آنچه اعتراض‌هاي مردم امريكا را تهدید می‌کند
طرح اوباما براي مصادره جنبش وال‌استريت با نفوذ دادن عوامل جرج سوروس در معترضان

 

 

 

 تقریباً تمام کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی- اقتصادی بر روی این نکته متفق القول هستند که علت اصلی شروع جنبش "اشغال وال استریت" عموماً مشکلات شدید اقتصادی است و البته اتفاق‌هاي حقوق بشری مانند اعدام جنجال برانگیز تروی دیویس جوان سیاه‌پوست توسط دستگاه قضایی امريكا نیز به این موضوع دامن زده است. این در حالی است که عمق شکاف موجود در نظام سرمایه‌داری به این بهانه، این روزها نمایان شده است.

مردمی که در حال حاضر در اقصی نقاط امريكا و بیش از 1200 شهر دست به تظاهرات زده‌اند تا علیه سیاست‌های اقتصادی دولت و فساد موجود در وال استریت اعتراض کنند، هر کدام به نحوی تحت تاثیر سیاست‌های منفی دولت و موسسات نیمه ورشکسته اقتصادی امريكایی قرار گرفته‌اند.

مسائلی مانند بیکاری شدید و همراه شدن آن با افزایش شدید نرخ تورم، نداشتن بیمه درمانی در عین گران شدن بیش از حد هزینه‌های درمانی، شهریه‌های بالای دانشجویی، گرانی اجناس و از همه مهم‌تر کمک‌های مالی بی‌سابقه دولت دموکرات اوباما به موسسات مالی و بانک‌ها برای نجات آنان از ورشکستگی که خود عامل آن بودند، فشار بیش از حد و کم سابقه‌ای را بر مردم امريكا وارد کرده است تا به حدی که احساس می‌کنند برای رساندن پیام خود به دولت مجبور هستند دست به اعتصابات، اعتراض‌هاي علنی و حتی ناآرامی اجتماعی بزنند.

چنین جنبش اعتراضی فراگیری در دهه‌های اخیر امريكا قطعاً بی‌سابقه است تا حدی که بعضاً نشریات و سایت‌های خبری امريكایی از آن با عناوینی مانند "بهار عربی"، "میدان التحریر نیویورک" و "انقلاب" یاد می‌کنند. دستگیری های فراوان و برخوردهای ضربتی و قهرآمیز پلیس خود نشان از آن دارد که پلیس نیویورک شاید انتظار چنین جنبش اعتراضی را نداشت.

وقتی اوباما هم به معترضین پیوست!

اما در حالی که موج این اعتراض‌ها به کشورهای دیگر غربی در اروپا هم سرایت کرده است، بسیاری از طرفداران جنبش وال استریت از مصادره این جنبش توسط گروه‌های غیردولتی، دولت اوباما، طرفداران احزاب سیاسی و گاهي حتی سازمان‌های جاسوسی ابراز نگرانی کرده‌اند. نگرانی که به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین چالش پیش روی جنبش وال استریت در وضعیت کنونی است، این در حالی است که حفظ هویت مردمی این جنبش و جلوگیری از مصادره جنبش به عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های معترضان امريكایی در آمده است.

اما آنچه از تحلیل‌ها و رصدهای پیاپی وضعیت این روزهای امريكا قابل برداشت است، تلاش و رقابت سه گروه عمده در امريكا برای مصادره احتمالی جنبش جنبش وال استریت است.

الف- دولت اوباما و طرفدارانش (با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و ناموفق دانستن اوباما در اکثر نظرسنجی‌ها) و همچنین سازمان جاسوسی سیا و ان.اس.ای (با توجه به سابقه طولانی سازمان‌های جاسوسی امريكایی در سرکوب، منحرف کردن و حتی ایجاد جنبش‌های اعتراضی مصنوعی)

ب- گروه‌‎های چپ و سوسیالیستی و یا گروه‌های آنارشیستی مانند "جامعه باز روکوس"

ج- گروه‌های دست راستی جمهوری خواه و یا هواداران "رون پال" کاندیدای جمهوریخواه برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری

سوء استفاده اوباما از اعتراض به عنوان سکوی پرش در انتخابات آتی؟

در حالی که مردم معترض حاضر در میدان "لیبرتی" نیویورک و معترضان در دیگر ایالت‌های امريكا با اعتصابات و اعتراض‌هاي خود قصد دارند تا مخالفت خود را با سیاست‌های دولت اوباما نشان دهند ولی دولت و رئیس‌جمهور با سوء استفاده از این وضعیت، قصد دارند از همین جنبش اعتراضی به عنوان سکوی پرشی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده استفاده کنند.

