اذعان به نفرت عمومي ايرانيان از امريكا در شب گاف‌هاي پي در پي كلينتون
همه كاري براي معترضان ايران كرديم اما خودشان به ما گفتند اگر شما عامل و حامي اصلي جنبش جلوه كنيد آبروي ما مي‌رود
 

 

وزير امور خارجه كه قرار بود در ابتداي سال جاري در برنامه "نوبت شما" بي‌بي‌سي فارسي حاضر شود و به سؤالات پاسخ دهد اما اين برنامه لغو شد، سرانجام شب گذشته در گفت‌وگو با اين شبكه حاضر شد.

به گزارش رجانيوز، هيلاري كلينتون در ابتدا گفت كه هدفش از اين مصاحبه، ارتباط برقرار کردن با مردم و به ويژه با جوانان است و مي‌خواهد به آن‌ها بگويد كه سر جنگ نداريم.

وي با تكرار آرزوي 33 ساله امريكايي‌ها در مورد براندازي جمهوري اسلامي گفت "اميدواريم شاهد تغيير رفتار رژيم ايران باشيم" تا محرز شود، برخلاف برخي از ادعاها مبني بر اينكه دولت دمكرات اوباما به دنبال براندازي نيست، بلكه در پي تغيير رفتار جمهوري اسلامي است، كلينتون اين آرزو را در قالب يك مصاحبه عمومي لو داده باشد.

در بخش ديگري از اين گفت‌وگو، زماني كه وزير خارجه امريكا بر تأثير تحريم‌هاي اقتصادي تأكيد مي‌كرد و در عين حال، مدعي شد كه "دولت امريكا از مردم ایران به طور جدی حمایت می کند"، ناگهان با اين تناقض مواجه شد كه چگونه مدعي حمايت از مردم هستيد و ضمناً مي‌گوييد تحريم‌ها اثر كرده است كه كلينتون اذعان كرد: این تحریم ها بر مردم عادی هم تا حدودی اثر می گذارد، اما چاره ای نیست!

اما شايد نقطه اوج گاف‌هاي هيلاري كلينتون در مصاحبه با بي‌بي‌سي وقتي بود كه اعلام كرد در صورت حمايت كاملاً‌ علني از فتنه‌گران 88، اين ماجرا به ضرر آن‌ها تمام مي‌شد و تلويحاً به نفرت عمومي از دولت امريكا و جريان‌هاي وابسته‌گراي داخلي اعتراف كرد.

در اين بخش، یکی از مخاطبان بی بی سی فارسی در مورد عدم حمایت کافی دولت امريكا از جنبش اعتراضی كه وي آن را "جنبش سبز" مي‌خواند، سؤال كرد و کلینتون گفت که دو سال پیش، از درون جنبش اعتراضی این صدا شنیده می شد که امريكا باید مواظب باشد که طوری عمل نکند که عامل و حامی اصلی این جنبش جلوه کند، چون در آن صورت اعتبار جنبش و امنیت هواداران آن به خطر می افتد.

وي اضافه كرد که دولت امريكا از بیرون ایران هر حمایتی از دستش بر می آمد از معترضان کرد، از جمله از سایت توییتر خواست که اعمال تغییرات خود را مدتی به تعویق بیندازد، اما در عین حال مراقب بود که زیاده روی نکند.

نكته جالب ديگر اين مصاحبه كه در واقع به تريبوني براي لو دادن سياست‌ها و درونيات امريكايي‌ها در قبال جمهوري اسلامي تبديل شده بود، اذعان وزير امور خارجه امريكا به نفوذناپذيري و نداشتن شناخت از نحوه سياست‎گذاري و تصميم‌سازي در جمهوري اسلامي بود، به‌طوري كه وي در پاسخ به این سئوال که گفته می شود احمدی نژاد به صورت پنهانی برای برقراری رابطه با امريكا انجام می دهد، گفت که اوباما تمایل خود را برای گفتگو با رهبران ایران اعلام کرد، اما ساختار حکومت ایران گیج کننده است و معلوم نیست چه کسی تصمیم می گیرد.

