اختصاصي رجانيوز
جزئيات منتشرنشده از گفت‌وگوهاي ملي سوريه/ سانسور رسانه‌هاي غرب

 

شرايط در سوريه آرام‌تر شده است و در حالي كه حاميان خارجي مخالفان اسد مي‌كوشند آتش ناآرامي‌ها را در شهرهاي دستخوش ناآرامي در اين كشور همچنان روشن نگه دارند و به‌عنوان نمونه اردوغان اعلام كرده كه روابط دولتش با سوريه قطع شد و تنها عامل ماندن اسد، ايران است، در داخل اين كشور، اسد توانسته است شرايط را كنترل كند.

به گزارش رجانيوز، در داخل سوريه، سيستم تبليغاتي بشار اسد توانسته نشان بدهد كه بخشي از مخالفانش كه سر و صداي زيادي هم دارند، نيروهايي هستند كه براي آن‌ها از مرزهاي تركيه، اردن و عربستان سلاح ارسال مي‌شود و مسأله اين افراد مسلح، فقط نظام سياسي سوريه نيست، بلكه درگيري و خصومت‌هاي قبيله‌اي و مذهبي عميقي نيز دارند، به‌طوري كه حاضر مي‌شوند، خانواده‌هايي از علويان را در درعا بربايند و چند روز بعد اجساد مثله شده آن‌ها را در يك گوشه شهر تحويل بدهند.

در كنار اين موضوع، رئيس‌جمهور سوريه پذيرفته است كه بايد اصلاحاتي در ساختار نظام سياسي، اقتصادي و اجتماعي كشورش انجام دهد و به ضرورت توصيه‌هاي سال‌هاي گذشته برخي مقام‌هاي ارشد ايران مبني بر باز كردن فضاي سياسي در اين كشور پي برده است.

در اين شرايط، سلسله جلسات بي‌سابقه‌اي با موضوع گفت‌وگوهاي ملي در تمام استان‌ها و برخي از دانشگاه‌هاي سوريه با حضور نمايندگان احزاب، اتحاديه‌هاى صنفى، مؤسسه‌هاى غيردولتى و شخصيت‌هاى دانشگاهى مستقل و مخالف از اقدامات اخير دولت آغاز شده، تا طيف‌هاي مخالف و مستقل حرف‌هاي خود را بزنند و در اكثر استان‌ها نيز استقبال خوبي از اين گفت‌وگوها شده، اگرچه در برخي جلسات حتي درگيري‌هايي نيز رخ داده است.

برگزاري اين جلسات و كنار هم نشستن مخالفان و طرفداران اسد آن‌هم در شرايطي كه برگزار كننده اين جلسات، مقام‌هاي دولتي هستند، نشان مي‌دهد كه اسد توانسته اوضاع را تا جايي كنترل كند كه اين افراد حاضر هستند كنار هم بنشينند و مطالبات خود را مطرح كنند.

اما در شرايطي كه تاكنون چهار دور از اين جلسات برگزار شده است، مقام‌ها و رسانه‌هاي غربي اين نشست‌ها را كه مي‌تواند نشانه‌اي از تثبيت اوضاع و اراده دولت براي اصلاحات باشد، سانسور خبري كرده و اشاره‌اي به آن‌ها نمي‌كنند، در حالي كه ايران همواره از اراده دولت اسد براي اصلاحات حمايت و در جلسات ابراز كرده كه اگر اين اصلاحات زودتر اعمال مي‌شد، شرايط براي جولان دادن مخالفان فراهم نمي‌شد.

رجانيوز، براي نخستين بار در ميان رسانه‌هاي داخل ايران، بخشي از محورهايي را كه در اين سلسله جلسات به آن‌ها پرداخته شده، به‌صورت جمع‌بندي ارائه مي‌كند.

حاضران در جلسات كه تاكنون چهارمين دور آن برگزار شده است بر ضرورت استمرار اصلاحات و فعال‌سازى نقش احزاب و سازمان‌هاى مردمى تأكيد كردند. رسيدن به عدالت اجتماعى و وحدت ملى در سايه بررسى شفاف اوضاع فعلى و بازنگرى در قانون اساسى در جهت تحقيق منافع شهروندان مورد تأكيد شركت كنندگان قرار گرفت.

