افزايش ابهام‌هاي سهم ويژه و اثبات منطق جبهه پايداري با جلسه انتخاباتي لاريجاني

 

صبح روز گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل مجلس شورای ملی در میدان بهارستان به دعوت علی لارجانی جمع شدند تا تشکل نانوشته جدیدی با محوریت وي و محمدرضا باهنر به نام "اصولگرایان مستقل" تاسیس شده باشد.

اگرچه برخي سایت‌ها و نمايندگان نزدیک به رئيس مجلس، تعداد نمایندگان حاضر را 150 نفر عنوان کردند اما با انتشار تصاویر این دیدار مشخص شد که تعداد واقعي حدود 70 نفر بوده است. درباره این جلسه و محوریت آن نکات ذیل قابل تامل می باشد:

 

1- بزرگان اصولگرا از چند ماه پیش با برنامه ریزی و پيشنهادهاي اجرايي آقایان پورمحمدی و ابوالحسن نواب كميته‌اي به‌نام 7+8 را تاسیس کردند که شامل آقایان عسگراولادی، ولایتی و حدادعادل، نمایندگان جامعتین، سه ضلع اصولگرا و نمایندگان شخص آقایان لاریجانی و قالیباف می شد.

در ادامه علی رغم برگزاری هفت جلسه 7+8، نمایندگان جبهه پایداری حاضر به شرکت در این جلسات نشدند و وجود سوال‌ها و ابهام‌هاي فراوان در منطق شکل گیری این گروه را دلیل حضور نيافتن خود عنوان كردند. (رجانيوز پيش از اين به تفصيل منطق مبهم سازوكار 8+7 و سهم ويژه به آقايان لاريجاني و قاليباف را بررسي كرده بود)

با اين حال، فارغ از مبانی تصمیم جبهه پایداری، جلسه روز دوشنبه علی لاریجانی با چهره های تکراری احزاب و با امکانات مجلس شورای اسلامی نشان دهنده تلاش چهره های پشت پرده برای جاانداختن منطق 7+8 است. البته اگر هدف از برگزاری این جلسه، وجاهت دادن و مشروعيت بخشيدن به حضور نماینده ویژه آقاي لاریجانی در 8+7 است، باید قبل از تشکیل اين كميته، چنين جلسه‌اي تشكيل مي‌شد، نه این که اول مناره را بكنند بعد چاه را!

بر اين اساس، احتمالا پس از این اقدام باید شاهد گردهمایی برخی اعضای شورای شهر تهران و مدیران شهرداری تهران برای توجیه حضور نماینده ویژه محمد باقر قالیباف در 7+8 نيز باشیم.

2- در حالی که در ماه‌های گذشته تمام بزرگان اصولگرا و شخصیت های مسئول در 7+8 مانند آقایان حدادعادل، ولایتی و عسگراولادی به صراحت، یکی از اعضای این گروه را نماینده علی لاریجانی، رئیس مجلس معرفی کرده بودند، اما دوشنبه هفته گذشته ناگهان علی لاریجانی در نشست خبري خود اعلام كرد كه کاظم جلالی نماینده وي نيست، و جلالي به يك‌باره تبدیل به نماينده اصولگرایان مستقل شد.

با اين حال، تصاویر منتشر شده از جلسه دیروز نشان داد که اصولگراین مستقل خود ترکیبی از برخی نمایندگان گمنام و چهره های اصلی برخی احزاب است. اسدالله بادامچیان، محمدرضا باهنر، عباسپور، فاطمه رهبر، کوهکن، لاله افتخاری، سبحانی نیا و... از اعضای اصلی جبهه پیروان خط امام و رهبری هستند که منوچهر متکی و باهنر نمایندگان آنها در 7+8 هستند. حسین ابراهیمی، ابوترابی‌فرد، سیدرضا اکرمی و مصباحی مقدم نیز عضو جامعه روحانیت مبارز هستند که خود دو نماینده در 7+8 دارند و مشخص نيست آقاي لاريجاني از اين رزمايش سياسي و گرد هم آوردن اين افراد تحت عنوان اصولگرايان مستقل (لابد در مقابل اصولگرايان وابسته!) مي‌خواهد چه نتيجه‌اي بگيرد.

چندی پیش محمدرضا باهنر در توجیه نماینده ویژه علی لاریجانی گفته بود که جبهه پیروان با او مشکلات فراوانی دارد که این مطلب از سوی نبی حبیبی دبیرکل موتلفه رد شد.

3- جلسه صبح روز دوشنبه لاریجانی و همراهانش به خوبی نمایشگر صحت منطق و کلام جبهه پایداری مبنی بر نفوذ فتنه، جریان انحرافی و خواص مردود در میان گروهی از اصولگرایان است. با احترام به اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واقع جلسه دیروز نشان داد که مرزبندی خاصی نه با فتنه نه با جریان انحرافی نه با فساد اقتصادی و نه با خواص مردود وجود ندارد. حضور و سخنرانی نماینده ای که در پروژه کشته سازی حضور داشت و یا اعضای ستاد جعلی اصولگرایان حامی موسوی و یا حضور نماینده‌اي که شواهدي مبني بر ارتباط نزديكان او با فساد بزرگ مالی اخیر حکایت می کند و یا نماینده ای که چندی پیش گفت که نظام در حال سقوط است و یا محوریت عاملان "یکشنبه سیاه" مجلس نشانگر منطق صحیح و استوار جبهه پایداری است.

همچنین حضور برخي از مرتبطان با رئیس دفتر رئيس‌جمهور در اين جلسه انتخاباتي نیز از نگاه ها دور نماند.

