آيت‌الله خوشوقت در ديدار شوراي مركزي بسيج دانشگاه تربيت مدرس/ تكميلي
تنها راه قرار گرفتن در صراط مستقيم انجام واجبات و ترك محرمات است
 

 

به گزارش رجانيوز، آيت‌الله خوشوقت از علماي بزرگ تهران است كه به همراه آيت‌الله مصباح يزدي جزو مشوقان جمعي از پرچمداران گفتمان سوم تير به تأسيس جبهه پايداري بوده و بر اين حركت نظارت و اشراف دارد.

شاگرد مبرز امام خميني و علامه طباطبايي كه جزو برجسته‌ترين اساتيد اخلاق تهران است، در مورد مسائل سياسي نيز هميشه نگاه تيزبينانه‌اي داشته و تأكيد هميشگي او بر تنظيم كردن جهت فعاليت‌ها با منويات ولي فقيه است.

جمعي از اعضای شورای مرکزی بسیج دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس به منظور کسب راهنمایی‏ها و توصیه‏های اخلاقی و عرفانی به ديدار با آيت‌الله خوشوقت رفتند كه در اين ديدار گفت‌وشنود مختصري نيز در مورد فضاي سياسي كشور مطرح شده است.

آيت‌الله خوشوقت در اين ديدار از فضاي بي‌اخلاقي، تهمت و دروغ انتقاد كرد و گفت: سایت‏ها بد و بیراه می‏گویند. تهمت می‏زنند، دروغ می‏گویند. تقوا ندارند، از خدا نمی‏ترسند، برای پیشبرد کار خودشان متوسل می‏شوند به خراب کردن دیگران. سیاست امروز سیاست غربی است. بر اساس دین و تقوی نیست.

محمد مهدي تهراني مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس كه در مورد جزئيات اين ديدار به فارس خبر داد، افزود: آیت‌الله خوشوقت یکی از مسائل اصلی ما مسلمان‏ها را این دانست که هنوز نفهمیدیم رسم و راه زندگی مسلمانی کدام است. و گفت: چون نفهمیدیم، تحلیل نکرده رأی می‏دهیم. بعد هم می‏بینیم چه بلاهایی سر ما می‏آورند اما عبرت نمی‏گیریم؛ چون راه را گم کرده‏ایم.

مهم‏ترین مسئله اسلام ارائه راه اسلامی است.

آیت الله خوشوقت گفت که ما می‏بایست راهی که قرآن برای زندگی ما مشخص کرده است، بفهمیم و اگر نفهمیم باز همین بساط خواهد بود. وی رعایت حلال و حرام الهی را برای آغاز مسیر تعالی و سلوک به عنوان گام اول و شرط نخست معرفی کرد.

آیت الله خوشوقت با اشاره به تکرار سوره حمد در نمازهای یومیه و آیه شریفه "اهدنا الصراط المستقیم" و آیه بعد از آن یعنی "صراط الذین انعمت علیهم" گفت: راهی مد نظر است که مورد انعام روندگان آن قرار گرفته است. وی گفت: آیه شریفه "و من یطع الله و الرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین  و حسن اولئک رفیقا"، کسانی که مورد انعام خدا قرار گرفته‏اند را معرفی می‏کند. 

وی تأکید داشت که ما باید راه زندگی انبیا را پی بگیریم. تا آن راه را نفهمیم و انتخاب نکنیم و به وظیفه خود عمل نکنیم، راه به جایی نخواهیم برد.  باید از قرآن، رسول و اولي‌الامر برای گام برداشتن در صراط مستقیم اطاعت کرد. صراط مستقیم یعنی اینکه فرمان از خدا و اطاعت از ما. ورود به این راه یک راه‏حل بیشتر ندارد و آن انجام واجبات و ترک محرمات است. اگر این راه یعنی صراط مستقیم را نشناسیم و معرفی نکنیم، حتی اگر نصف جامعه هم پلیس باشد، فایده‏ای ندارد.

آیت‌الله خوشوقت از علم غربی هم انتقاد کرد و فضای تمدنی غرب را مبتنی بر خودخواهی‏ها و زیاده‏خواهی‏ها دانست. وی گفت ما نمی‏گوییم همه فرآورده‏های علمی آنها غلط است؛ اما سبک زندگی آنها اشتباه است و خصوصا در حوزه علوم انسانی باید مراقب بود.

آیت الله خوشوقت در خصوص ازدواج هم توصیه‏هایی داشت و گفت که  نگذارید تحصیل مانع ازدواج شود. ازدواج کنید و بعد ادامه تحصیل بدهید. ایشان به تأخیر افتادن ازدواج را در جامعه کنونی مورد انتقاد قرار دادند.

با آیت الله خوشوقت برخی برنامه‏های بسیج دانشجویی در سال آینده را در میان گذاشتیم که وی در خصوص جلسات نقد و بررسی فیلم‏های هالیوودی سوال کرد قبل از پخش فیلم، آن را نقد می‏کنند یا بعد از پخش؟ وی گفت برنامه نقد را قبل از پخش فیلم داشته باشید یا به گونه‏ای برنامه را تعریف کنید که پخش فیلم، اثر سوء نداشته باشد. این گونه نباشد که آنها کارشان را بکنند و بعد شما بگویید اینجا اشکال داشت. اگر این گونه باشد، فایده‏ای ندارد.

بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس دیدارهایی از این دست را با علما و بزرگان در حوزه‏های اخلاقی و عرفانی ادامه خواهد داد و مسئولین معاونت فرهنگی در این مسیر الحمدلله بسیار فعال و مصمم هستند.

ارتباط و پیوند تشکل‏های دانشجویی در سطح کشور با علما و بزرگان ارتباطی محکم‏تر و جدی‏تر باشد. این دیدارها هم رشد و تعالی فعالین تشکل‏ها را در پی دارد، هم می‏تواند انعکاس دهنده زاویه نگاه و مواضع تشکل‏ها به محضر بزرگان باشد. علاوه بر اینکه توصیه این بزرگواران در خصوص برنامه‏ها و مشورت با آنان گره‏گشاست.

در گذشته افراد بیشتر برنامه‏هایشان را با علما در میان می‏گذاشتند و از آنها رهنمود می‏خواستند. ما در هدایت مجموعه‏های دانشجویی به این توصیه‏ها نیازمندیم و این خلأ در تشکل‏های دانشجویی می‏بایست جبران شود. ما باید از نَفَس و مجالسات این بزرگواران توشه برداریم.

تكميلي

پيگيري‌هاي رجانيوز حاكي است كه متن اين جلسه دانشجويي بدون هماهنگي با ابشان منتشر شده است و بخش‌هاي غير مرتبط با مباحث اخلاقي كه ايشان مطرح كرده‌اند، مورد تأييد نيست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : آيت‌الله خوشوقت, ديدار شوراي مركزي بسيج, بسيج دانشگاه تربيت مدرس, برجسته‌ترين اساتيد اخلاق, ,