مجتبي زارعي در غرفه رجانيوز:
اقدامات رئيس‌جمهور در فساد بانكي اخير كافي نبود/ چرا اخلال در نظام اقتصادي حكم محاربه دارد اما اخلال در سرمايه اجتماعي خير؟
 

 

يك كارشناس و پژوهشگر مسائل سياسي، نپرداختن به سرمايه اجتماعي در موضوع فساد بزرگ بانكي اخير را يكي از ايرادهاي رسيدگي به اين پرونده دانست و گفت: چرا اخلال در نظام اقتصادي بعضا حكم محاربه و فساد في‌الارض پيدا مي‌كند اما اخلال در سرمايه اجتماعي، هنوز ما به‌ازاي قانوني ندارد؟

مجتبي زارعي با حضور در غرفه رجانيوز در هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات گفت: غفلت از سرمايه اجتماعي موضوعي است كه در فساد بزرگ بانكي اخير ناديده گرفته مي‌شود كه دليل آن يا خلأ قانون است يا به اين خاطر كه ذهن انسان به محسوسات بيشتر توجه دارد.

وي با بيان يادآوري محاكمه كرباسچي در سال 77 گفت: آقاي كرباسچي با اتهام اختلاس و آن خطاهاي بزرگ محاكمه شد، چرا كه از كابين ملت چيزهايي به گزاف و يا به غير حق خرج شده و يا از محلي كه در آن محل توصيه نشده بود و قانون براي آن محل، اعتباري پيش‌بيني كرده بود، هزينه شده بود.

وي اظهار داشت: دادستان كنوني كل كشور را كه ناظر عالي دستگاه قضايي بر پرونده فساد بانكي شده و در سال 77 نيز قاضي پرونده كرباسچي بود، فرد صالح و سالمي مي‌دانم و اتفاقاً از سرمايه اجتماعي او نيز براي ورود به اين پرونده استفاده شده و شايد انتخاب او هم به اين خاطر است كه از تجربه پرونده كرباسچي يا اختلاس سال 70 بانك صادرات بهره‌برداري شود.

زارعي با بيان اينكه "كرباسچي در آئين شهروندي پايتخت دست‌كاري‌هايي كرد و آئين ليبرالي و نظام‌نامه‌ شهروند ليبرال را در پايتخت كشوري كه ام‌القراي جهان اسلام است"، جا انداخت، افزود: مثلاً آقاي كرباسچي در جنوب شهر به‌دنبال راه‌اندازي پاتيناژ (اسكيت روي يخ) بود و با يك ديد و بازديد از ابزارهاي تفريحي خانواده سلطنتي انگليس آمد و گفت كه پاتيناژ و... را اينجا شبيه‌سازي كنيم.

وي ادامه داد: وي سطح زندگي را در حوزه مادي با تغييراتي مواجه كرد، در محلات ما مقابل پايگاه‌هاي بسيج، فرهنگ‌سرا ساخت، اگرچه فرهنگ‌سرا في‌نفسه اشكالي ندارد اما به‌جاي موسيقي سنتي و موسيقي‌اي كه با اين مردم و فرهنگ آن‌ها سنخيت دارد، موسيقي‌هاي مدرن استفاده كرد و به عبارتي، ذائقه‌هاي مردم را تغيير داد.

زارعي در ادامه با بيان اين سؤال كه "آيا به‌دليل اين اقدامات كرباسچي براي او اعلام جرم شد"، اظهار داشت: يك تخلف منافيزيكي در اين حوزه صورت گرفت.

وي در مورد فساد بزرگ بانكي اخير تصريح كرد: در اين خصوص اعلام شد كه سرمايه متخلفين بيش از چهار هزار ميليارد تومان هست و دل‌مان قرص است كه برمي‌گردد، اما دست‌كاري‌اي را كه در حافظه ملت شد، چه كسي برمي‌گرداند كه در دنياي جديد به اين موضوع، سرمايه اجتماعي مي‌گويند.

اين كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه سرمايه اجتماعي ممكن است امر نويي در دنياي جديد باشد، خاطر نشان كرد: اما صداقت، پاكي، پاكدستي و رعايت ويژگي‌ها و بوم يك ملت در حوزه اسلام و ايران وجود داشته و به خصوص توصيه حضرت امير به مالك مبني بر اينكه با فلاني هم سفره نشو و يا چرا شدي، تماماً ناظر بر حفظ سرمايه اجتماعي است.