آنان بر اهميت تعيين راهكارهاى مناسب به منظور برخورد با مظاهر گوناگون فساد و پيامدهاى آن كه منتج به کاهش روند منحى رشد ملى و اتخاذ تصميمات بيهوده تأكيد كردند.

شركت‌كنندگان همچنين بر ضرورت بازسازى ساختار دستگاه‌هاى دولتى و ایجاد تنوع در صادرات و خودكفايى و افزايش حقوق و درآمد به گونه‌اى متناسب با شرايط زندگى و كاهش فشار بر مردم در زمينه سوخت و برق اصرار داشتند.

در مجموع مي‌توان گفت تشكيل جلسات گفت‌وگوى ملى با شركت اغلب اقشار جامعه باعث طرح مشكلات و نارسايى‌هاى موجود در جامعه به منظور اتخاذ راهکارهای مناسب جهت برطرف كردن آنها شد.

نگاهى به ديدگاه‌ها و انتقادات و ابهامات مطرح شده توسط حاضران نشان مي‌دهد كه سطح مطالبات اجتماعى، سياسى، فرهنگى، اقتصادى مردم بسيار زياد است اما همگان بر عدم دخالت بيگانگان در امور داخلى كشور تأكيد داشتند.

در جلسات گفت‌وگوى ملى در استان‌ها انتقادات و اشكالات مطرح شده توسط شركت‌كنندگان درباره اوضاع فعلى كشور به تدريج آهنگ وسيع و شديدتري به خود گرفت. در استان رقه برخی از حاضران انتقادات شدیدتری از سران حزب بعث داشته و آنان را متهم کردند که حزب را به كانونى براى فرصت‌طلبان تبدیل کردند. آنان اعلام كردند كه مرحله كف زدن گذشته، زيرا كشور در آستانه دوره جديدى قرار گرفته است.

در جلسات دانشگاه دمشق برخى تأكيد داشتند كه سيستم رياست جمهورى غير متمركز مناسب‌ترين راهكار سياسى برای کشور به‌شمار مي‌رود و بر ضرورت توجه به ميراث فرهنگى جامعه و عدم حرمت شكنى تأكيد داشتند.

شركت‌كنندگان در اولين جلسه‌هاى گفت‌وگو در حمص برضرورت ادامه گفت‌وگو تأكيد داشتند. همچنين آنان اهميت تشكيل كميته آشتى ملى و حضور نمايندگان مخالفان در همه تشكيلات آن مورد توجه قرار دادند.

دعوت شدگان به جلسات استان قنيطره استقبال خوبى از حضور در جلسات نداشته و صندلى‌ها خالى از حاضرن بود.

جلسات استان سويدا شاهد سخنرانى‌هاى مدح و ستايش و تأكيد بر تجديد نظر در نحوه اداره كشور و حزب بعث بوده است.

جلسات گفتگو در حلب شاهد درگيرى‌هاى لفظى بوده و برخى بر اين عقيده بودند كه تنها راه حل ممكن، تكيه بر نيروهاى داخلی به منظور مقابله با توطئه‌هاى بيگانگان و تأکید بر ادامه مسير اصلاحات و حضور موثرتر نيروهاى مستقل و مخالف است. برخى براين نظر بودند كه آنچه تاكنون اتفاق افتاد، بخشى از توطئه بوده است و قسمت اعظم آن در پيش رو خواهد بود.

در استان حماه شركت كنندگان در جلسات بر هدايت اقتصاد كشور به سمت توليد و محاكمه علنى اعضا فاسد و پخش آن در رسانه‌ها تأكيد داشتند.

در استان درعا حاضران بر ضرورت ايجاد تغيير در برنامه‌هاى درسى به منظور حمايت از نسل كنونى و ايجاد بازار كار براى جوانان اصرار داشتند.

