جزئيات ترور برهان‌الدين رباني/ چه جريان‌هايي از كشته‌شدن رئيس شوراي‌عالي صلح سود مي‌برند

 

برهان‌الدین ربانی رئیس جمهور پیشین و رئيس شوراي عالي صلح افغانستان در جريان يك حمله انتحاري كه در منزل وي واقع در خيابان دهم منطقه وزير خان اكبر شهر كامل انجام شد به همراه پنج تن ديگر كشته شد و عده‌اي نيز زخمي شدند.

به گزارش رجانیوز، این انفجار در حالي رخ داد كه جلسه شورای عالی صلح در منزل رباني در حال برگزاري بود و ظاهراً‌ عامل انتحاري يكي از اعضاي جلسه بوده است.

معصوم استانکزی رییس دارالانشای شورای عالی صلح نیز اين جلسه حضور داشته و جزو زخمي‌شدگان است. از بلندگوهای سفارت آمریکا که در نزدیکی منزل برهان الدین ربانی واقع است از مردم خواسته مي‌شد که به مکان های امن پناه ببرند.

این در حالی است که ربانی امروز از سفری که به ایران برای شرکت در اجلاس بین المللی بیداری اسلامی داشت، به کابل بازگشته بود.

از رباني بيشتر به‌عنوان چهره‌ای سیاسی و اهل تعامل و گفتگو در فضای سیاسی افغانستان یاد می‌شد كه نقش برجسته‌ای در توافقات سال‌های اخیر گروه‌های مختلف افغان و در مسند ریاست بر شورای عالی صلح افغانستان که نهادی حکومتی در این کشور است، داشت.

ربانی در کنار احمد شاه مسعود در قالب جمعیت اسلامی افغانستان، یکی از مؤثرترین رهبران گروه های جهادي در ماجرای اشغال این کشور از جانب شوری سابق به شمار می‌رفت، به نحوی که فعالیت‌های نظامی این جمعیت برعهده احمد شاه مسعود و اقدامات سیاسی این جریان تحت اشراف ربانی بود و بعد از كشته شدن احمدشاه مسعود عملا وی رهبری جریان تاجیک‌های افغانستان را بر عهده داشت.

از ربانی به عنوان رهبر جریان فارسی زبان افغانستان نیز یاد می‌شد که این امر تاثیر مستقیمی در روابط خوب و نزدیک وی با جمهوری اسلامی ایران داشت.

با اين حال، در طول جنگ‌های داخلی افغانستان، جریان ربانی با جریان حزب اسلامي حکمتیار و جریان طالبان درگیری جدی داشت و به نظر می‌رسد با توجه به جایگاه ویژه ربانی در مقام ریش سفیدی افغانستان و نقش تنظیم کنندگی وی در ارتباط دولت کرزای با گروه‌های مختلف افغان، با ترور ربانی، اتکاي دولت کرزای به امریکا برای برقراری ارتباط با این گروه‌ها افزایش خواهد یافت.

پیش بینی‌ می‌شود با حذف ربانی از صحنه سیاسی افغانستان و افزايش قدرت جریان‌هاي تندرو مانند حکمتیار و طالبان، فضای سیاسی افغانستان رادیکالیزه‎تر شود که این مساله در نهايت می‌تواند بهانه‌ی خوبي برای امریکايي‌ها به‌منظور توجیه تمدید قرارداد امنیتی‌شان و باقی ماندن در افغانستان باشد.

همچنين پیش بینی می‌شود جریان های غیر پشتون افغانی پس از این ترور بیش از پیش به حاشیه رانده شوند و اتكاي آن‌ها به امريكايي‎ها بيشتر شود.

دولت امریکا برای تمدید قرارداد امنیتی خود با افغانستان و تغییر فضای حاکم بر این کشور با مشکل جدی مواجه است.


به هر حال همه برآوردها از بهره‌برداری امریکا از ترور یکی از دوستان جدی ایران در کشور جنگ‌زده افغانستان حکایت دارد.

رباني جزو سخنرانان همايش دو روزه بيداري اسلامي در تهران نيز بود و در سخنان خود قيام‌هاي منطقه را از موهبت‌هاي الهي دانست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : جزئيات ترور برهان‌الدين رباني, رئيس شوراي ‌عالي صلح, برهان‌الدین ربانی, رئیس جمهور پیشین افغانستان, رئيس شوراي عالي صلح, حمله انتحاري, ,