پروژه امریکا ناکام ماند/ گزارش نوامبر "ابعاد احتمالی نظامی" را قطعی اعلام نمی‌کند
 خبرگزاری رویترز از وین گزارش داد مدیر کل آژانس از ارائه این ارزیابی در گزارش ماه آینده خود که برنامه هسته ای ایران دارای ابعاد نظامی است، خودداری خواهد کرد

فردریک دال در گزارشی برای این خبرگزاری رویترز که روز دوشنبه 2 آبان 1390 (24 اکتبر 2011) منتشر شده نوشت: «دیپلمات ها غربی می گویند پیش بینی می شود آژانس بین المللی انرژی اتمی به زودی اطلاعاتی را درمورد ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای ایران منتشر کند اما با صراحت اعلام نخواهد کرد که تهران در تلاش برای ساخت بمب اتمی است».

گزارشگر رویترز ادامه داد: «به هرحال بی میلی روسیه و چین ممکن است مانع از هرگونه تلاش غربی ها برای استفاده از گزارش ماه آینده آژانس بین المللی انرژی اتمی در اعمال تحریم های بیشتر شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران شود».

به این ترتیب روشن است که امریکا به هدف اصلی خود از گزارش نوامبر نخواهد رسید چرا که امریکایی ها از آمانو خواسته بودند روشن ترین ارزیابی ممکن را در این باره ارائه بدهد که برنامه هسته ای ایران دارای بعد نظامی هست یا نه و اکنون روشن شده که آمانو چنین چیزی را اعلام نخواهد کرد.

"ایران هسته ای" روز دوشنبه 2 آبان (24 اکتبر) در گزارشی به نقل از منابع خود خبر داده بود که انتشار گزارشی از جانب آمانو که ماهیت برنامه ایران را نظامی اعلام کند منتفی شده است.

رویترز در این گزارش علت این اتفاق را مخالفت روسیه و چین با اتهام زنی آمانو به ایران اعلام کرده و نوشته است: «روسیه و چین هفته گذشته اعلام کردند زمان انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی ممکن است به فرصت ها برای استفاده از دیپلماسی به منظور حل و فصل مناقشه موجود برسر برنامه هسته ای ایران آسیب برساند. دیپلمات ها گفتند روسیه و چین از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست کرده اند پیش از ارائه گزارش جدید خود درباره فعالیت های هسته ای ایران که قرار است ماه آینده منتشر شود به ایران فرصت دهد تا اطلاعاتی را که آژانس قصد ارائه آنها را دارد بررسی کند و به ادعاهای مطرح شده درمورد بعد نظامی احتمالی برنامه هسته ای خود پاسخ دهد اقدامی که نشان دهنده اختلاف نظر میان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان برسر این مسئله است».

گزارش جدید آمانو درباره برنامه هسته ای ایران اوایل نوامبر منتشر خواهد شد.

در ادامه گزار رویترز آمده است: «روسیه و چین از سال 2006 تاکنون از 4 قطعنامه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران حمایت کرده اند اما آنها سال گذشته از آمریکا و اتحادیه اروپا به علت اقدامات یکجانبه علیه ایران انتقاد کردند. روسیه همچنین تاکید کرده است با هرگونه تحریم های جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران مخالفت است».

دال در ادامه گزارش نوشته است با این حال دیپلمات های غربی چندان ناراضی نیستند و می گویند این گزارش فرصت لازم برای تشدید وضعیت علیه ایران را در اختیار آنها می گذارد.

رویترز در ادامه این گزارش همچنین تاکید کرده است که احتمال ارجاع مجدد پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت منتفی است. دال می نویسد: «دیپلمات های غربی می گویند روسیه و چین در نشست اواسط نوامبر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی احتمالا از ارجاع دوباره پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد براساس این گزارش آژانس حمایت نخواهند کرد».

در این گزارش آمده است: «یک فرستاده غربی گفت بسیاری از کشورها از آمانو درخواست کرده اند روشن ترین ارزیابی ممکن خود را درمورد بعد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران ارائه کند. این دیپلمات افزودند اما اکنون دانستن اینکه آمانو چه چیزی اعلام خواهد کرد دشوار است. همچنین زود است که اکنون قضاوت کنیم آیا آنچه آمانو در گزارش خود ارائه خواهد کرد می تواند پایه ای برای ارجاع این مسئله به شورای امنیت سازمان ملل متحد ، مانند آنچه که در سال 2006 رخ داد، باشد یا خیر».


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : پروژه امریکا, ابعاد احتمالی نظامی, تلاش ساخت بمب اتمی, آژانس انرژی اتمی, ,