نامه جديد جليلي به اشتون؛ پيشنهاد جديد يا تكرار نقطه نظرات قبلي؟
 

 

هفته گذشته خبر ارسال نامه دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به كاترين اشتون را خبرگزاري‌هاي رويترز و آسوشيتدپرس منتشر كردند و آسوشيتدپرس در لابلاي گزارش خود مدعي پيشنهادهاي جديد ايران شد.

به گزارش رجانيوز، متعاقب اين خبر برخي از منابع غربي نيز مدعي شدند كه در اين نامه بدون تأكيد بر پيش‌شرط هاي قبلي، آمادگي ايران براي مذاكرات هسته‌اي اعلام شده است.

در اين زمينه حتي گلن دیویس نماینده امریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی نيز مدعي "پیشنهاد جدید" جلیلی به غرب شد و آن را اقدامی فریبکارانه خواند. دیویس همچنين در جمع خبرنگاران گفت که ایران باید نگرانی های آژانس درباره برنامه هسته ای خود را رفع کند.

اين در حالي است كه اصل ماجرا بر خلاف ذوق‌زدگي ديپلمات‌ها و رسانه‌هاي غربي براي خارج شدن از فضاي بن‌بستي كه تحولات منطقه براي آن‌ها ايجاد كرده، از اين قرار است كه دكتر جليلي نامه خود را در جواب نامه تير ماه اشتون نوشته است و از آنجا كه اشتون در نامه‌اش در واقع همان اظهارات خود در نشست خبري مذاكرات استانبول را مكتوب كرده و فرستاده بود، در پاسخ دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نيز همان نقطه نظرات خود در مذاكرات و نشست خبري گفت‌وگوهاي ژنو3 و استانبول را تأكيد كرده است.

جمع‌بندي گفت‌وگوهاي ژنو3، "گفت‌وگو براي يافتن نقاط مشترك و همكاري" بود اما طرف مقابل ايران، در مذاكرات اوايل دي ماه هنگامي كه به ميز مذاكره آمدند و با پيشنهاد اصولي مذاكره‌كنندگان ايراني مبني بر كنار گذاشتن رويكردهاي تقابلي براي تعامل مواجه شدند، اقدام به مانع‌تراشي كردند.

در عين حال، تحولات منجر به بيداري اسلامي فضاي مذاكراتي 1+5 با ايران را نيز كاملاً‌ تحت تأثير قرار داد و غرب ترجيح داد براي مديريت اين تحولات كه از آن غافلگير شده بود، انرژي خود را بر كشورهاي دستخوش انقلاب متمركز كند، اين در حالي بود كه جهت و سرعت اين تحولات كاملاً‌به نفع افزايش نفوذ، فراگيري و قدرت منطقه‌اي ايران بود.

نامه اشتون به ایران در تير ماه سال جاري نيز پس از به اوج رسیدن تحولات منطقه نوشته شد و در آن نشانه هایی از پی بردن غرب به افزایش جدی قدرت ایران مشاهده می شود.

منابع داخلی می گویند در پاسخ دکتر جلیلی به نامه اشتون نیز بر راهبردهای اعلام شده ایران در مذاكرات ژنو3 و استانبول مجددا تاکید شده و هیچ تغیری در مواضع پیشین ایجاد نشده است.

در این نامه تاکید شده است که ایران به یافته شدن یک راه حل مذاکراتی پایبند است و در چارچوب راهبرد گفت‌وگو برای همکاری حول نقاط مشترک، آماده است در مورد مجموعه ای از مسائل از جمله مسئله هسته ای به شکل کلی و شامل مسائل خلع سلاح، عدم اشاعه و همکاری صلح آمیز مذاکره کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : نامه جليلي به اشتون, پيشنهاد جديد, تكرار نقطه نظرات قبلي, نامه دبير شوراي عالي, امنيت ملي كشور, کاترين اشتون, خبرگزاري‌هاي رويترز و آسوشيتدپرس, ,