در گفت‌وگوي حسين فدايي با خبرنگاران رجانيوز مطرح شد؛
فايده طرح سوالات درباره 7+8 به جيب چه كسي مي رود؟/ اگر فردي كشته‌سازي كرده حتما نبايد در فهرست اصولگرايان باشد

 

پس از چند هفته پيگيري بالاخره بعداز ظهر روز دوشنبه 21 شهريور در دفتر جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي ميهمان حسين فدايي دبيركل باسابقه اين جمعيت بوديم.

گفت‌وگوي ما با حسين فدايي حول و حوش وحدت اصولگرايان و منطق گروه 7+8 مي چرخيد. اين گفت‌وگو در دقايقي بسيار چالشي شد و فدايي با اين استدلال كه درآمد سوال ها درباره اختلاف اصولگريان به نفع جريان فتنه و جريان انحرافي است و با اين سؤال كه درآمد آن به جيب چه كسي مي رود، حاضر به پاسخگويي درباره اشتراكات و اختلاف‌هاي جريانش با شخصيت هايي همچون آقايان علي لاريجاني و محمدباقر قاليباف نشد.

متن كامل اين گفت‌وگو در دو بخش قابل دسترسي است:

بخش اول گفت‌وگو: وحدت يعني با حفظ اصول از سلايق و روش‌ها تنازل كرد/ فايده طرح سؤال درباره 8+7 چيست

بخش دوم گفت‌وگو: نبايد دائما نيروهاي سياسي را غربال كرد/ درباره 7+8 حرف داريم اما براي جلوگيري از سواستفاده نمي‌گوييم

مهم‌ترين موارد مطرح شده در اين گفت‌وگو در ادامه آمده است:

دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در مورد برنامه‌هاي اين جمعيت در انتخابات آينده مجلس و پس از آن گفت: تقريباً همه قبول داريم كه اگر بتوانيم يك نرم‌افزار جامع و هوشمند را طراحي كنيم كه خدمات سريع و آسان بدهد، بيش از 70، 80 درصد، عامل بازدارنده فساد در دستگاه حكومتي مي‌شود.

وي با يادآوري "طرح كاداسر"؛ از آن به‌عنوان موضوعي ياد كرد كه مدت‌هاست كه در باره آن بحث مي‌شود، ولي متأسفانه در شأن، جايگاه و تراز جمهوري اسلامي به آن پرداخته نشده است و حتي كشوري مثل افغانستان در اين زمينه جلوتر از ايران است، در حالي كه در كشور ما 35 سال است كه آئين‌نامه اجرايي‌اش طول كشيده است.

از فدايي در مورد علت تن دادن تشكل متبوع وي به سازوكاري تحت نظر جامعتين در حالي كه انتخابات نهم رياست جمهوري، اين تشكل نظر شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي را نپذيرفته بود، سؤال شد كه وي در بيان تاريخچه تشكيل اين شورا گفت: در آن شرايط بعضي از انقلابيون گذشته ما روحيه انزوا و گوشه‌گيري پيدا كردند، بعضي‌ها از تغيير وضع و اصلاح مأيوس بودند، بعضي‌ها كاملاً منفعل شدند، بعضي‌ها تقريباً صحنه سياست را ترك كردند، بعضي‌ها فكر ‌كردند كه اگر مي‌خواهند اصلاح كنند، نبايد از جريان قدرت اجرايي حذف شوند و فعلاً جايگاهي را براي خود حفظ كنند تا بعداً بتوانند مؤثر باشند.

وي ادامه داد: از يك طرف هم رفتار اين جريان ليبرال‌مسلك داشت فاصله عميقي را بين دولت و ملت به وجود مي‌آورد و بي‌اعتمادي ملت و مردم را نسبت به دولت رقم مي‌زد. گاهي اين بي‌اعتمادي منجر به سؤال و چالش نسبت به بعضي از اصول هم مي‌شد. در آن فضا در كشور و در حوزه مدني حزب مسلط يا مرجعيتي كه قابل قبول عامه و حامي جريانات سياسي مؤثر باشد، وجود نداشت.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، بزرگ‌ترين سرمايه و دست‌مايه نظام سلطه و جريان انحرافي ليبرالي را اين نكته دانست كه به اختلاف بين نيروهاي وفادار به نظام دامن بزنند.

