مناظره جلالي و زاكاني در نمايشگاه مطبوعات

 

 بي باك- در هفتمین روز از نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاریها، جناب آقای علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان و حجت الاسلام دکتر جلالی مسئول دفتر حضرت علامه مصباح یزدی همزمان در غرفه بی باک حضور یافتند و در نشستی مشترک به سئوالات خبرنگار "بی باک" پاسخ دادند که در ادامه تقدیم می گردد.

 

 

 


بی باک: جناب آقای زاکانی! حضرتعالی پیرامون دیدار اخیرتان با حضرت علامه مصباح یزدی نقل قولهایی را با رسانه ها داشته اید مبنی بر اینکه ایشان توصیه موکد بر امر وحدت داشتند ، حال سئوال ما این است که وحدت مورد نظر حضرت علامه مصباح یزدی وحدت مطلق بود یا وحدت مشروط و با مولفه های خاص؟

 

زاکانی: ما از طریق همین برادر عزیزمان جناب حجت الاسلام جلالی فرصتی برایمان مهیا شد که خدمت حضرت آیت الله مصباح یزدی برسیم اولین و بالاترین انگیزه و دلیلمان از این دیدار کسب فیض از محضر ایشان بود و دلیل دیگرمان مطرح کردن یکسری دغدغه ها بود که تصمیم داشتیم    از ایشان تدبیری پیرامون آنها اخذ نماییم.

 


در این خصوص ما یک جلسه بیش از یک ساعته با ایشان داشتیم که در این جلسه حدود 20 دقیقه آقای فدایی یک سیر تاریخی از جریانات گفت و حضرت آیت الله بزرگوارانه گوش کردند و بعد از آن یکسری نکات کوتاهی را متذکر شدند.

بعد از اتمام این جلسه من خدمت حضرت آیت الله مصباح عرض کردم که بنده 10 دقیقه  فرصت می خواهم که مطالبی را خدمتان عرض کنم. ایشان جلسه سخنرانی داشتند امّا کریمانه قبول کردند و گفتند من بعد از سخرانی خواهم می آیم تا با هم صحبت کنیم. من در این فاصله با جناب آقای جلالی و روانبخش شروع به صحبت کردیم تا زمانی که ایشان دوباره تشریف آوردند. من عرایضم را خدمت ایشان مطرح کردم و ایشان فرمودند که من 3 نکته را باید خدمت شما عرض کنم.
نکته اوّل: امر وحدت یک امر ایده آل است و این امر در حقیقت آنقدر بدیهی و ضروری است که نیاز به بحث ندارد.
نکته دوّم: شما باید واقع بین باشید بعضی ها هستند که وحدت را امضاء می کنند امّا زیر امضائشان می زنند. یعنی آنچه در نظر است در عمل اجرا نمی شود که علتش هم دو چیز است؛  یکی فهم متفاوت و دوّم فهم مشترک امّا دلخواهی متفاوت.
نکته سوّم: امّا تجربه 32 سال گذشته ثابت کرده که ما باید در مقابل منحرفان با هم باشیم و در حقیقت وحدت لازم و ضروری است.

در کل توصیه نهایی ایشان به ما این بود که ما خدمت دوستان جبهه پایداری بنشینیم و پیرامون مسائل با همدیگر صحبت کنیم

 بی باک: حضرت علامه مصباح اخیرا در دیداری پیرامون برخی نگرانی ها از اختلاف بین اصولگرایان فرمودند" جوانانی که در این باره احساس نگرانی می‌‌کنند، نگران نباشد، به تکلیف عمل کنند و به خداوند توکل کنند" که این موضوع با وحدتی که حضرتعالی و دوستانتان از آن برداشت می کنید کاملا متفاوت است. بله وحدت امر مطلوبی است امّا نه با هر شخص و گروهی بلکه با شاخصه های خاص خودش. الان اعضای جبهه پایداری با حضور نمایندگان برخی افراد حاضر در کمیته 7+8 اشکال مبنایی دارند که اگر بخواهند با آنها وحدت کنند باید دست از اصول و آرمانهایشان که همان آرمانهای انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری است، بر دارند حال سئوال ما این است که به نظر شما آیا وحدت مورد نظر حضرت علامه مصباح یزدی وحدت با این نوع افراد نیز می باشد؟

زاکانی: من که منظور حضرت آیت الله مصباح یزدی را نمی دانم. جلسه ما با حضرت ایت الله مصباح یزدی بیش از دوساعت طول کشید شاید نزدیک به دو ساعتش را ماها صحبت کردیم ایشان تحمل کردند و بعد از عرایض ما ایشان صحبتهایشان را مطرح نمودند.