در استان طرطوس حاضرين بر اصلاح در بخش خدمات تأكيد داشتند در حالي كه در استان لاذقيه نقل و انتقال دبيران و معلمان و كنترل شهريه هاى مهد كودك مورد توجه قرار گرفت.

به منظور آشنايی با جزئیات بیشتری از روند مذاکرات در این جلسات مطالب ذیل معروض می‌دارد:

در استان رقه جلسات در دومين روز آن مسائل سياسى را مورد توجه قرار داد. برخى براى اين عقيده بودند که مسئولان سابق كشور را غارت كرده و پس از خروج از گردونه مسئوليت تبديل به شخصيت‌هاى زاهد و عابد شدند.

دكتر احسان عليوى: كمبود شركت‌كنندگان جوان و حضور اغلب سران حزب و اتحاديه‌ها مشهود است. بر اساس قانون اساسى، رهبران حزب، مسئوليت فساد را برعهده دارند، زيرا آنان مسئوليت تعيين مسئولان را از وزير گرفته تا مدير كوچك‌ترين مدرسه در روستا را برعهده گرفته بودند.

سران حزب برداشت درستى از رشد و توسعه نداشته و بيشتر به‌دنبال بالا بردن مدل اتومبيل هاى خود در حالي كه شهروندان از سبد كالا استفاده مي‌كردند. مسئولان و سران حزب متأسفانه همچنان راه و روش خود را ادامه داده و بيشتر به دنبال منافع خود است. حوادثی که در سال 2000 در رقه به هنگام برگزاری جلسه كميته ملى حزب در استان رقه اتقاق افتاد و همچنين حوادث سال 2003 كه در آن به اتومبيل حزب حمله شد و حوادث انتخابات سال 2007 در این شهر متأسفانه از سوى مسئولان حزب جدى گرفته نشد.

صلاح جباره: اختلاف در انديشه امرى طبيعى است... گفت‌وگو يك پديده فرهنگى است... ما در سوريه دو بخش هستيم يا فاسد يا قربانى فساد.

حسن مصطفى: ما بايد به ناکامى خودمان در داخل اقرار كنيم و همه مسئولان بايد خود را جهت بازجويى آماده كرده. نمي‌توانيم در برابر اين توطئه مقابله كنيم جز با بازسازى ساختار سياسى و بازنگرى در قانون اساسى. به عقيده اينجانب قانون جديد احزاب قادر به برآوردن نيازهاى مرحله جديد نيست و انتخابات بايد به دور از رهبران حزب حاكم فعلى صورت پذيرد.

سمر دقاق: به همان اندازه كه به ميهن‌مان اخلاص داشته باشيم، بايد فعاليت كنيم. اغلب مظاهر فساد تحت لواى عضويت در حزب صورت مي‌گيرد. افرادي كه نماينده رقه در مركز هستند، مسئوليت كمبودهای اين استان را بر عهده دارند.

محمد الفرعوس: كشور ما به اجراى فورى قوانينى كه اخيرا تصويب شده را نياز دارد. همچنين زندانيان فکر واندیشه و بازداشت شدگان حوادث اخير بايد آزاد شوند.

حامد الحاج صالح: تأسيس مجلس شورا در اين كشور آرزوى ما می‌باشد. و آنچه كه سوريه در معرض آن قرار گرفته عبارت است از یک حمله همه جانبه از سوی سه محور: تبليغات منفى رسانه‌هاى عربى و كشورهاى استعمارگر و اعضاى فاسد حزب بعث كه در ميان ما متأسفانه در اين جلسه نيز آنان حضور دارند.

فواز العساف: اصلاحات نيازمند گام هاي عملي مي‌باشد كه همگي بر عهده دولت قرارگرفته است. متأسفانه برخي از مسئولانی كه از دولت خارج شده‌اند، تبديل به مخالفين شده و يا از مخالفين با همان اموالي كه از بيت المال غارت كردند، پشتيباني مي‌كنند.

