ولايت فقيه

vدر بحث ولايت فقيه به ما گفته شده ولايت فقيه امتداد امامت ائمه است شما چگونه و با چه استدلالى اين زنجير يا سلسله ولايت فقيه را به زنجير يا سلسله امامت متصل مى کنيد؟


üمنظور از اين كه ولايت فقيه امتداد ولايت ائمه اطهار ـ‌عليهم السلام‌ـ است اين است که خود امامان اين ولايت را معتبر دانسته ‌و در صورت دسترسي نداشتن به امام معصوم(ع)، امر به اطاعت از ولي فقيه فرموده‌اند.
 

   

vولى فقيه که بمانند امامان معصوم نيست و قطعا اشتباهاتى دارد ؟ درست است؟


üفقيه با وجود اينکه معصوم نيست و امکان اشتباه هم دارد، در عين حال بهترين و نزديکترين کسي است که مي‌تواند اهداف ائمه معصومين(ع) را تحقق بخشد. راستي مگر مالک اشتر يا محمد بن ابي‌بکر يا ساير والياني که اميرالمؤمنين(ع) نصب مي‌فرمودند، معصوم بودند؟ و مگر اطاعت از آنان اطاعت از اميرالمؤمنين(ع) نبود؟
 

 

انتقاد از ولي فقيه

vآيا انتقاد علني از ولي فقيه جايز است يا خير . اگر انتقاد علني باشد و ولي فقيه فقط پاسخ دهد اعتماد مردم بيشتر نمي‌شود؟


üالف) اگر مقصود اين است كه ايشان حرف همه را بشنود و به همه سؤالات پاسخ گويد:

1- آيا اگر ولي فقيه جواب شما را دادند کار تمام است يا ديگران هم ممکن است همين سوالات يا سوالات ديگري داشته باشند که توقع دارند پاسخ بگيرند؟
2- آيا اگر ايشان تمام وقتش را براي پاسخ به سؤالات مردم بگذارد (با توجه به اينکه پاسخ بعضي سوالات نياز به مقدماتي مفصل ‌دارد که ساعتها وقت مي‌برد) مي‌توانند به همه سؤالات پاسخ گويند، و همه قانع مي‌شوند؟
3- آيا شما چنين توقعي را از ساير مسؤولان هم که مسؤليتشان بسيار کمتر از رهبري است داشته‌ايد؟
4- آيا هيچ جاي دنيا چنين چيزي سابقه دارد؟ و آيا کسي مي‌تواند چنين کند؟

ب) اما اگر منظور اين است که گاهي سوالاتي را پاسخ دهند، ايشان بارها در جلسات عمومي دانشجويان و ديگران سوالات را شنيده و پاسخ داده‌اند. و نيز هر سال گروه‌هاي مختلف از اساتيد، هنرمندان، متخصصان، و... در ديدار با ايشان سوالات خود را مي‌پرسند و جواب مي‌گيرند. علاوه بر اين، مجلس خبرگان کميسيون تحقيقي دارد که به سوالات مردم درباره رهبري رسيدگي و پاسخگوئي مي‌کند. شما هم اگر سوالي داريد مي‌توانيد براي اين کميسيون بفرستيد تا اگر در مسائلي باشد که مربوط‌ به رهبري است به آن رسيدگي کند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : پرسش در باب ولایت فقیه, پاسخهای آیت الله مصباح, ولايت فقيه, انتقاد از ولي فقيه, ,