اما در حالي كه در طي دو هفته گذشته و پس از كليد زدن سناريوي هاليوودي عليه ايران، رسانه‌هاي امريكايي دور جديدي از خبرسازي‌هاي خود مبني بر ديدار و گفت‌وگوي برخي مقامات امريكايي و ايراني را در اين زمينه مطرح كردند، كلينتون در مصاحبه شب گذشته‌اش با نااميدي از نتيجه دادن اين پروژه‌ها گفت: مقامات ایران حتی از اینکه با مقامات امريكایی دیده شوند، پرهیز دارند.

اين بخش از اظهارات وزير خارجه امريكا در واقع تأييد سخنان دو روز پيش سيد حسن نصرالله دبيركل حزب‌الله لبنان در مصاحبه با المنار لبنان است كه گفته بود امريكايي‌ها تلاش زيادي براي ارتباط برقرار كردن با ايران كردند اما زماني كه نتيجه نگرفتند، ادعاي كذب برنامه‌ريزي جمهوري اسلامي در ترور سفير عربستان را مطرح كردند.

وزير خارجه امريكا در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه چه مدركي در مورد ادعاي طراحي ايران براي ترور سفير عربستان در اختيار داريد و آيا اين ادعا نيز مانند وجود سلاح‌هاي كشتار جمعي در عراق نيست، پاسخ روشني نداد و صرفاً‌ مدعي شد كه سپاه قدس ايران پيش از اين نيز چنين كارهايي كرده است و آن‌ها با اين كار مي‌خواستند به امريكايي‌ها دهن‌كجي كنند.

وي در عين حال، پس از اين اتهام‌زني‌هاي خود گفت: دولت امريكا می خواهد که روابط خوبی با ایران داشته باشد و حتی می خواهد که تا پایان امسال یک سفارتخانه مجازی اینترنتی در تهران داشته باشد که بتواند به پرسش های مردم ایران پاسخ دهد.

يكي ديگر از نقاط اوج تناقض‌گويي‌هاي كلينتون نيز به سؤال از وي در مورد رويكردهاي دوگانه دولت ايالات متحده در قبال حوادث منطقه بازمي‌گشت.

از وي پرسيده شد كه چرا امريكا در مقابل سرکوب اعتراضات در بحرین سکوت کرده است. همچنين از سوابق امريكا در دفاع از حکومت های مستبد سئوال شد و اينكه چگونه مردم می توانند به دولتی با این سوابق اعتماد کنند. در مورد تمایل دولت امريكا به حضور نظامی در همه جای جهان نيز از وي سؤال پرسيده شد.

پاسخ‌هاي كلينتون به اين سؤال‌هاي اساسي عيناً به شرح زير است:

«تاریخ ما بر ارزش های جهان شمول استوار است. ما انتظار نداریم هر کاری که می کنیم همه آن را بپذیرند. ما از بحث و گفت و گو استقبال می کنیم. دولت امريكا بارها در مورد بحرین اعلام نظر کرده است و به دولت این کشور فشار آورده است که تحقیقات مستقل انجام دهند، اما آیا ایران هم حاضر است چنین تحقیقاتی انجام دهد؟

امريكا از نقشی که در کودتا علیه دولت محمد مصدق داشته اظهار تأسف کرده است و همچنین از ساقط کردن اشتباهی هواپیمای مسافربری ایران. دولت امريكا عملکردی شفاف دارد و اشتباهات خود را می پذیرد و آماده گفت و گو در مورد انتقاداتی است که به عملکردش می شود.

در عین حال وقتی کشوری که عملکردی شفاف ندارد و هیچ معیار بین المللی را رعایت نمی کند به دولت امريكا انتقاد می کند، "آن را توهین تلقی می کنیم. تنها دولت امريكا نیست که از حکومت ایران احساس خطر می کند، بلکه تمام جهان احساس خطر می کند.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اذعان به نفرت عمومي, نفرت ايرانيان از امريكا, گاف‌هاي پي در پي, گاف‌هاي كلينتون, حامي اصلي جنبش, وزير امور خارجه, نوبت شما, بي‌بي‌سي فارسي, ,