سعدالله زارعي در غرفه رجانيوز:
كنفرانس‌هاي تهران نقطه رهبري بيداري اسلامي را نشان داد/ تغييرات عمده در عربستان قبل از به پادشاهي رسيدن نايف
 

 

يك كارشناس مسائل بين المللي با بيان اينكه دو كنفرانس بيداري اسلامي و انتفاضه فلسطين تحولات بيداري اسلامي را از حالت سيال و فاقد رهبري خارج كرد و نقطه رهبري را نشان داد، گفت: عربستان قبل از به پادشاهي رسيدن نايف بن عبدالعزيز تغييرات عمده‌اي را تجربه خواهد كرد و بعيد است وي به پادشاهي برسد.

سعد الله زارعي با حضور در غرفه رجانيوز در هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات در مورد خروج نظاميان امريكا از عراق گفت: براساس همه شواهد و قرائن، امريكايي‌ها ناچار هستند كه نيروهاي نظامي خود را در همان زمان اعلام شده كه پايان سال 2011 ميلادي است، از عراق خارج كنند و خارج هم خواهند كرد.

وي با يادآوري اجلاس ليسبون كه در آن بر خروج كامل نظاميان امريكا از افغانستان تا سال 2014 تاكيد شد، اظهار داشت: اوباما نيز تصريح كرده كه به زودي نيروهاي ما از افغانستان خارج مي‌شوند و به خانه‌هاي خود برمي‌گردند.

زارعي، موضوع خروج نظاميان امريكا را تنها مربوط به عراق و افغانستان ندانست و ادامه داد: اين خروج شامل كل منطقه خاورميانه و همچنين خليج فارس، درياي سرخ و اقيانوس هند و درياي مديترانه هم خواهد شد.

وي اظهار داشت: همان دلايل و مسائلي كه نظاميان امريكايي را وادار به خروج از عراق و افغانستان كرد، در خليج فارس، درياي سرخ، اقيانوس هند و مديترانه هم وجود دارد كه آن هم نفرت فراگير مردم عليه نيروهاي امريكايي و احساس نگراني شديد امنيتي نيروهاي امريكايي نسبت به خودشان است.

اين كارشناس مسائل بين الملل افزود: نيروهاي نظامي امريكا در عراق هميشه در شرايط اضطرار ديده مي‌شدند، يعني هميشه امريكايي‌ها نگران حمله به خودشان بودند، اين در حالي بود كه آن‌ها در يك مقطع زماني در اوج بودند.

زارعي ادامه داد: خليج فارس منطقه‌اي است كه دور تا دورش را مسلمانان ضد امريكايي احاطه كردند و به هيچ‌وجه شناگران امريكايي احساس امنيت نمي‌كنند و در جنوب يمن يعني در منطقه خليج عدن و در باب المندب و درياي سرخ هم همين‌طور است.

وي افزود: به عقيده من، زمان اين خروج هم زياد طولاني نخواهد بود، به اين معنا كه از زماني كه اجلاس ليسبون براي خروج نظاميان امريكا از افغانستان تعيين كرد، طولاني‌تر نخواهد شد.

زارعي در پاسخ به اين سؤال كه "آيا انتخابات تونس و پيروزي حزب اسلام‎گراي تونس تأثيري بر روند حركت ساير انقلاب‌ها خواهد داشت"، گفت: تحولات منطقه حالت دومينويي دارد، يعني هر اتفاقي كه در يكي از اين كشورها بيفتد، به بقيه مناطق سرايت مي‌كند، كما اينكه تونس كشور كوچكي است و اين حركت‌ها از آن‌جا شروع شد اما كشور بزرگي مثل مصر و كشور بزرگ‌تري مانند ليبي تحت تأثير قرار گرفت و با فاصله‌هايي رژيم‌هاي حاكم بر آن ساقط شدند.

