منطق قابل‌قبول مدالیته روسی با محتوای غیرقابل‌قبول آن به سرانجام می‌رسد؟
لاوروف پنبه طرح روسیه را زد/ "گام به گام" هم "تو زرد" از آب درآمد

 

علي نادري: طرح "گام به گام" عنوان آخرین طرحی است که روسیه به نمایندگی از 1+5 برای به نتيجه رساندن موضوع هسته‌ای به ایران پیشنهاد کرده است. این طرح که به نظر می‌رسد برآمده از مجموع گفت‌و گوهای احمدی‌نژاد و مدودوف در حاشیه اجلاس شانگهای باشد، هنوز رسانه‌ای نشده است تا تحلیل‌گران بر مبنای محتوای آن از درونمای این طرح تحلیل دقیقی ارئه کنند ولی اظهارنظر برخی مقام‌هاي روسی در مورد این طرح از پیشنهادهاي تکراری غربی‌ها به ایران در مورد پرونده هسته‌ای حکایت دارد.

در حالی که بلافاصله پس از سفر نیکلای پاتروشف (دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه) و 15 مقام امنیتی نظامی روسی به ایران، علی اکبر صالحی به مسکو سفر کرد تا طرح گام به گام روسیه را از مقام روسی تحویل بگیرد، اظهار نظر سه روز پيش وزیر امور خارجه روسیه در مورد این پیشنهاد، از طرح موضوع‌هاي تکراری و مشابه با بسته‌های پیشنهادی قبلی کشورهای غربی حکایت دارد.

سرگي لاوروف روز يكشنبه در گفت‌وگویی با فرید زکریا مجری سرشناس شبكه امريكايي سي‌ان‌ان با يادآوري طرح پیشنهادی کشورش، بخش‌هایی از این طرح را به این گونه بازگو کرده است که "مسكو روش گام به گام را در جهت حل مسئله هسته اي ايران پيشنهاد مي‌كند. طبق اين طرح، ايران بايد گام اول را بردارد مثلا كار توليد سانتريفيوژها را به تعليق در آورد. ما هم در عوض نه در چارچوب شوراي امنيت سازمان ملل متحد و نه به طور يك‌جانبه، تحريم هاي جديدي اتخاذ نخواهيم كرد."

به گفته وزير امور خارجه روسيه، پس از آن ايران به عضويت تمام عيار پروتكل الحاقي درخواهد آمد. این در حالی است که "اگر ايران درك كند كه همه اين كارها براي كنترل وضعيت عدم اشاعه است و نه براي سرنگوني نظام، آن‌وقت است كه فرصت آغاز گفت‌وگويي جدي پيرامون اين مسئله بوجود خواهد آمد."

هر چند منطق حاکم بر طرح گام به گام که به شیوه‌ای زمان‌بندی شده به دنبال کاهش مسائل موجود و خاتمه موضوع هسته‌ای ایران است، در ابتدا امیدواری‌های را برای طرف ایران مبنی بر متفاوت بودن این طرح ایجاد کرد، اما بیان ادبیات مشابه با پیشنهادات قبلی طرف غربی همچون تعلیق غنی سازی و پیوستن به پروتکل الحاقی، در مقابل عدم اتخاذ تحریم‌های جدید! از طرف غرب، از سطحی بودن و غیر قابل اعتنا بودن این طرح جدید موسوم به "طرح گام به گام" حکایت می‌کند.

لاوروف در حالی از تعلیق و عضویت تمام عیار در پروتکل الحاقی سخن گفته است، که ایران در دوره سه ساله 2003 تا 2006 با تعلیق داوطلبانه و اجرای مواردی فراتر از پروتکل الحاقی، نه تنها با حسن نیت غرب مواجه نشد، بلکه در سال 2006 با اولین سری از تحریم‌های طرف غربی در قالب تحریم‌های شواری امنیت روبرو شد.

در شرایطی که مقامات ایرانی از سال 2006 هرگونه گفت‌وگو بر سر تعلیق غنی سازی و توقف فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را رد کرده و رئيس‌جمهور از حرکت قطار هسته‌ای در مسیر رو به جلو و کندن ترمز این قطار خبر داده است، طرح این موضوع در طرح مدالیته (زمانبندی گام به گام) روسی، از محتوای غیرقابل اعتنای این طرح حکایت دارد.

این در حالی است که تحلیل‌گران اين طرح را خدعه ديگري از جانب روسيه براي چانه‌زني با آمريكا بر سر ايران ارزیابی می‌کنند. چنانکه نمونه این نوع رفتار روسیه را می‌توان در تغيير نظر مسكو درباره فروش سيستم‌هاي پيشرفته دفاع موشكي اس- 300 به ايران مشاهده کرد.

به نظر می‌رسد طرح گام به گام روسیه با منطق قابل قبول ایجاد مدالیته (زمانبندی گام به گام) برای خاتمه پرونده هسته‌ای ایران، می‌تواند با محتوایی متفاوت نسبت به آنچه که این روزها لاوروف از آن سخن گفته است، مبدایی قابل قبول برای آغاز مذاکرات هسته‌ای باشد ولی محتوایی که روز گذشته لاوروف از آن سخن گفته و قطعا با مخالفت طرف ایرانی روبرو خواهد شد، بیشتر همانند دامی جدید برای زمینه‌سازی تصویت قطعنامه‌ای مجدد علیه برنامه هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد ارزیابی می‌شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : منطق قابل‌قبول, مدالیته روسی, محتوای غیر قابل ‌قبول, لاوروف, پنبه طرح روسیه, گام به گام, تو زرد, پرونده هسته‌ای, پیشنهادهاي تکراری غربی‌ها, حاشیه اجلاس شانگهای, علي نادري, ,