عبد الكريم السالم: امروزه ملاحظه مي‌كنيم كه اعضاي حزب بعث تعصب بيشتري از خود نشان داده، گويي كشور تنها از آن حزب بعث است. دوران كف زدن ها گذشته زيرا سوريه در معرض مرحله جديدي قرارگرفته است. مشكل خودرا بايد در داخل حل كرده و نياز به دخالت اعراب و يا بيانگان نيست. دولتي را تأسيس كنيم كه شامل همه اطياف جامعه باشد. قانون اساسي جديد را تدوين كرده و دين را از حكومت جدا كنيم.

1ـ دانشگاه دمشق:

در دانشگاه دمشق گفتگو پيرامون محور سياسي ادامه يافت واظهارات شركت كنندگان بيشتر در باره قانون اساسي جديد و روش هاي انتقال قدرت و مفهوم شهروندي و راههاي خروج از بحران كنوني و پايان دادن به تشنج اجتماعي و تهيه طرح حفاظت از امنيت شهروندي و فراهم شدن آزادي‌هاي رسانه‌ي و كمك در جهت تعيين چهارچوب فعاليت سياسي براي مخالفين در راستاي مسئوليت‌هاي شهروندي بوده است.

محمد الحسين استاد دانشگاه حقوق اظهار كرد كه سخن در مورد انتقال قدرت در سايه قانون جديد احزاب و لغو ماده هشتم قانون اساسي در استانه تحقق قرارگرفته است. در روزهاي آتي كميته سياسي به منظور تهيه قانون اساسي جديد و طرح آن به همه پرسي مردمي تشكيل خواهد شد. وي تأكيد كرد كه اصلاحات نيازمند شخصيت‌هاي اصلاح طلبانه فرهيخته و قاطع است تا در جهت اجراي قوانين و اصلاح تشكيلات اداري و مشاركت نسل جوان در اين مهم اقدام كنند.

يوسف سلامه استاد دانشكده ادبيات اظهار كرد كه مهم‌ترين علل بحران فعلي سوريه حاكم شدن ديدگاه استبدادي و سلب آزادي از سازمان هاي مردمي و نبود تنوع و تكثر سياسي و توزيع نا برابر ثروت و قرار گرفتن 80% از دارايي كشور در دست 20% از جمعيت است.

دكتر عماد فوزي الشعيبي استاد دانشكده ادبيات اظهار داشت كه داشتن نگاه جامع نسبت به بحران فعلي ضروري است.

تهيه برنامه و تصور جامع به منظور مديريت اين بحران لازم است. داشتن مرحله انتقالي به منظور جلب اعتماد همه اقشار و گروهها به منظور همكاري‌هاي فيما بين بسيار مهم است.

تغيير و اصلاحات بايد بر اساس نمونه سوري آن باشد و به دور از تجربيات ديگران زيرا بافت جامعه سوريه متنوع و حساس بوده و تحمل اقدامات متهورانه حساب نشده را نداشته و بايد صندوق هاي راي معيار اصلي باشد.

دكتر احمد ناصوري استاد دانشكده علوم سياسي تأكيد كرد كه سيستم رياست جمهوري خاص بهترين راه حل براي جامعه سوريه به ويژه در برابر چالش هاي موجود به‌شمار مي‌رود.

دكتر يحيى العريضي استاد دانشكده ادبيات اظهار داشت رسانه ها در مرحله جديد سوريه بايد جايگاه خودرا به‌دست آورده و محدوديتي براي فعاليت دست اندركاران رسانه ها به منظور بدست آوردن اخبار وجود نداشته باشد.

2ـ استان حمص:

جلسات حمص با حضور 520 عضو به نمايندگي از بخش‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي مردمي، اتحاديه ها برگزار شد.

بخش سياسي زير نظر آقاي اشرف صبحي دبير حزب بعث شاخه حمص برگزار گرديد. حاضرين بر ضرورت جدايي دين از سياست و تعيين جدول زمان‌بندي شده جهت اصلاحات و برخورد با فساد تأكيد كردند.

