احمدی نژاد:برای آزادی 2 آمریکایی تلاش می کنم!

 

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست مصاحبه طولانی را با رئیس جمهور ایران انجام داد و در این مصاحبه درباره موضوعات مختلفی با وی صحبت کرد.

 
به گزارش فارس، "لالی ویموث" دستیار سردبیر ارشد روزنامه واشنگتن پست با "محمود احمدی‌نژاد" رئیس جمهور ایران مصاحبه‌ای را انجام داده است که در ادامه بخش‌هایی از این مصاحبه ارائه می‌شود.
 
سوال: مردم در ایالات متحده این درخواست را دارند که شما قبل از آنکه به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل بیایید، عفو را به دو آمریکایی که در ایران در بازداشت به سر می‌برند ببخشید؟
 
محمود احمدی‌نژاد: من در حال کمک کردن به ترتیبات آزادی آنها طی چند روز آینده هستم بنابراین آنها قادر خواهند بود که به خانه بازگردند. البته این اقدامی بشردوستانه یکجانبه است.
 
سوال: بنابراین شما در حال انجام ترتیبات آزادی آنها هستید؟ آیا آنها طی چند روز آینده آزاد میشوند؟
 
محمود احمدی‌نژاد: من امیدوارم که این اتفاق بیفتد. امیدوارم که این موضوع طی چند روز آینده روی دهد. ما تلاش‌های وسیعی را برای آن انجام داده‌ایم. این عفوی یکجانه از سوی ملت ایران و از سوی جمهوری اسلامی ایران است.
 
سوال: چه زمانی شما این [آزادی دو زندانی] را آشکارا اعلام خواهید کرد؟
 
محمود احمدی‌نژاد: زمانی که آنها آزاد شوند، این موضوع اعلام خواهد شد.
 
 
سوال: همانطور که شما می‌دانید و در گزارش ماه سپتامبر نیز مشاهده شده،‌ایران هرگز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را درباره بعد تسلیحاتی فعالیت‌های هسته‌ای خود قانع نکرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اطلاعاتی که در زمینه توسعه کلاهک های هسته‌ای برای موشک‌های بالستیکبوده نگران است. پاسخ شما برای این موضوع چیست؟
 
محمود احمدی‌نژاد: اینها ادعاهایی است که همیشه توسط ایالات متحده مطرح می‌شود و این ادعاهایی است که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده می‌شود. هیچ کشور عضوی حق مطرح کردن چنین ادعاهایی علیه عضو دیگر نیست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شش سوال اساسی از ما پرسید و ما پاسخ این سوالات را به آنها دادیم و تایید آژانس را نیز دریافت کردیم. دولت آمریکا ادعاهایی را مطرح می‌کند اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید به گونه‌ای رفتار کند که همه فکر کنند که آژانس نماینده دولت آمریکا است. آنها باید استقلال خود را حفظ کنند. در غیر اینصورت، آژانس اعتبار خود را از دست خواهد داد. بر اساس قانون، ما به همکاری خود با آژانس ادامه خواهیم داد و این موضوع را در بسیاری از زمینه‌ها انجام داده‌ایم.
 
سوال: شما گفتید که ایران ساخت سومین سایت غنی‌سازی خود نظیر نطنز و فردو را آغاز کرده است، آیا شما ساخت این سایت را آغاز کرده‌اید؟
 
محمود احمدی‌نژاد: نظنز و فردو مکان‌هایی برای تولید نیروی برق هسته‌ای نیستند. آنها مکان‌هایی هستند که ما سوخت تولید می‌کنیم.
 
 
 
تاسیسات غنی‌سازی فردو زیر یک کوه ساخته شده است. من فرض می‌کنم که این موضوع برای آن بوده است که نتواند توسط خارجی‌ها مورد حمله قرار گیرد. برخی می‌گویند که شما در این تاسیسات در حال غنی‌سازی امرانیوم تا 90 درصد هستید. آیا این موضوع واقعیت دارد یا شما فقط می‌خواهید اوانیوم غنی سازی شده خود را در برابر هرگونه حمله آمریکا و اسرائیل حفاظت کنید؟
 
محمود احمدی‌نژاد: تاسیساتی نظیر این، باید در مکان‌هایی امن ساخته شوند. این موضوع به دلایل امنیتی است و به دلیل حفاظت از مردم است. تاسیسات نطنز نیز زیر زمین ساخته شده است. البته تاسیسات هستة‌ای باید از حملات هوایی حفاظت شود اما ما نیاز برای داشتن اورانیوم با غنای 90 درصد نداریم. تاسیسات هسته‌ای ما هم در نطنز و هم در فردو تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. بازرسان آژانس در آنجا قرار دارند و آنها دوربین‌های خود را در این تاسیسات نصب کرده‌اند. آیا این موضع هیچگونه تفاوتی در ساخت این تاسیسات زیر زمین ایجاد می‌کند؟
 
سوال: ایران به غنی‌ساز اونیوم هم در مقیاس 3.5 درصد و هم 20 درصد ادامه می‌دهد. آیا شما در قبال توقف تحریم‌ها حاضر به توقف غنی سازی هستید؟
 
محمود احمدی‌نژاد: برای نیروگاه‌های هسته‌ای به اورانیوم 3.5 درصد نیاز داریم و ما در حال تولید این سوخت هستیم. برای رآکتور تهران، به اورانیوم 20 درصد نیاز داریم و ما در حال تولید آن هستیم ما نیازهای دیگری نداریم. البته در آغاز، ما قصدی برای تولید اورانیوم در مقیاس 20 درصد نداشتیم. اما غرب از دادن این اورانیوم به ما امتناع کرد بنابراین ما مجبور شدیم تولید اوانیوم با مقیاس 20 درصد را آغاز کنیم.
 
سوال: آیا شما زمینه‌هایی برای همکاری ایران و آمریکا در موضوع طالبان و افغانستان می‌بینید؟ آیا شما زمینه‌ای در جهان می‌بینید که دو کشور (ایران و آمریکا) بتوانند با هم کار بکنند؟
 
محمود احمدی‌نژاد: بله، ما می‌توانیم در بسیاری از زمینه‌ها با آمریکا همکاری کنیم.می‌توانیم در زمینه امنیت و ثبات افغانستان همکاری داشته باشیم.می‌توانیم علیه قاچاق مواد مخدر و مبارزه با تروریسم همکاری داشته باشیم. در زمینه‌های زیادی می‌توانیم همکاری داشته باشیم اما آمریکا همچنان سیاست مشابه‌ای را علیه ما اتخاذ می‌کند.
 
متن کامل این مصاحبه متعاقبا منتشر خواهد شد

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تلاش احمدی نژاد, آزادی 2 آمریکایی, روزنامه آمریکایی واشنگتن پست, مصاحبه طولانی رئیس جمهور, لالی ویموث, ,