسالمت آمیز نبود، حضور افراد مسلح و تیراندازی به سمت نیروهای نظامی و انتظامی باعث خونریزی زیادی در این تظاهرات شده است. عمده کشته های طرفداران نظام اسد از نیروهای ارتش و نیروهای امنیتی بودند که تعداد آنان را بیش از 400 نفر اعلام کرده اند.

متن كامل اين تحليل را اينجا بخوانيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : وابسته فرهنگی در سوریه, جمهوری اسلامی ایران, ناگفته‌ها, ريشه‌هاي ناآرامي در سوريه, خاستگاه معترضان, جرقه خوردن انقلاب‌ها, انقلاب‌هاي مردمي تونس و مصر, غافل‌گيري امريكا و غرب, بيداري اسلامي, مديريت تحولات امريكايي‌ها, سيد علي موسو‌ي‌زاده, نقش رسانه‌ها, الجزيره سي‌ان‌ان بي‌بي,