اسرائيل هذيان مي گويد همه چيز به نفع ايران است

تهديدهاي آمريكا و اسرائيل چه قدر امكان تحقق دارد و صرف نظر از امكان عملي ساختن، چه اهدافي را تعقيب مي كند؟ تحليل گران منطقه اي و غربي ارزيابي هاي قابل ملاحظه اي در اين باره ارائه كرده اند.
شبكه الجزيره در اين باره از قول دكتر مدحت حماد استاد دانشگاه قاهره گفت: اسرائيل نمي تواند حمله اي عليه ايران انجام دهد حتي اگر حمايت كامل آمريكا و اروپا را همراه داشته باشد. نه تنها اسرائيل بلكه متحدان آمريكايي و ناتوي اسرائيل هم به دلايل متعددي نمي توانند چنين عملياتي را انجام دهند. حمله به ايران رفتن به گردش و تفريح يا اقدامي ساده و سهل الوصول نيست. اين سخن، حرف بيهوده اي است و كساني كه در اسرائيل چنين سخناني را بيان مي كنند به نوعي هذيان گويي سياسي مبتلا هستند زيرا ايران يك قدرت استراتژيك مهم و يك قدرت نظامي اساسي است كه مي توان نام او را در زمره 10 كشور بزرگ جهان در اين زمينه و قدرت نظامي منطقه اي معرفي كرد. در واقع بايد گفت هر جا كه آمريكا نظامي را سرنگون مي كند، ايران زمام امور را در دست مي گيرد. آمريكا صدام را سرنگون كرد و ايران، عراق را به ارث برد. آمريكا و ناتو، قذافي را سرنگون كردند و اكنون سخن از تشكيل حكومت اسلامي است. همين امر در افغانستان هم صادق است.
اين استاد مصري اضافه كرد: علت سخنان اسرائيلي ها ترس آنان از گسترش نفوذ ايران در سايه تحولات شتابان در جهان عرب و انقلاب هاي منطقه است.
همزمان آوي شاويت تحليلگر روزنامه هاآرتص در تحليلي يادآور شد: اسرائيل به هيچ وجه آمادگي درگيري نظامي با ايران را ندارد. آيا دولت اسرائيل توانسته از پس مشكلات داخلي خود برآيد، بحث اشغال و اشغالگري را پايان دهد و از امنيت مرزهايش مطمئن شود كه حالا به فكر جنگي تازه افتاده است؟ آيا جبهه داخلي خود را براي انجام چنين كاري آماده كرده است؟ آيا اسرائيل آمادگي دارد با حوادثي به مراتب شديدتر و سخت تر كه احتمالا از زمان تاسيس آن در سال 1948 تاكنون سابقه نداشته است، مقابله كند؟
اين تحليل از سوي هاآرتص در حالي منتشر مي شود كه اعتراضات در تل آويو مجددا شدت گرفته و به گزارش رسانه هاي بين المللي، اعتصاب عمومي اقتصاد اين رژيم را فلج كرده است. هاآرتص در گزارشي اعتصاب اخير را «بزرگترين و بي سابقه ترين اعتصاب تاريخ اسرائيل از زمان تاسيس» عنوان كرده است.
همچنين اندرو شاپيرو دستيار وزير خارجه آمريكا ضمن يك سخنراني در انستيتو واشنگتن تاكيد كرده كه «اسرائيل امروز با برخي از شديدترين چالش ها در تاريخ خود مواجه است و تغييرات جاري در منطقه، ابعاد تازه اي از شك و ترديد و بي اطميناني درباره تضمين امنيت اسرائيل از سوي آمريكا ايجاد كرده است.» هرچند شاپيرو مايل بود نسبت به سياست واشنگتن درباره حمايت همه جانبه از اسرائيل، اطمينان دهد اما نشريه آمريكايي فارين پاليسي تصريح كرد: دولت اسرائيل نگران آن است كه آمريكا به عنوان اصلي ترين متحد تل آويو، در حال از دست دادن حس و رمق سياسي خود براي حضور فعال و موثر در منطقه است. تل آويو به همين دليل سعي مي كند آمريكايي ها را به بهانه ايران به دخالت در مسائل منطقه اي تحريك و مجددا توجه واشنگتن را جلب كند. مقامات اسرائيلي با خطرناك خواندن ايران سعي مي كنند دغدغه هاي امنيتي براي آمريكا درست كنند تا شايد بتوانند از اين طريق روابط متشنج خود با واشنگتن را بازسازي كنند.
فارين پاليسي در عين حال نوشت: بي شك هيچ كس در كابينه اوباما به دنبال درگيري نظامي با ايران نيست. ريسك حمله به ايران و ضربه اي كه از اين طريق به اقتصاد جهاني وارد مي شود، از سوي اغلب مشاوران اوباما تقبيح شده است و البته خود رئيس جمهور نيز در اين خصوص بسيار مردد است. البته اوباما هم نگران موفقيت جدي ايران در زمينه برنامه هسته اي است. حقيقت اين است كه تاريخ خلاف ميل اسرائيلي ها حركت مي كند.
از سوي ديگر الكساندر پروخانف روزنامه نگار و تحليلگر روسي درباره تهديد نظامي عليه ايران به پرس تي وي گفت: تهديدها عليه ايران وجود دارد ولي من فكر مي كنم آمريكا مانند مرگ از ايران مي ترسد چرا كه اين كشور مركز اصلي انقلاب اسلامي و بيداري اسلامي در منطقه است.
و سرانجام بايد به اظهارات رابرت كاپلان مشاور سابق پنتاگون در مصاحبه با بي بي سي اشاره كرد كه مي گويد: كاركرد گزارش هاي مربوط به احتمال حمله عليه ايران، بيشتر اين است كه فشار بر ايران زياد شود.
معناي اظهارات كاپلان اين است كه آمريكا و برخي متحدانش هنوز هم پس از سالهاي طولاني نتوانسته اند موازنه با ايران را پاي ميز مذاكرات هسته اي برقرار كنند هيچ، كه حتي وزن اقتدار ايران بيشتر هم شده و برخي استراتژيست ها تصور مي كنند با ابزار تهديد نظامي شايد بتوانند اندكي از اين عدم توازن را جبران كنند. نكته مهم ديگر اين است كه بسياري از محافل رسانه اي حتي در فلسطين اشغالي- نظير يديعوت آحارونوت- تصريح كرده اند كه نمي توان به صورتي نقطه اي ايران را مورد هدف قرار داد و گريخت بلكه عواقب تلخ چنين اقدامي غيرقابل محاسبه و پيش بيني ناپذير است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : هذيان اسرائيل, تهديدهاي آمريكا و اسرائيل, ارزيابي هاي قابل ملاحظه, حمله به ايران, ,