سخنگوي قوه قضائيه با اشاره به پرونده فساد بانكي :
عده اي جوسازي مي كنند تا متهمان اصلي محاكمه نشوند

سخنگوي دستگاه قضايي در بيست و يكمين نشست خبري خود با خبرنگاران در روز سه شنبه به تشريح آخرين وضعيت پرونده فساد بانكي اخير پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه اي با بيان اينكه از 15 مردادماه تا به امروز تقريبا سه ماه از رسيدگي به اين پرونده گذشته است، يادآور شد: سه ماه زمان كمي نيست اما با توجه به پيچيدگي اي كه اين پرونده داشته به نظرم زمان زيادي هم نيست. در اين پرونده از بيش از 80 نفر به عنوان متهم تحقيق شده و اگر كساني هم به عنوان مطلع حضور داشته اند به حساب بياوريم، نزديك به 100نفر مورد تحقيق قرار گرفته اند ولي 82 نفر به عنوان متهم داشتيم كه از اين تعداد 48 نفر با قرار بازداشت موقت زنداني شدند و از اين تعداد باز هم تا ظهر امروز 23 نفر در بازداشت موقت هستند و بقيه با قرار مناسب آزاد شدند.
محسني اژه اي گفت: با بررسي هايي كه تاكنون صورت گرفته و مطالعه هايي كه روي اسناد شركت اميرمنصور آريا انجام شده- ضمن اينكه كارشناسي ها همچنان ادامه دارد- فقط چهار شركت بيش از 1800 ميليارد تومان فروش نامه هاي صوري و غيرواقعي با شركت اميرمنصور آريا دارند يعني با تباني اي كه صورت گرفته از اين چهار شركت با شركت اميرمنصور آريا يك قرارداد يا بيع نامه نوشته اند كه مثلا فلان شركت مي خواهد اين مقدار كالا را به شركت اميرمنصور آريا بفروشد، در حالي كه هيچ خريد و فروشي در كار نبوده است.
وي تصريح كرد: يكي از اين شركت ها، شركت اليت منطقه آزاد انزلي است كه مبلغ قراردادش بالغ بر 520 ميليارد ريال است. شركت ديگر فولاد سام اسپادانا مبلغي بالغ بر 13 هزار ميليارد ريال، ديگري شركت خدمات عمومي فولاد ايران با مبلغ 3 هزار ميليارد ريال و چهارمي شركت ميلاد حديد پارسيان با مبلغي بالغ بر 820 ميلياردريال قرارداد است. دو شركت ديگر هم وابسته به شركت اميرمنصور آريا وجود دارد كه بيع نامه هاي صوري داشتند اما در مجموع رقم بيع نامه هاي صوري نزديك به 2 هزار ميليارد تومان بوده است.
فشار مي آورند تا به پرونده متهمان اصلي رسيدگي نكنيم
محسني اژه اي در ادامه نشست خود با خبرنگاران تصريح كرد: با كمال تاسف فضاسازي هايي صورت مي گيرد و قوه قضائيه را تحت فشار قرار مي دهد تا نتواند به متهمان اصلي رسيدگي كند. با كمال تاسف گاهي اوقات با طرح موضوعات حاشيه اي تلاش مي شود صورت مساله پاك شود و گاهي اوقات مسائل خارج از موضوع و خلاف واقع مطرح مي شود كه به نظر مي رسد، قصد اين است كه قوه قضائيه نتواند بدون تبعيض با مفسدان اصلي برخورد كند كه اين فرافكني ها شايسته نيست.
وي با تاكيد بر اينكه قوه قضائيه تحت تاثير اين فضاسازي ها قرار نمي گيرد، ادامه داد: بعضي از اينها قابل جواب است. ما نمي خواهيم در اين مجلس به آنها پاسخ دهيم زيرا آنها همين را مي خواهند. ما در تلاش هستيم در چهارچوب قانون بدون دعواهاي سياسي اين دروغگويي ها را به جان بخريم و اجازه ندهيم كه با اين فرافكني ها، مساله لوث شود. عده اي بدشان نمي آيد اين پرونده لوث شود.
دستور به دادستان تهران درباره خاوري
سخنگوي دستگاه قضايي در پاسخ به اين سوال كه آيا اقدامات بين المللي براي بازگرداندن خاوري توسط قوه قضائيه انجام شده است يا خير؟ خاطر نشان كرد: پس از اينكه دستگاه قضايي از بازگشت خاوري نااميد شد، به دادستان تهران دستور داده شد كه از طريق پليس بين الملل اقدامات لازم را انجام دهد.
