حسين شيخ‌الاسلام در غرفه رجانيوز:
ناگفته‌هايي از جلسات حافظ اسد با كلينتون/ بشار اسد در مراسم سوگند چه چيزي گفت كه جريان مقاومت را اميدوار كرد
 

 

دبيركل كميته حمايت از انتفاضه فلسطين ناگفته‌هايي از جلسات حافظ اسد و كلينتون را بيان كرد و توضيح داد كه بشار اسد چگونه از همان ابتدا جريان مقاومت را اميدوار كرد.

حسين شيخ‌الاسلام با حضور در غرفه رجانيوز در هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات خاطر نشان كرد: اسرائيل توان اطلاعات الكترونيكي، فضايي بالايي دارد و هواپيماهاي كوچك و بدون سرنشين آن به‌راحتي در داخل فلسطين پرواز مي‌كنند اما در عين حال، نتوانست در طول اين پنج سال موقعيت گلعاد شاليط را بيابد كه نشان‌دهنده يك اقدام ضد اطلاعاتي قابل توجه بود.

وي با يادآوري تبادل اسراي لبناني با رژيم صهيونيستي در چهار سال پيش تصريح كرد: تمام ساختارهاي اطلاعاتي اسرائيل، امريكا، روسيه و حتي سوريه و لبنان دست به دست هم داده و به دنبال اسيران رژيم صهيونيستي مي گشتند كه آن‌ها را بكشند و از شر اين بازي سياسي راحت شوند، اما قدرت بالاي اطلاعاتي حزب الله و حماس آن‌ها را در رسيدن به هدف‌شان ناكام گذاشت.

سفير اسبق ايران در سوريه در پاسخ به اين سؤال كه "آيا با حضور چهارشنبه‌هاي طرفداران بشار اسد در خيابان‌هاي دمشق فضا كمي تلطيف شده است و آيا ايران پيام‌هايي مبني بر اصلاحات در سيستم سوريه به اسد داده است"، گفت: براي پاسخ به اين سؤال بايد اشاره‌اي به تاريخ سوريه و رفتار حافظ اسد داشته باشيم.

وي اظهار داشت: حافظ اسد يك مدرسه سياست خارجي با شرفي داشت، وقتي انقلاب در ايران پيروز شد و شعار "امروز ايران فردا فلسطين" از آن سر داده شد، حافظ اسد اعلام كرد كه من با ايرانيان متحد هستم، وي در هيچ كدام از توطئه‌هايي كه غرب و رژيم صهيونيستي عليه ايران طراحي كردند، به‌ويژه جنگ حضور نداشت.

شيخ الاسلام ادامه داد: جنگ را غربي‌ها و در رأس آن‎ها امريكا با اتكا به پول عرب‌ها به ايران تحميل كردند و سياست‌شان هم اين بود كه اين جنگ، جنگ كل اعراب با فارس شود و از اين تخم فتنه و تفرقه ديربازي كه كاشته بودند، بهره ببرد اما حافظ اسد علي‌رغم آنكه سوريه موقعيت عربي خوبي داشت، كنار ما ايستاد و اجازه نداد كه اين جنگ، جنگ اعراب با فارس شود.

اين كارشناس مسائل خاورميانه خاطر نشان كرد: حافظ اسد هيج وقت مثل حسني مبارك يا شاه اردن سازش نكرد، او بر سر جولان سفت و سخت تا آخر ايستاد و از مواضعش عقب نشيني نكرد، در صورتي كه آنها سازش كردند و بعد به ما در حمايت از حزب الله كمك كرد، به مقاومت فلسطين جا داد و رابطه خوبي با ما برقرار كرد.

وي با بيان اينكه حزب بعث يك ديكتاتوري قاطعي را در سوريه دارد، افزود: اين مسئله مهمي است كه غرب به آقاي بشار اسد فشار مي آورد كه در قضيه فلسطين و مقاومت و پشتيباني از حزب الله و همكاري با ايران امتياز دهد و ما به او مي گوييم كه اگر قرار است امتياز بدهي، اين امتياز دادن نبايد در سياست خارجي باشد، بلكه در سياست داخلي و به ملت فلسيطن امتياز بده.

شيخ الاسلام در پاسخ به اين سؤال كه "شما در زمان انتقال حكومت از حافظ اسد به بشار اسد شما سفير ايران در سوريه بوديد، چه خاطره‌اي از آن دوران داريد"، گفت: در ابتدا بايد بگويم كه براي ما خيلي مهم بود كه بدانيم خط بشار چيست چرا كه خط حافظ اسد را كه همان خط مقاومت بود، مي شناختيم.