وي با بيان اينكه "منشأ همگرايي نيروهاي ارزشي، به بعد از حادثه 18 تير سال 78 برمي‌گردد"، گفت: گروه وفاق هسته اوليه شكل‌دهنده شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب شد.

فدايي افزود: شعاري را انتخاب كرديم‌ كه "اصول‌گرايي در انديشه، نوگرايي در روش و همگرايي در عمل". نكته جالب اين بود كه از روش‌هاي جديد استفاده كرديم و زمينه براي نوگرايي، جوان‌گرايي، شكستن حلقه بسته مديران و تحول‌خواهي فراهم شد. ما در هسته اول حدود 9 نفر بوديم.

وي در پاسخ به دليل نتيجه ندادن اين تلاش‌ها در سال 84 و حضور متكثر اصولگرايان در انتخابات نيز اظهار داشت: در مسير، بعضي از دوستان آن اصولي را كه در موردشان تفاهم كرده بوديم، يا تغيير دادند يا نخواستند به آنها تن بدهند. بحث ما اين بود كه بايد به اصول پايبند باشيم. ما هيچ تغييري نداديم و روي اصول‌مان ايستاديم و از اصول جدا نشديم. كساني كه از اصول جدا شدند، بايد به اين سئوال شما جواب بدهند كه چرا به وادي قدرت طلبي و وحدت شكني رفتند.

از حسين فدايي پرسيده شد كه چرا مي‌خواهيد همان راه رفته را دوباره برويد و چه تضميني براي تكرار نشدن آن اتفاق‌ها دريافت كرده‌ايد، كه وي تاريخچه‌اي از نحوه عملكرد اصولگرايان از انتخابات شوراي شهر دوم تا مجلس هشتم بيان كرد.

دبير كل جمعيت ايثارگران گفت: به انتخابات شورای شهر دوم نگاه كنيد؛ در این انتخابات به دلیل اینکه خطر دوم خرداد برای تمامی لایه های اصولگرایی احساس می شد، فرد یا گروهی، به دنبال سهم خواهی و ارائه لیست جداگانه نبودند.

وي با يادآوري شرايط انتخابات مجلس هفتم، بيان داشت: با پیروزی در انتخابات شوراها و فعال تر شدن شورای هماهنگی، به تدریج برخی از طیف های اصولگرایان با این تصور که می توانند به تنهایی پیروز میدان شوند، ساز جدایی زدند. به طوری که بعد از جلسات متعدد و هماهنگی های صورت گرفته، جدا از لیست واحد اصولگرایان، لیست 8+22 را طراحی و آن را چاپ کرد اما با رایزنی گسترده با آیت الله مهدوی‌کنی و هشدار به موقع ایشان در نهایت یک لیست از اصولگرایان منتشر شد که پیروزی در این انتخابات را شاهد بودیم.

فدايي در مورد انتخابات ریاست جمهوری نهم گفت: تفاوت رأی آقای احمدی نژاد با کروبی کمتر از 700 هزار رأی بوده که در واقع خطر به لطف الهی از انقلاب و اصولگرایی رد شد که اگر غیر از این بود، معلوم نبود اکنون در چه وضعيتي بوديم؟

وي ادامه داد: در انتخابات سوم شوراها؛ شكاف در این انتخابات در بین اصولگرایان موجب شد تا حداقل چهار نامزد لیست جبهه دوم خرداد بتوانند به شورای شهر راه یابند و متأسفانه خانم پروین احمدی نژاد که فرد شاخص لیست رایحه خوش خدمت (لیست آقای احمدی نژاد) بود با 242 هزار رأی در تهران نفر هشتم شد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در مورد انتخابات مجلس هشتم نيز گفت: يك عده لیستی با عنوان اصولگرایان فراگیر ارائه کردند و برخي حاميان آقای احمدی نژاد نیز با هماهنگي ايشان، با حذف هفت نفر از اصولگرایان لیست 7+ 23 با عناوینی چون یاوران ولایت، محرومین جنوب شهر و.... ارائه كردند. همين دو ليست موازي ليست واحد، موجب شد در این انتخابات بر خلاف چند انتخابات گذشته تعداد قابل توجهی به دور دوم بروند.

