آخرين حرف‌هاي ديكتاتور پيش از مرگ/ تدفين قذافي به وقت ديگري موكول شد

 

در حالي كه هنوز مشخص نشده است قذافي توسط چه كسي كشته شده، شاهدان عيني اعلام كردند كه وي در هنگام مرگ از انقلابيون خواسته كه او را نكشند

 

به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌اي الشرق الاوسط، معمر قذافي، رهبر مخلوع ليبي هنگام دستگيري زنده بوده و از انقلابيون خواسته است تا او را نكشند.

بنا به گفته يكي از شاهدان عيني، قذافي هنگامي كه برخي از انقلابيون وي را به سوي آمبولانس مي‌بردند تا او را به بيمارستان منتقل كنند، خطاب به آنها مي‌گفت: فرزندان من آيا مرا مي‌كشيد، فرزندان من، من قذافي هستم، من رهبر شما هستم، چه‌كار مي‌كنيد؟

بنا به گفته برخي ديگر از شاهدان عيني قذافي قبل از دستگيري در حالي كه شوكه شده بود، فرياد مي‌زد: چه اتفاقي افتاده؟ چه شده است؟!

بنا به گفته اين شاهدان وي بدون اينكه شهادتين بر زبان بياورد، جان داده است.

اين در حالي است كه مقامات شوراي انتقالي ليبي صدور هرگونه دستور براي كشتن قذافي از سوي اين شورا را رد مي‌كنند، اما شاهدان عيني تاكيد مي‌كنند كه وي هنگام دستگيري زنده بوده و تنها يكي از بازوانش مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود.

محمود جبريل، رئيس دفتر اجرايي شوراي انتقالي نيز پيشتر اعلام كرده بود كه قذافي در يك لوله انتقال آب بدون هيچ‌گونه مقاومتي دستگير شده و هنگام دستگيري دست چپش مورد اصابت گلوله قرار گرفته و بدون هيچ جراحت ديگري به يك خودرو منتقل شده تا به بيمارستان برسد، اما هنگام حركت اين خودرو بين انقلابيون و نيروهاي وابسته به قذافي درگيري رخ داده و گلوله‌اي به سر قذافي اصابت كرده كه اين گلوله باعث مرگ وي شده است.

اما برخي ديگر از مقام‌هاي شوراي انتقالي احتمال اين را كه قذافي توسط نيروهاي وابسته به شوراي انتقالي ليبي به صورت عمدي كشته شده باشد، رد نكردند و اعلام كردند با توجه به خشم مردم و مبارزان شوراي انتقالي، احتمال اينكه عمدا وي را كشته باشند، زياد است.

يكي از پزشكاني كه جسد قذافي و معتصم قذافي، فرزند وي را كالبد شكافي كرد، اعلام كرده كه معتصم بعد از قذافي كشته شده و به احتمال زياد از نزديك به وي شليك شده است.

شبكه‌هاي تلويزيوني نيز تصاويري از پسر قذافي قبل از كشته شدن پخش كردند كه نشان مي‌داد جراحات وارده به وي چندان عميق نيست.

اين پزشك همچنين اعلام كرد كه دليل مرگ قذافي گلوله‌اي بوده كه به سر وي اصابت كرده و از كنار شقيقه‌اش بيرون رفته است.

وي گفت كه در چند روز آينده گزارش كامل پزشكي قانوني درخصوص مرگ قذافي و پسرش و نيز ابوبكر يونس، وزير دفاع سابق منتشر خواهد شد.

بنا به گفته اين پزشك به آنها آماده‌باش داده شده است تا خود را براي بررسي يك جسد ديگر كه متعلق به يكي از افراد مهم كه شايد سيف‌الاسلام قذافي، فرزند ديگر معمر قذافي باشد، آماده كنند.

اين در حالي است كه پيش از اين اعلام شد سيف‌الاسلام زخمي شده و در مصراته در بيمارستان است. در همين حال خبرهايي مبني بر فرار سيف‌الاسلام هم منتشر شده است!

بنا به گفته تيم پزشكي قانوني كه جسد قذافي را معاينه كرده بودند، وي از ناحيه شكم نيز مورد اصابت گلوله قرار گرفته كه باعث خونريزي در اعضاي داخلي بدن وي شده است.

از سوي ديگر در حالي كه خبرهايي مبني بر دفن جسد قذافي طي امروز منتشر شده بود، يك مقام شوراي انتقالي ليبي اعلام كرد كه به منظور انجام تحقيقات از سوي دادگاه كيفري بين‌المللي برروي جسد وي، مراسم تدفين به زمان ديگري موكول شده است.

معتصم قذافي نيز از ناحيه پا و كمر مورد اصابت قرار گرفته كه هر دو از پشت سر به وي وارد شده است كه احتمال اصابت هنگام فرار را افزايش مي‌دهد، اما دليل اصلي مرگ وي جراحت بزرگي است كه بالاتر از قفسه سينه و نزديك به گلوي وي بوده كه مربوط به يك اسلحه كاليبر بزرگ است كه از فاصله نزديك به وي شليك شده است.