سفير اسبق ايران در سوريه ادامه داد: خط بشار اسد زماني براي ما مشخص شد كه او براي قسم خوردن به مجلس سوريه آمد، در آن زمان بنده به همراه سفيران ديگر كشورها در لبنان به مجلس سوريه رفته بوديم، صحبت‌هاي بشار اسد هم به صورت عربي و انگليسي توزيع شد، بشار در سخنان خود عبارتي را گفت كه براي ما خيلي مهم بود و آن عبارت اين بود كه "مي‌گويند صلح مهم است من هم قبول دارم اما اگر صلح مهم است، چرا از اين طرف درياچه؟ خب از آن طرف درياچه آن‎ها عقب نشيني كنند" از اين جمله بود كه ما فهمميديم كه خط بشار اسد همان خط پدرش است.

وي "با بيان اينكه اهميت جولان به خاطر درياچه طبري‌ها است كه در آن واقع شده است"، افزود: 50 درصد از آب شرب فلسطين اشغالي از اين درياچه تأمين مي‌شود و اينكه چه كسي تصميم گير آب آن باشد، خيلي مهم است.

شيخ الاسلام ادامه داد: كلينتون رييس‌جمهور وقت امريكا اعلام كرده كه در عوض اين آب، از تركيه بخواهد كه به سوريه از فرات آب دهد -كه هميشه بين سوريه و تركيه دعواست- و آب درياچه جولان را سوريه به اسرائيل ببخشد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه اظهار داشت: "فاروق الشرع" وزير خارجه وقت سوريه در ميزگردي با خانم البرايت، كلينتون و باراك نشست و به يك توافق اوليه در اين زمينه رسيد و بعد كلينتون از اسد خواست تا با او ملاقات كند و اين خواسته را قطعي كند.

شيخ الاسلام گفت: در همين زمان از فاروق سؤال كردم كه شما به آب مي‌رسيد كه پاسخ داد، هم مي‌رسيم و هم نمي‌رسيم، به اين معنا كه به 9 متري آب مي‌رسيم و مي‌توانيم آنجا شنا كنيم، ماهي بگيريم و بازي كنيم اما در سرنوشت حقوقي آب شريك نيستيم.

وي با بيان اينكه "حافظ اسد چهار بار با رئيسان جمهور امريكا ملاقات كرد كه هيچ كدام از اين ديدارها هم در امريكا نبود"، گفت: دو مورد از اين ديدارها در دمشق و دو بار در ژنو بود، كلينتون به او مي‌گويد براي ديدار به ژنو بيايد كه او به ژنو مي‌رود.

دبيركل كميته حمايت از انتفاضه فلسطين اظهار داشت: كلينتون در اين ديدار گفت كه صلح مهم است و حافظ اسد پاسخ داد من مي‌دانم صلح مهم است ولي من در سال 67 در جولان افسر بودم و در اين آب شنا كردم و ماهي آن را خوردم، كلينتون مي‌گويد تو از اين آب بگذر، به تو آبي مي‌دهم كه در طول سوريه بتواني از آن استفاده كني، اين آب كه به درد تو نمي‌خورد، با اين حال اسد قبول نمي‌كند و مي‌گويد كه اين آب مال ماست و مرز ما كنار درياچه است.

وي ادامه داد: كلينتون تاكيد مي‌كند كه تو از اين آب گذشت كن، ما اقتصاد سوريه را كه نياز به ساختن دارد، مي سازيم و توانايي آن را هم داريم كه حافظ اسد در نهايت مي‌گويد آقاي رييس جمهور خاك يك كشور براي خريد و فروش نيست.

شيخ الاسلام افزود: حافظ اسد ملاقات با من كه مي‌كرد، چهار ساعت طول مي‌كشيد چه برسد به كلينتون كه رييس جمهور امريكا بود.

وي در ادامه تصريح كرد: از اينجا اهميت سخن بشار اسد كه در جلسه اول خود در مجلس زد مشخص شد كه او خط پدرش را پيگيري مي‌كند و اين براي ما خيلي مهم بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : ناگفته‌هايي حافظ اسد با كلينتون, حسين شيخ‌الاسلام, مراسم سوگند بشار اسد, موقعيت گلعاد شاليط, ,