نتایج انتخابات در تونس و پیروزی حزب اسلامگرای "النهضه"
"النهضه" تونس، دومینوی پیروزی اسلامگرایان در خاورمیانه را کلید زد
 

 

برگزارکنندگان اولین انتخابات آزاد در تونس از برتری چشمگیر جریان اسلامگرای النهضه در این کشور خبر می‏دهند و این خبر بدان معنی است که کشور تونس آنچنان که آغازگر دومینوی بزرگ سقوط دیکتاتورهای منطقه بود، اکنون نیز آغازگر دومینوی بزرگ پیروزی اسلامگرایان در انتخابات‏های پیش رو در منطقه خاورمیانه خواهد بود.

به گزارش رجانیوز، در حالی مقامات برگزار کننده انتخابات در تونس، حزب اسلام‌گراي النهضه را پيروز 40 درصد آرا در اولین انتخابات آزاد تونس بعد از سقوط و فرار بن علی معرفی کرده است، که این نتیجه می‏تواند در نتایج انتخابات مصر که تا چند هفته دیگر برگزار خواهد شد تاثیری قابل توجه بگذارد.

پيش از این انتخابات تصور مي‌شد حزب اسلامگرای النهضه وحزب سکولار دموکراتيک ترقي که در رژيم گذشته حزبي قانوني بود، انجمن دموکراتيک کار و آزادي موسوم به التکتل با گرايش سوسياليستي، و کنگره براي جمهوري با گرايش چپ سکولار، به ترتيب بيشترين آرا را به خود اختصاص دهند. اين در حالي است که رهبر حزب دموکراتيک ترقي، شکست حزب خود را تاييد کرده است.

آسوشیتدپرس نیز در خبری در این زمینه نوشت: " در تونس بواسطه حضور گروه‌های سکولار، از احزاب اسلام‌گرای میانه‌رویی چون النهضه هراس وجود دارد. این حزب اسلام‌گرا اگر اکثریت را در انتخابات روز یکشنبه بدست آورد، گروه‌های سکولار به عقب رانده می‌شوند."

آسوشیتدپرس در ادامه با اشاره به نتایج منطقه‏ای پیروزی اسلامگرایان در انتخابات تونس می‏نویسد: "پیروزی النهضه، بخصوص در جامعه سکولار تونس، نتایج وسیعی برای احزاب مذهبی مشابه در منطقه در بر خواهد داشت."
این در حالی است که خودسوزی جوان تونسی که منجر به شعله ور شدن آتش انقلاب در تونس و فرار بن علی دیکتاتور این کشور شد، سلسله تحولاتی را در منطقه رقم زد که انقلاب در مصر و برکناری حسنی مبارک بزرگترین نتیجه آن بود. حال و با توجه به پیروزی این حزب در انتخابات تونس، به نظر می‏رسد این مدل نیز به الگویی مجدد برای کشورهای تازه آزاد شده منطقه که انتخابات مجلس در پیش دارند مبدل شود و به زودی منتظر نتایجی مشابه با نتایج انتخابات تونس در کشور مصر و دیگر کشورهای درگیر انقلاب بود.

حزب النهضه (جریان اسلامگرای پیروز در انتخابات اخیر تونس) به رهبری راشد الغنوشی، به عنوان شاخه غیر رسمی جریان مصری اخوان المسلمین در تونس شناخته می‏شود. راشد الغنوشی رهبر اسلامگرای این حزب که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، کتابی درباره این انقلاب و شخصیت امام خمینی (ره) تالیف کرده بود، به تازگی در مصاحبه با روزنامه "الاهرام" مصر، درباره قانون اساسی آینده تونس می‏گوید: " قانون اساسی که تونسی‌ها بر آن اتفاق‌نظر دارند از دولت سکولار حرفی به میان نمی‌آورد بلکه از دولت اسلامی سخن می‌گوید."

غنوشی در پاسخ به این سوال که در برنامه انتخاباتی شما ذکر نشده است که اسلام منبع قانونگذاری است، تصریح می‏کند: "حقیقت این است که قانون اساسی مورد توافق تونسی‌ها حرفی از دولت سکولار نمی‌زند بلکه سخن آن دین اسلام است؛ قانون اساسی گذشته(سال 1959) تاکید دارد که تونس کشوری آزاد و مستقل و زبان آن عربی و دین آن اسلام است و هیچ کس نیز خواستار تغییر این متن صریح نشده است. بنابراین در قانون اساسی ما دین اسلام آمده است و دولت بی‌دین نیست."

وی ادامه می‏دهد: "بنابراین دین منبع تمامی سیاست‌ها و فرهنگ‌هاست و از سوی دیگر هیچ کس نه "النهضة" و نه هر طرف دیگری حق ندارد ادعا بکند که نماینده دین است اما باب اجتهاد باز است و هر زمان به قانون و یا سیاست نیازی باشد به آن مراجعه می‌شود."

اولین انتخابات آزاد در تونس با صف‌های طولانی در جایگاه‌های رأی‌گیری همراه بود. بنا به اظهارات «بوبکِر بتابت»، دبیرکل کمیسیون انتخابات با انتخاب 217 نماینده مجمع، دولت جدید انتخاب و قانون اساسی جدید تدوین می‌شود که راه را برای انتخابات آتی هموار می‌کند.بیش از 14 هزار ناظر محلی و بین‌المللی، از جمله نمایندگان اتحادیه اروپا و مرکز کاتر، در حوزه‌های انتخابی حضور دارند.

به نظر می‏رسد آنچنان که قیام مردم تونس و انقلاب در این کشور سرآغاز یک سلسله تحولات و انقلاب‏ها در منطقه و خصوصا کشور مصر شد، آرایش آراء مردم تونس در نخستین انتخابات آزاد این کشور و رای به جریان اسلامگرای النهضه نیز، سرآغاز اقبال سیاسی مردم به جریانات اسلامگرا در اداره کشورهای منطقه خاورمیانه باشد. اتفاقی که بنا به پیش‏بینی مقام معظم رهبری، تشکیل یک مجموعه از حکومت‏های متحد و اسلامی را در منطقه خاورمیانه نوید می‏دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : نتایج انتخابات تونس, پیروزی حزب اسلامگرای النهضه, ,