زارعي با بيان اينكه "ما در كشور خود قوانين زيادي داريم كه چه بسا بايد منقح شوند و يكي از اشكالات كشور ما از نظر كمّي، قوانين زياد است"، تصريح كرد: آيا در حالي كه ما براي حوزه سايبري نيز قوانين جديد پيش‌بيني مي‌كنيم، وقت آن نرسيده است كه براي جنايت‌هايي كه در حوزه سرمايه اجتماعي شكل مي‌گيرد، قوانيني مدون شود.

وي اين كار را سخت عنوان كرد و ادامه داد: نسبت جرم و جزا در اين‌جا يك امر پيچيده‌اي است كه بايد براي آن، داده‌هاي كمّي درست كنيم.

زارعي خاطرنشان كرد: چرا اخلال در نظام اقتصادي بعضا حكم محاربه و فساد في‌الارض پيدا مي‌كند اما اخلال در سرمايه اجتماعي، هنوز ما به‌ازاي قانوني ندارد؟

اين كارشناس مسائل سياسي تاكيد كرد: نبايد در اين مرحله توقف كنيم و حتي بايد از حوزه قضا و دادستان محترم هم در اين زمينه سئوال كنيم كه با توجه به سطح ارتقايي كه در حوزه قضا صورت گرفته، مي‌توان به پرشدن اين خلأ اميدوار بود.

وي با بيان اين پرسش كه "آيا اين جنايت كه در حافظه ملت رخ داده است، متعلق به يك جريان يا جناح خاص است"، گفت: الآن كه دولت اصولگرا قدرت را در دست دارد، بايد از مجموعه اصولگرايان كه در مجلس، دولت و قضا هستند، بپرسيم كه آيا مي‌خواهيد به تجربه اصلاح‌طلبان بازگرديد؟

زارعي در ادامه با بيان خاطره‌اي از توجه ويژه رئيس‌جمهور در دولت نهم به نكاتي كه به نظر كوچك مي‌رسد، گفت: در دولت نهم وقتي آقاي بشار اسد به عنوان اولين ميهمان خارجي مي‌خواست به ايران بيايد، بنده در نهاد مدير رسانه بودم و آقاي احمدي‌نژاد تأكيد داشت كه استقبال بايد در پاستور انجام شود و ديگر به روال دولت قبل به سعدآباد نمي‌رويم.

وي اضافه كرد: حدود چهار، پنج روز تا سفر بشار اسد زمان داشتيم و احمدي‌نژاد در مقابل برگزاري مراسم در سعدآباد مقاومت كرد، براي اينكه خاطره سعدآباد را به عنوان نماد داد و ستد در حوزه ديپلماسي از حافظه ملت پاك كند.

زارعي افزود: در پاستور مشكلاتي وجود داشت كه يكي از اين مشكلات آن بود كه پاستور آماده و مناسب نبود و در عين حال، شأن يك رئيس‌جمهور بايد رعايت مي‌شد، از طرف ديگر آنجا يك منطقه درختكاري شده و قديمي بود. ما جايي را انتخاب كرده‌بوديم كه ضرورت داشت دو درخت قطع شود، عوامل شهرداري بنا بود بيايند و اين دو درخت را قطع كنند كه احمدي‌نژاد گفت اصلاً‌ امكان ندارد، آمدند گفتند با بولدوزر اين درخت‌ها را جابجا مي‌كنيم اين كار انجام شد اما بك‌گراند محل استقرار ساختمان معروف به ساختمان قرمز رياست جمهوري شد. يعني همان ساختماني كه دورنماي مصاحبه ايشان با بعضي از خبرنگاران خارجي است.

وي ادامه داد: وقتي آقاي احمدي‌نژاد آمد و محل استقبال را ديد، گفت كه مردم تصور نمي‌كنند اين ساختمان در پاستور است. مردم مي‌گويند اين‌ها دوباره همان سعدآبادي‌ها شدند. لذا قسمت دوم هم منتفي شد و نهايتاً آقاي بشار اسد به عنوان رئيس جمهور در خياباني در محدوده‌ي داخلي پاستور كه شبانه آسفالت شد، مورد استقبال قرار گرفت.

زارعي با بيان اينكه "ما درباره آدم‌ها ارزش‌گزاري نمي‌كنيم، بلكه درباره حوزه‌هاي مسئوليت تحليل مي‌كنيم"، افزود: چگونه آقاي احمدي‌نژاد منتظر است مجلس درباره وزير اقتصاد و رئيس بانك مركزي اقدام كند، در حالي كه خود بايد پرچمدار باشد و به خاطر اين قصور يا تقصير وارد عمل شود، چون اينجا رابطه احمدي‌نژاد با حوزه سرمايه اجتماعي رابطه قانوني نيست، بلكه رابطه مقبوليتي است كه شكل گرفته است.