گفتنی است اسدالله بادامچیان رئیس ستاد انتخابات حزب موتلفه و از ناطقین جلسه روز دوشنبه، سفارش کرده است که یکی از نزدیک‌ترین نمایندگان به شریف ملک زاده در فهرست اصولگریان یک استان جنوبی قرار گیرد.

4- نکته قابل توجه جلسه روز دوشنبه، حذف جریان موسوم به اصولگریان تحول‌خواه و فراکسیون انقلاب اسلامی از فهرست حاضران بود که خود نشان‌دهنده نگاه حذفی است. به نظر مي‌رسد انتقاد مشترك طيف محذوف، به نحوه مدیریت مجلس شورای اسلامی به‌ويژه در دوره پر تلاطم فتنه 88 و مسائلی همچون تصویب نیم ساعته وقف دانشگاه آزاد و به رأي گذاشتن دستور رهبر انقلاب، طرح نظارت بر نمایندگان و... بوده و در واقع جلسه روز گذشته، تجمع فراکسیون اصولگرایان سنتی با یاران علی لاریجانی در مجلس شورای اسلامی مانند عباس رجایی، حمیدرضا کاتوزیان و ابوترابی‌فرد بود. البته عدم حضور اعضای فراکسیون اقلیت قابل تقدیر بود!

5- یکی از نکات مهم مطرح شده در جلسه دیروز، تعریف و تمجید از عملکرد مجلس هشتم و ریاست آن بود که اين موضوع نیز با مراجعه به افکار عمومی و مروری بر عملکرد این دوره مجلس جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمی گذارد؛ اگرچه اقدام روز گذشته لاریجانی در گرد هم آوردن بیش از 70 نماینده برای انتخابات و در واقع رأی آوردن همین افراد اقدامی بدیع و بی سابقه در انتخابات‌های مجالس گذشته است که بیش از هرچیز می تواند مفتخر به لقب "قبیله گرایی سیاسی" شود. به این معنا که قبیله 70 نفری ما باید با عنوان اصولگرایان مستقل در انتخابات آینده و به وسیله رئیس مجلس پیروز شود تا اعضای قبیله بار دیگر بتوانند هنرنمایی خودشان را در مجلس نهم نیز به نمایش بگذارند.

6- اولین نظر به جلسه دیروز نشانگر استفاده از اعتبار و امکانات مجلس شورای اسلامی در خدمت 70 چهره سیاسی است که از قضا در دوره هشتم مجلس نماینده بوده اند. اگر تا کنون این شبهه وجود داشت که سهم ويژه در كميته موسوم به 7+8 خلاف فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس مبني بر نزديك نشدن به كانون‌هاي قدرت و ثروت است، اين شبهه اكنون به قطعيت رسيده است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار هشتم خرداد ماه نمایندگان مجلس همچنين فرمودند: «من مي‌خواهم سفارش كنم كه مسئولين كشور مراقب باشند احترام انتخابات را نگه دارند. هم مجلس، هم دولت، هم قوه‌ى قضائيه، احترام انتخابات را نگه دارند. اگر كسى به انحاي مختلف دخالت كند، هيچ روا نيست، جايز نيست. بايد مردم بر طبق روال قانونى ببينند، تشخيص بدهند، بشناسند و انتخابات انجام بگيرد.»

گفته مي‌شود غلبه استدلال‌هاي جبهه پايداري و تبديل شدن آن به يك مطالبه در بدنه جريان اصولگرايي مبني بر بدون منطق بدون سهم ويژه از دلايل اصلي اين تحرك سياسي جديد بوده اما گويا طراحان آن به تبعات منفي‌تر اين ماجرا توجه چنداني نكرده‌اند.

اخبار مرتبط:

اخلال در فرآیند وحدت اصولگرایان با اصرار بر "نماینده ویژه"

احتمال تغيير در 8+7/ اين ساز و كار جامع‌ترين نيست و تغيير در آن را بايد به عقلانيت اضلاع اصولگرايي سپرد

سهم ويژه؛ جايزه‌اي براي بانيان ليست‌موازي در انتخابات مجلس‌هشتم؟

انتقاد صريح‌صفار از اختصاص سهم مجزا به لاريجاني و قاليباف/ بيشترين ايستادگي مقابل جريان‌انحرافي را سوم‌تيري‌ها كردند

اظهارات‌لاريجاني عليه‌سهم‌خواهي،چراغ‌سبز براي‌حذف‌سهم‌ويژه از 8+7؟

لاريجاني در 7+8 چند سهم بايد داشته باشد؟

اعتراض تلويحي فدايي به سهم ويژه لاريجاني و قاليباف در كميته اصولگرايان

مي‌گويند چون قاليباف پول، ستاد و امكانات دارد بايد به او سهم داد/ اين امكانات از كجا آمده است؟

سهم دادن به افراد علاوه بر اضلاع اصولگرا چه معنايي دارد/ ساكتين فتنه را در دايره اصولگرايي هم تعريف كنند در مديريت صحنه نبايد باشند

جبهه‌پايداري، جبهه مقاومت در مقابل فتنه و انحرافي‌ها/ حضور نماينده صاحب‌منصبان در كميته‌اصولگرايان مورد نهي رهبري است

پيراهن لكه‌دار نبايد در ويترين اصولگرايان باشد/ مخالف معرفي نماينده افراد خارج از چارچوب تشكيلات براي تصميم‌گيري اصولگرايان هستم

سكوت و توجيه‌هاي متناقض در قبال معماي سهم ويژه


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : افزايش ابهام‌هاي سهم ويژه, اثبات منطق جبهه پايداري, جلسه انتخاباتي لاريجاني, اصولگرایان مستقل, ,