در ادامه اين گفت‌وگو فدايي با تأكيد بر اينكه سؤال‌ها و جواب‌ها نبايد به‌نحوي باشد كه اختلاف‌هاي اصولگرايان را تعميق كند، گفت: جریان فتنه و جریان انحراف، پتانسیل خود را بر ایجاد و تعمیق شکاف بین اصولگرایان قرار داده و پیروزی خود را در این می دانند که اصولگرایان در کنار هم ننشینند و وحدت و همگرایی در بین نیروهای انقلاب شکل نگیرد.

وي تصريح كرد: وحدت به معنای آن نیست که از مواضع خود عقب نشینی کنیم، بلکه با حفظ موضع خود و تأكيد بر اصول، باید از سلايق و روش‌ها تنازل كرد.

دبير كل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با تأكيد بر اينكه اين جمعيت برای وحدت اصولگرایان، جبهه پایداری، جبهه پیروان و ساير اصولگرايان را رقيب خود نمي داند و حتی حاضر است لطمه تشکیلاتی را بپذیرد اما و حدت در میان این گروه ها فراهم آید، افزود: اما حتماً تنازل از اصولگرایی در مقابل نظام سلطه، فتنه، انحراف و فساد را مذموم می دانيم و بر اين باور هستيم كه تن ندادن به وحدت را عین تنازل در مقابل معاندین و مخالفین نظام می دانيم.

وي با طرح اين سؤال كه "آیا رضایت داریم با تفرقه، مجلسي چون مجلس هتاک و تنش آفرین ششم و دولت هفتم و هشتم شکل بگیرد"، گفت: اگر در خانواده‌اي و بستگاني، اختلافات خانوادگي و قومي و محلي به وجود بيايد و همگي رنج ببرند و هر كسي هم ديگري را متهم كند يا معلوم شود همه اشكال داشتند، در عين اينكه رنج مي‌برند، مي‌گويند در مقابل تهديد مشترك، دشمن مشترك، خط مشترك، بايد با هم باشيم و اين طور خيلي بهتر است.

فدايي ادامه داد: براي اختلاف، برنامه لازم نيست و راحت مي‌شود اختلاف داشت. از سال 78 به بعد كه نيروهاي انقلاب دور هم جمع شدند، يك تحول اساسي در گفتمان انقلاب اسلامي به وجود آمد. گفتمان انقلاب اسلامي، انديشه امام و مسير انقلاب احيا و جريان ليبرال‌مسلك و دنياطلب به حاشيه رانده شد.

وي در مورد نطق خود عليه جريان فتنه در مجلس گفت: آخرين نطقم در مورد فتنه روز حدود دوم، سوم ارديبهشت سال 1388 يعني قبل از انتخابات بود. در اين نطق اشاره‌ كردم كه از گذشته، جرياني در كشور وجود داشته كه براي به قدرت رسيدن حاضر بوده بسياري از مصالح عمومي كشور را زير پا بگذارد، براي تأمين منافع باندي و گروهي خود، در كشور غائله‌ به راه بيندازد و مستظهر به پشتيباني‌هاي خارجي هم بوده است. اين جريان حتماً در انتخابات آينده (انتخابات دهم رياست جمهوري) هم وارد خواهد شد و فتنه بزرگ‌‌تري را دامن خواهد زد.

