سكوت مطلق هاشمي و تكنوكرات‌ها در قبال جنبش ضد سرمايه‌داري امريكا
 

 تحولات ماه‌های اخیر در منطقه خاورمیانه، اروپا و امریکا، آن‌قدر پرشتاب و تاثیر گذار بوده است كه هر سیاستمداری را وادار کند تحلیل و نظر خود را ارائه کند، اما در میان انبوه اين تحلیل‌ها از وقایع این ماه‌های خاورمیانه، اروپا و امریکا، شاید یکی از تأمل برانگيزترين واکنش‌ها از آن آقاي هاشمی رفسنجانی بوده باشد.

به گزارش رجانیوز، آقاي هاشمی ماه گذشته در مراسم بزرگداشت حماسه‌سازان جامعه پزشکی که در سالن همایش‌های روزنامه اطلاعات برگزار شد، با يادآوري بحران‌های منطقه خاورمیانه، آشوب‌ها در سوریه را مقاومت مردمی خواند و گفت: «می‌توان منطقه را دید که مردم هوشیار، آگاه، مجاهد و مبارز شده‌اند. مردم یمن ماه‌هاست در خیابان هستند و شهید می‌دهند. در لیبی نیز مردم می‌جنگند و کشته می‌دهند. در سوریه نیز مردم مقاومت می‌کنند. در بحرین که یک مظلمه‌ای است و هیچ پناهی نیز در این دنیا ندارند.»

این سخنان آقاي هاشمی با استقبال رسانه‌های غرب‌گرا و وهابی در منطقه مواجه شد و این رسانه‌ها با پوشش گسترده اين تحلیل در مورد وقایع سوریه، ابراز خوشحالی کردند. این در حالی بود که آنچه آقاي هاشمی در سوریه از آن با عنوان مقاومت مردمی یاد کرد، حرکت نظامی و سازماندهی شده تحت حمایت غرب و سعودی‌ها از لبنان و اردن و همکاری کشورهای غربی از جمله فرانسه بود. همچنين بسیاری از تحلیل‌گران غربی هدف از این تحرکات شدید در سوریه را تحت الشعاع قرار دادن تکیه گاه مقاومت اسلامی لبنان در مقابله با اسرائیل تلقی کرده بودند.

اما این تنها اظهار نظر و تحلیل هاشمی از شرایط و تحولات منطقه نبود. وي دو روز پيش نيز در واکنش به برخی تحولات در امریکا واکنش نشان داد. اما بر خلاف تصور، این تحولات، جنبش نزدیک به یک‌ماهه وال استریت نبود و آقاي هاشمی این موضوع مهم را در سخنان خود مسکوت گذاشت و تنها به سناریوسازی جدید امریکا علیه ایران پرداخت که این روزها یکی از اصلی‌ترین خوراک‌های رسانه‌های غربی است.

آقاي هاشمی در شرایطی در مورد جنبش تسخير وال استریت سكوت كرده است که ماهیت و رویکرد این جنبش، ضد سرمایه‌داری و در تلاش برای به چالش کشیدن نظام کاپیتالیستی حاکم بر امریکا و غرب است، رویکردی که بر دولت‌هاي موسوم به سازندگي و اصلاحات حاكم بود.

سیاست‌های تعدیل، خصوصی‌سازی افسار گسیخته و تلاش برای حاکمیت همه جانبه اصول اقتصاد بازار، نسخه‌های تقلید و الگوبرداری شده‌ای بود که تكنوكرات‌هاي دولت سازندگی با رويكردهاي وابسته‌گرايانه آن را پيگيري مي‌‌كردند اما در شرايطي كه مردم کشوری که مهد این تئوری‌ها است، علیه نسخه اصل تئوری نظام سرمایه‌داری نزدیک به یک ماه است دست به تحصن و تظاهرات زده‌اند، اين طيف، سكوت مطلق را در پيش گرفته‌اند و گويا علاقه‌اي به تضعيف سياست‌هاي اقتصاد و بازار آزاد ندارد.

این در حالی است که رهبر انقلاب در اجتماع بزرگ مردم كرمانشاه‌ با اشاره به جنبش بزرگ وال استریت که این روزها می‌رود با تسري به ساير كشورهاي تحت اداره نظام سرمايه‌داري به یک جنبش جهانی تبديل شود، فرمودند: «آن كسانى كه توصيه مي‌كردند ما روش‌هاى نظام سرمايه دارى را دنبال كنيم، آنها را ياد بگيريم، آنها را عمل كنيم، به اين واقعيت‌ها نگاه كنند، ببينند كه نظام سرمايه‌دارى چيست؛ بن‌بست كامل. امروز نظام سرمايه‌دارى در يك بن‌بست كامل است. ممكن است نتايج اين بن‌بست سالها بعد به نتائج نهايى برسد، اما بحران غرب به طور كامل شروع شده است.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : سكوت مطلق هاشمي و تكنوكرات‌ها, جنبش ضد سرمايه‌داري امريكا, بحران‌های منطقه خاورمیانه, آشوب‌ها در سوریه, سخنان آقاي هاشمی, استقبال رسانه‌های غرب‌گرا و وهابی, ,