محسني اژه اي در پاسخ به اين سوال كه آيا تابعيت دوگانه جرم است و با كساني كه داراي تابعيت دوگانه هستند چه برخوردي صورت خواهد گرفت؟ گفت: ايران چنين مساله اي را به رسميت نمي شناسد و طبعا اگر كساني باشند كه در دستگاه هاي دولتي مشغول به كار هستند و تابعيت دوگانه دارند، دستگاه هاي نظارتي بايد اقدامات لازم را به عمل آورند.
تخلف در سيستم بانكي بوده
خبرنگاري با طرح اين موضوع كه رئيس جمهور از روند رسيدگي به پرونده فساد مالي اخير انتقاد كرده و بيان كرده كه اين اتفاق خارج از سيستم بانكي رخ داده است، خواستار ارزيابي سخنگوي دستگاه قضايي شد كه محسني اژه اي پاسخ داد: همه قبول دارند كه اين موضوع در سيستم بانكي بوده و افرادي نيز خارج از سيستم بانكي حضور داشتند ولي تخلف اصلي در بانك دولتي و غيردولتي صورت گرفته است. ما از بيش از 80 نفر از متهمان تحقيق كرديم اما اسمي نبرديم مگر اينكه در سوالات شما از افرادي اسم برده شده، از جمله خاوري كه يك مورد علني و روشن است اما درخصوص اينكه اتهام اين افراد مطرح نشده، درست است زيرا ما براساس قانون مجاز به بيان عناوين اتهامي متهمان تا زمان قطعيت حكم نيستيم. اميدواريم اگر روزي قانون تغيير كرد ما مطالب را بيان كنيم.
مطالب كذب محض است
به گزارش ايسنا، در ادامه خبرنگار ديگري سوال خود را اين گونه مطرح كرد كه پنج شنبه هفته گذشته رئيس جمهور در يك محفل خصوصي، مطالبي را نسبت به شخص شما و همچنين قوه قضاييه مطرح كردند. آيا اين مطالب صحت دارد و اگر اينگونه نيست آيا مصداق افترا و نشر اكاذيب است يا خير؟
محسني اژه اي در پاسخ گفت: آنچه را اشاره كرديد، بنده نيز در بعضي از سايت ها ملاحظه كردم. اينكه منتسب به رياست جمهوري است يا خير، من نمي دانم و بايد منتظر بود كه آيا به صورت رسمي تاييد مي شود يا نه.
وي افزود: درخصوص مواردي كه من در جريان بودم، مطالب كذب محض است. بايد منتظر بود كه مشخص شود كه اين مطالبي كه به رئيس جمهور منتسب كرده اند درست است يا غلط، پس از آن مي توان به يكايك آنها پاسخ داد؛ البته من بعيد مي دانم كه رئيس جمهور اين مطالب را مطرح كرده باشند اما اجمالا بايد بگويم آنچه در مورد خود من در آنجا مطرح شده، كذب و دروغ است و اگر اين مسائل تاييد شد آن زمان مي توان به آنها پاسخ داد.
سخنگوي قوه قضاييه اظهار كرد: مايل هستم كه اگر اين اظهارات درست است، همان جلسه تشكيل شود، همان آقايان حضور يابند و شما اصحاب رسانه نيز در آن جلسه حضور يابيد زيرا جواب اين موضوعات از شما و مردم ما پوشيده نيست و من به صراحت مطالبي را كه بايد مطرح كنم، بيان مي كنم.
ع.ر بازداشت شده است
در ادامه خبرنگار ديگري با بيان اينكه «چطور در دولت نهم و دهم چنين تخلف بزرگي رخ داده و مجوز بانك آريا صادر شده و پس از مدتي لغو مي شود و بانك هاي گردشگري و تات همچنان دارند به كار خود ادامه مي دهند؟»، گفت كه «آيا صحت دارد شخصي با هويت «ع.ر» كه گفته مي شود از اقوام يكي از افراد نزديك به رئيس جمهور است، در محوريت اين اختلاس قرار دارد؟»
سخنگوي دستگاه قضايي در پاسخ تصريح كرد: همه بايد تلاش كنيم كه جلوي چنين فسادهايي گرفته شود و يكي از راه ها، آسيب شناسي موضوع است. در اين پرونده اگر قرار بوده كار صحيحي انجام شود بايد اقدامات زير نظر حسابرس، مديرعامل و انجام مي شد. اين فرد هزار و 700 ميليارد تومان را در حساب شخصي خود گذاشته و اگر گفته شود كه اين افراد پولشويي كرده اند، صحيح است. اين پول كثيف را براي رد گم كني در حساب هاي مختلف مي چرخاندند. اين مبلغ را متقلبانه گرفته و سپس به حساب افراد مختلف ريخته اند كه حتي بعضي از مبالغ آن هنوز در ناكجاآباد است.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا فردي با هويت «ع.ر» در اين رابطه بازداشت شده است يا خير؟ تصريح كرد: بالغ بر 80 نفر مورد تحقيق قرار گرفته اند. من دقيقا نمي دانم منظور شما كيست ولي فردي را داريم كه اول اسم و فاميلش «ع.ر» است.
