خالي‌بندي‌هاي معاون اول سابق براي حمله اسرائيل به ايران
 

 

ديك چني شاخص ترين چهره نومحافظه كاران آمريكايي كه پيوند ديرينه اي با لابي هاي صهيونيستي دارد،‌ در گفتگويي كه روزنامه اسرائيلي هاآرتص آن را منتشر كرد، اظهار داشت: اسرائيل برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران به آن حمله خواهد كرد.

به گزارش رجانيوز،‌ چني كه در دوران رياست جمهوري بوش،‌ معاون اول او بود،‌ در اين مصاحبه گفت: به گمان او، اسرائيل برای جلوگیری ایران از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، به این كشور حمله خواهد كرد. او در پاسخ به پرسشی درباره احتمال یك حمله بازدارنده اسرائيل علیه ایران به تلویزیون نیوزمكس خاطر نشان كرد ایران یك تهدید است و اسرائيلی‌ها برای تضمین حمایت و امنیت خود هر كاری كه لازم باشد، انجام می‌دهند.

ديك چنی كه اين اظهارات را براي تقويت موضع اسرائيل در خاورميانه بيان مي كرد، بدون يادآوري ناكامي بوش در آسيب زدن به ايران، ادامه داد كه ارزیابی‌های او از گفت‌وگو با یك رهبر خاص اسرائيلی نشات نگرفته بلكه بازتاب بحث و تبادل تعدادی از مقامات اسرائيلی است. وي گفت: من نمی‌توانم گفته‌هایم را به یك مقام خاص اسرائيلی نسبت دهم. اما من با مقامات مختلف اسرائيل در این‌باره گفت‌وگو داشته‌ام و می‌دانم كه از نظر آنها ایران یك تهدید جدی برای اسرائيل محسوب می‌شود.

ديك چني در كتاب خاطراتش به توضيح حمله ر‍يم صهيونيستي به سوريه پرداخته و ادعا كرده بود كه اين حمله بدون هماهنگي و اجازه آمريكا بوده است. به گزارش نيويورك تايمز در بخش‌هايي از اين كتاب آمده است كه چني در ژوئن 2007 از آمریكا خواسته بود یك راكتور هسته‌ای مظنون سوریه را بمباران كند.

به گفته چنی، جرج دبلیو بوش رئيس‌جمهور سابق خواسته او را رد كرده و پس از اظهار نگرانی دیگر مشاوران، یك رویكرد دیپلماتیك انتخاب كرده بود. گزارش‌های خارجی حاكی از این است كه آن راكتور سوریه بعداً در سپتامبر 2007 توسط اسرائيل بمباران شد.

ديك چني ادامه داده است: من مجدداً موضوع حمله نظامی آمریكا به این راكتور را تشریح كردم، اما من تنها بودم و وقتی حرف‌هایم تمام شد، رئيس‌جمهور پرسید آیا كسی در اینجا با سخنان او موافق است؟ حتی یك دست هم در آن اتاق بالا نرفت.

چنی در كتاب خاطرات خود كه قرار است روز سه‌شنبه توسط simon & Schuster منتشر شود، به شرح تجارب خود به عنوان معاون رئيس‌جمهور بوش، مطرح كردن عقاید خود در خصوص توافق تسلیحات هسته‌ای ایالات‌متحده با كره شمالی، كنترل و اداره حملات 11 سپتامبر كه در آن موقع بوش در واشنگتن نبوده و موضع او در مورد رویكرد بوش در جنگ عراق پرداخته است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : خالي ‌بندي‌ها, معاون اول سابق, حمله اسرائيل به ايران, ديك چني, شاخص ترين چهره, نومحافظه كاران آمريكايي, پيوند ديرينه, لابي هاي صهيونيستي, روزنامه اسرائيلي هاآرتص, هسته‌ای شدن ایران, ,