آنتن شبکه سه در شب 13 آبان در اختیار آمریکایی‌ها!
 

 

پخش فیلم سینمایی "کمپانی" در شب گذشته که به توجیه حضور اطلاعاتی- نظامی امریکا در دیگر کشورها در دهه‌های 60 تا 80 میلادی می‌پردازد، در حالي است كه روز 13 آبان روز مبارزه با استكبار جهاني است و سيماي جمهوري اسلامي به‌جاي تبيين مداخلات نظامي و جاسوسي امريكا در ساير كشورها در اين شب، تريبون را در اختيار سازندگان فيلم‌هاي در خدمت سيا و ارتش امريكا مي‌گذارد.

فیلم کمپانی محصول سال 2007 امریکا، یک سریال کوتاه با ساختار و جذابیت مناسب است که در اوج منازعات افکار عمومی امریکا درباره اشغال عراق و افغانستان از شبکه TNT برای توجیه افکار عمومی مخاطبان شبکه در مورد حضور طولانی مدت نیروهای امریکایی در کشورهای خاورمیانه، به نمایش درآمد.

شبکه TNT (Turner Network Television) همانند شبکه CNN توسط تِد ترنر تأسیس شده است. رِد ترنر از سال‌های جنگ سرد تا کنون به دلیل حمایت و وابستگی عمیقش نسبت به سیاست‌های نئوکان ها در امریکا به یکی از غول‌های رسانه‌ای مشهور در جهان تبدیل شده است. حمایت بنگاه‌های رسانه ای تحت تملک تِرنر از سیاست‌های ضدایرانی کاخ سفید هیچ‌گاه قطع نشده است.

سریال کمپانی که در قالب سه فیلم سینمایی در تأمین برنامه شبکه سوم سیما با مدیریت هاشم ر. خریداری و دوبله شده است، ماجرای قهرمانی امریکایی و یکی از اعضای موثر CIA به نام جک است که مأموریت دارد در مجارستان به انقلابیون این کشور کمک کند.

جک به خوبی مأموریت خود را انجام می‌دهد و از صمیم قلب هر آنچه در توان دارد، برای نجات مجارستان از سلطه شوروی انجام می‌دهد ولی در پایان به دلیل شتاب‌زدگی و اقدامات عجولانه انقلابیون موفق نمی‌شود نیروهای ناتو را برای حمایت از انقلابیون متقاعد به ورود در خاک مجارستان کند.

نظر دولت امریکا این است که انقلاب کمی به تعویق بیافتد، چون تانک‌های روسی پشت درهای بوداپست هستند و ورود عملی امریکا یک جنگ تمام عیار را رقم میزند که نتیجه ای جز نابودی شهر ندارد. ولی انقلابیون به توصیه های دلسوزانه جک و رؤسای آزادی خواه او در کاخ سفید توجه نمی‌کنند و با یک حرکت نابخردانه بسیاری را به کشتن می‌دهند. اما با این حال در تمام شرایط سخت نبرد، جک قهرمان سیا مبارزان راه آزادی را تنها نمی‌گذارد و دست به اسلحه علیه اشغال روس‌ها می‌جنگد.

در مأموریت دوم جک او به گواتمالا می‌رود تا نیروهای کوبایی ضد کاسترو را آموزش دهد. با اینکه جک درخواست می‌کند کاخ سفید برای اعزام هواپیماهای نظامی برای حمایت از چریک‌های کوبایی دستور لازم را صادر کند ولی مقامات امریکایی چون این کار را دخالت مستقیم در امور بیگانه و ورود غیرمجاز به خاک یک کشور می‌دانند، اقدامی نمی‌کنند.

دیالوگ‌های پایانی این بخش از سریال تغییر داده شده است تا کمی از مضمون ملی و وطن پرستانه فیلم کم شود ولی در پایان شاهدیم که جک قهرمان به‌خاطر خدمات شایسته اش در سیا مدال افتخار دریافت می‌کند.

این سریال در کنار فیلم‌های دیگری که شبکه ها و استودیوهای تلویزیونی صهیونیستی تولید کرده اند، در واقع نشان می‎دهد كه اگر امریکا جنایتی انجام داده باشد، این است که در بسیاری از موارد از ورود نظامی به دیگر کشورها خودداری کرده است و اجازه داده مردم آزادی خواه قربانی نظام‌های ظالمانه و دیکتاتوری شوند.

این مسأله دقیقا در یکی از دیالوگ‎های فیلم مطرح می‌شود. یکی از مقامات امریکایی به اعضای دیگر جلسه می‌گوید ما برای مجارستانی‎ها رادیو آزادی راه انداختیم، آنها به ما امید بسته اند، ما نباید آنها را تنها بگذاریم، خون هرکس که در آنجا ریخته شود، ما هم در آن مقصریم.

تِد تِرنر یک نئوکان کهنه‎کار است و از شبکه تلویزیونی او جز این انتظار نمی‌رود، ولی آنچه عجیب است بی توجهی مدیران صداوسيما به فعالیت‎های افرادی است كه وظيفه تأمين برنامه‌ها را برعهده دارند و بعضاً بیش از 10 سال است که از اعضای اصلی جريان خرید فیلمصداوسيما به شمار می‌آیند و با افکار خاصی، جریان‌های حساب شده رسانه‎ای را در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کنند.

به‌عنوان نمونه ديگر، مي‌توان به راه اندازی "موج کره‌ای" اشاره كرد كه با سفرهای مکرر به کره جنوبی و عقد قراردادهای میلیونی با شرکت‎های رسانه ای این کشور، زمینه ورود سریال‌های کره ای و به دنبال آن محصولات و کالاهای کره ای به ایران فراهم و از این راه سود سرشاری عاید اين جريان شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : آنتن شبکه سه, شب 13 آبان, شبکه سه در اختیار آمریکایی‌ها, کمپانی, توجیه حضور اطلاعاتی- نظامی, ,