در گفت‌وگو با المنار مطرح شد
روايت سيد حسن نصرالله از علت اتهام‌زني امريكا به ايران و موضع حزب‌الله در قبال تحولات سوريه
 

 دبيركل حزب‌الله لبنان كه معمولاً در آستانه يا پس از رخدادهاي مهم داخلي و خارجي اين كشور، يا از طريق ويدئو كنفرانس زنده و يا مصاحبه تلويزيوني با شبكه المنار متعلق به حزب‌الله آخرين مواضع خود را بيان مي‌كند،‌ شب گذشته نيز در گفت‌وگو با المنار هم به موضوع سناريوي ادعايي امريكا عليه ايران مبني بر طراحي براي ترور سفير عربستان پرداخت و هم نظرش را درباره آخرين تحولات منطقه و بيداري اسلامي گفت.

به گزارش رجانيوز، سيد حسن نصرالله دليل اصلي اتهام زني امريكا به ايران را تن ندادن جمهوري اسلامي به برقراري خط ارتباطي با دولت ايالات متحده مربوط دانست و گفت: آمریکایی ها از ایران خواستند خط ارتباطی دائم و مستقیم با ایران برقرار کنند.

وی افزود: در همین راستا یک ژنرال آمریکایی را معرفی کرده، و اسم یک ژنرال ایرانی را که خواستار تماس با او بودند اعلام کردند؛ ولی ایران مخالفت کرد.

سید حسن نصرالله گفت: آمریکا خواستار گفت و گو درباره عراق و افغانستان است؛ آمریکا ایران را کشوری موثر در منطقه می داند، و مخالفت ایران آمریکایی ها را ناراحت کرد. به همین دلیل آمریکایی ها به مطرح کردن این اتهامات ساختگی پرداختند؛ که هدف از آن آغاز گفت وگوهای مستقیم با ایران است؛ امری که ایران همچنان با آن مخالف است.

سید حسن نصرالله افزود: آمریکایی ها همواره سعی کردند با ایرانی ها دیداری دوجانبه داشته باشند؛ ولی ایرانی ها نمی پذیرند؛ به همین دلیل می توانند از این پرونده برای تحمیل تحریم های بیشتر بر ایران، و تیره کردن روابط ایران و عربستان، و فتنه انگیزی استفاده کنند؛ دلیل اصلی آن هم، مخالفت ایران با برقراری خط مستقیم با آمریکا است.

آمریکا برای ورود به جنگی جدید آمادگی ندارد

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: آمریکایی ها برای ورود به جنگی جدید آمادگی ندارند؛ دلیل آن هم شکست نظامی و امنیتی ارتش این کشور در عراق و منطقه و زیان های مالی است.

وی افزود: به عقیده من یکی از نامزدهای جمهوری خواه در انتخابات مسأله توقف همه کمکهای آمریکا را مطرح کند، امری که بیانگر حجم بحران مالی آمریکا است.

جنگ آمریکا با ایران بعید است

سید حسن نصرالله جنگ آمریکا با ایران را بعید دانست و گفت: همه آن چیزی که آنها می خواهند کوتاه آمدن ایران برای همراه شدن با طرح آمریکا است؛ سعودی ها نباید وارد این بازی شوند، آنها باید آگاه باشند و در خدمت منافع آمریکا قرار نگیرند.

هرگونه بحران ایران – عربستان به نفع منطقه نیست

سید حسن نصرالله گفت: هرگونه بحران بین ایران و عربستان به نفع کشورهای منطقه نیست.

اهداف آمریکا از ورود به مسأله انقلاب‌های عربی

سید حسن نصرالله تاکید کرد: آمریکایی ها از ورود به مسأله انقلاب‌های عربی اهداف مختلفی داشتند که از جمله آنها کاهش خسارت‌ها، و بهبود چهره شان در کشورهای عربی است؛ زیرا نظرسنجی ها میزان نفرت ملت‌های عربی و اسلامی از عملکرد آمریکایی ها را نشان داد.

سید حسن نصرالله گفت: آمریکا تلاش کرد تا خود را در ایجاد نظام های جایگزین شریک کند؛ و البته تا این لحظه نمی توانیم دراینباره نتیجه گیری کنیم زیرا این امر به آینده بستگی دارد، و نمی توانیم بگوییم که نظامهای جدید ملی هستند و یا وابسته به دولت آمریکا.

وی با اشاره به انتخابات مجلس مؤسسان در تونس تاکید کرد: این امر بسیار مثبت است و ما خواهیم دید که آیا به نتایج این انتخابات احترام گذاشته می شود.

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: پس از گذشت چند ماه از انقلابهای عربی؛ دیدارها و اطلاعاتی که به دست آوردیم، حاکی از درست بودن دیدگاهی است که قبلا اعلام کرده بودیم؛ ما گفته بودیم که این رویدادها جنبش ملی و واقعی در کشورها است.