خبرنگار ديگري پرسيد اين فرد با يكي از نزديكان رئيس جمهور نسبتي دارد؟
سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ گفت: نوع نسبت را نمي دانم ولي نسبت دارد.
جهرمي مورد تحقيق قرار گرفته
خبرنگار ديگري سوال خود را اينگونه مطرح كرد كه آيا آقاي جهرمي در حين بازجويي مي تواند مصاحبه اي با اصحاب رسانه داشته باشد؟ كه محسني اژه اي اظهار كرد: آقاي جهرمي به عنوان متهم احضار شده و از او تحقيق شده است. اگر در مصاحبه ها مطلبي بگويد كه خلاف واقعيت باشد در حقيقت كار خود را سخت تر مي كند. ما نمي توانيم فردي را ممنوع الحرف كنيم. اگر حرفي زد كه خلاف واقع بود و احيانا جرم بود مي توان آن را تعقيب كرد.
سخنگوي قوه قضاييه همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا چند نفر از نمايندگان مجلس درخصوص پرونده فساد مالي اخير احضار شده اند؟ گفت: بله، بعضي از نمايندگان مجلس احضار شده و از آنان تحقيق به عمل آمده و همان روز با قرار آزاد شده اند و پرونده آنان مفتوح است.
در ادامه نشست روز سه شنبه محسني اژه اي با خبرنگاران، خبرنگاري با اشاره به نامه يكي از متهمان حوادث پس از انتخابات از دادستان كل كشور سوال كرد كه آيا اينگونه اقدامات مجاز است؟
سخنگوي دستگاه قضايي پاسخ داد: متاسفانه همسويي جريان فتنه با خارج از كشور از ابتدا تاكنون وجود داشته است و با كمال تاسف حرف هاي نامربوطي كه سران كشورهاي غربي مطرح مي كنند، اينها فكر مي كنند خبري شده و مطالبي را بيان مي كنند كه اين امر نشان از فلاكت آنها دارد. البته مسئولان زندان بايد در جريان مطالبي كه مي خواهد از داخل زندان به بيرون منتقل شود، باشند اما متاسفانه شايد اين سستي در نظارت زندان باشد كه آنها مي توانند مطالبي را به بيرون منتقل كنند. اين موضوع چيز عجيب و غريبي نيست.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا دستگاه قضايي موضوع فعاليت شهرداري تهران در بازار سكه را مورد پيگرد قرار داده است؟ گفت: در اين خصوص نمي دانم كه آيا مدعي العموم وارد شده است يا خير.
يك ميليارد ريال به حساب
يك خانم واريز شده!
سخنگوي قوه قضائيه در توضيح دلايلي طولاني شدن رسيدگي به پرونده فساد بانكي اخير گفت: در جريان رسيدگي به اين پرونده با رديابي حساب ها مشخص شد كه از حساب متهم اصلي پرونده يك ميليارد ريال به حساب يك خانم واريز شده است. خانم را آورده اند و از او توضيح مي خواهند اما هيچ توجيهي ندارد و البته اين تنها مورد نيست. موارد زيادي وجود دارد كه به آنها رسيدگي خواهد شد اما باز هم تاكيد مي كنم كه اين يك فساد در سيستم بانكي بوده است؛ البته خارج از سيستم بانكي هم خلاف هايي صورت گرفته است.
محسني اژه اي در ادامه نشست خود با خبرنگاران ادامه داد: درست است كه سه ماه از آغاز رسيدگي به اين پرونده گذشته ولي اين پرونده الان 80 متهم دارد كه اگر روزهاي تعطيل را از سه ماه حذف كنند، هر روز بيش از يك متهم داشته است. در اين مدت هزاران سند، ارزيابي و كارشناسي شده است. ما روز اول نمي دانستيم كه اسناد اين چهار شركت صوري بوده است. همه اينها با كارشناسي مشخص شده است.