زارعي اظهار داشت: اگر آن ايام كه آقاي محتشمي و دوستان‌شان در جريان چپ توصيه مي‌كردند در جنگ اول خليج فارس در مقابل امريكا به كمك صدام برويم، حاكميت تدبير نمي‌داشت و مقام معظم رهبري كه يك فقيه بصير است، در اين حوزه ورود نمي‌كرد و صرفاً دولت‌مردان و اهل سياست و كساني كه در اين حوزه هستند، ورود مي‌كردند، كشور به چه مسائلي دچار مي شد.

وي ادامه داد: مگر در قوانين جزايي ما نمي‌گويند بين جرم و جزا بايد سنخيت وجود داشته باشد، آيا فساد سه هزار ميليارد توماني با محاكمه افراد قابل حل است؟ اگر با محاكمه افر اد قابل حل نيست، اينجا ما خلأ قانوني داريم، يا دامنه‌ شمول حقوق معنوي به آن تسري داده نشده است كه قانون‌گذار و حوزه قضا نسبت به اين مسأله بايد فكري كنند.

زارعي با بيان اينكه ما در حوزه مسائل اجتماعي سخن مي‌گوييم نه در حوزه علم حقوق، افزود: خيلي موارد را رسانه مي‌تواند بيان كند، چون نماينده افكار عمومي است.

وي با يادآوري موضوع فساد بانكي اخير كه در ميان توده هاي مردم مطرح است، گفت: وجدان عمومي در اين قضيه آسيب ديده است و وجدان عمومي مي‌خواهد اعلام برائت و انزجار مسئولان را حس كند.

زارعي افزود: اگر از آقاي محسني اژه‌اي بپرسيم بازگشت اين عدد و رقم ملت را التيام مي‌دهد هم مي‌گويد "آري" هم مي‌گويد "نه"؛ "آري" به‌خاطر اينكه سرمايه‌اي بازگشته است، "نه" براي اينكه حافظه عمومي هنوز ترميم نشده است.

وي با بيان اينكه اندازه‌گيري جرم كار ما نيست، خاطر نشان كرد: من و شما مي‌گوييم كه ما امروز دريافتيم كه سرمايه اجتماعي بحث جديد و حائز اهميتي است كه براي نگهباني از اين سرمايه، قانون ويژه نداريم و حالا بايد اين خلأ‌ قانوني را تذكر دهيم.

زارعي با يادآوري وظيفه رسانه‌ها در اين موارد اظهار داشت: وقتي در حوزه اجتماعي رسانه ديد كه مردم درد دارند، به عنوان حلقه واسط حاكميت و مردم وظيفه دارد تا اين درد را تبديل به سئوال ‌كند، سئوال كه تبيين شد، اهل فن در حوزه تقنين بايد آن را به ضمانت اجرا تبديل كنند.

وي با بيان اينكه اكنون كه وجدان تاريخي مردم آسيب ديده است، اقدامات رئيس جمهور كفايت نمي‌كند، گفت: مقام معظم رهبري به قوه مجريه تأكيد داشتند كه بازرسي‌ها را از خودتان شروع كنيد تا كار به جاهاي ديگر نرسد، يعني خود نيروهاي دولت، بايد اين كار را بكنند.

اين پژوهشگر مسائل سياسي و اجتماعي اظهار داشت: مگر خود رئيس‌‌جمهور معلول سرمايه اجتماعي و مولود دولت عدالت نيست، بنابراين، اگر احساس كرد كه عدالت لكه دار شده است، بايد اعاده حيثيت شود.

زارعي با بيان اينكه "نكته تأسف بار اين است كه ممكن است مقوله سرمايه اجتماعي ناديده گرفته شود و موضوع بين دولت و مجلس صنفي شود"، خاطر نشان كرد: در خبرها داشتيم كه دولتي‌ها دنبال كم‌كردن افراد امضاكننده و حامي استيضاح هستند، پس سرمايه اجتماعي كجا رفت؟ آيا مولود عدالت كه در زمان بي‌اعتمادي مردم با آن شعارها بالا آمد و اعتماد را كسب كرد، بايد كار را به قوه قضاييه واگذار كند؟ آيا همين كفايت مي‌كند؟ احمدي‌نژاد بايد جلوتر از دستگاه قضايي به مردم پاسخ دهد و دستگاه قضايي خلأ آن موضوع را به مردم تفهيم كند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اقدامات رئيس‌جمهور, فساد بانكي اخير, قدامات ناکافی رئيس‌جمهور, اخلال در نظام اقتصادي, اخلال در سرمايه اجتماعي, ,