مهدي محمدي در غرفه رجانيوز:
تحميل جريان فتنه به نظام؛ راهبرد اساسي امريكا در "تلفيق فشارها"/ اظهارات اخير هاشمي و خاتمي در راستاي بازنويسي پروژه فتنه است
 

 

يك كارشناس مسائل سياسي بازكردن باب مذاكره و هم‌زمان قطعنامه گرفتن از شوراي امنيت عليه ايران و تحميل جريان فتنه به نظام را سه راهبرد كليدي امريكا در شرايط فعلي ايران برشمرد و گفت: رفتارهاي اخير امريكا در تلفيق كردن ابزار فشار عليه ايران و اتهام‌زني به كشورمان در سه محور حقوق بشر، تروريسم و پرونده هسته اي، به‌منظور رساندن كار به شرايط مرزي يعني بحراني‌ترين وضعيت ممكن براي عملي كردن اين راهبردها است.

مهدي محمدي با حضور در غرفه رجانيوز در هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات، هدف اول امريكا را باز كردن يك مسير مذاكره مستقيم با ايران عنوان كرد و اظهار داشت: امريكا احساس مي‌كند موقعيت راهبردي‌اش در منطقه با شيب عجيبي در حال سقوط است، به لحاظ نظامي در حال خروج از منطقه هستند و اسلام سياسي در حال بازگشت به منطقه است و مهم‌تر از همه اينكه در ايجاد يك صلح استراتژيك بين اعراب و اسرائيل ناكام ماندند.

دبير سرويس سياسي روزنامه كيهان افزود: امريكا احساس مي‌كند در شرايط فعلي، جز با اين روش كه راجع به آينده منطقه خاورميانه يك تفاهمي با ايران كند، هيچ روش ديگري وجود ندارد و هيچ راه ديگري نيست كه بتواند اين باخت را جبران كند.

محمدي خاطرنشان كرد: مجموعه پيام‌هايي هم كه مبادله شده، بر اين اساس است كه امريكا راجع به آينده سياسي و وضعيت راهبردي منطقه مي‌خواهد با ايران مستقيم حرف بزند.

وي با يادآوري نشانه‌هاي اين خواسته امريكا تصريح كرد: خانم كلينتون، خيلي به صراحت اعلام كرد كه ما مي خواهيم راجع به موضوع ارباب سيار با ايران گفت‌وگو كنيم، نشانه ديگر آن هم نامه‌اي است كه چند هفته پيش به ايران نوشتند كه در آن، نسبت به مذاكره با ايران حرف زده‌اند.

محمدي ادامه داد: خانم اشتون تصميم مي‌گيرد در اين مقطع پيشنهاد مذاكره با ايران را بدهد، منابع غربي پيام‌هايي منتشر كردند كه ما مي‌خواهيم راجع به آينده عراق با ايران گفت‌وگو كنيم، خانم كلينتون هم به VOA و هم به BBC مي‌گويد ما راجع به اين پرونده ترور مايل به گفت‌وگو با ايران هستيم.

اين كارشناس مسائل سياسي تصريح كرد: مجموعه كدهاي موجود به ما مي‌گويد كه وضعيت استراتژيك امريكا در منطقه به مرحله‌اي رسيده كه امريكا خودش را نيازمند مي‌داند كه با ايران وارد يك ديالوگ شود و مي‌خواهد راه اين ديالوگ را از طريق تشديد فشار بيروني باز كند.

وي در مورد هدف دوم دولت امريكا گفت: هدف دوم امريكايي‌ها در شرايط فعلي اين است كه يك قطعنامه‎ي ديگر از شوراي امنيت عليه ايران بيرون بيايد، چرا كه اسرائيلي‌ها به امريكا تاكيد كردند كه جز تحت اين شرايط لابي يهودي از اوباما در انتخابات 2012 حمايت نخواهد كرد، بنابراين براي امريكا واجب است تا قطعنامه‌اي عليه ايران از شوراي امنيت بگيرد، تا هم بتواند فضاي داخل امريكا را به سمت مسائل امنيتي سياست خارجي سوق دهد و هم بتواند نظر لابي يهودي را جلب كنند كه تاكيد كرده اند اگر اوباما يك قدم جدي عليه ايران برندارد، حمايت لابي يهودي را نخواهد داشت.

