سفر عباسی به اروپا تحریم‎های‎غرب علیه مقامات ایرانی را ناکام گذاشت/ نطق مؤثر با پاسخ به ادعاهاي نماينده امريكا

 

نام فريدون عباسي دواني؛ شاید اولین بار به عنوان فردی مؤثر در فعالیت‌های هسته‌ای ایران زمانی در رسانه‌ها منتشر شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در سومین قطعنامه ضد ایرانی خود در سال 2007 يا همان ليست ترورش براي جوخه‌هاي موساد، نام وی را در صدر لیست 27 نفره افراد مورد تحریم خود قرار داد.

به گزارش رجانيوز، قطعنامه‌ي 1747 شورای امنیت سازمان ملل که با هدف محدود کردن فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران صادر شد، با ردیف کردن 27 فرد مرتبط و غیر مرتبط با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، از کشورهای مختلف خواست تا اموال این افراد را بلوکه کرده و در صدور ویزا برای سفرهای خارجی این افراد محدودیت ایجاد کنند.

اما ظاهرا تحریم‌های سازمان ملل در مقر اروپایی این سازمان هم خریداری نداشته است و فریدون عباسی در روزهای گذشته با احترام وارد وین مقر اروپایی سازمان ملل متحد شد تا در مجمع عمومی سازمان بین المللی انرژی اتمی سخنرانی کند.

این در حالی است که مقام‌هاي اروپايي و رسانه‌های غربی ترجيح داده‌اند حتی کوچک‌ترین اشاره‌ای به شکسته شدن تحریم‌های خودساخته در شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از حضور عباسی در وین نداشته باشند.

اما این اولین بار نیست که غرب تحریم‌های سازمان ملل و تحریم‌های یک‌جانبه اروپا و امریکا در مورد شخصیت‌ها و مقام‌هاي ایرانی را نقض کرده است.

نحوه برخورد با علی اکبر صالحی شاید جدیدترین نمونه از این تحریم شکنی‌هاي اتحادیه اروپا قبل از تحریم شکنی این اتحادیه درباره فریدون عباسی باشد. صالحی که در قامت ریاست سازمان انرژی اتمی، در لیست تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا قرار گرفته بود، پس از انتخاب به عنوان وزیر امور خارجه، اتحادیه اروپا را با این چالش جدی مواجه کرد که نحوه برخورد این اتحادیه با وی چگونه باید باشد و آیا با توجه به شرایط سیاسی موجود، این اتحادیه می‌تواند به تحریم‌هایی که خود وضع کرده است پایبند باشد؟!

این در حالی بود که بی‌بی‌سی به عنوان سخنگوی سیاست خارجی دولت انگلیس از اعضای موثر اتحادیه اروپا، بر سر این موضوع فضاسازی رسانه‌ای قابل توجهی را به راه انداخت. با این حال، پس از بی‌توجهی ایران به این فضاسازی، اتحادیه اروپا با تشکیل نشست فوق‌العاده، تحریم صالحی را نقض کرد تا او یکی دیگر از افراد ایرانی مورد تحریم غرب باشد که به‌راحتی به کشورهای غربی رفت و آمد می‌کند.

سردار احمد وحیدی و سردار رستم قاسمی نیز از دیگر چهره‌های ایرانی مورد تحریم غرب هستند که با سفرهای خارجی خود به دلیل مسئولیت‌های مهمی که در دولت بر عهده دارند، تحریم‌های غرب نقض کرده‌اند.

اما نقض تحریم‌های غرب علیه ایران توسط کشورهای غربی تنها محدود به تحریم‌های اشخاصی چون عباسی، صالحی، وحیدی و قاسمی نشده و بسیاری از تحریم‌های تجاری و اقتصادی را نیز در بر گرفته است، به نحوی که با آغاز تحریم‌ها نه تنها حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران کاهش نداشته بلکه با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است. این در حالی است که حجم مبادلات کشورهای اروپایی با ایران نیز افزایش چشم‌گیری داشته است، به‌طوري که مورد انتقاد برخی رسانه‌های غربی واقع شده است.

به نظر می‌رسد تحریم‌های اشخاص مطرح شده در قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم‌های یک‌جانبه اروپا و امریکا، حتی از جانب غرب نیز جدی گرفته نشده است و تلاش برای لغو تحریم این اشخاص، در ازای گرفتن برخی امتیازهاي از طرف ایرانی، نمی‌تواند چندان قابل قبول باشد.

انتقادات جدی عباسی از آژانس بین المللی انرژی اتمی در مجمع عمومی این سازمان

اما حضور فریدون عباسی در مجمع عمومی آژانس انرژی اتمی که با نقض تحریم‌های سازمان ملل همراه بود، با سخنرانی وی به اصلی‌ترین خبر این نشست تبديل شد.، به‌طوري كه عباسی به ادعاهاي استیون چو وزیر انرژی آمریكا نسبت به سیاست های هسته ای كشورمان پاسخ داد و رويترز نيز از اين پاسخ متقابل به درگیری لفظی ياد كرد.

بنابر این گزارش، «چو» ایران را متهم كرد كه همچنان مقررات آژانس را رعایت نمی كند و همواره در حال انكار واقعیت برنامه های خود می باشد. وی همچنین با متهم كردن ایران به اتخاذ رفتار تحریك آمیز به ایران هشدار داد كه در صورتی كه مطالبات جامعه جهانی را درباره برنامه هسته ای خود برآروده نكند با انزوایی شدید در عرصه بین المللی مواجه خواهد شد!

