ناکامی سیما در آخرین برنامه از سلسله نشست‌های «خود تقديري»
بعد از 32سال هنوز خوابيد/اسم‎اختلاط زن و مرد را جشن‌رمضان مي‌گذاريد؟

 

گروه فرهنگي- تقدیر مسئولان از اقداماتی که خودشان انجام داده‌اند، سنت جدیدی است که در ماه‌های اخیر بارها در رسانه ملی و در تقدیر مدیران سیما از تولیدات سیمای جمهوری اسلامی ایران شاهد آن بوده‌ایم.

سنت "خود تقدیری" که معمولا آقاي دارابی معاون سیما پای ثابت آن به شمار می‌رود، این روزها بدون توجه به انتقادها به آثاری همچون "ساختمان پزشکان"، "پنج کیلومتر تا بهشت"، "سقوط یک فرشته" و با تعریف و تمجیدهای فراوان از این تولیدات به برنامه ثابت مدیران سازمان صدا و سیما تبدیل شده است.

با این حال به نظر می‌رسد آخرین برنامه از سلسله برنامه‌های "خود تقدیری" سیما که با دعوت از چهره‌های موجهی همچون حجت الاسلام و المسلمين قرائتی و حجت‌الاسلام و المسلمين سید احمد خاتمی برای تقدیر معاون سیما از برنامه‌های غیرنمایشی سازمان صدا و سیما برپا شده بود، چندان با برنامه‌ریزی‌های قبلی جور در نیامد و بر همین مبنا این برنامه به جای بهانه‌ای برای تمجیدهاي تکراری مسئولین صدا و سیما از تولیدات خود، به تریبونی برای انتقادهاي معنادار معلم قرآن از رسانه ملی تبدیل شد.

حجت الاسلام قرائتی روحانی محبوب، نام آشنا و معلم قرآن در سخنان خود در حضور علی دارابی معاون سیمای رسانه ملی، تأکید کرد كه تلویزیون بعد از 32 سال هنوز خواب است، ان شاء‌الله از خواب بیدار شود.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی در این برنامه با بیان چند خاطره گفت: "باید تلویزیون روی سخنرانی‌های کوتاه و کلمات قصار تبلیغ کند. زمان پخش حساس است و باید مسئولان توجه زیادی در این باره داشته باشند."

وی درادامه افزود: "هنوز بعد از 32 سال لغات اسلامی را بلد نیستیم. لغاتی همچون تقوا، عفاف، دین و... را باید معنا کنیم."

حجت‌الاسلام قرائتی خطاب به برنامه‌سازان گفت: "برخی مواقع برنامه‌سازان هزینه‌های زیادی برای ساخت یک کار می‌کنند، چون دقیقه‌ای پول می‌گیرند برخی صحنه‌ها را با ریتم کند و تامل خیلی زیاد به تصویر می‌کشند. بعضی مواقع هزینه‌ها ضد جاذبه عمل می‌کند. بنابراین کار صدا و سیما حساس است.

وی خاطرنشان کرد: "مردم نیاز به اطلاعات دارند و این شامل خیلی مسائل می‌شود مثلاً در آیین همسرداری، در آیین عقد، مسافرت و ... نیاز به اطلاعات مناسبی دارند."

حجت‌الاسلام قرائتی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت: انگار تلویزیون در 32 سال خواب‌اش برده است. انشاء‌الله از این خواب بیدار شود.

آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران نیز که دیگر سخنران این برنامه بود، با تمجید از برخی برنامه‌های سیما در ایام ماه مبارک رمضان همچون سخنرانی مراجع و برنامه سحرگاهی فرزاد جمشیدی، به انتقاد از برنامه جشن رمضان شهرداری تهران و شبکه تلویزیونی تهران پرداخته و گفت: "انتظار این است که در عرصه‌های دیگر هم صدا و سیما به حد نصاب برسد این که برویم برنامه‌ای پخش کنیم که زن و مرد کنار هم نشسته‌اند و مجری هم می‌خنداند، آیا مورد پسند اسلام است؟ این اختلاط اسمش جشن است؟ آن هم نامش را می‌گذاریم جشن رمضان. یک آقایی یک جایی گفته بود که ما دفع افسد به فاسد می‌کنیم گفتم این استدلال درست نیست در کنار ماه رمضان کسانی که آن جشن‌ها را برگزار کردند مردم را از مسجد و مذهب به پارک می‌آورند اما به چه شکل؟ با موسیقی‌های تند و اختلاط زن و مرد. بین نگه‌داشتن مخاطبان و جذب مخاطبان کدام را انتخاب می‌کنید؟ البته اگر هر دو باشد بهتر است اما اگر دیدید قابل جمع نیست مخاطبان اصلی را از دست ندهید چون پیامدش این است که تلویزیون را از خانه بیرون می‌برند و اگر دیدند وضع وخیم‌تر است. یک فتوا هم پشت‌سرش می‌آید و در نهایت ارتباط نظام با متدینین قطع می‌شود. زبان نظام همین رادیو و تلویزیون است و اگر این رابطه قطع شود، کسی که تلویزیون را بیرون گذاشت حقایق را نمی‌شوند و حس کنجکاوی او از طریق دیگران اشباع می‌شود و یک‌باره می‌بینیم کسی که سینه چاک نظام بود ضد نظام شده است. در حالی که مؤمنان هستند که روز خطر جان خود را برای حفظ نظام اسلامی سپر می‌کند."

اما شاید جالب‌ترین بخش از برنامه توضیحاتی بود که دارابی در واكنش به انتقادها از مجموعه تحت مدیریت خود داد. وي ضمن تشکر از مراجع تقلید با لحنی فداکارانه، مسئولیت ضعف برنامه‌های سیما را بر عهده گرفت و گفت: از همه مراجع بزرگوار تشکر می‌کنم و اگر ضعفی در برنامه‌های تلویزیونی وجود دارد من مسئول آن هستم و نزد خداوند اظهار شرمساری می‌کنم و تلاش می‌کنیم تا نقاط ضعف را برطرف کنیم و ضعف‌ها را برای سال آینده به حداقل برسانیم.

این در حالی است که مشخص نیست اگر دارابی مسئولیت ضعف‌ها را نخواهد بپذیرد، اصولا مسئولیت این ضعف‌ها بر عهده چه کسی باید باشد؟

وی بدون اشاره به انتقادهاي پرشمار رسانه‌ها و شخصیت‌های دلسوز فرهنگی از تولیدات اخیر سیما در ماه مبارک رمضان، با بیان اینکه برنامه‌هایی که ما از آنها تقدیر می‌کنیم بیانگر این است که مورد قبول بوده‌اند، گفت: " تولیدات نمایشی خوبی در ماه رمضان داشتیم."

وی در پایان سخنان خود نیز گفت: "رسانه ما پاک و اخلاقی شناخته شده و تمام کشورها خواهان این هستند که تولیدات کشورهای ما را در قاب تلویزیون به نمایش درآورد"

رویکرد "خود تقدیری" در کنار حذف و بایکوت منتقدان و مذاکره با منتقدین مذاکره پذیر سیما از اصلی‌ترین شیوه‌های ماه‌های اخیر صدا و سیما برای بی‌اثر کردن انتقادات گسترده به تولیدات رسانه ملی است.

جالب اينجاست كه در خبر منتشر شده از اين نشست در سايت روابط عمومي سيما، انتقادهاي حجت‌الاسلام و المسلمين قرائتي و حجت‌الاسلام والمسلمين خاتمي به‌طور كلي حذف شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : ناکامی سیما, آخرین برنامه, سلسله نشست‌ها, خود تقديري, تقدیر مسئولان, سنت جدید, رسانه ملی, تقدیر مدیران سیما, تولیدات سیمای جمهوری اسلامی, ,