سفر نفر شماره‌يك تيم امنيتي اوباما به تركيه با دستور كار اصلي "ايران"

 

مدير اطلاعات ملي امريكا در حالي قرار است تا پايان همين هفته به تركيه برود و با هاكان فيدان رئيس سرويس امنيتي تركيه ديدار كند كه گفته مي‌شود موضوع ايران جزو مهم‌ترين محورهاي مذاكرات خواهد بود.

به گزارش رجانيوز، جیمز کلاپر ارشدترین مقام اطلاعاتی امريكا که رییس جامعه اطلاعاتی این کشور محسوب می شود و اوباما سال گذشته او را به‌عنوان يكي از معتمدترين افراد خود به‌عنوان رئيس جامعه اطلاعاتي امريكا منصوب كرد، به آنكار خواهد رفت.

اين در حالي است كه اردوغان اعلام كرده قرار است هاكان فيدان را به ايران بفرستد و بر اساس گزارش منابع ترك، كلاپر در مذاكرات خود با رئيس سرويس اطلاعاتي تركيه كه روابط خوبي نيز با ايران دارد و در تدوين بيانيه تهران (ارديبهشت 89) نقش مؤثري داشت، موارد زير را مطرح خواهد كرد:

بر اساس گزارش ايران هسته‌اي، امريكا مایل است بداند ترکیه کمک جدیدی به از سر گیری مذاکرات ایران و 1+5 خواهد کرد یا نه؟ توصیه امريكا به ترکیه این است که روابط خود با ایران را بیش از حد با ترکیه بحرانی نکند تا بتواند همچنان به واسطه گری میان ایران و غرب بپردازد.

کلاپر همچنين می خواهد مطمئن شود ترکیه تحت فشار ایران و روسیه از میزبانی رادارهای سپر دفاع موشکی ناتو انصراف نخواهد داد.

ترک‌ها نيز مایل هستند خودداری اسرائیل از تحویل هواپیماهای بدون سرنشین هرون که ترکیه برای تعمیر به اسرائیل فرستاده است، در این مذاکرات مطرح شود. در حالت کلی، کلاپر مایل است دریابد که ترکیه در تقابل با اسراییل تا کجا پیش خواهد رفت؟

در عين حال، درخواست ترکیه از امريكا برای انتقال بخشی از هواپیماهای بدون سرنشین امريكایی از عراق به ترکیه در این مذاکرات مطرح خواهد شد. امريكا باید تا دسامبر بخش عمده نیروها و تجهیزات نظامی خود را از عراق خارج کند و از آنجا که هزینه حمل این تجهیزات به امريكا بسیار بالاست، مقام های ارتش این کشور تصمیم گرفته اند که این تجهیزات را به مشتریانی درون منطقه بفروشند.

همچنین کلاپر مسئله کردها را مطرح خواهد کرد تا مطمئن شود که ترکیه در درگیری با پ‌ک‌ک، پژاک را که از بازوهای عملیاتی اسراییل و امريكا علیه ایران است، تضعیف نخواهد کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : سفر نفر شماره‌يك, تيم امنيتي اوباما, مدير اطلاعات ملي امريكا, هاكان فيدان, رئيس سرويس امنيتي تركيه, موضوع ايران, مهم‌ترين محورهاي مذاكرات, ,