امریکا قادر به اقدام علیه ایران در شورای امنیت خواهد بود؟
 

 

در فاصله حدود يك سال تا انتخابات رياست جمهوري امريكا، اوباما و دموكرات‌ها كه در زمينه حل مسائل داخلي‌شان كاملاً ناتوان بوده‌اند و طبق معمول با درست كردن صورت مسأله خارجي در حال رد گم كردن هستند، بر سه موضوع تروريسم، هسته‌اي و حقوق بشر عليه كشورمان تمركز ويژه‌اي كردند.

به گزارش رجانيوز، در زمينه هسته‌اي آمانو به‌زودي در گزارش جديد خود ادعاي موهوم دست يافتن به اطلاعاتي مبني بر توليد موشك هسته‌اي را مطرح خواهد كرد. در بحث حقوق بشر نيز احمد شهيد گزارشگر ويژه حقوق بشر گزارش مبتني بر اطلاعات ضد انقلاب فراري از ايران و گروهك منافقين را منتشر كرده است و در زمينه تروريسم نيز داستان تخيلي- هاليوودي طراحي سپاه قدس براي ترور سفير عربستان سعودي را مطرح كرده است.

در عين حال، به‌دنبال طرح اين داستان‌سرايي در روز سه‌شنبه هفته گذشته، سوزان رايس نماينده دولت امريكا در سازمان ملل از بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد خواست كه موضوع را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهد و وي نيز در اين زمينه به سرعت موضوع را ارجاع داد.

اگرچه اولين پيشنهاد ديويد كوهن معاون وزير خزانه‌داري امريكا كه مسئول طراحي و نظارت بر تحريم‌هاي ايران در دولت امريكا است، مبني بر تحريم بانك مركزي ايران، مضحكه ديپلمات‌ها در نيويورك شده است، اما شواهد نشان می دهد امریکا برای اقدام علیه ایران در شورای امنیت به اتهام طراحی یک عملیات تروریستی در واشنگتن کار بسیار سخت و شاید غیر ممکنی در پیش دارد و براي تصويب تحريم‌هاي كمتر از اين نيز با دشواري جدي روبرو است.

امریکایی ها از روز چهارشنبه گذشته تیمی از سیا، اف بی آی، آژانس مبارزه با مواد مخدر، وزارت خارجه وزارت دادگستری را مامور همراهی با سوزان رایس و سفیر سعودی در نیویورک کرده اند تا دیپلمات های دیگر کشورها را در زمینه وجود "شوهد و مدارک قوی علیه ایران" متقاعد کنند اما ظاهرا آنها در این کار توفیق چندانی نداشته اند.

بر اساس گزارش "ايران هسته‌اي"، عربستان سعودی و امریکا مشترکا از بان کی مون درخواست کرده اند این موضوع را در دستور کار شورای امنیت قرار بدهد.

لوی شاربونو در گزارشی برای رویترز از مقر سازمان ملل در روز جمعه 22 مهر 1390 (14 اکتبر 2011) ناکامی دیپلمات های امریکایی و سعودی را اینگونه توصیف می کند: «دیپلمات هایی در سازمان ملل متحد گفتند واشنگتن عملا اتخاذ تلاش های اولیه برای راضی کردن کشورهای عضو در شورای امنیت را در خصوص این مسئله که بسیاری از تحلیلگران درباره آن ابراز تردید کرده اند آغاز کرده است. برخی از تحلیلگران می گویند به سختی می توان باور کرد که نیروی قدس به این طرز احمقانه که مدارک نشان می دهد عمل کرده باشد».

وی در ادامه این گزارش تصریح می کند شورای امنیت تنها زمانی اقدام خواهد کرد که شواهد کافی دراختیار داشته باشد اما همچنان شواهدی که متقاعد کننده باشد، دریافت نکرده است.

گزارش ها نشان می دهد مجموعا چند دسته تردید جدی در شورای امنیت برای باور ادعاهای امریکا وجود دارد.