اين نماينده مجلس اضافه كرد: به اعتقاد من هنوز ابعاد، لايه‌ها، كارگزاران، كارفرمايان و برنامه‌ريزان و بازيگران فتنه خوب تبيين نشده‌اند. مسئله اصلي اين است كه عده‌اي سعي دارند فتنه را در سه چهار شخصيت سياسي كه در انتخابات آمدند و ناكام ماندند، منحصر كنند كه به نظر من تحليل درستي نيست.
وي اظهار داشت: البته در كشور سياسيون شاخصي وجود داشتند كه اين سناريو را مي‌فهميدند، ولي قدرت‌طلبي باعث شد اين ‌طور تحليل كنند كه ما مي‌توانيم در صحنه، نظام سلطه را مديريت كنيم؛ غافل از اينكه خودشان مديريت شدند ولذا فكر مي‌كنم اول بايد ابعاد، لايه‌ها و اهداف فتنه را تحليل كنيم، زيرا با وجود اينكه بيش از دو سال از فتنه گذشته است، نيروهاي سياسي، تحليل واحدي را از فتنه ندادند.

فدايي همچنين گفت: جريان فتنه قطعاً به دنبال دوقطبي كردن جامعه بود. حالا اگر كسي در درون ما بيايد و همان رفتار را كه منجر به دوقطبي وفاداران نظام شود را دنبال كند، آيا نتيجه‌اش به نفع فتنه مي‌شود يا نه؟

از دبيركل جمعيت ايثارگران در مورد ساكتين فتنه سؤال شد كه وي گفت: من اينها را يكدست و يك گونه نمي‌بينم. بعضي‌ها كه سكوت كردند، ممكن است اصلاً به نظام وفاداري نداشتند و دنبال آرمان‌ها و انقلاب نبودند. اگر منظورتان كساني هستند كه آرمان‌ها و امام و انقلاب را قبول دارند و با سكوت و ترديدشان كمك كردند، بايد به آنها كمك كنيم كه از آن مسير جدا بشوند؛ نبايد هل‌شان بدهيم كه در آن مسير بروند.

وي با يادآوري راهپيمايي نمايندگان مجلس در 7 دي 1388 گفت: وقتي مي‌خواستيم اين كار را بكنيم، اولش خيلي‌ها نمي‌خواستند بيايند؛ ترديد داشتند، ولي كمك كرديم و آمدند. بعضي‌ها با اين كار ما موافق نبودند و حتي مخالف هم بودند، ولي خدا كمك كرد، برنامه‌ريزي كرديم و آمدند؛ پس همراهي كردند. مثل پيشتازان نبودند، ولي آمدند.

دبيركل جمعيت ايثارگران خاطرنشان كرد: حزب‌الله كرامت دارد؛ حزب‌الله مهرورزي مي‌كند و در عين حال اصول‌گراست. يعني همان گونه كه روي اصول‌مان مي‌ايستيم و انقلابي هستيم، همان گونه هم بايد بتوانيم فضاي تعاون و همبستگي به وجود بياوريم. اگر بخواهيم يك تنه برويم و بگوييم فقط ما حق هستيم و بقيه باطل، انتهاي اين خط چه چيزي باقي مي‌ماند؟ دائماً غربال و ايزوله مي‌شويم.

وي بيان داشت: نمي‌توانيم بگوييم تنها شاخص من اين است كه اين فرد در فتنه چگونه عمل كرده؟ به موضع گيري بعد از آن هم توجه نكنيم و متناسب با آن اشتباه بزرگ گذشته اش تصميمات را اتخاذ كنيم.

فدايي تصريح كرد: من اگر بخواهم براي مجلس ضابطه بگذارم، هم "ضد فساد" مورد نظرم هست، هم "ضد انحراف"، هم "ضد سلطه" و هم "ضد فتنه"، يعني شاخص‌هايي را مي‌گذارم كه برآيند اين شاخص را انتخاب كنم. البته يك نقطه حداقلي و يك كف هم دارد. حتماً كسي كه در فتنه، ميدان‌دار بوده، اصلاً براي ما قابل پذيرش نيست.

