مدل رقابت‌هاي سياسي آينده

 

محمد كاظم انبارلويي

مقام معظم رهبري در جمع عظيم مردم كرمانشاه به موضوع مهم انتخابات اشاره فرمودند واظهار داشتند ؛ " انتخابات دميده شدن روح تازه در كشور است" ونيز تاكيد فرمودند:" با هر انتخاباتي خون تازه‌اي دررگ‌هاي كشور تزريق مي‌شود"

انتخابات در كشور هميشه آزاد ، سالم وجدي بوده است. به همين دليل سطح مشاركت سياسي مردم در مقايسه با دموكراسي‌هاي معمول در جهان هميشه بالاتر بوده است. به همين دليل دشمن مي‌خواهد آن "روح" را نابود كند و اين " رگ" را قطع نمايد.

حضرت آيت الله خامنه‌اي فرمودند: "دو موضوع مهم در انتخابات بايد مورد توجه باشد: 1- حضور وسيع و گسترده مردم 2- قانونگرايي و احترام به راي مردم ."

طبيعي است اين حضور بايد تابع مدل‌ خاصي باشد تا مشاركت وسيع سياسي را تضمين كند. همچنين اگر التزام به قانون و راي مردم وجود نداشته باشد تير خلاصي به فلسفه انتخابات و اصل جمهوريت نظام است. موضوع مدل رقابت‌هاي سياسي براي تضمين جمهوريت نظام فوق العاده اهميت دارد.

جمهوري اسلامي در سه دهه گذشته بيش از سي انتخابات و رجوع به آراي عمومي را پشت سر گذاشته. به اين لحاظ در انقلاب‌هاي معاصر و حتي دموكراسي‌هاي جهان از ديدگاه قوام جمهوريت، ركورددار است.

تا سال 66 مدل خاصي حاكم بر رقابت‌هاي سياسي نبود. اما در اين سال با رضايت‌ امام نسبت به انشعاب در روحانيت مبارز تهران دو جريان روحاني در كشور پديد آمدند كه شناسه مرامنامه سياسي اين دو جريان در پاسخ نامه تاريخي امام (ره) به محمدعلي انصاري كه بعدها به منشور برادري مشهور شد از سوي امام منتشر شد.

امام (ره) در حقيقت با طراحي مدل رقابت‌هاي سياسي در داخل يك تدبير حكيمانه فرمودند. اين تدبير آن بود كه اگر در هر انتخابات هر يك از دو جريان روحاني پيروز شدند آسيبي به اصل نظام و كشور وارد نشود. به طور طبيعي عمده رجال سياسي و مذهبي و نيز احزاب و گروه‌هاي سياسي و مذهبي ذيل اين دو جريان سامان مي‌يافتند. البته مانعي براي حضور نامزدهاي مستقل در عرصه انتخابات نبود.

همين مدل در دموكراسي‌هاي معمول جهان ده‌ها سال است تجربه شده و جواب هم داده است. مثلا در آمريكا مدل رقابت بين حزب دموكرات و جمهوريخواه تعريف شده است. هر يك از دو حزب توفيقي پيدا كنند مشكلي پديد نمي‌آيد. نخبگان سياسي آمريكا در ميان اين دو حزب تقسيم شده‌اند و قدرت بين اين دو در رجوع به آراي مردم دست به دست مي‌شود.

در انگليس، فرانسه،‌ ايتاليا، ژاپن، آلمان و ... هم همين مدل تعريف شده است البته گاهي رقابت دو قطبي است، گاهي سه قطبي و ... اما به هر حال نفس انتخابات پايه اصلي تحكيم امنيت، همگرايي و وحدت ملي است. همچنين كارآمدي نظام در سبقت جريان‌هاي سياسي كشور در خدمت به مردم و پيشرفت كشور در همين مدل‌ها تعريف شده است. بنا به شهادت حضرت امام (ره) در منشور برادري "همه در اصول با هم مشتركند و به همين خاطر من آنان را تأييد مي‌نمايم. آنها نسبت به اسلام، قرآن و انقلاب وفادارند و دلشان براي كشور و مردم مي‌سوزد"(1)

و نيز فرمودند: "اكثريت قاطع هر دو جريان مي‌خواهند كشورشان مستقل باشد و هر دو مي‌خواهند شر زالوصفتان وابسته به دولت و بازار و خيابان را از سر مردم كم كنند و ..."(2)