آمریکا رژیم های وابسته را سرنگون نمی کند

وی تاکید کرد: رویدادهای تونس و دیگر کشورهای عربی درنتیجه خواست ملتها است، و طرح آمریکایی نبوده است. نظامها در این کشورها، آمریکایی بودند؛ و آمریکا ممکن نیست که رژیم های وابسته را سرنگون کند.

سید حسن نصرالله گفت: باستثنای نظام سوریه؛ بقیه نظامها وابسته به آمریکا هستند؛ و آمریکایی ها اکنون بدنبال منحرف کردن انقلابها از اهدافشان هستند.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: این مسأله طبیعی است و انتظار نداریم که دولت آمریکا در برابر سرنگونی نظامهای وابسته به راحتی تسلیم شود.

اسرائیل تهدیدی برای همه ملت‌های منطقه

دبیرکل حزب الله لبنان درباره تهدیدهای پیش روی ملتهای منطقه گفت: نخستين تهديد در منطقه موجوديت اسراييل است؛ و اين مساله تهديدي براي همه ملت هاي منطقه است.

طرح خاورمیانه جدید همه قومیت ها را هدف قرار داده است

سید حسن نصرالله دومین تهدید را طرح آمريكا دانست و تاکید کرد: آمريكا در تلاش است طرح خاورميانه جديد را كه پيش از اين شكست خورده بود احيا كند؛ به همين سبب خاورميانه جديد تهديد به شمار مي رود زيرا اين طرح برای تغییر ساختار منطقه و تجزیه آن بر اساس پايه هاي فرقه ای، قوميتی استوار است؛ تا اسراييل همچنان مقتدر و قدرتمند باقي بماند.

سید حسن نصرالله گفت: اين تهديد نه تنها مسلمانان بلكه مسيحي ها و همه ملت هاي منطقه را تهديد مي كند.

تهدید جریان‌های تندرو برای منطقه

وی افزود: تهديد ديگري كه وجود دارد جريان هاي تندرو هستند كه مختص اقليت ها نمي شود. ما فكر نمي كنيم كه اكثريتي سني اقليت هاي منطقه را هدف قرار داده است؛ و همچنين اعتقاد نداريم كه اكثريت سني مورد تهديد واقع شده است.

دبيركل حزب الله لبنان خاطر نشان كرد: ملت ها بايد هوشيار باشند و بدانند كه آمريكا دوست ملت هاي عرب نيست. ملت ها نبايد به برخي از فتواها كه دعوت به تحريم انتخابات مي كنند ، گوش فرادهند.

سید حسن نصرالله گفت: ملت ها مي توانند اراده خود را از طريق بيداري ، تفاهم و مشاركت در انتخابات تحميل كنند، زيرا وقتي آمريكايي ها و غرب متوجه مي شوند كه نظام جديد توسط ملت انتخاب خواهد شد، و به مصلحت آن ها نخواهد بود براي براندازي آن اقدام خواهند كرد و تلا ش مي كنند هرج و مرج ايجاد كنند.

سید حسن نصرالله گفت: تنها راه حفظ دستاوردهاي خون شهيدان پايبندي به تفاهم است.

همه قومیت های عراقی هدف حمله قرار گرفته اند

سيد حسن نصرالله در ادامه افزود: متأسفانه در عراق پيروان همه اديان و شهروندان از قومیتهای مختلف مورد حمله قرار گرفته اند؛ و اين حملات نه تنها اقليت ها بلكه همه مردم عراق از جمله اهل سنت، شيعيان و مسيحيان را به طور يكسان هدف قرار داده است.

وی با اشاره به اوضاع افغانستان گفت: در افغانستان نيز بمب گذاري ها اهل سنت را نيز مورد هدف قرار داده است. در پاكستان نيز وضعيت چنين است.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: ما نيازي به ايجاد ائتلاف ميان اقليت ها براي رويارويي با اكثريت سني نداريم. بلكه بيش از اين ائتلاف نيازمند اتحاد ملي ميان مسلمانان و مسيحيان با حضور افراد هستيم كه از سوي رژيم صهيونيستي و امريكا در معرض تهديد قرار دارند.

وی افزود: ما مردم را به ائتلاف ميان اقليت ها دعوت نمي كنيم، و گمان نمي كنم كه مسيحيان لبنان يا پيروان اقليت هاي ديگر در منطقه خواستار ائتلاف ميان اقليت ها باشند. 

در انتظار آگاهی از سرنوشت امام موسی صدر هستیم

سید حسن نصر الله خاطر نشان كرد : اين روزها ، ما لبناني ها روزهايي سرشار از هيجان را تجربه مي كنيم بويژه كه تا چند هفته يا روز ديگر از سرنوشت امام موسي صدر مطلع خواهيم شد؛ اما اطلاعات دقيقي براي استناد به آن ها وجود ندارد و جست و جو بايد پايان يابد.