در آن جلسه بحث ما سر حضور دوستانمان بود. که حضرت ایت الله مصباح فرمودند من سرباز اسلام هستم من سرباز ولایت هستم من متعلق به حزب و گروه و جریان خاصی نیستم .

بی باک: جناب آقای جلالی! شما که مسئول دفتر حضرت علامه مصباح یزدی هستید و بیش از دیگران با ایشان حشر و نشر دارید، وحدت مورد نظر حضرت علامه مصباح یزدی را لطفا صراحتا تفسیر و توضیح دهید

جلالی: حضرت آیت الله مصباح وحدت را هدف نمی دانند بلکه اعتقاد دارند که وحدت وسیله ای است برای رسیدن به هدفی بالاتر که اگر این هدف با یک وحدتی تامین شود، این وحدت مطلوب است امّا ممکن است وحدت با انحراف یا فتنه و کفر باشد که این نوع وحدت مطلوب نیست.

امّا نگرانی کلی حضرت آیت الله مصباح از این است که ترکیب فعلی 8+7 تبدیل به یک ملاک و معیار شود و در دو سال آینده اگر خواستید برای ریاست جمهوری کمیته اصولگریان تشکیلبدهید عده ای بگویند باید در این کمیته هم نماینده آقای شهردار و رئیس مجلس باشند چون در انتخابات مجلس اینگونه بوده است. ما نگران این موضوع هستیم که این ترکیب تبدیل به یک سنت شود. در ضمن اگر قرار است نماینده شهردار در کمیته 8+7 اصولگرایان باشد؛ بهترین نماینده شهردار، نماینده شهردار مشهد مقدس است که نماینده علی بن موسی الرضاست. پس آقایان بگویند نماینده شهردار مشهد تبرکا در این کمیته حضور داشته باشند. بعد نماینده شهردار قم هم بیاد. لذا نباید این موضوع تبدیل به سنت شود.

 


 

 

زاکانی: وحدت هیچ گاه نمی تواند هدف قرار بگیرد. سخن ایشان در این زمینه کاملا درست است . وحدت منظور ما وحدت در جبهه انقلاب حول محور ارزشها لذا بحث ما و منحرفان و یا بحث ما و فتنه گران نیست. بلکه بحث ما بحث وحدت با خانواده انقلاب است که البته نمره همه اینها یکی نیست. رهبری فرمودند جز معصومین توقع کم گذاشتن از همه را داشته باشید لذا وقتی ما در داخل خانواده انقلاب می آییم توجه می کنیم که ما اینجا نیاز به وحدت داریم بر اساس یک مصلحت بالاتری که همان اتحاد و اتفاق نیروهای انقلاب است.

امّا دغدغه دوستان از اینکه ترکیب کمیته 8+7 به یک سنت تبدیل شود ، جای هیچ نگرانی نیست چون مجلس راه و کار خاص خودش را دارد و ریاست جمهوری هم راهکار خاص خودش را دارد لذا این دغدغه قابل رفع است. نکته دیگر اینکه مراد جبهه انقلاب است. تازه جای خیلی ها در این کمیته خالی است

بی باک: این جبهه انقلاب فقط در شهرداری تهران و ریاست مجلس پیدا می شود. یعنی شهرداری قم و مشهد یا کلان شهرهای دیگر اگر اعتراض بکنند که چرا نماینده ما در این کمیته دعوت نشده است، شما چه جوابی می دهید؟

نه اینطور نیست من خیلی رک به شما بگویم ما در صحنه رقابت نیاز به ظرفیتهایی داریم. توی تهران ما کف سقف رایمان با رقبایمان فاصله بسیار زیادی دارد مگر اینکه خودمان بگوییم ما تنازل نمی کنیم سر حرفمان می ایستیم و شکست را از فتنه گر می پذیریم.