از سوي ديگر عفو بين‌الملل خواستار انجام يك تحقيقات بيطرف درخصوص مرگ قذافي شد.

اين سازمان در بيانيه‌اي از شوراي انتقالي ليبي خواست تا حقايق موجود پيرامون كشته شدن قذافي را پس از انجام تحقيقات لازم ارائه كند و اعلام كرد كه اين حقايق بايد به اطلاع مردم ليبي برسد.

اين سازمان همچنين خواستار پيگرد قضايي رهبران ليبي به دليل انجام جنايت‌ عليه بشريت شد.

عفو بين‌الملل همچنين از مقامات جديد ليبي خواست تا از هرگونه انتقام‌جويي خودداري كنند و با بازداشت‌شدگان به خوبي رفتار كنند و براي آنها حقوق اسراي جنگي قايل باشد.

از سوي ديگر نيكولا ساركوزي، رييس جمهور فرانسه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه مرگ قذافي آغاز يك مرحله جديد براي ملت ليبي است.

وي در بيانيه‌اي اعلام كرد كه آزادي كامل سرت آغاز يك روند تازه است كه توسط شوراي انتقالي ليبي براي پايه‌گذاري يك نظام دموكراتيك در ليبي كه همه بخش‌هاي ملت ليبي در آن شركت دارند، است.

سيلويو برلوسكني، نخست وزير ايتاليا نيز در واكنش به مرگ قذافي در صفحه فيس‌بوك خود نوشت: جنگ در ليبي پايان يافت.

فرانسه نيز پيشتر اعلام كرده بود كه با مرگ قذافي عمليات ناتو در ليبي در واقع پايان يافته است.

رژيم صهيونيستي نيز با اينكه تاكنون اظهارنظر رسمي در خصوص مرگ قذافي نكرده است، اما برخي مقامات ارشد اين رژيم در گفت‌وگو با رسانه‌هاي اسرائيلي اعلام كردند كه مرگ قذافي جايي براي تاسف ندارد، چراكه او هرنوع عمليات تروريستي در مناطق مختلف جهان از جمله عمليات‌هاي عليه اسرائيل را حمايت مي‌كرد.

اين مقامات همچنين از ناتو خواستند تا از هر نوع ناآرامي و آشوب در ليبي پس از قذافي جلوگيري كنند و اين به دليل ممانعت از دستيابي گروه‌هاي ضد اسرائيلي به سلاح عنوان شده است.

نوري المالكي، نخست‌وزير عراق نيز در بيانيه‌اي از مرگ قذافي استقبال كرد و مرگ وي را نشان‌دهنده قدرت ملت‌ها در پايان دادن به نظام‌هاي خودكامه دانست.

وي در اين بيانيه آورده است: ما اين پيروزي را به ملت ليبي و شوراي انتقالي تبريك مي‌گوييم و آزاد شدن از ديكتاتوري كه 40 سال كشور را پر از ظلم و طغيان كرده بود، به آنها تهنيت مي‌گوييم.

نبيل العربي، دبيركل اتحاديه عرب نيز در بيانيه‌اي ابراز اميدواري كرد كه با مرگ قذافي، ديكتاتوري و استبداد در ليبي برچيده شود و از ملت ليبي خواست تا براي عبور از شرايط كنوني و ساختن آينده ليبي بعد از قذافي تلاش كنند.

وي با درخواست از نيروهاي سياسي و رهبران ملي ليبي براي وحدت از ليبيايي‌ها خواست تا به دور از هر نوع انتقام‌جويي و كينه‌اي وحدت خود را حفظ كنند و باعث دوستي و نزديكي ملي بين خود شوند تا ليبي آزاد مطابق با خواست همه ليبيايي‌ها شكل بگيرد.

وي با ستايش از جانفشاني‌هاي ملت ليبي و شجاعت‌هاي آنها در تلاش براي محقق ساختن آزادي و دموكراسي در كشور اعلام كرد كه اتحاديه عرب به تلاش‌هاي خود براي برقراري دموكراسي در كشور و ادامه روندي كه ملت ليبي آن را آغاز كرده‌اند، ادامه مي‌دهد.

از سوي ديگر، محمد بازوم، وزير امور خارجه نيجر اعلام كرد كه برخي مقامات كشورهاي غربي به وي اطلاع داده‌اند كه عبدالله السنوسي، رئيس سازمان اطلاعات قذافي از طريق مرز زميني وارد شمال اين كشور شده است.

وي اعلام كرد كه به دليل وضعيت جغرافيايي منطقه نمي‌تواند اين خبر را تاييد كند، اما انگليس اولين كشوري بوده كه اطلاعاتي در اين خصوص در اختيار مقامات نيجري قرار داده است.

السنوسي كه متهم به كشتار غيرنظاميان است، از سوي دادگاه جنايي بين‌المللي تحت تعقيب است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : آخرين حرف‌هاي ديكتاتور, ديكتاتور پيش از مرگ, تدفين قذافي, ,