در حاشيه رسوايي دست راست وزير دفاع مستعفي انگليس
رابطان جاسوس‌موساد در ايران چه كساني بودند/ استات‎اويل تكرار نشود!
 

 

استعفای اجباری وزیر دفاع انگلیس به دلیل روابط خارج از چارچوب وی با یکی از دوستانش در وزارت دفاع، در حالي با افشاگری‌هایی در مورد رفیق جنجالی‌اش مبنی بر سفر مخفیانه او به تهران همراه بود که هنوز مقام‌هاي مسئول در كشورمان در اين زمينه توضيح نداده‌اند و با توجه به اينكه گفته شده وي با عناصر اپوزيسيون ديدار داشته، اسامي اين افراد مشخص نيست.

به گزارش رجانيوز، دو هفته قبل، رسانه‌های انگلیس از برکناری استعفاگونه "لیام فاکس" وزیر دفاع انگلیس به دلیل دخالت دادن خارج از عرف "آدام وریتی" دوست صمیمی وی در اداره امور وزارت دفاع خبر دادند و سپس روزنامه اندیپندنت، با انتشار جزئیاتی از ارتباطات وریتی، ادعا کرد که او امین سرویس جاسوسی اسرائیل بوده است و چندین بار با طرف‌های ایرانی که غالبا از افراد ضد انقلاب بوده‌اند، دیدار داشته است.

هر چند گزارش ایندیپندنت تلاش داشت تا به نوعی برنامه‌ها و تلاش‌های وریتی و لیام فاکس برای ارتباط گیری با نئوکان‌ها در امریکا و موساد و همچنین سران ضد انقلاب برای براندازی ایران را "خودسرانه" عنوان كند و مغایر با سیاست‌های دولت انگلستان بیان کند تا به نوعی با پیش دستی، از افشاگری‌های احتمالی ایران درباره برخی پرونده‌های تروریستی انگلیس که لیام فاکس در آن نقش دارد شانه خالی کند، اما افشاگری این روزنامه درباره سفر مخفیانه وریتی به ایران در سال 2007 و در قالب دولت سایه، هنوز از سوی نهادهای اطلاعاتی ایران مسکوت باقی مانده و این سوال را به وجود آورده است که وي در اين سفر با چه كساني ديدار و گفت‌وگو كرده است.

در گزارش ایندیپندنت در مورد روابط وریتی با موساد سازمان جاسوسی اسرائیل آمده بود: «آقای وریتی 33 ساله اعتبار زیادی نزد سازمان جاسوسی موساد دارد. موساد فکر می کرد آقای وریتی رئیس دفتر وزیر دفاع انگلیس است و می تواند در بالاترین رده های دولتی برای هماهنگ کردن جلسات بین مقامات دو کشور (انگلیس و اسرائیل) وارد عمل شود.»

اين روزنامه انگليسي افزود كه اولین سفر آدام وریتی به همراه وزیر دفاع سابق انگلیس به ایران به سال 2007 و زمانی که لیام فاکس در دولت سایه حضور داشت، باز می‌گردد. این در حالی است که بر اساس ادعای ايندپندنت، وریتی بارها قبل و بعد از این سفر به ایران سفر داشته است. البته از مدت اقامت وی در ایران و افرادی که با او ملاقات داشته‌اند اخباری منتشر نشده است.

اين در حالي است كه مبهم ماندن جزئيات سفرهاي يكي از ماموران اصلی موساد در انگلیس به ایران، نگرانی از تکرار سرنوشت پرونده استات اویل را برای این موضوع نیز ايجاد مي‌كند.

در پرونده مربوط به شرکت نفتی استات اویل، پس از افشای پرداخت رشوه از سوی مدیران این شرکت به برخی از طرف‌های ایرانی برای تصاحب یکی از پروژه‌های نفتی پارس جنوبی در روزنامه‌های نروژ، با اعتراف مسئولین شرکت استات اویل به رشوه دادن، این مقام‌ها یکی بعد از دیگری از مقام خود استعفا دادند، به‌طوري که رئیس بخش عملیات‌های بین‌المللی در پی این رسوایی شرکت را ترک کرد، مدیر اجرایی شرکت از سوی هیئت مدیره اخراج شد و در نهایت، حتی رئیس هیات مدیره استات اویل هم استعفا کرد، این در حالی بود که در پی اثبات این فساد اقتصادی، در نروژ استات اویل 3 میلیون دلار و در آمریکا 20 میلیون دلار جریمه شد.

اما این جریمه و افشاگری تنها سهم طرف نروژی این رسوای مالی بود چنانکه تا امروز، هیچ مقام مسئولی در دستگاه‌های ذی‌ربط درباره هویت طرف ایرانی رشوه‌گیرنده، میزان رشوه، مجازات و عقوبت این موضوع توضیحی نداده است و این پرونده همچنان در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد.

در ماجراي استعفاي وزير دفاع انگليس و روشن شدن سوابق دستيار او نيز شرايط به‌نحوي پيش رفت كه اين موضوع به يك رسوايي تبديل شد اما در داخل ايران هيچ‌كس از سرپل‌هاي اين

به نظر می‌رسد توضیح و روشنگری نهادهای امنیتی درباره هویت طرف ایرانی مذاکره کننده با جاسوس انگلیسی موساد که در قالب دولت سایه انگلیس به ایران سفر کرده بوده است، می‌تواند از منجر شدن این پرونده به سرنوشت پرونده استات اویل جلوگیری کرده و این ابعاد جدیدی از برخی ارتباطات خارجی فعالین سیاسی ایرانی را فاش کند.

خبر مرتبط:

افشاي روابط دست‌راست وزير دفاع مستعفي انگليس با موساد و ضد انقلاب فراري از ايران


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : رابطان جاسوس‌ موساد, جاسوس‌ موساد در ايران, استعفای اجباری, استعفای وزیر دفاع انگلیس, عناصر اپوزيسيون, ,