استفتائات جديد:
خمس زن شاغل
 

س: آيا زنى كه حقوق‌بگير است و از مال شوهر جدايى ندارد بايد جدا خمس دهد يا مازاد بر نياز زندگى مشترک دادن خمس كفايت مى‌كند؟
ج) هر يک از زن و شوهر سال خمسى مستقلى به حَسب درآمد سالانه خويش دارند و بر هر کدام واجب است که خمس باقيمانده حقوق و درآمد سالانه خود را در پايان سال خمسى خود بپردازد.


خمس اموال جديد
 

س: اگر مبلغى را كه خمسش را داده‌ام خرج كنم و تا سال مالى آينده آن مبلغ را مجدداً بدست آورم بايد خمسش را حساب و مجدداً پرداخت نمايم؟
ج) آرى مبلغ جديد خمس دارد.
خمس پيش‌پرداخت
 


س: اگر قبل از رسيدن سر سال خمسى پولى را به عنوان پيش پرداخت دريافت کنيم و نيمى از کارى که بايد انجام دهيم قبل از سر سال خمسى و نيمى ديگر پس از آن (در سال خمسى جديد) انجام شود، آيا پرداخت خمس کل پيش پرداخت واجب است؟
ج) مقدارى كه در مقابل آن كار انجام گرفته است، پرداخت خمس آن مقدار واجب است.

خمس حقوق معوقه كارمندان
 

س: سال خمسى اينجانب اول مهر است با توجه به اينکه معمولاً در شرکت ما تقريباً هميشه حقوق با دو ماه تأخير پرداخت مي‌شود و هنوز حقوق مرداد و شهريور را نگرفته‌ايم آيا حقوق اين دو ماه که در سال جديد خمسى دريافت مي‌گردد بلافاصله بعد از دريافت، خمس دارد يا اينکه جزء درآمد سال جديد به حساب مي‌آيد؟
ج) حقوق معوقه جزو درآمد سال وصول محسوب مى‌شود كه اگر در مؤونه صرف نشود و تا سر سال خمسى، باقى بماند، خمس دارد وگرنه خمس ندارد.

خمس مستمرى
 
 
س: بنده بعد از بازنشسته شدن هر ماه حقوقى را دريافت مى‌كنم و هر مدت يكبار مبلغى را به عنوان حق همسر دريافت و به او پرداخت مى‌كنم. ولى او آن را در بانك نگه مى‌دارد. آيا به اين پول خمس تعلق مى‌گيرد يا خير؟
 
ج) حق همسر كه از طرف اداره استخدامى مربوطه مى‌پردازند، خمس ندارد، اگرچه پس‌انداز كند و سال بر آن بگذرد. و حقوق بازنشستگى كارمند جزو درآمد سالِ دريافت محسوب شده كه اگر از مؤونه آن سال زياد بيايد، خمس دارد.
 
خمس بهاى نماز و روزه‌ى استيجارى
 

س: اگر پولى را بابت خواندن نماز و گرفتن روزه از ديگرى دريافت كنم و اين پول در نزد من باشد تا سال خمسى من برسد در حالى كه هنوز هيچ مقدار از نماز و روزه را بجا نياورده باشم، آيا بايد خمس اين پول را پرداخت كنم؟
ج) گرچه به سبب عقد اجاره، مالكيت اجير بر مال‌الاجاره تمام است ولكن چون در مقابل آن مبلغ هنوز عملى را انجام نداده و بدهكار است خمس به مبلغ اجاره از اين جهت تعلق نمى‌گيرد.

خمس محصول کشاورزى
 

س: چنانچه محصول کشاورزى پس از سال خمسى بدست مى‌آيد، تکليف کشاورز نسبت به اداى خمس زراعت چيست؟
ج) محصولاتى که پس از سال خمسى به دست مى‌آيد، جزو درآمد سال آينده محسوب است که در آن سال در زائد بر مؤونه خمس دارد.

خمس مبلغى كه بابت ضمانت از حقوق كسر گرديده
 

س: من ضامن فردى در يك وام بانكى هستم. وى پس از پرداخت چند قسط، ساير اقساط را نپرداخته و به همين دليل اقساط وامش از فيش حقوقى بنده كسر گرديده است:
1- اگر وى مبالغ كسر شده از فيش حقوقى مرا پس از سال خمسى به من بپردازد، با توجه به اينكه مبالغ كسر شده از فيش حقوقى‌‌ام، قبل از اينكه به دست بنده برسد به حساب بانك وام دهنده واريز شده است، آيا به آن خمس تعلق مى‌‌گيرد؟
2- اگر بنده براى خوددارى از پرداخت هزينه‌هاى اضافى (سود وام)، ساير اقساط را يك جا به بانك بپردازم و وام گيرنده مبالغ كسر شده از فيش حقوقى مرا پس از سال خمسى به من بپردازد، آيا به آن خمس تعلق مى‌گيرد؟
ج1) در فرض سؤال مبالغ كسر شده از فيش حقوقى شما كه پس از سال خمسى، به دست شما مى‌رسد در همان زمان دريافت بايد خمس آن را بپردازيد.
ج2) هر مقدار از مبالغ كسر شده از فيش حقوقى شما كه در سال بعد به دست شما مى‌رسد، در همان زمان خمس دارد.

خمس بن خريد كتاب
 

س: دانشگاه مبلغى از ما گرفت و دو برابر آن بن خريد کتاب به ما داد. با توجه به اينکه اين بن تا پايان سال مالى تمام نمى‌شود آيا به آن خمس تعلق مى‌گيرد يا خير؟ در صورتى که خمس تعلق مى‌گيرد آيا بايد خمس کل اعتبار آن را داد يا خمس مبلغى را که ما پرداخت کرده‌ايم؟
ج) به مقدارى كه در برابر آن از درآمد بين سال پرداخت نموده‌ايد، مشمول خمس است.

تبديل درآمد سال به كالا يا سكه براى صرف در مؤونه

س.  چنانچه انسان درآمد سال خمسى را در پايان سال خمسى تبديل به كالا و يا سكّه نمايد تا آن را در آينده جهت مصرف در مؤونه بفروشد، آيا وجوب تخميس از او ساقط مى‌شود يا نه؟
ج) تبديل درآمد سال در پايان سال خمسى به سكه يا كالاى ديگر جهت فروش آن در آينده براى صرف آن در مؤونه موجب سقوط وجوب خمس آن نمى‌شود.

خمس اعتبار كارت تلفن يا شارژ
 

س: آيا به اعتبار باقيمانده کارت‌هاى تلفن و شارژ موبايل اعتبارى، خمس تعلق مى‌گيرد؟
ج) شارژ موبايل را اگر با درآمد بين سال پرداخته است، اعتبار باقيمانده در كارت سر سال خمسی خمس دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : استفتائات جديد از امام خامنه اي(احكام خمس),