محمدي، سومين هدف پروژه فعلي از تلفيق فشارها عليه ايران را تحميل مجدد هاشمي و خاتمي به نظام برشمرد و تصريح كرد: اين هدف يكي از كليدي‌ترين اهداف امريكا تا شب انتخابات مجلس است.

وي افزود: امريكا مي‌خواهد فشار خارجي بر ايران بسيار سنگين شود و نظام احساس كند كه در داخل نيازمند اين است كه دوباره گروه‌هاي سياسي را به اجماع برساند كه يك انتخابات پرشور برگزار كنند، بنابراين افزايش نياز نظام به جريان فتنه راهبرد امريكا در شرايط فعلي است و يكي از اهداف كليدي تلفيق پروژه هاي فشار به ايران است.

اين كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه براي امريكا بسيار مهم است كه اعتماد به نفس منطقه‌اي ايران كاهش پيدا كند، گفت: هدف امريكا اين است كه از شدت فعاليت ايران در محيط منطقه كم شود كه مسئله سازي در داخل و ايجاد بحران‌هاي سياسي بدون شك بهترين روش براي رسيدن به اين هدف است كه ايران، انرژي كمتري در منطقه مصرف كند.

وي ادامه داد: با توجه به رونق اسلام سياسي و سر كار آمدن نيروهاي سياسي نزديك به ايران در منطقه به‌ويژه در مصر، ليبي و تونس براي جلوگيري از اين نفوذ مي‌خواهند انرژي ايران را صرف محل‌هايي غير از منطقه كنند، به همين خاطر بسيار روشن است كه امريكا به دنبال بحران سازي در داخل ايران است.

محمدي در عين حال تاكيد كرد كه نبايد اين نكته مورد غفلت قرار بگيرد كه قلب راهبرد امريكا در نهايت بازگشت به صحنه داخلي ايران است و امريكاي هر نوع فشار هسته‌اي، فشار منطقه‌اي، فشار فرا منطقه‌اي و فشار در زمينه حقوق بشر كه به ايران وارد كنند، مي‌خواهند محصول آن را در داخل كشو بچينند.

اين كارشناس مسائل سياسي اضافه كرد: امريكا براي نيل به اين مقصود دو روش را مد نظر دارد، يكي افزايش شكاف درون حاكميت و استفاده از پتانسيل جريان انحرافي براي مقابله بين دولت و نظام و ديگري تحميل جريان فتنه به نظام.

وي با بيان اينكه "هشدار رهبر معظم انقلاب نسبت به ايجاد چالش امنيتي در انتخابات آتي دقيقا بر همين مبنا است"، گفت: امريكا همزمان با اينكه مي‌خواهد نظام را به سمت جريان فتنه هول دهد، درصد است تا نظام را وادار به امتياز دادن به جريان فتنه كند و به دنبال بازنويسي نسخه فتنه 88 هستند كه البته موفق نمي‌شوند.

محمدي تاكيد كرد: آنها يك نسخه اصلاح شده از فتنه را به دست جريان فتنه مي‌دهند تا اين بار كه برگشتند، بدانند كه چگونه عمل كنند تا شكست‌هاي سال 88 براي آنها تكرار نشود.

وي با بيان اينكه اظهارات اخير آقاي هاشمي نيز در همين راستا قابل ارزيابي است، تصريح كرد: مجموعه ادبياتي كه خاتمي و هاشمي در يك ماه گذشته توليد مي‌كنند در راستاي بازنويسي پروژه فتنه بايد تعريف كرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مهدي محمدي, تحميل جريان فتنه, راهبرد اساسي امريكا, تلفيق فشارها, اظهارات اخير هاشمي و خاتمي, بازنويسي پروژه فتنه, سه راهبرد كليدي امريكا, ,