افشاي روابط دست‌راست وزير دفاع مستعفي انگليس با موساد و ضد انقلاب فراري از ايران
 
با گذشت چند روز از استعفای لیام فاکس وزیر دفاع انگلیس به دلیل سوءاستفاده دوستانه از پست وزارت، این استعفا ابعاد جدیدی یافته است و امروز اخباری از همکاری آدام وریتی دوست وزیر دفاع انگلیس با سرویس جاسوسی اسرائیل، سفر مخفیانه به ایران و برقراری ارتباط با برخی نیروهای ضد انقلاب برای براندازی جمهوری اسلامی منتشر شد.

به گزارش رجانیوز، روزنامه ايندپندنت که معمولا مواضع نزدیک به چپ‌گرایان دولت انگلیس را منعکس می‌کند، در گزارشی به افشاگری علیه "آدام وریتی" دوست صمیمی وزیر دفاع دست زده و از ارتباطات نزدیک وی با موساد و نومحافظه‌کاران امریکا خبر داده است و نفوذ تفکرات وی در وزارت دفاع انگلیس با رویکردهای افراطی ضد ایرانی را بر خلاف سیاست رسمی دولت انگلیس عنوان کرده است.

این روزنامه تلاش کرده است تا از برکناری استعفاگونه لیام فاکس، تلاش دولت کامرون برای جلوگیری از تسلط رویکردهای نظامی‌گرایانه بر وزارت دفاع انگلیس را نتیجه بگیرد.

ايندپندنت با يادآوري نحوه ارتباط وریتی با لیام فاکس از وی به‌عنوان "مشاور خودساخته" وزیر دفاع سابق انگلیس یاد کرده و مدعی شده است که بر اساس تحقیقات صورت گرفته، وریتی با موساد ارتباط داشته و در یک توطئه برای براندازی دولت محمود احمدی نژاد همکاری داشته است.

بر اساس تحقیق روزنامه ایندپندنت، این مشاور فاکس (وزیر دفاع مستعفي انگلیس) که دوستی نزدیک او به وزیر دفاع وقت موجب استعفای وزیر دفاع شد، چندین بار به ایران سفر کرده و در سال اخیر نیز با رهبران گروه های ضد انقلاب در لندن و واشنگتن نیز دیدار داشته است.

این گزارش درباره روابط وریتی با موساد سازمان جاسوسی اسرائیل می‌نویسد: "آقای وریتی 33 ساله اعتبار زیادی نزد سازمان جاسوسی موساد دارد. موساد فکر می کرد آقای وریتی رئیس دفتر وزیر دفاع انگلیس است و می تواند در بالاترین رده های دولتی برای هماهنگ کردن جلسات بین مقامات دو کشور (انگلیس و اسرائیل) وارد عمل شود."

لیام فاکس روز جمعه بعد از افشاگری هایی در مورد روابط خاص خود با دوست و مشاورش آدام وریتی از مقام خود استعفا داد. روابط خاص این دو نفر شامل 18 سفر خارجی وزیر دفاع به کشورهایی مانند امارات متحده عربی، سریلانکا و اسرائیل می شود و همچنین 22 جلسه در ساختمان وزارت دفاع انگلیس که آدام وریتی در تمام این جلسات و سفرها به همراه وزیر دفاع حضور داشته است. دلیل اصلی استعفای وزیر نیز افشای منافع خاص تجاری و اطلاعاتی شرکت های پشتیبان مالی وریتی بود.

فاکس اعتراف کرده است که نتوانسته مرز بین منافع شخصی و فعالیت های دولتی خود را محکم حفظ کند. تحقیقات ايندیپندنت نشان می دهد که سفرهای آدام وریتی به اقامت در هتل‌های مجلل دوبی ختم نمی شود، بلکه او حتی از یک کارت ویزیت با آرم مجلس عوام انگلیس استفاده می کرده است که او را به دروغ مشاور وزیر دفاع بریتانیا معرفی می‌کرد.

آدام وریتی از این کارت برای به‌دست آوردن منافع مالی هنگفت در جنوب سودان، دیگر کشورهای در حال توسعه آفریقایی و عراق استفاده کرده است. وریتی حتی جلساتی را با نمایندگان دولت انتقالی لیبی در لندن برگزار کرده است. هر چند مشخص نیست که آیا وزیر دفاع سابق انگلیس نیز در این جلسات حاضر بوده است یا خیر؟

اما شاید مهم‌ترین بخش گزارش ايندپندنت، ابراز برائت تلویحی دولت انگلیس از رویکردهای ضد ایرانی آدام وریتی باشد، به‌طوري كه این رویکردهای وی و وزیر دفاع انگلیس را " تک‌روی" عنوان کرده و می‌نویسد: «مدارک افشا شده اخیر نشان می‌دهد که آقای وریتی در عین دسترسی نامحدود به وزیر دفاع قصد براندازی دولت محمود احمدی نژاد را داشته و وزارت امورخارجه انگلیس از این "حرکت تکروانه" یه شدت خشمگین است.»