بخش اجتماعي كه زير نظر آقاي غسان عبدالعال استاندار حمص برگزار شد، بر ضرورت انجام گفت‌وگو به عنوان بهترين راه حل جهت خروج از بحران كنوني تأكيد كرد. مشكل بيكاري واجراي قانون بازنشستگي زود هنگام و فراهم شدن بازار كار براي فارغ التحصيلان و دوري از واسطه گري واجراي قانون بازرسي و مجازات عناصر فاسد در هر پست و مقام مورد توجه حاضرين قرارگرفت.

محور اقتصادي شاهد اظهارات متنوع حاضرين بود. حمايت از بخش عمومي و اقتصاد و دوري از سيستم‌هاي فرسوده اداري و دادن اختيارات به شوراي هاي اداري به منظور پيشبرد توليد و تشويق خريد توليدات داخلي و بازنگري در قوانين بخش اقتصاد وحمايت از كسبه خرد از پرداخت ماليات سنگين وتوجه به بخش كشاورزي به عنوان ضامن اقتصاد كشور و انجام طرحهاي بزرگ و پشتيباني از بخش خصوص جهت فعال نمودن اقتصاد كشور از مطالبات حاضرين در جلسه بوده است.

3ـ استان قنيطره:

در استان قنيطره جلسات گفت‌وگو با حضور بيش از يكصد شخصيت از 432 شخصيتي كه دعوت شده بود، برگزار شد. بخش اقتصاد مهم‌ترين محور گفت‌وگوها بوده است. ارزيابي سياست‌هاي اقتصادي و توجه به بخش كشاورزي و پشتيباني از توليدات كشاورزي و سياست‌هاي مالياتي مورد توجه حاضرين قرارگرفت.

احمد دياب رئيس اتحاديه پيمانكاران قنيطره بر نحوه اداره جلسه اعتراض و اختصاص موضوع جلسه را به بخش هاي اقتصادي و اجتماعي ناشي از روحيه استبدادي قلمداد كرد. اجازه ندادن به شركت كنندگان جهت طرح عقايد و افكار خود به‍طور آزاد به بهانه ضيق وقت نيز مورد اعتراض قرارگرفت.

اسعد مصطفى اظهار داشت مقدس شمردن مسئولان به هنگام تصدي مسئوليت وانتقاد از آنان پس از بركناري از مهم‌ترين دلايل وضعيت موجود جامعه ما است.

شيخ رضوان الطحان خواهان آزادي جولان اشغال شده بود.

زيد الأعور نبود توزيع عادلانه يارانه و به‌دست آوردن بخش اعظم آن به وسیله ثروتمندان و محروميت اقشار آسيب پذير بايد مورد توجه قرارگيرد.

محمد سعيد رمضان بر ضرورت مبارزه با فساد و بازنگري در كميته هاي فروش و خريد و محدوديت استفاده از اتومبيل هاي دولتي و انجام تغييرات در مديران تأكيد كرد.

عارف حاج يوسف بر بررسي و بازنگري در سياست‌هاي مالياتي و تأمين نيازهاي ضروري مردم اصرار كرد.

تشكيل كميته به منظور مبارزه با فساد و فعال سازي بخش سرمايه گذاري و سياستگذاري در بخش كشاورزي و پشتيباني از كشاورزي و ايجاد رقابت در صنعت از مهم‌ترين پيشنهادها بوده است.

4ـ استان سويدا:

در جلسات سويداء محور سياست مورد توجه قرارگرفت بهترين مباحث مطرح شده مبارزه با فساد و مفسدين به‌صورت عملي و پياده كردن قانون بازرسي و مجازات فعالان در زمينه در آمدهاي نا مشروع و بازنگري در روش اداره كشور و حزب و انجام اصلاحات سياسي با در نظر گرفتن مخالفين و برخورد با هرگونه دخالت بيگانگان در امور داخلي كشور، میباشد.

توقف خون‌ريزي وبرخوردهاي خشونت آميز و و بازگرداندن ارتش به وظيفه اصلي خود و محكوم كردن عمليات تروريستي و خرابكارانه و مجازات مجرمان حوادث اخير و آزادسازي زندانيان سياسي از مطالبات شركت كنندگان در جلسات بوده است.