اين كارشناس مسائل بين الملل تصريح كرد: انتخابات تونس و پيروزي نسبي اسلام‌گرايان در اين انتخابات مثل آئينه‌ي شفافي است از اتفاقاتي كه قرار است در مصر و يمن جاهاي ديگر بيفتد و من هيچ ترديدي ندارم كه بر خرابه‌هاي رژيم‌هاي ديكتاتوري وابسته، نظام‌هاي اسلام‌گراي مستقل شكل خواهند گرفت.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه تأثير دو پيام جدي رهبر انقلاب در كنفرانس بيداري اسلامي و فلسطين بر روند اين اتفاق‌ها چگونه بود، گفت: مهم‌ترين اثر دو كنفرانس تهران و دو سخنراني عالمانه رهبر معظم انقلاب اين بود كه به مسلمانان، نقطه رهبري نهضت‌ها و جنبش‌ها نشان داده شد و آن جنبش‌ها از حالت سيال، رها و فاقد نقطه رهبري، خارج شدند و يك نقطه رهبري پيدا كردند.

اين نويسنده و پژوهشگر با بيان اينكه جمهوري اسلامي عملاً مسئوليت رهبري جنبش‌هاي اسلام‌گرا را در سطح منطقه به‌دست آورد، افزود: اين موضوع از سوي كشورهاي ديگر پذيرفته شد و البته اين استقبال از قبل وجود داشت.

زارعي افزود: اينكه بعد از اجلاس تهران جنبه‌هاي اسلام‌گرايي در منطقه پررنگ تر شد، در اثر واكنش‌هاي مثبتي بود كه رهبري ايجاد كردند.

وي، دو اجلاس ويژه تهران و سخنان رهبر انقلاب در آن را پركننده خلأ جنبش‌ها و ارائه معناي جديد به آن‌ها توصيف كرد و گفت: اين موضوع مي‌تواند براي غربي‌ها بسيار نگران‌كننده باشد، كما اينكه امريكايي‌ها با علم كردن دو سه پرونده ساختگي و با به ميدان آوردن ماجراهايي مثل منصور ارباب سيار و به صحنه آوردن آقاي آمانو در آژانس و به ميدان آوردن شوراي امنيت و پرونده هسته‌اي و حقوق بشر تلاش كردند كه با اين مسئله برخورد كنند.

اين كارشناس مسائل بين المللي خاطر نشان كرد: اين واكنش‌ها نشان داد اين رهبري و اين موقعيت در سطح بين‌الملل پذيرفته شده است كه اگر اين‌گونه نبود، امريكايي‌ها نيازي نمي‌ديدند وارد فاز عملياتي درباره ايران شوند.

زارعي در پاسخ به اين سوال كه "آيا انتخاب نائف بن عبدالعزيز به وليعهدي عربستان به عنوان شخصيتي كه در سياست خارجي هماهنگ‌تر از مقامات عربستاني است، در روندي كه در حركت‌هاي منطقه وجود دارد، تغييري ايجاد خواهد كرد"، گفت: بعيد مي‌دانم نائف به پادشاهي برسد، چرا كه عربستان قبل از پادشاهي نائف، دست‎خوش تغييرات عمده و بزرگ مي‌شود.

وي ادامه داد: آنچه كه از انتخاب نائف فهميده مي‌شود، اين است كه آقاي ملك عبدالله با احساس نگراني نسبت به تحولات عربستان برخلاف رويه عربستان كه بايد وليعهد از خانواده مقابل باشد، يعني از غير سديري‌‌ها باشد، از سديري‌ها انتخاب كرد كه برخورد ملايم‌تر و معقولانه‌تري با مخالفان دارند.

زارعي خاطرنشان كرد: ملك عبدالله گفته كه با نقش آفريني نائف مي‌تواند به صورت فني‌تر با خيزش‌هاي اسلامي برخورد كند كه به نظر، اين اتفاق نمي‌افتد چرا كه در مقابل روند پر شتاب خيزش‌هاي اسلامي، فرمول‌هايي مثل البرادعي در مصر، نائف در عربستان و علي محسن در يمن پاسخ نخواهند داد و در نهايت عربستان قبل از پادشاهي نائف تغييرات عمده را تجربه خواهد كرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : سعدالله زارعي, كنفرانس‌هاي تهران, رهبري بيداري اسلامي, تغييرات عمده در عربستان, پادشاهي نايف بن عبدالعزيز, ,