بعد حضرت امام به هر دو جريان نصيحت فرمودند؛

"هر دو جريان بايد متوجه باشند كه موضع‌گيري‌ها بايد به گونه‌اي باشد كه در عين حفظ اصول اسلام ،حافظ خشم وكينه انقلابي مردم عليه سرمايه‌داري غرب و در راس آن آمريكاي جهانخوار و كمونيسم و سوسياليسم بين‌الملل و در راس آن شوروي متجاوز باشد"(3)

و نيز فرمودند؛ "هر دو جريان بايد توجه كنند دشمنان بزرگ و مشترك دارند كه به هيچ يك از آنان رحم نخواهند كرد. هر دو جريان با كمال دوستي مراقب آمريكاي جهانخوار و شوروي خائن به امت اسلامي باشند." (4)

امام باز در اين نامه نصيحت فرمودند: "خداوندا تو شاهد باش من آنچه بنا بود به هر دو جريان بگويم گفتم حال خود دانند البته يك چيز مهم ديگر هم ممكن است موجب اختلاف شود و آن حب نفس است و اين ديگر اين جريان و آن جريان را نمي‌شناسد." خوب! حالا ببينيم از وصيت امام(ره) به دو جناح امروز چه مانده است.

اولا: رهبر يك جريان كه مبدع انشعاب از روحانيت مبارز بود، خود به بهانه‌اي واهي با آنكه بنيانگذار جريان مجمع روحانيون مبارز و دبير كل آن بود انشعاب كرد و يك حزب ديگر به نام "اعتماد ملي" تاسيس كرد هم او در پي شكست در انتخابات دور نهم و دهم رياست جمهوري از دوستان جريان خود از يك سو و دوستان خود در جريان روحانيت مبارز آن‌قدر فاصله گرفت كه طعمه‌ گرگ‌هاي سكولار، منافق و دشمنان قسم‌خورده امام (ره) شد.

جريان منتظري، جريان منحط فكري سروش، معاندان و منافقان در او طمع كردند و او را رو در روي مردم و نظام قرار دادند به طوري كه او يك پاي اردوكشي‌هاي خياباني و شرارت‌هاي ضد انقلابي سال 88 بود. او به همين هم اكتفا نكرد متاسفانه با سخنان و بيانيه‌هاي موهن خود به نظام الهي جمهوري اسلامي نسبت‌هايي داد كه هيچ نظامي در جهان به آن متصف نيست! دوستان او در مجمع روحانيون مبارز همين راه را ادامه دادند و در 30 خرداد 88 كه سالروز قيام مسلحانه منافقين عليه نظام جمهوري اسلامي بود، به بهانه اعتراض به نتايج انتخابات راهپيمايي غير قانوني اعلام كردند. همان‌ها با بمب "تقلب" كه رمز آشوب بود تا سر حد "بغي" پيش رفتند. اعضا و طرفداران آنها به جرايم امنيتي به زندان محكوم شدند و اصرار داشتند نقش اپوزيسيون غير قانوني نظام را بازي كنند.

صداي بيانيه‌هاي آنها از بلندگوهايي در خارج به گوش رسيد كه امام در منشور برادري آنها را از اين كار نهي كردند و به آنان نصيحت فرموده بودند؛ خشم و كينه خود را عليه سرمايه‌داري غرب و در راس آن آمريكا حفظ كنيد.

آنها ثابت كردند دلشان براي مردم و كشور نمي‌سوزد. شيفتگي رسيدن به قدرت باعث شد فضايي فراهم آورند كه امنيت‌ ملي و اقتدار نظام تهديد شود. طبيعي بود مردم و نظام نمي‌توانستند اين بد مستي را تحمل كنند. لذا در قيام تاريخي 9 دي و 22 بهمن 88 مردم داغ ننگ اپوزيسيون غير قانوني را به پيشاني آنان زدند. لذا مشروعيت سياسي و قانوني آنها اكنون براي حضور در رقابت‌هاي سياسي زير سئوال است. البته بايد انصاف و عدالت را رعايت كرد همه كساني كه در اردوگاه جريان دوم بودند با اين شرارت همراهي نكردند و حرمت ديدگاه‌هاي امام (ره) در منشور برادري را پاس داشتند به همين دليل جنبش سبز آنها عليه آرمان‌ها و اهداف امام و نظام به زردي گراييد. ريزش‌هاي اين جريان و پيوستگي آنها به مردم باعث شد طراحان آشوب عليه موجوديت جمهوري اسلامي تنها بمانند. عده‌اي به خارج فرار كردند و آنهايي كه به دام قانون گرفتار آمدند ياراي سر پا ايستادن پيدا نكنند. امروز اين سئوال مطرح است كه از مدل رقابت دو قطبي حضرت امام، كه حكيمانه آن را طراحي كردند چه باقي مانده است.