بخاطر بيم تباني قائم مقام بانك مركزي بازداشت شد
خبرنگار ديگري به اظهارات احمدي نژاد مبني بر اينكه قائم مقام بانك مركزي تحت فشار صحبت كرده است اشاره كرد كه سخنگوي دستگاه قضايي پاسخ داد: اينكه ايشان اين مطلب را فرموده اند يا نه نمي دانم ولي اين حرفي كه نقل شده كذب محض است. قائم مقام بانك مركزي بازداشت شده است. علت هم بيم تباني بوده است. هر وقت هم كه اين موجبات رفع شود، قرار ايشان تبديل مي شود اينكه اين فرد تحت فشار قرار بگيرد و عليه كساني حرفي بزند اصلا منطقي نيست چون حرف تحت فشار اصلا ارزشي ندارد، ثانيا اصلا اين حرف را از قول چه كسي زده اند؟ ديگر اينكه صرف نظر از اينكه گوينده اين حرف كيست، اين مطلب كذب محض است.
درباره 2 ليست مفاسد اقتصادي
خبرنگاري پرسيد: رئيس جمهور در سخناني اظهار كرده زميني به مساحت 700 هكتار در اطراف تهران به فردي واگذار شده است كه اين مطلب را به رئيس قوه قضائيه گفته اما پيگيري نشده است. آيا اصل اين موضوع درست است يا خير؟
محسني اژه اي در پاسخ خاطرنشان كرد: اگر به صورت موردي چيزي را خدمت رئيس قوه قضائيه داده اند، من اطلاعي ندارم اما اينجا چند بار مطرح شده است كه ايشان دو بار ليستي را به قوه قضائيه فرستادند كه آن ليست كاملا پيگيري شد. عنوان اين ليست هم مفسدان اقتصادي بود. اولا مفسد تعريف دارد. تعداد قابل توجهي هم از اين ليست كساني بودند كه معوقات بانكي داشتند و من عرض كردم واقعا نمي شود كه به هركسي معوقات بانكي دارد عنوان مفسد اقتصادي را اطلاق كرد. ثانيا برخي از كساني كه معوقات بانكي داشتند و در همين ليست بودند افرادي بودند كه براي آنان از حوزه دفتر رئيس جمهور به مراكز ذي ربط توصيه شده بود به آنان مهلت داده شود تا معوقاتشان را پرداخت كنند.
اولين گزارش پرونده جنايات آمريكا تا هفته آينده
خبرنگاري به دستور رئيس قوه قضائيه مبني بر تشكيل كميسيوني براي جمع آوري اسنادي از اقدامات ضد ايراني آمريكا اشاره كرد و از آخرين اقدامات اين كميسيون پرسيد كه محسني اژه اي در پاسخ گفت: اينها مسائلي است كه هم قوه قضائيه و هم وزارت امور خارجه و هم ساير سازمان ها بايد اقدام كنند. اين جنايتي كه آمريكا طي ده ها سال از قبل از انقلاب تا به امروز، در زمان جنگ تحميلي، در زمان انقلاب و بعد از آن و در مناطق مختلف كشور صورت داده پرونده بسيار سنگيني است. قوه قضائيه هم وارد شده و شايد اولين گزارش خود را تا هفته آينده بتواند خدمت رئيس قوه قضائيه اعلام كند. بخشي از مسائل هم در داخل خود ايران قابل پيگيري است ولي اميدواريم ان شاءالله با توجه به مسئوليتي كه به عهده دادستان كل كشور است تا هفته آينده اولين گزارش اعلام شود.
پرونده باغ قلهك
خبرنگاري درباره وضعيت رسيدگي به پرونده باغ قلهك سوال پرسيد كه محسني اژه اي در پاسخ به وي اظهار كرد: چنانچه از يك مقام يا مرجع رسمي شكايتي در دستگاه قضايي برسد اين دستگاه موظف است پيگيري كند. حتي اگر مواردي جنبه عمومي داشته باشد و گزارش نرسد، باز هم اقدام مي شود. موضوع باغ قلهك هم مطرح شده و طبعا در دادستاني تهران بايد رسيدگي شود اما بايد بررسي شود كه مسائل مطرح شده از سوي طرفين چقدر درست است. ان شاءالله دادستاني تهران در اين زمينه اظهارنظر خواهد كرد.
پرونده فائزه هاشمي
محسني اژه اي همچنين در پاسخ به سوالي در رابطه با زمان برگزاري دادگاه فائزه هاشمي اظهار كرد: اتفاقا امروز به مناسبتي در دادسراي تهران از اين موضوع سوال پرسيدم كه گفتند سوم آذر زمان برگزاري دادگاه است و ان شاءالله در اين تاريخ موردي پيش نيايد كه بخواهند تمديد يا كار ديگري كنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : سخنگوي قوه قضائيه, جوسازي, متهمان اصلي, محاكمه, محسني اژه اي, اختلاس سه هزار ميليارد, فساد بزرگ مالي, ,