وی افزود: ما معتقديم كه دولت لبنان اين موضوع را به طور جدي پيگيري مي كند. پيگيري هاي جدي و شديد ديگري نيز در جريان است و برخي از دوستان به ما كمك مي كنند و اميدواريم از طريق ارسال هياتي به ليبي به نتيجه برسيم.

سید حسن نصرالله گفت: از شوراي انتقالي ليبي انتظار داريم براي اين موضوع اهميت قائل شود، و با توجه به اين كه اين مساله ، يك موضوع انساني است براي به نتيجه رساندن آن توجه كافي را مبذول كند.

مسئولیت های بزرگ ملت لیبی

دبير كل حزب الله لبنان تاكيد كرد : ملت ليبي مسووليت هايي بزرگ بر عهده دارد ، بايد حكومت و نهادهايي جديد تاسيس كند؛  نظام سياسي كشور را بازسازي كند؛ به برقراري آشتي ملي بپردازد.

سید حسن نصرالله گفت: يكي از مهم ترين وظايف ملت لیبی حفظ استقلال حاكميت این کشور، و ثروت هاي طبيعي آن است.

ضرورت حفظ وحدت در بحرین

دبیرکل حزب الله لبنان درباره بحران بحرین گفت: بحرینی ها مردمی آگاه هستند؛ به آنها توصیه میکنیم که وحدت خودشان را حفظ کرده و از آن پاسداری کنند.

سید حسن نصرالله با توصیه به بحرینی ها برای همبستگی با رهبری حاضر در صحنه، تاکید کرد: این نظام باید به خواست ملت و مطالبات آن پاسخ دهد.

حماس از سوریه خارج نمی شود

سید حسن نصرالله در ادامه تاکید کرد: حماس بدنبال خروج از سوریه نیست؛ و سوریه هم نمی خواهد این جنبش را بیرون کند.

سید حسن نصرالله گفت: دستاورد تبادل اسرا در زمانی بسیار خوب، و جدای از هرگونه مسائل سیاسی صورت گرفت.

موضع حزب الله لبنان درباره نظام سوریه

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: برخی می گویند که تعامل ما با مسأله سوریه دوگانه است؛ من گفتم که تعامل ما با جنبش ملتها بر اساس معیارهای ثابتی است.

وی افزود: نخستین معیار ما این است که موضع گیری یک نظام در قبال آمریکا چیست؛ وابسته به آمریکا است یا دور از آمریکا و یا مقاوم در برابر آمریکا.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: دوم اینکه آیا مسئولان یک نظام توانایی انجام اصلاحات را دارند.

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: در سوریه نظامی مقاوم وجود دارد؛ همه ما به خاطر داریم که در سال 1982 آمریکایی ها طرحی را برای نابود کردن مسأله فلسطین داشتند؛ سوریه ایستادگی کرده و در مقابل این طرح از مقاومت حمایت کرد.

سید حسن نصرالله گفت: همچنین طی ده سال گذشته سوریه برای ساقط کردن طرح آمریکا در کنار ملتهای منطقه ایستاد. همه ما به خاطر داریم که پس از اشغال عراق "کالین پاول" ، اسد را تهدید کرد؛ ولی اسد تسلیم نشد، و به حمایتش از جنبشهای مقاومت در فلسطین، لبنان و عراق ادامه داد.

سید حسن نصرالله با اشاره به حمایتهای بشار اسد از مقاومت عراق، تاکید کرد: بنابراین رهبری سوریه همواره تحت فشار قرار داشت، ولی در کنار مقاومت منطقه ایستاد؛ این ایستادگی در پیروزی هایی که در همه صحنه ها محقق شد، سرنوشت ساز بود. نظام سوریه، نظام مقاومت است.

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: بشار اسد و رهبری سوریه بر ایمان خود برای اصلاح تاکید کردند؛ بشار اسد تاکید کرد که اشتباهاتی وجود داشته که باید اصلاح شود؛ او در اصلاحات جدی است و می تواند آن را محقق کند.

وی افزود: ولی این رویارویی ها، مسیر دیگری را در پیش گرفت، و آشکار شد که در سوریه خواسته ها اصلاحات نیست، بلکه براندازی نظام حامی مقاومت است.

سید حسن نصرالله گفت: اگر بشار اسد نزد آمریکایی ها برود و برگه های اطاعت و پیروی را به آنها بدهد، مسأله سوریه فورا حل می شود. آمریکایی ها تا آخرین لحظه در کنار مبارک و قذافی ماندند.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: هدف در سوریه براندازی نظام و روی کار آوردن نظامی با مواضع متفاوت است؛ موضع مخالفان در سوریه نسبت به مسأله فلسطین و دیگر مسائل چیست؟ اغلب موضعی وجود ندارد که آمریکایی ها را ناراحت کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : روايت سيد حسن نصرالله, علت اتهام‌زني امريكا, موضع حزب‌الله, تحولات سوريه, ترور سفير عربستان, ,