غسان ابو علوان وكيل دادگستري بر لغو وزارت تبليغات و رسانه و تسريع در تشكيل شوراي عالي تبليغات كه فقط مسئوليت نظارت را بر عهده خواهد داشت تأكيد كرد.

نماينده وكلاي استان آقاي نجيب مسعود اظهاد داشت: نابساماني‌هاي وضعيت موجود بر عهده قواي مقننه و مجريه است. سكوت بسياري از رهبران حزب بعث منجر به اشتباهات زيادي شده است.

5ـ استان دير الزور:

در جلسات اين استان بيش از 200 تن از شخصيت‌هاي استان اعم از مستقل و مخالف شركت كردند.

عدنان عويد مسئوليت كميته سياسي را بر عهده گرفت و شركت كنندگان در آن بر ضرورت تسريع در برگزاري كنفرانس جامع گفت‌وگوي ملي به منظور دستيابي به تفاهم ملي در جهت عبور از بحران جاري و تصويب جهت گيري اقتصادي و اجتماعي و رسيدن به عدالت اجتماعي و بازنگري در قانون اساسي تأكيد كردند.

آزادي رسانه ها به منظور مقابله با چالش هاي تحميلي از سوي رسانه هاي بيگانه و وابسته به بیگانگان از مطالبات حاضران در جلسات بوده است.

فعال سازي نقش احزاب و سازمان‌هاي مردمي و توجه به اهميت همكاري‌ فيمابين حاكميت و مخالفان به منظور خروج از بحران جاري و مجازات مجرمان و تروريست‌ها و مقابله با مظاهر فساد اداري و اجتماعي مورد تأكيد شركت كنندگان قرارگرفت.

در اين زمينه، طه خليفه دبير حزب در دير الزور اعلام كرد كه كميته امنيتي استان با اخلال‌گران با سه نگاه برخورد خواهد كرد. با تظاهر كنندگاني كه هيچ‌گونه اسلحه بكار نبرده اند، ظرف يك‌ساعت از تسليم خود آزاد خواهند شد. با تظاهر كنندگاني كه اسلحه حمل كرده اما به‌كار نبرده‌اند، با همان شيوه قبلي مشروط بر تحويل اسلحه خود برخورد خواهد شد.

اما قشر سوم از تظاهر كنندگان كه اقدام به حمل و بكارگيري سلاح كرده، به دستگاه قضايي معرفي خواهند شد. وي اعلام كرد از روز پنجشنبه و ظرف مهلت چهار روز با اين شيوه برخورد خواهد شد.

6ـ استان حماه:

با حضور جهاد مراد دبير حزب بعث (شاخه حماه) و انس ناعم استاندار حماه، جلسات گفت‌وگوي ملي در اين استان برگزار شد. اصلاحات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و برخورد با مفسدان در ساير تشكيلات دولت و تصويب سياست مالياتي عادلانه و اجراي مصوبات و طرح‌های اصلاح طلبانه رياست جمهوري مورد تأكيد حاضران در جلسات بوده است.

7ـ دانشگاه حلب:

پس از سه روز گفت‌وگوي ملي در دانشگاه حلب با بررسي بخش سياسي به كار خود پايان داد. در اين روز جوانان با حضورچشمگير خود و غيبت مخالفان مطالبات خودرا مطرح كردند.

ضرورت مجازات مسئولاني كه موجب از بين رفتن اعتماد ميان دولت و مردم شده اند، مورد تأكيد قرارگرفت.

طارق دهش دانشجويي از حزب كمونيست سوريه تأكيد كرد كه مخالفان كینه‌جو در اين جلسات حضور نخواهند داشت اما مخالفان ميهن دوست شركت می‌كنند. وي بر ضرورت توجه به نيروهاي داخل و برخورد با هرگونه دخالت بيگانگان و توجه به اصلاحات جامع تأكيد كرد.

