مولوی نظیر احمد سلامی در گفت‌وگو با رجانيوز:
مقام معظم رهبری شایسته‎ترین فرد برای صیانت از انقلاب است/ نبود رهبري با كفايتي مانند امام خميني جنبش هاي منطقه را تهديد مي‌كند
 

 

اشاره: مولوی علی احمد سلامی مشهور به مولوی نذیر احمد فرزند علی محمد در سال 1324 در دهستان کیشکور شهرستان سرباز در خانواده روحانی متولد شد. دوره ابتدایی را در منطقه سرباز گذرانیده و پس از آن، تحصیلات مقدماتی حوزوی را در محضر استایدی همچون جناب مولانا تاج محمد بزرگ زاده در دار العلوم کراچی در محضر اساتیدي از جمله مولانا مفتی محمد شفیع، مولانا محمد رفیع عثمانی، مولانا محمد تقی عثمانی، مولانا شمس الحق و مولانا سبحان محمود تا پایان دوره خارج به اتمام رساند و بعد از آن برای تحصیلات دانشگاهی وارد دانشگاه کراچی و موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد شد.

وي كه به همراه عبدالغنی عاشور، رحیم پورازغدی و عایشه المناعی به عنوان شخصیت‌های برتر تقریبی سال 89 معرفي شد، علاوه بر نمایندگی مردم استان سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری، عضويت در شوراي عالي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي و انجام فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی، مدرس دروس سطح عالی، خارج و تخصص فقه، استاد دانشگاه مذاهب اسلامی در تهران از سال 1357 با دعوت حضرت مولانا عبدالعزیز ملا زاده(ره) در حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان به تدریس و مدیریت داخلی حوزه به مدت شش سال اشتغال داشته است. همچنین از اوایل پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تا کنون در برنامه های مختلف سیماي استان مانند تفسیر قرآن کریم و پاسخ به سوالات مذهبی و بیان احکام به زبان‌های بلوچی و اردو فعالیت دارد.

از تالیفات وی کتاب‌هایی چون تاریخ اسلام، محورهای دعوت و تبلیغ، بانوان نمونه عصر پیامیر و صحابه، سه همسفر، چگونه زیستن در پرتوی آداب شریعت، دورنمای تاریخ حادثه کربلا و هدیه ای به خواهران و بیش از 15 مقاله علمی در موضوعات مختلف در مجامع بین المللی است. مجموعه اين موارد سبب شده است كه از او به‌عنوان يكي از برجسته ترين و نخبگان اهل سنت ايران نام ببرنند.

این روزها افغانستان یکی از مهم‌ترین رهبران تأثیرگذار خود را از دست داده است، نبود برهان الدین ربانی با مشی فکری که داشت، چه تأثیری در عرصه سیاسی این کشور بر جای خواهد گذاشت؟

استاد برهان الدین ربانی فارغ التحصیل دانشگاه جامع الازهر مصر از لحاظ فکری تقریبی و میانه رو بود و با احزاب اسلامی پاکستان و سید ابوالقاسم اوحدی و جماعت اسلامی رابطه خوبی داشت. در آغاز جهاد علیه شوروی و در بدو هجرت هنگامی که وارد پاکستان شد، مورد حمایت جماعت اسلامی و قاضی امیرحسین احمد قرار گرفت و به دلیل مشی فکری میانه رو با ایران نیز رابطه تنگاتنگی داشت.

برهان الدین ربانی به عنوان رئیس شورای عالی صلح افغانستان تا آخرین روزهای زندگی به فعالیت های سیاسی خود در این کشور ادامه داد. نبود وی روند صلح در افغانستان را متوقف خواهد کرد و اگر ادامه پیدا کند، باز هم دچار موانعی خواهد شد، چون در هر جریان فکری و سیاسی، وجود رهبر با کفایت یک امر حیاتی و ضروری است و نعم البديل در حال حاضر برای این مهم به نظر نمی رسد.

