ببين تفاوت ره از كجاست تا به كجا!
هاشمي رفسنجاني گفت: اولويت من در اين مقطع اين است كه تا آنجا كه مي توانيم از تفرقه، طرد و عوامل كينه ساز خودداري كنيم.
وي در ديدار «جمعي از روزنامه نگاران» نياز فوري و حياتي كشور را اتحاد و همدلي ميان همه اقشار دانسته و گفته است: در شرايط كنوني هيچ گونه تفرقه و درگيري را به صلاح نمي دانم.
هاشمي رفسنجاني در پاسخ به سوالي درخصوص پارلماني شدن ساختار سياسي كشور، با اشاره به اينكه طبق قانون اساسي، جمهوريت و اسلاميت دو ركن غيرقابل تغيير نظام جمهوري اسلامي هستند، گفت: البته رهبري اين موضوع را به آينده دور كه ممكن است قابل بررسي باشد، محول كردند، چون تحقق محتمل اين كار مستلزم تغيير در قانون اساسي آن هم با سازوكار خود و تغيير در جمهوريت نظام است، در غير اين صورت تضعيف بخش جمهوريت نظام خلاف قانون اساسي است و قدرت انتخاب مردم محدود و محصور مي گردد كه قطعا اين مهم مدنظر رهبري نبوده است.
يادآور مي شود جريان متبوع آقاي هاشمي طي دو سال گذشته برخلاف اظهارات وي بر ايجاد تفرقه و درگيري اصرار داشته است. مواضع وي در آستانه انتخابات دو سال پيش نيز يكي از عوامل تشديد تشنج در فضاي انتخاباتي بود. همچنين پس از وقوع برخي آشوب هاي سازمان يافته از سوي دشمن، برخي اطرافيان آقاي هاشمي (نظير فائزه و مهدي هاشمي) در دامن زدن به التهابات نقش مستقيم داشتند.
اما صرف نظر از اين موضوع، درباره نگراني مطرح شده از سوي آقاي هاشمي (تضعيف جمهوريت در صورت پارلماني شدن نظام) ظاهرا خطايي در فهم موضوع صورت گرفته است والا همه آشنايان با مقدمات حقوق اساسي مي دانند كه نه «نظام رياستي»، تنها مصداق «جمهوري» است و نه نظام پارلماني در تقابل با جمهوريت قرار دارد. توضيح آن كه هم اكنون نيز جمهوري هاي موجود در دنيا بعضا رياستي و برخي ديگر پارلماني هستند. در شيوه پارلماني، نيز رأي مردم نقش اصلي را دارد.
يادآوري اين نكته هم ضروري است كه به دنبال بيانات رهبرمعظم انقلاب در جمع دانشجويان استان كرمانشاه، برخي رسانه ها با تحريف بيانات روشن ايشان چنين القا كردند كه نظر معظم له، معطوف به دولت فعلي است حال آن كه ايشان تصريح كردند بررسي اين موضوع، در آينده دور محتمل است. نكته ديگر اينكه اصل دغدغه رهبر انقلاب، دعوت به انديشيدن نخبگان درباره موضوع ارتقاي كارآمدي اجزاء حاكميت در عين حفظ اصول و چارچوب ها بود.
همچنين احتمالا يكي از دغدغه هاي معظم له كه دغدغه نخبگان هم هست، هزينه هاي غيرضرور ناشي از تقابل مجلس و دولت است و يكي از گزينه هايي كه مي توان به آن فكر كرد رويكرد به نظام پارلماني است كه در آن، مردم نمايندگان پارلمان را انتخاب مي كنند و آنگاه منتخبان مردم، نخست وزير و كابينه را برمي گزينند كه طبعاً مقيدند همراهي بيشتري با دولت داشته باشند و از تقابل ها كم كنند.
با اين اوصاف، درباره دغدغه هاي رهبري معظم انقلاب و مردم و فاصله آن با گمانه زني هاي سياست زده- كه گاه «رجماً بالغيب» هم هست- بايد گفت ببين تفاوت ره از كجاست، تا به كجا!

   


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تفاوت ره, اولويت هاشمي رفسنجاني, جمهوريت و اسلاميت, تغيير در جمهوريت نظام, پارلماني شدن نظام, ,