بی باک: جناب آقای جلالی این نوع استدلال و پاسخ برای شما قانع کننده است؟

جلالی: من معتقدم که اگر قرار است این نوع ظرفیتها را شناسایی کنید خیلی راحت می شود مدیران باشگاههای فوتبال را آورد. آیا آنها را هم باید عضو کمیته اصولگریان کرد چون قطعا آنها هم این نوع ظرفیت را دارا هستند.
دوّم اینکه از کجا معلوم است که شهردار تهران اینقدری که آقای زاکانی می فرمایند، ظرفیت دارد؟! 
لذا من اعتقاد دارم همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند، باید در اصول و بارورها و ارزشهایمان پافشاری کنیم. من اعتقادم بر این است که نمی توانیم با ساکتان، حامیان و همراهان فتنه ائتلاف کرد. بله برخی می گویند آقایان توبه کردند اشکالی ندارد اگر واقعا توبه کردند توبه شان قبول است امّا دزدی که گفت توبه کردم را ما نباید سریعا امام جماعت بکنیم در همان ایامی که تهران در آتش می سوخت شما نقش شهرداری تهران را مشاهده کردید که تا ساعت 11 صبح آشغال های خیابان ها جمع نمی شد با اینکه شهرداری این قدرت را داشت که تا ساعت 4 صبح  اثری از خرابکاریهای اغتشاشگران در خیابانهای تهران نباشد و روحیه مردم تضعیف نشود. به نظر من با این نوع افراد نمی توان بعنوان یک فرد ارزشی وحدت کرد.

زاکانی: اطلاعاتی که من دارم کاملا متفاوت با اطلاعات آقای جلالی است این اطلاعات که پایه استدلال ایشان است کاملا غلط است

بی باک: به اعتقاد مردم پایه نادرست استدلال این است که شهردار تهران از دیگر شهردارها صرفا به بهانه ظرفیت او برتری داده شود در حالیکه از این قبیل ظرفیت ها در بسیاری از هنرپیشه ها و فوتبالیستها هم وجود دارد

زاکانی: این حرف، غلط است. من راجع به افراد حرف نمی زنم. من راجع به فوتبالیستها و هنرپیشه ها هم حرف نمی زنم. اگر یک فوتبالیست مسلمانی باشد که در واقع محل رای و نظر او قابل اعتنا باشد  در اینصورت اگر با ما همراهی کند ما حتما به او اقبال می کنیم!

 

 


بی باک: یعنی یک نماینده از آن فوتبالیست در کمیته اصولگرایان خواهد آمد؟!

زاکانی: نه اینکه اصلا یک نماینده بیارد یا نیارد بحث بعدی است من درباره ساز و کارهای وحدت صحبت می کنم من بحثم بحث اقبال و مبناست. ما وقتی می گوییم گفتمان اصولگرایی، آن بر اصول و ارزشهایی مبتنی است. این گفتمان به اعقتاد من هم برای امروز انقلاب ضرورت دارد هم برای ساختن ایران آینده ضرورت دارد.

بی باک: جناب آقای جلالی؛ شما تا چه حد این موضوع را قبول دارید؟

جلالی: بنده معتقدم که اگر کاندیدا نباید به باندهای قدرت و ثروت وصل باشند پس آقای قالیباف بیاید و منابع مالی انتخاباتی اش را گزارش دهد. همین بسیاری از مسائل را حل می کند. یعنی ایشان بیاد بگوید که این تبلیغات میلیاردی که در انتخابات 84 هزینه کرده اند، از کجا آورده اند؟ این مضمون کلام رهبری است که ماها نباید به باندهای قدرت و ثروت وصل شویم.

زاکانی: بحث من اشخاص نیست بلکه گفتمان اصولگرایی است درباره آقای قالیباف و اینکه منابعش را از کجا آورده و کجا هزینه کرده است، سراغ خودش بروید و قطعا پاسخگو خواهند بود.

بی باک: یک روزنامه نگار ( حجت الاسلام روانبخش) قبلا این سئوال را پرسیده بود امّا آقای قالیباف به جای پاسخ قانع کننده به ایشان، شکایت را ترجیح دادند!

زاکانی: نه ؛خبرنگاران بپرسند! من که به این مسائل کاری ندارم من که مدافع کسی نیستم من مدافع یک منطقی هستم امّا بحث من گفتمان اصولگرایی است که بخشی از این گفتمان اصولگرایی توجه به وحدت نیروهای انقلاب است. وحدت مبتنی به ارزشهاست. اگر ما دغدغه گفتمان اصولگرایی هم داریم باید توجه به وحدت و ظرفیتها هم بکنیم.

جناب آقای جلالی؛  حضرت علامه مصباح در آن دیدار بحث دیگری را مطرح کردند؟

جلالی: بله ایشان فرمودند من از لحاظ فکری به دوستان جبهه پایداری نزدیکتر هستم لذا به همایش شان رفتم. به آنها مشورت دادم و کمکشان کردم چون این افراد را سالمترین افراد می دانم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مناظره جلالي و زاكاني, نمایشگاه بین المللی مطبوعات, ,