چه جریانی در پشت پرده ترور برهان الدین ربانی قرار دارد؟

هرچند که هنوز فرد یا گروهی مسئولیت ترور وی را بر عهده نگرفته و طالبان هم از پذیرفتن مسئولیت آن امتناع می ورزد اما در چنین کشور بحران زده و جنگ زده ای به راحتی نمی توان فرد یا گروهی را بدون اعتراف خودش متهم کرد. فکر می کنم همان جریانی که احمد شاه مسعود را ترور کرد، عامل ترور ربانی نیز باشد.

بیداری اسلامی در منطقه دارای چه شاخصه هایی است و چه آسیب‌هایی این خیزش مردمی را تهدید می‌کند؟

جنبش های منطقه حدود شش ماه است که آغاز شده و در جریان است. استنباط نزدیک به واقعیت این است که این جنبش ها ریشه های مردمی و اسلامی دارند و این دو امر را می توان جزو شاخصه های مهم تلقی كرد. دلیل مردمی بودن نیز این است که اکثریت قریب به اتفاق مردم این کشور ها این موج را هدایت و همراهی می کنند و دلیل مذهبی و اسلامی بودن آن نیز ارتباط تظاهرات و راهپیمایی ها به نماز های جمعه و حتی به نمازهای شکر است كه این پدیده ای بسیار ارزشمند برای جهان اسلام است.

در عین حال آسیب های جدی این جنبش ها را تهدید می کند. استکبار که با تغییر رژیم های تونس، مصر و یمن که مرکز ثقل تفکرات و اندیشه های سیاسی استکبار بودند، با از دست دادن این نقاط حساس سعی بر آن دارد که این خیزش ها را با به‌کارگیری شیوه ها و استفاده از ابزارهای مختلف مانند روی کار آوردن مهره های وابسته و با ایجاد اختلافات فرقه ای و مذهبی میان اندیشه های مختلف به نفع خود نغییر دهد.

خطر بسیار جدی دیگری که این خیزش ها و جنبش ها را از منظر دین تهدید می کند، فقدان رهبری با کفایت و لایق است. این خلأ اگر به نحو مطلوبی پر شود، آن‌چنان‌که در انقلاب اسلامی ایران بود، می توان امیدوار شد که خطر هر چند که جدی است ولی به موفقیت نمی رسد.

بر همگان روشن است که عوامل پیروزی انقلاب اسلامی در ایران علاوه بر باور و ایمان مردم و وحدت و انسجام آن ها رهبری با کفایت بنیانگذار انقلاب اسلامی نقش بسیار به‌سزایی داشت. نیمه قرن 20، تقریباً دوران آزادی از اسارت استکبار است و در این مدت، انقلاب های متعددی در کشوررهای اسلامی و غیر اسلامی به وقوع پیوست.

در بسیاری از کشورهای اسلامی، مذهب و دین به عنوان عامل اصلی یا در کنار آن شکل گیری انقلاب‌ها نقش ایفا كرده است اما به دلیل فقدان رهبری با کفایت در اکثر کشورها ،انقلاب‌ها مصادره شدند. همین خطر در جنبش های منطقه نیز وجود دارد. اگر این خیزش ها از رهبری و قیادت با کفایتی که مورد اعتماد و باور مردم باشند، بهره مند شوند، احتمال مصادره خیزش ها تا حد زیادی از بین رفته و مردم به اهداف عالی جنبش ها خواهند رسید.

ويژگي هاي شاخص رهبري امام خميني(ره) را چه مي دانيد؟

در درجه اول، استقلال فکری امام(ره) را می‎توان از شاخص های برجسته ایشان تلقی كرد. امام(ره) به خداوند متعال و تعلیمات گران‌بهای اسلامی و سنت رسول الله اعتقاد و اعتماد کامل داشتند و در هر محفل و مجلسی که صحبت می فرمودند، سمت و سوی صحبت های ایشان خدا و رسول(ص) بودند. امام از شجاعت و جرأت والایی بهره مند بودند و هیچ وقت از سلطه قدرتمندان مرعوب نمی شدند.