در همین زمینه، براساس گزارش نیویورک تایمز، اوباما در اولین واکنش به تظاهرات مردمی عنوان کرده که صدای معترضان، صدای من است و آنچه آنها عنوان کرده‌اند به حق است و چیزی بوده که قبلاً توسط من هشدار داده شده است.

این فرافکنی اوباما در حالی است که در امريكا، دولت مرکزی (کاخ سفید) مسئول اجرای سیاست‌های اقتصادی است و در نتیجه دولت مهم‌ترین مقصر بحران‌های اخیر است. به همین دليل، در حالی که از اوباما انتظار می‌رفت که به خاطر حمایت‌های افراطی از موسسات و بانک‌های ورشکسته که باعث بیکاری مردم شده‌اند، از مردم عذرخواهی کند، در فرار رو به جلو عنوان کرد اعتراض تظاهرکنندگان صدای بخش بزرگی از مردم امريكاست و همچنین نظر خود او است.

در واقع اوباما قصد دارد همان‎طور که در سال 2008 با شعار "تغییر" سیاست‌های داخلی و بین‌المللی امريكا مردم را فریب دهد، این بار نیز قصد دارد با سوء استفاده از این حرکت مردمی برای تبرئه خود و مقصر مطلق جلوه دادن موسسات مالی-بانکی، خود را پشت سر مردم و در برابر سیستم اقتصادی حاکمیت امريكا قرار دهد تا این بار نیز خواست و اراده مردم امريكا برای رهایی از اقتصاد کاپیتالیستی ایالات متحده، به شیوه‌ای نوین سرکوب شود.

تلاش برای نفوذ دادن برخی گروه‌های خاص در میان معترضین

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت امريكا و حزب دموکرات تلاش دارند از طریق برخی گروه‌های چپ و دموکرات، در صفوف معترضین رخنه کنند و از این طریق، آنها باشند که اعتراضات را مدیریت کنند و سر بزنگاه، استفاده خود را انجام و در نهایت به اعتراض‌ها پایان دهند.

قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که دریابیم جرج سوروس مشهور نیز به عنوان یکی از متحدان سنتی حزب دموکرات در امريكا وارد قضیه شده و تقریباً همزمان با اوباما از معترضان امريكایی اعلام حمایت کرده است. این دخالت‌ورزی جرج سوروس تنها به اعلام حمایت محدود نشده و گزارش‌هایی از سوی برخی منابع مستقل نسبت به کمک مالی بنیاد سوروس به برخی گروه‌هایی که قرار است وارد صفوف معترضین شوند، منتشر شده است.

الکس جونز یک تحلیلگر سیاسی امريكایی که از منتقدین سرسخت نظام نوین جهانی امريكاست، عقیده دارد که ممکن است جنبش فعلی اعتراضی به صورت غیرمستقیم توسط نهادهای زیر مجموعه جورج سوروس به نفع دولت امريكا مصادره شود.

او برای اثبات تحلیل و مدعای خود می‌گوید که برخی گروه‌های خاص که در اعتراض‌ها وارد شده‌اند، توسط موسسه تایدز حمایت مالی می‌شوند. او می‌گوید شواهد محکمی وجود دارد که موسسه تایدز حدود هفت میلیون دلار از جرج سوروس دریافت کرده است. وی همچنین عنوان کرده که مجله ادباسترز که تبلیغ "روز خشم امريكایی" را چاپ و از مردم برای شرکت در آن دعوت کرد، توسط موسسه تایدز حمایت مالی می‌شود که در یک قلم، کمک مالی حدود 330 هزار دلار از تایدز دریافت کرده است.