لغو ماده هشتم قانون اساسي و تغيير در قانون اخير انتخابات و آزادسازي زندانيان سياسي كه اقدام به انجام عمليات جنايتكارانه نكرده و دادن حقوق فرهنگي به اقليت‌ها و حمايت از تظاهرات مسالمت آميز از جمله مطالبات خود عنوان كرد.

8ـ استان الحسكه:

در استان حسكه سومين جلسه گفت‌وگو كه بر محور خدمات تمركز داشت، پايان يافت. پشتيباني و كمك هاي اجتماعي و صندوق هاي كمك به بيكاران و بيمه بهداشتي و سياست‌هاي آموزش و خدمات عمومي شامل بهداشت، آب، راه و خدمات عمومي از جمله موضوعات مطرح شده در اين جلسه بوده است.

هيفاء دباغ عضو شوراي استان اظهار داشت كه شهروند سوري استحقاق برخورداري از زندگي مناسب را دارد. وي بايد به دوراز شرايط فقر، نياز، بيكاري و مراجعه به سفارتخانه ها جهت دستيابي به كار وزندگي شرافتمندانه داشته باشد.

وي به بحث سرمايه گذاري و مشكلات آن در سوريه اشاره كرد و از دولت در خواست نمود به بازنگري در وضعیت مديران خود بپردازد.

طالب حمزه فندي بر اهميت پرداخت حقوق مناسب از کار افتادگی بزرگ‌سالان و اجراي بیمه همگاني و لغو طرح صندوق كمك هاي اجتماعي (که عملكرد خوبي نداشته است) تأكيد كرد.

9ـ استان درعا:

شركت‌كنندگان در جلسات گفت‌وگو در درعا بر ضرورت توجه به بخش خدمات از سوي مسئولان تأكيد كردند.

اهتمام به ايجاد تغييرات در برنامه هاي درسی و همچنين مبارزه با فساد اداري و شفاف سازي در اطلاع رساني و كاهش در هزينه‌هاي نظاميان و راه اندازي پروژه‌هاي ارزشمند در زمينه تأمين مسكن و مناسب‌سازي در آمد با هزينه‌ها و برخورد با بروكراسي و واسطه گري و پارتي‌بازي از ديگر خواسته هاي شركت كنندگان بود.

10ـ استان طرطوس:

در جلسات روز سوم محورهاي خدمات مورد توجه و تأكيد شركت كنندگان قرار گرفت. مشكلات ساكنين جزيره آرواد و صيادان، مشكلات موجود دربرنامه هاي درسي و نظافت شهري و بيمه بهداشتي و توجه به روستاها از مهمترين مطالبات حاضرین بوده است.

11ـ استان لاذقيه:

در چهارمين روز جلسات گفت‌وگو برخي از نيروهاي بعثي، خود را به عنوان مخالفان معرفي كردند. در مجموع، مطالب مطرح شده به‌دور از اهداف برگزاري اين جلسات بود. مطالبي اعم از نقل و انتقالات معلمان ومشكلات بازاريابي و مشكل تملك اراضی در نوار ساحلي و بهبود شرايط زندگي در منطقه رمل جنوبي و برخورد با فساد اداري از مهمترين خواسته ها بود.

12ـ استان ادلب:

در سومين روز جلسات ادلب محور اقتصادي مورد بررسي قرارگرفت. گفت‌وگو در مورد مشكلات موجود به منظور رفع نارسايي ها و دور نگهداشتن بيگانگان از دسترسي به منافع كشور و لغو ماده 8 قانون اساسي (حاكميت حزب بعث) و اصلاح قوانين و آزاد سازي زندانيان فكر و انديشه از جمله مطالبات بوده است.

13ـ حومه دمشق:

در جلسه هاي حومه دمشق بر توجه به امور خدماتي و بازنگري به قانون شماره 59 ويژه تخلفات ساختماني كه موجب مشكلات زيادي براي ساكنين شده است، تاکید شد. مجوز ساخت و تسريع در بازگرداندن برخي زمين‌هاي مصادره شده و ارائه عادلانه خدمات به شهروندان به دور از رشوه وواسطه گري از جمله خواسته ها ي شركت كنندگان بوده است.