یکی دیگر از شاخصه های برجسته امام(ره) این بود که سیاست را از دیانت تفکیک و جدا نکرد. در نهضت های آزادی‌بخش نیم قرن گذشته، عنصر مذهب کلا یا بعضا در شکل گیری انقلاب ها و نهضت های بیداری نقش داشت ولی بعد از پیروزی انقلاب ها، شعارهای مذهبی که در شکل گیری آنها مطرح و موثر بود به فراموشی سپرده شد، به این دلیل که رهبران مذهبی در این کشورها یا کفایت لازم را نداشتند و یا به دلیل اعتقاد به جدایی دین از سیاست، عرصه مدیریت و سیاست را به لیبرال ها و غرب زدگان سپردند.

در بدو انقلاب ايران هم این قشر سعی كرد تا انقلاب را به نفع خود تصاحب كند اما امام(ره) که با جدیت معتقد به سیاست اسلامی بودند و سیاست را جزو لاینفک دیانت می دانستند، زمینه مصادره انقلاب را توسط دگراندیشان مسدود کردند.

از ویژگی های انسان مومن این است که در برابر دوستان خاضع و فروتن و در برابر دشمنان مقاوم باشد، امام خمینی(ره) نیز نه تنها اهل سازش نبود، بلکه در برابر دشمنان بسيار مقاوم بود.

ويژگي‌هاي مديريت حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در دوره پس از رحلت امام چه بوده است؟

یکی از وظایف اصلی مجلس خبرگان رهبری این است که هر گاه رهبری، بنا به دلایلی شرایط رهبری را از دست دهد، فرد واجد الشرایط را از داخل خبرگان و یا در سطح کشور برای رهبری انتخاب کنند. بعد از رحلت امام(ره) که مقام معظم رهبری حفظه الله توسط مجلس خبرگان وقت برگزیده شد، به عقیده بنده معظم له مناسب ترین و شایسته ترین است.

دشمنان بعد از رحلت حضرت امام (ره) منتظر بودند که حادثه ای اتفاق بیفتد و رهبری انقلاب دچار خلل شود ولی به لطف خداوند متعال، مقام معظم رهبری بهترین جانشین برای حضرت امام(ره) و صیانت از انقلاب هستند و در عبور از چندین موقعیت بحرانی، کفایت سیاسی و شایستگی رهبری خود را به اثبات رساندند؛ لذا باور خبرگان این است که مقام معظم رهبری جانشین به حق و سکاندار توانمند کشتی انقلاب هستند و همین موفقیت را از خداوند متعال برای ایشان جهت اداره کشور مسئلت دارم.

انقلاب اسلامی ایران چه تاثیری در بیداری کشورهای منطقه داشته است؟

هرچند که روند آگاهی و بیداری مردم و استکبار ستیزی بیش از نیم قرن است که در منطقه شکل گرفته است و انقلاب اسلامی ایران نیز یک حلقه از حلقه های این زنجیر بود که توسط رهبر فقید انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، ولي تردیدی وجود ندارد که سر منشا خیزش ها و بیداری اسلامی منطقه انقلاب اسلامی ایران است، هرچند که عده ای از این انقلابیون منکر این واقعیت هستند اما واقعیت ها چیزی نیستند که درگذر تاریخ پنهان بمانند، نورخورشید هیچ وقت پشت ابر پنهان نمی ماند.

می توان چنین استنباط کرد که انقلاب اسلامی ایران در بیداری امت های منطقه و دمیدن روح قوت در جنبش هایی که به صورت پراکنده در جهان اسلام وجود داشت و تقریبا نیمه جان بودند ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر این جنبش ها ی نیمه جان، جنبش های دیگری نیز اظهار وجود کردند. برداشت ما این است که این روند متوقف نخواهد شد و ادامه خواهد داشت تا این که سایه استکبار به طور کامل از کشورهای اسلامی رخت بر بندد.