از سویی، پس از سخنرانی وزیر انرژی آمریكا، «فریدون عباسی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به آمریكا گفت: خطر كشوری چون آمریكا كه دارای سلاح هسته ای است، امروز به دغدغه جدی جامعه جهانی تبدیل شده، چرا كه این سلاح ها صلح و امنیت جهانی را تهدید می كنند.

فریدون عباسی همچنین اظهار داشت: مواضع خصمانه آمریكا و برخی از كشورها و تهدیدهای نظامی آنان باعث شده كه كشورهایی چون ایران ناچار شوند تاسیسات خود را در جاهایی امن مستقر كنند.

وی ادامه داد: آمریكا و رژیم صهیونیستی بارها و به صورت آشكار در مجامع بین المللی ایران را به حمله به تجهیزات هسته ایش تهدید كرده اند، در حالی كه این اظهارات تاكنون با محكومیت مجامع بین المللی و سازمان های صلح طلب مواجه نشده و این نهادها در قبال این تهدیدات سكوت پیشه كرده اند، تهدیداتی كه ناقض صریح تعهدات آمریكا به عنوان عضوی از سازمان ملل متحد است.

عباسی همچنین در سخنرانی خود از تلاش سازمان های اطلاعاتی غرب برای ترور دانشمندان و كارشناسان هسته ای و به شهادت رساندن سه تن از آنان سخن گفت و خواستار محكوم كردن این عملیات تروریستی توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

وی در سخنان خود با انتقاد از نگاه جانبدارانه آژانس به فعالیت هسته‌ای ایران گفت: «امروزه با وجود همکاري خوب و حتي اجازه به بازرسي و نظارت فراتر از قرادادهاي پادماني کشورها، آژانس چه راهي را در پيش گرفته‌است؟ خود را بي‌طرف معرفي مي‌کند، اما آيا آژانس واقعاً بي‌طرف است؟ اگر چنين است، پس چرا از فعاليت‌هاي پنهاني احتمالي برخي کشورهاي غربي و يا استقرار چند صد کلاهک هسته ای در خاک اروپا و برخي کشورهاي اشغال شده (که سلامت مردم اين جوامع را به شدت تهديد مي‌کند) چيزي نمي‌گويد و يا گزارشي به نهادهاي بين‌المللي، مانند سازمان ملل متحد ارسال نمي‌کند؟

چرا آژانس درباره مواد هسته ای مفقود شده در آمريکا، سکوت کرده و به تدريج آن را به فراموشي سپرده‌است؟ اين مواد در حال حاضر، در دست چه کساني است؟ امنيت و سلامتِ جامعه آمريکا و جهان، در خطر است. انتظار است در آينده نزديک، گزارشِ دقيقِ آن توسط آژانس، در اختيار همگان قرار گيرد و به اين نگراني جدي جامعه جهاني، پاسخ داده شود.»

وی ادامه داد: «برخوردهاي گزينشي آژانس بين‌اللملي انرژي اتمي، به‌خصوص با کشورهاي در حال توسعه، در منحرف نشان دادن فعاليت‌هاي آن‌ها، تاکنون زمينه‌ساز تحريم‌هاي اقتصادي و متعاقب آن، حمله نظامي به اين کشورها شده ‌است. اين دخالت‌ها و تاثيرگذاري‌ها، معمولاً توسط سه کشور غربي‌اي صورت مي‌گيرد که در پرونده‌سازي عليه ايران پيشتاز بوده و منافع‌شان با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، از دست رفته است.

عباسی که خود یکی از دانشمندانی است که از جانب سرویس‌های خارجی مورد سوء قصد قرار گرفته با اشاره به ترور دانشمندای ایرانی گفت: "امروز جمهوري اسلامي ايران، در تامين متخصصان مورد نياز خود، در اکثر زمينه‌هاي علمي- تخصصي، به خودکفايي رسيده است. تلاش جديد چند کشور و سرويس‌هاي امنيتي- تروريستي آن‌ها، به حذف فيزيکي متخصصان ما، متمرکز شده است. تاکنون آقايان دکتر مسعود عليمحمدي، دکتر مجيد شهرياري و مهندس داريوش رضائي‌نژاد را (که همه از انديشمندان و متخصصانِ برجسته کشور ما بوده و تمام مدارج تحصيلي خود را در ايران کسب کرده بودند) به شهادت رسانده‌اند و تعداد ديگري را نيز، در فهرست ترورهاي آتي خود گذاشته‌اند که نام و مشخصات آن‌ها در فهرست تحريم اعلام شده توسط شوراي امنيت و اتحاديه اروپا و يا اطلاعاتي که سرويس‌هاي جاسوسي در اختيار آژانس قرار داده‌اند ذکر شده ‌است.»

وی خطاب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ما به جد، خواهان اعلام برائت آژانس، از همکاري و بسترسازي در اين اقدامات هستيم و ضروري مي‌دانيم، کشورهاي عضو و مديرکل آژانس، ضمن محکوم کردن اين اقدامات تروريستي و خصمانه، براي دلجويي از مردم ايران و بازماندگان اين وقايع تلخ و نيز اثبات حسن‌نيت خود، نسبت به تعهدش در برنامه کاري توافق شده (مداليته) عمل کند و پرونده هسته ای ايران در آژانس را شجاعانه مختومه اعلام كند.»

خبر مرتبط:

درگيري لفظي فريدون عباسي با نماينده امريكا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : سفر عباسی به اروپا, تحریم‎های‎ غرب علیه مقامات, نطق مؤثر, پاسخ ادعاهاي نماينده امريكا, فريدون عباسي دواني, فعالیت‌های هسته‌ای ایران, ليست ترورش, جوخه‌هاي موساد, ,