14ـ استان دمشق:

در دومين و سومين جلسه ها، در مورد مسائل سياسي اعم از چالش هاي سياسي كنوني و راه‌هاي صيانت از وحدت ملي و مقابله با توطئه بيگانگان و قانون احزاب وانتخابات و وضعيت رسانه ها ونقش آن در بالا بردن نظارت مردمي، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

تأكيد بر ضرورت ادامه روند اصلاحات و فعال سازي نقش احزاب و تسريع در محاكمه خرابكاران واعزام هيئت‌هايي به سفارتخانه هاي كشورهاي عربي در سوريه به منظور تبيين حجم توطئه فعلي عليه سوريه از جمله خواسته ها بوده است.

برخورد با مظاهر فساد اداري و بروكراسي و بازنگري در ساختار دستگاههاي دولتي وارتقاء وضع رسانه ها مورد تأكيد قرارگرفت.

* * * *

در مجموع بايد گفت كه تشكيل جلسات گفت‌وگوى ملى گامى ارزشمند جهت شناسايى نارسايي‌ها و ضعف‌ها در بخش سياسى، اقتصادى و خدماتى كشور به‌شمار مي‌رود.

برپايى اين جلسات با حضور طيف‌هاي مختلف جامعه و اظهارنظر در مورد ابعاد مختلف وضعيت كشور فضاى مناسبى بود جهت تشخيص دلايل نارضايتى و اقدام به منظور ارائه راهكارهاى برون رفت از وضعيت فعلى و رسيدن به وضع مطلوب است.

تاكنون چنين جلساتى با حضور مقامات، مسئولان نهادهاى غير دولتى، اتحاديه هاى صنفى، شخصيت‌هاى مستقل و مخالف در اين كشور و ايراد آزادانه نظرها در همه استان‌هاى كشور سابقه نداشته است. بحران اخير موجب توجه بيش از پيش مسئولان به خواسته هاى مردم و آنان را نسبت به اوضاع كشور آگاه و مطلع ساخت.

برگزارى چنين جلساتى از سوى كشورهاى غربى و نيروهاى مخالف خارج از كشور مورد توجه و اهتمام قرار نگرفت و آن‌ها را اقدامى نمادين و صورى به منظور انحراف افكار عمومى قلمداد كردند.

جلسات مذكور همچنان ادامه دارد و مطالبات شركت كنندگان در اين جلسه ها در شهرهاى طرطوس و حومه دمشق انتقادهای شدیدی را شاهد بوده است و مطالباتى از قبيل "گفت‌وگو جايگزين برخوردهاى مسلحانه"، "بازنگرى در ساختار دستگاه‎هاى امنيتى"، "آزادسازى بازداشت شدگان حوادث اخير" و "محدود كردن مدت رياست جمهورى" مطرح شد.

جلسات استان سويدا را برخى جشنواره هاى سخنرانى قلمداد نموده در حالي كه برخى منتقدان، جلسات حلب را با رنگ و بوى بعثى توصيف كرده كه در پاسخ يكى از عناصر حزب بعث اعلام كرد كه در صورت صلاح‌ديد حزب بعث جهت تأمين آينده سوريه خود را همانگونه كه در دوره اتحاد با مصر عمل كرد منحل خواهد كرد و به فعاليت محرمانه خواهد پرداخت.

علي‌رغم غيبت چهره‌هاى شاخص مخالفان در جلسات گفت‌وگو كه به مدت دو هفته در حال برگزارى است و قرار است در روز جارى به پايان برسد اما انتقادها از نحوه مديريت بحران سوريه به ويژه از سوى جبهه ملى پيشرو كه حزب بعث نيز يكى از اركان آن است، افزايش يافت. اما شركت‌كنندگان از دخالت احتمالى غربى‌ها بيمناك هستند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : جزئيات منتشرنشده, گفت‌وگوهاي ملي سوريه, سانسور رسانه‌هاي غرب, حاميان خارجي مخالفان اسد, ,