تردید اول این است که ادعاهای امریکا بسیار بزرگ‌تر از شواهد آن است و تازه این شواهد هم هنوز در اختیار بسیاری از کشورهای عضو شورای امنیت قرار نگرفته است. در واقع به نظر می رسد امریکایی ها به این دلیل که امکان نقد شواهد ادعایی و کشف شدن حفره های اطلاعاتی آن فراهم نشود، از ارائه آن به نمایندگان کشورها در نیویورک خودداری می کنند و این افراد هم در عوض تاکید دارند که با این وضع، دلیلی برای پذیرفتن ادعاهای امریکا نمی بینند. به عنوان نمونه، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه 26 مهر (18 اکتبر) گفته که کشورش همچنان منتظر دریافت اسناد مدارک این ادعا از امریکاست.

دومین تردید این است که کشورهای کلیدی عضو شورای امنیت همچنان منتظر نظر پایتخت های خود در این باره هستند و برخی از آنها هنوز پاسخی دریافت نکرده اند. چین در زمره این دسته از کشورهاست.

تردید سومی که از جانب برخی دیپلمات های مقیم نیویورک اعلام شده این بوده که این موضوع باید قبل از آنکه در سازمان ملل طرح شود، در دستگاه قضایی امریکا مورد رسیدگی قرار بگیرد. به عنوان نمونه، ماریا لوئیزا ریبرو ویوتی سفیر برزیل در سازمان ملل متحد، روز جمعه گذشته از تلاش های امریکا به طور کامل ابراز نارضایتی کرده و گفته است: «این مسئله ابتدا باید در دستگاه قضایی آمریکا جریان یابد». دیپلمات ها می گویند این عقیده تمام اعضای گروه بریکس (هند و آفریقای جنوبی، برزیل، روسیه و چین) است و اختصاصی به برزیل ندارد.

چهارمین تردید از جانب کشورهایی مانند آلمان ابراز شده است. آن‌طور که هفته نامه اشپیگل در روز دوشنبه 25 مهر (17 اکتبر) گزارش داده آلمانی ها عقیده دارند حتی اگر شواهد متقاعد کننده ای علیه ایران وجود داشته باشد، نباید تحریم های بیشتری علیه این کشور وضع کرد چرا که تجربه نشان داده تحریم نه فقط مشکلی را حل نمی کند، بلکه به بدتر شدن اوضاع خواهد انجامید.

علاوه بر این، ناظران عقیده دارند وجود یک اختلاف نظر حاد و موازی درباره سوریه در شورای امنیت نیز که خود را در وتوی قطعنامه پیشنهادی اروپا و امریکا علیه دمشق نشان داد، از عمده‌ترین عللی است که جلوی هرگوه توافق جدید درباره تحریم ایران را می گیرد.

یک کارشناس ارشد در این مورد گفت: «اتهامات اخیر امریکا علیه ایران اکنون تبدیل به موضوعی برای گروکشی سیاسی در سازمان ملل بویژه میان اعضای گروه بریکس از یک سو و اروپا و امریکا از سوی دیگر -که آنها هم منسجم نیستند- شده است. امریکا اگر خواهان توافق در مورد ایران باشد، درباره سوریه و بسیاری پرنده های دیگر باید امتیاز بدهد و این اتفاقی است که معلوم نیست عملی باشد».

آخرین نکته ای که کارشناسان بر آن تاکید دارند این است که احتمالا امریکا خواهان ترکیب موضوع اتهامات اخیر با دو پرونده هسته ای و حقوق بشر ظرف یک ماه آینده در شورای امنیت خواهد بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اقدام امریکا علیه ایران, شورای امنیت, تروريسم, هسته‌اي, حقوق بشر, توليد موشك هسته‌اي, احمد شهيد, گزارشگر ويژه حقوق بشر, طراحي سپاه قدس, ترور سفير عربستان سعودي, ,