به چه دلیل در کنار موج بیداری اسلامی، موج اسلام هراسی نیز از ناحیه غرب تقويت شده است؟

هراس آمریکا یا اسلام هراسی آن هایی که اسلام را نشناخته اند، یک امر طبیعی است. اسلام هراسی نه به خاطر این است که اسلام در ذات خود به دنبال خشونت است و هر آن چه را که معتقد به موازین اسلامی نباشد، مورد هجوم قرار می دهد بلکه باید به این نکته مهم و ظریف توجه کرد که امر جهاد در اسلام که از ارکان دین به حساب می آید، به خاطر توسعه طلبی یا کشور گشایی و تصاحب املاک و اراضی و نابودی نسل نیست اما از جهت این که اسلام دین عدل و قسط است، هر ظالم و ستمگر ی از اسلام به خاطر ماهیت ظلم ستیزی‌اش می هراسد وگرنه اسلام دین رحمت است.

ببینید ما خشونت طلبیم یا غرب و امریکا؟ در جنگ های اسلامی که در تاریخ ده ساله زندگانی پیامبر اکرم(ص) در مدینه صورت گرفت، حدود 70 جنگ و غزوه توسط پیامبر و یارانش به وقوع پیوست که تعداد کشته شدگان طرفین از 1500 نفر تجاوز نمی کرد، در حالی که در جنگ جهانی دوم، توسط آمریکا و استکبار که ماهیت ستمگری و ضد عدل و انصاف دارند، در ظرف مدت شش سال، 55 میلیون کشته، پنج میلیون مفقود، 20 میلیون زخمی و مصدوم 17 میلیون لیتر خون بر زمین ریخته شد.

نتیجه می گیریم که اسلام هراسی آمریکا و غربي ها  ناشی از ستمگری خود آنهاست، نه این که اسلام دین خشونت است و چون اسلام، آیین عدل و انصاف است و ظلم و ستم را در حوزه اقتدار خود راه نمی دهد، نه ظلم می‌کند و نه ظلم را می پذیرد؛ آمریکا از آن می ترسد.

اخيرا وزات امور خارجه آمريكا در بيانيه اي و همچنین برخی افراد در داخل كشور اظهار می دارند که اقلیت های مذهبی در ایران در تنگنا و محدودیت به سر می برند.

به نظر بنده اقلیت های مذهبی ایران برخلاف گفته های آمریکا در تنگنا نیستند، هر کس که ادعایی می کند از نظر آئین اسلام خودش باید ادعایش را ثابت کند؛ بهترین پاسخ به اين شبهه این است که شهروندان آمریکايي خودشان به ايران بيايند و از نزدیک اوضاع را مشاهده و ارائه بیّنه کنند.

پیشنهاد دولت ترکیه به مصر در زمينه حکومت لائیک چگونه ارزيابي مي كنيد؟

این جریان لائیسم یا سکولار در خود ترکیه اکنون به دلیل رشد بیداری اسلامی رو به تضعیف است و در ترکیه تنها ژنرال های ارتش که از بقایای تفکر مصطفی کمال هستند، از این نظریه پیروی می کنند. بیداری اسلامی در توده مردم ترکیه ریشه دوانده و تحرک و پویایی در نهضت های مذهبی رو به افزایش است؛ با توجه به تضعیف پدیده سکولاریسم در ترکیه و با توجه به وجود جنبش های قدرتمند مذهبی در مصر مانند جمعیت اخوان المسلمین و جنبش الفتح، عملی شدن چنین پیشنهادی در مصر و ديگر مناطق به منزله کوبیدن آب در هاون است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مولوی نظیر احمد سلامی, مقام معظم رهبری, شایسته‎ترین فرد, صیانت از انقلاب, نبود رهبري با كفايت, رهبري مانند امام خميني, تهديد جنبش هاي منطقه, ,