وي با بيان اينكه "جمعيت ايثارگران با هر سازوكاري كه موجب وحدت اصولگرايان شود، موافق است"، افزود:‌ در مقابل، جمعيت ايثارگران با هر اقدامي‌ كه مكانيزم وحدت را بر‌هم بزند، مخالف است. اگر نقدي باشد كه بيان آن موجب برهم خوردن وحدت مي‌شود، طوري عمل خواهد شد كه حداقل آسيب را در پي داشته باشد و در مقابل نقاط وحدت تقويت شوند، مشي كلي ما از گذشته تا كنون همين است.

دبيركل جمعيت ايثارگران گفت كه اين جمعيت اكنون بعضي مطالب را دارد اما به خاطر وحدت اصولگرايان تلاش مي‌كند در موقع و زمان خودش بيان كند كه اثر مثبت به جاي گذارد نه منفي، در مورد مصداق‌ها نيز با استدلال فكر مي‌كند كه ورود و خروج مي‌تواند بهتر از اين باشد. به‌عبارت ديگر، جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در نحوه ورود و خروج افراد به 7+8 حرف و موضع دارد ولي چون بيان آن منجر به سوءاستفاده ديگران مي‌شود و وحدت را به هم مي‌زند از بيان آن مطالب در رسانه‌ها خودداري مي‌كند، اما در جايگاه مناسب به طرح ديدگاه‌هاي خود مي‌پردازد.

وي ادامه داد: اتفاق‌هاي ديگري نيز در حال رخ دادن بود، اسامي بسياري از ابتدا براي اين تركيب مطرح مي شد اما به محضر بزرگان رسيديم استدلال‎هاي خود را مطرح ساختم اما فرياد زدن و فشار رسانه اي به علما براي تغيير در سازوكار را از اول و در آينده نيز صحيح نمي دانيم.

از فدايي در مورد جبهه پايداري انقلاب اسلامي سؤال شد كه گفت: ايجاد ظرفيت جديد در اصولگرايان را مثبت ارزيابي مي‌كنم. منتها تاكيد مي‌كنم به شرطي كه اين ظرفيت‌ها مقيد به اصولگرايي باشند. مهمترين شاخص اصولگرايي ولايت‎مداري است كه از بطن "ولايتمداري"، "وحدت" در مي‌آيد.

وي افزود: ظرفيت در مرجعيت مورد قبول اصولگرايان و هم در بدنه اجتماعي مي‌تواند ايجاد تفاهم و نزديكي كند و هر ظرفيتي در اين راستا به‌وجود آيد، مورد قبول ماست. تلاش و مواضع بعضي افراد شاخص جبهه پايداري در اين راستا است. البته مواردي هم نگران كننده احساس مي شود البته گرايش غالب در راستاي وحدت است.

در بخش پاياني اين مصاحبه، دبيركل جمعيت ايثارگران ارزيابي خود از وضعيت جريان فتنه و طيف موسوم به اصلاح‌طلب را بيان كرد و گفت: من اصلا قائل به اينكه جرياني به نام اصلاح‌طلب وجود خارجي دارد، نيستم. اصلاح‌طلب اگر مساوي با فتنه و جريان دوم خرداد است، تمام شد. در صورتي كه عده‌اي با برائت از فتنه بخواهند در فضاي سياسي كشور فعاليت كنند ديگر اصلاح‌طلب به حساب نمي‌آيند بلكه يك جريان جديد سياسي هستند. عقلاني آن است كه اسم جديدي روي خود بگذارند و برچسب فتنه آميز را از خودشان دور كنند وگرنه اصلاح‌طلبي كه با فتنه و دوم خرداد باشد عملا مقابل ساختارهاي نظام قرار دارد بنابراين آن اصلاح‌طلبي كه از آراي مردم دم مي‌زد ولي با آن تقابل كرد، مرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : فايده طرح سوالات, سوالات درباره 7+8, ,