پاسخ روشن است. يك جريان بنا به بي‌وفايي به مردم و امام و نظام، خود را از دور رقابت‌هاي سياسي آزاد و سالم محروم كرده‌ است.

از طرفي مدل رقابتي دو قطبي پس از دوم خرداد 76 و در آستانه انتخابات رياست جمهوري نهم به صورت يك رقابت چند قطبي در آمد. رقابت حقوقي دو جريان جاي خود را به رقابت حقيقي جمعي از رجال سياسي و مذهبي داد.

از دل رقابت حقيقي نامزدهاي مطرح ، دوگانه هاشمي- احمدي‌نژاد بيرون آمد و نتيجه به نفع احمدي‌نژاد رقم خورد. همين معادله در انتخابات دهمين دوره رياست‌جمهوري تكرار شد.

امام در پايان منشور برادري فرمودند: "اگر در اين نظام كسي يا گروهي خداي ناكرده بي‌جهت در فكر حذف يا تخريب ديگران برآيد و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد،‌حتما پيش از آنكه به رقيب يا رقباي خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد كرده است. تاليف قلوب و تلاش جهت زدودن كدورت‌ها و نزديك‌ كردن مواضع خدمت به يكديگر است بايد از واسطه‌هايي كه فقط كارشان القاي بدبيني نسبت به جناح مقابل است،‌ پرهيز نمود" امروز هيچ جناحي در صدد حذف جناح ديگر نيست. صورت اصلي مسئله آن است كه يك جناح با اصرار بر عدول از آرمان امام (ره)، مردم و نظام خود را ساقط كرده است. تلاش‌هاي رهبري و عناصر دلسوز براي احياي آنها ثمر نداده است و آنها همچنان بر طبل خروج از نظام مي‌كوبند. آنها حاضر نشدند كه نسبت به دخالت‌هاي آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي در رقابت‌هاي سياسي موضع بگيرند آنها حاضر نشدند از همگرايي با معاندان و منافقان و مخالفان انقلاب تبري جويند. آنها همچنان لبه تيز حمله خود را متوجه مردم و نظام كرده‌اند و حتي يك قدم حاضر نيستند عقب بنشينند.

بنابراين يك راه بيشتر باقي نمي‌ماند و آن اينكه تتمه جريان دوم كه هنوز به امام و نظام و مردم وفادارند با بازخواني رويدادهاي يك دهه اخير گفتمان جديدي را باز توليد كنند كه در مختصات نصايح و وصاياي امام در منشور برادري بگنجد.

از سوي ديگر فيلسوفان و حكماي سياسي كشور در حوزه و دانشگاه با مروري بر مدل حكيمانه امام (ره) مدلي را طراحي كنند كه پاسخگوي نياز دهه چهارم انقلاب و دهه‌هاي بعد باشد.

نسل جديد حوزه، علما و دانشمندان فرهيخته‌اي كه طي سه دهه گذشته در حوزه‌ها تربيت شده‌اند بايد پاي به عرصه سياست‌ورزي نهند و با عبور از رويدادهاي تلخ گذشته و برخي بازيگران نااهل، هر كدام ضلعي از اضلاع رقابت را در چارچوب منافع و مصالح ملي و اهداف نظام و رهبري مديريت نمايند. جريان روحانيت و جامعه مدرسين حوزه علميه قم به عنوان يك جريان اصيل در كشور با بازتوليد خود در جريان فراگير اصولگرايي، گستره نفوذ خود را در حوزه سياست بسط داد و رويش‌هاي خوبي را تجربه كرد. امروز همين جريان با مطالعه مطالبات مردم و نيازهاي انقلاب در دهه چهارم بايد دست به يك نوسازي تمام عيار بزند. اين جريان وفادارترين به محكمات امام در منشور برادري بوده است. بايد اين مسير را مومنانه ادامه دهد ودر پيروي از رهبر بزرگوار انقلاب حضرت آيت الله خامنه‌اي هيچ ترديدي به خود راه ندهد.

4 و3 و2 و1- صحيفه نور جلد 21 صفحات 47 و 48


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مدل رقابت‌هاي سياسي آينده, حضور وسيع و گسترده مردم, قانونگرايي, احترام به راي مردم, حضرت آيت الله خامنه‌اي, دو موضوع مهم در انتخابات, ,