ارتباط نزدیک آدام وریتی با وزیر دفاع سابق انگلیس موجب شده بود که او از ارتباطات نزدیک با مقامات دیگر کشورها نیز بهره‌مند شود، به‌طوري كه ايندپندنت در این زمينه می‌نویسد: «آدام وریتی با یعضی نئومحافظه کارهای آمریکایی که توسط دولت آمریکا برای سرنگونی دولت احمدی نژاد حمایت می شده‌اند، روابط کاری بسیار نزدیکی داشته است.»

این گزارش با "جاه‌طلبانه " و "غیرقابل قبول" خواندن فعالیت‌های ضد ایرانی آدام وریتی این فعالیت‌ها را کاملا بر علیه سیاست‌های دولت انگلیس عنوان کرده که "معتقد است پرونده اتمی ایران باید به صورت دیپلماتیک و از طریق سازمان ملل حل شود."

ايندپندنت معتقد است اولین سفر آدام وریتی به همراه وزیر دفاع سابق انگلیس به ایران در سال 2007 و زمانی که لیام فاکس در دولت سایه حضور داشت باز می‌گردد این در حالی است که براساس ادعای ايندپندنت، وریتی بارها قبل و بعد از این سفر به ایران سفر داشته است. البته از مدت اقامت وی در ایران و افرادی که با او ملاقات داشته‌اند اخباری منتشر نشده است.

این روزنامه در ادامه گزارش خود که با هدف برائت دولت انگلیس از رویکردهای افراطی وریتی منتشر شده است، می‌نویسد: «لیام فاکس به صورت تقریبا افراطی طرفدار آمریکا بوده و از لحاظ فکری به شدت به نومحافظه‌کارها نزدیک است. با آنکه نومحافظه‌کارها از برخورد نظامی با پرورنده هسته‌ای ایران استقبال می‌کنند، ولی فاکس در سفر 2007 خود به ایران ابراز امیدواری کرده بود که موضوع هسته ای ایران از راه های دیپلماتیک حل و فصل شود.» این در حالی است که وزارت امورخارجه انگلیس نیز شب گذشته تمامی فعالیت های وریتی را انکار کرده است.

یکی از همکاران وریتی در این زمينه به ايندپندنت گفت: «آقای وریتی به مقدار کمی توانایی صحبت کردن به زبان فارسی را دارد و در نقش یک واسطه، پیغام‌هایی را برای سران مخالف دولت ایران می‌برده است.»

در ماه مه سال 2009، آدام وریتی جلسه ای را بین لیام فاکس (وزیر دفاع وقت) و (ع.ع) یک ایرانی فعال ضد جنگ که در پوشش تشکیلات مخالف جنگ علی ایران در لندن فعالیت کرده و مدعی ارتباط نزدیک با دولت احمدی نژاد است، فراهم کرد.

این در حالی است که در فوریه همین سال نیز وریتی ضیافت شامی را با حضور فاکس وزیر وقت دفاع سفیر انگلیس در اسرائیل، چند مقام ارشد سیاسی و چند کارمند ارشد موساد در اسرائیل برپا کرد. در این جلسه بحث هایی مانند تحریم های بیشتر علیه ایران بررسی شده است.

با آنکه آقای وریتی هیچگونه ارتباط ارگانیک با وزارت دفاع انگلیس نداشته است، ولی یک منبع اسرائیلی می افزاید که هیچ شکی وجود ندارد که آقای وریتی رئیس دقتر وزیر دفاع بود که توانایی این را داشت که جلسات رده بالا هماهنگ کند و همچنین همه او را یک متخصص در امور ایران می‌دانستند.

به نظر می‌رسد افشای روابط وریتی و لیام فاکس و تلاش برای حذف این جریان از دولت انگلیس، بی ارتباط با طرح اتهامات جدید از جانب امریکا علیه ایران نباشد و به نوعی این اقدام، پیش دستی دولت انگلیس برای مدیریت عوارض حاکمیت رویکردهای ضد ایرانی لیام فاکس بر وزارت دفاع این کشور بوده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : افشاي روابط با موساد, دست‌راست وزير دفاع مستعفي, وزير دفاع مستعفي انگليس, موساد و ضد انقلاب فراري, استعفای لیام فاکس, استعفای وزیر دفاع انگلیس, سوءاستفاده دوستانه, سوء استفاده پست وزارت, همکاری آدام وریتی, سرویس جاسوسی اسرائیل, ايندپندنت, ,