این در حالی است که موسسه تایدز طبق یک تبصره مخصوص دولتی در سازمان مالیات امريكا، از ارائه حساب‌های مالی خود معاف شده است. بنابراین به احتمال قریب به یقین، میزان کمک‌های با واسطه سوروس به گروه‌های اجیرشده توسط دولت برای رخنه در صفوف معترضین امريكایی، بیش از مبالغ مطرح شده به صورت رسمی است.

البته این تنها جرج سوروس نیست که موضوع تلاش وی برای مصادره اعتراضات اخیر به نفع دولت امريكا افشا شده است بلکه ردپای پاتریک گسپارد مشاور امور سیاسی اوباما نیز در این میان به چشم می‌خورد. مجله حزب امريكایی های طرفدار خانواده های زحمتکش که گسپارد در آن عضویت موثر دارد، از مردم برای شرکت در اعتراضات زیر پرچم این حزب، دعوت کرده و طبیعی است که با توجه به دولتی بودن ماهیت این حزب و عضویت اعضای موثر دولت در آن، دولت امريكا تلاش می‌کند مدیریت معترضین را از طریق واسطه‌های خود به دست آورد.

نکات آخر

یک بررسی اجمالی در تاریخ کوتاه امريكا از نمونه‌های بسیار زیاد جنبش‌های اجتماعی و سیاسی در این کشور حکایت دارد که به واسطه سرکوب و یا انحراف‌هايی که دولت و سازمان‌های جاسوسی در آن به‌وجود آورده‌اند، به سرانجام مطلوب نرسیده است.

امريكا تا دهه‌های قبل رسماً بدون هیچ تعارفی اعتراض‌هاي مردمی را به‌طور وحشیانه سرکوب می‌کرد؛ همان‌طور که اعتراض سیاه‌پوستان معترض به تبعیض شدید نژادی را در سال 1992 و در ایالت لس آنجلس به طرز وحشیانه و خونین سرکوب كرد و با وارد کردن ارتش به خیابان و کشتار 53 تن و زخمی کردن دو هزار سیاهپوست تنها طی شش روز با استمداد از بایکوت خبری مطلق علیه آن‌ها، توانست اعتراض‌ها را سرکوب کند.

در اقدام دیگری که یادآوری آن هنوز هم اذهان را متاثر می‌کند، دولت امريكا با ایراد اتهام‌هايی به جنبش اعتراضی مسالمت‌آمیز داویدیان، آنها را در خانه‌ای محبوس کرد و به دور از دوربین‌های رسانه‌‎های خبری بیش از 50 نفر را که 20 نفر آن‌ها زنان و کودکان بودند، به نحوی سوزاند که فقط استخوان‌های اجساد باقی ماند.

دولت امريكا در زمینه انحراف حرکت‌های مردمی نیز ید طولایی دارد. به عنوان نمونه، جریان رپ که در امريكا با هدف بیان اعتراض سیاهپوستان به سیاست‌های دولت این کشور ایجاد شد، با وارد کردن مفاهیم غیراخلاقی و الگوسازی خواننده‌های جنسی به عنوان رپرهای مطرح توسط دولت امريكا، مسیر این اعتراض‌ها را به آهنگ‌ها و مفاهیم غیراخلاقی منحرف کرد.

به نظر می‌رسد که سرکوب اعتراض‌هاي مردمی در امريكا طی سال‌های اخیر، بواسطه رشد تکنولوژی رسانه‌ای، روش نوینی پیدا کرده است به نحوی که در جریان اعتراض‌هاي اخیر نیز این دولت با رسوخ دادن نیروهای خود در معترضین و اعلام حمایت صریح از آنها، تلاش می‌کند این اعتراض مردمی را برای بار دیگر منحرف و حتی به نفع اهداف خود مصادره کند.

و این تنها مردم امريكا هستند که می‌توانند با چشمانی باز از اعتراضات خود محافظت كنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اعتراض‌هاي مردم امريكا, طرح اوباما, مصادره جنبش وال‌استريت, نفوذ عوامل جرج سوروس, اشغال وال استریت, اعدام جنجال برانگیز, تروی دیویس, جوان سیاه ‌پوست, ,