نارضايتي تبديل به‌نااميدي شد، جنبش‌وال‌استريت آغاز شد
 

 

جنبش تسخير وال‌استريت وارد سومين هفته خود شده و امريكايي‌هايي كه معتقد هستند منشأ همه گرفتاري‌هايشان بانكداران هستند و اكنون نيز سرمايه‌هايشان را در بورس از دست داده‌اند خيابان وال‌استريت نيويورك را كه محل استقرار ساختمان بزرگ‌ترين بورس دنيا است، تسخير كرده‌اند.

به گزارش رجانيوز،‌ تجمع‌هاي ضد سرمايه‌داري در روز شنبه 15 اكتبر بنا بر وعده و هماهنگي‌هاي قبلي معترضان در سراسر امريكا نيز افزايش يافت و جنبش وال‌استريت كه تاكنون چندان فراگير نشده، مي‌رود كه فصل جديدي را تجربه كند.

اما آنچه كه در جنبش‌هاي قرن 21 اهميت دارد، اين است كه اين جنبش‌ها به‌طور غافلگير كننده از تجمع‌ها و تظاهرات‌هاي كوچك آغاز شده و سپس گسترش يافته است، به‌طوري كه شروع اين جنبش‌ها غافلگير كننده، توسعه آن‌ها غيرقابل پيش‌بيني و تداوم آن‌ها وابسته به نحوه مديريت ماجرا از سوي حاكميت است. اين مدل عيناً در قيام‌هاي بيداري اسلامي منطقه نيز قابل تطبيق است.

در عين حال، سه هفته بعد از آغاز جنبش وال استريت، به تدريج ميانگين سني افراد حاضر در تظاهرات‌ها بالاتر رفته و ميان‌سال‌هايي كه ثروت‌شان را در بورس گذاشته اما اكنون آن را از بين رفته مي‌بينند و مسكن نيز به‌عنوان تنها سرمايه‌اشان در اختيار بانك‌ها قرار گرفته است، كاملاً نااميد شده‌اند.

با اين وجود، اعتراض‌ها در امريكا هنوز فراگير و توده‌اي نشده و علي‌رغم اينكه اوباما نتوانسته وعده "تغيير" و اصلاحاتش را عملي كند، باز هم بخشي از بدنه طرفدار حزب دموكرات از ترس اينكه مبادا اعتراض‌هايشان منجر به روي كار آمدن مجدد جمهوري‌خواهان شوند، در تجمع‌ها شركت نمي‌كنند. اگرچه اين ذهنيت به‌شدت در جامعه امريكا در حال گسترش است كه دو حزب جمهوري‌خواه و دموكرات در سياست‌هاي داخلي نيز بسيار به هم نزديك شده‌اند و سياست‌هايشان به نفع شركت‌هاي بزرگ است و مشروعيت احزاب امريكا نيز در حال از بين رفتن مي‌باشد.

در اين شرايط، دولت امريكا نيز بيكار ننشسته و در صدد است جنبش بي‌سر وال استريت را كه هنوز فدراسيون‌هاي كارگري نيز به آن اضافه نشده‌اند، مديريت كند، به‌طوري كه آخرين خبرها حاكي است جرج سوروس كه به معمار و پدر انقلاب‌هاي مخملي معروف است، عواملش را به درون معترضان نفوذ داده و قصد دارد مديريت ماجرا را به نفع اوباما به‌دست بگيرد.

همچنين دولت اوباما قوانين جديدي براي كنترل فيس‌بوك و توئيتر وضع كرده و چند ماه پيش به‌دنبال تحولات منطقه براي مديريت اين تحولات وارد مذاكره شده بود.

اين در حالي است كه آنچه اكنون اهميت زيادتري پيدا كرده، تبديل شدن نارضايتي امريكايي‌ها به نااميدي است، به‌طوري كه ميانگين درآمد خانوار در امريكا ماهيانه حدود 2500 دلار است اما حدود 1500 دلار آن براي قسط مسكن مي‌رود و يك خانواده چهار نفره نيز 1700 دلار بايد حق بيمه بدهد. معترضان وال استريت در شعارهايشان مي‌گويند ما برده حقوق شده‌ايم و سرمايه‌هايمان نيز همگي براي شركت‌ها و بانك‌ها بلوكه شده است.

امريكا با بدهي 15 هزار ميليارد دلاري بزرگ‌ترين بدهكار بانكي است و سالانه فقط هزار ميليارد دلار كسري بودجه دارد كه بخش عمده‌اي از آن را با فروش اوراق قرضه جبران مي‌كند؛ اوراق قرضه‌اي كه عمده‌ترين خريداران آن يعني چين، ژاپن و عربستان نيز امروز در مورد ادامه خريدهايشان ترديدهاي جدي دارند.

نكته قابل توجه ديگر در جريان جنبش وال‌‌استريت، بايكوت و سانسور تجمع‌ها در رسانه‌هاي امريكايي است. مديران اصلي اين رسانه‌ها در واقع همان بانك‌دارها و سرمايه‌دارهايي هستند كه امروز معترضان عليه آن‌ها شعار مي‌دهند، بنابراين،‌ طبيعي است به‌عنوان نمونه فاكس نيوز در حالي كه عليه مرداك شعار داده مي‌شود، اعتراض‌ها در وال‌استريت و ساير ايالت‌هاي امريكا را بايكوت كند.

جامعه امريكايي اگرچه نسب به نحوه سياست‌گذاري در دولت نيز حساسيت ويژه‌اي ندارد اما به‌تدريج نسبت به نفوذ صهيونيست‌ها بر اقتصاد، سياست و رسانه‎هاي اين كشور هوشيار شده و نارضايتي‌هايي نيز از اين ناحيه دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : نارضايتي تبديل به‌نااميدي, جنبش ‌وال‌استريت, تسخير خيابان وال‌استريت نيويورك, بزرگ‌ترين بورس دنيا, ,