پرسش و پاسخ در همايش استاني جبهه پايداري تهران
سال76 هم حول ناطق‌نوري وحدت‌كردند اما چون وحدت‎افراد و گروه‌ها بود نه مردم، شكست خورد/ تخريب‌ها اثر زيادي در معرفي جبهه پايداري داشت

 

همايش استاني جبهه پايداري در تهران روز گذشته در سالن الزهرا(س) برگزار شد تا حدود 100 روز پس از همايش اعلام موجوديت اين جبهه، سالن الزهرا(س) بار ديگر ميزبان حدود هزار نفر از اعضاي جبهه پايداري اين‌بار با عنوان همايش استاني تهران باشد.

به گزارش رجانيوز، حجت‌الاسلام و المسلمين صديقي امام جمعه موق ت تهران سخنراني اصلي اين همايش بود كه در مورد شؤن و اوامر ولي فقيه توضيح داد و در ادامه، پنج تن از اعضاي جبهه پايداري (حسينيان، الهام، محصولي، زارعي و كوچك‌زاده) به پرسش‌هاي حاضران پاسخ گفتند.

حسینیان: سیاست جبهه پایداری مدارا با مردم و سختگیری با مسئولان است

حجت الاسلام و المسلمین روح‌الله حسینیان در سخنان کوتاهی به تبیین دو اصل لازم برای همراهی و همکاری با جبهه پایداری پرداخت که متن کامل آن در ادامه می‌آید:

جبهه پایداری همانطور که دراولین همایش خود اعلام کرد، به عنوان یک جبهه گفتمانی برای احیای گفتمان انقلاب اسلامی، امام و رهبری تشکیل شد. در این مدت کوتاه، پیش بینی نمی‌کردیم كه جبهه پایداری به این شکل مورد استقبال قرار گیرد. در اینجا باید تشکر کنیم از دوستانی هم که حملات خودشان را علیه جبهه آغاز کردند، چرا که این حملات، انتقادها و اتهامات تاثیر بسیار مثبتی در معرفی جبهه داشت.

اما لازم است دو اصل را به دوستان برای همراهی و همکاری اعلام کنم تا به عنوان یک الگو و سیاست کلی جبهه در رابطه با بیرون از خود مورد توجه قرار بگیرد؛ شاید این دو اصل پاسخی باشد به این شبهه که آیا جبهه پایداری یک جبهه تندرو، سازش ناپذیر و جبهه‌ای است که شمشیر به دست گرفته و در هوا می چرخاند و سیاستش همواره بر نفی دیگران است؟

ما در مورد کارگزاران نظام باید حساسیت مضاعفی داشته باشیم چرا که رهبری، مدیریت و هدایت جامعه را عملا بر عهده دارند. رفتار آنها می‌تواند بسیاری را جذب و بسیاری را از جبهه انقلاب دور کند. بنابراین مسئولیت بزرگ‌تری دارند به همین جهت هم امام علی(ع) نسبت به مسئولین نظام با سختی و گاهی با خشونت رفتار می کردند.

"عثمان بن حنیف" نمونه بارز یک کارگزار عدل برای امام علی(ع) است اما همین فرد وقتی به یک مهمانی اشرافی رفت، امام علی(ع) نامه ای به او نوشته و او را برای همیشه تاریخ مورد سؤال قرار می‌دهند که چرا یک مسئول  حکومت اسلامی بر سفره اشراف شرکت می‌کند؛ سفره ای که اغنیا حضور داشته و فقرا غایب بودند.

اما رفتار ما در خصوص مردم عادی باید طبق گفتار و سیره حضرت علی و ائمه معصومین علیهم السلام باشد. حضرت در نامه‌ای که به عهدنامه مالک مشهور است، می‌نویسند که مردم عیوبی دارند، سزاوارترین فرد برای مخفی نگاه داشتن آن عیوب، والیان و مسئولان هستند. مردم ممکن است مشکلاتی داشته باشند، مسئولان نباید با آن‎ها رفتاری خشن داشته باشند.

امام صادق(ع) پیوسته این سفارش را می‌کردند که ایمان هفت درجه دارد، نباید کسانی که مراتب ایمانی دارند، نسبت به پایین دستان از لحاظ ایمانی سخت‌گیری کنند. در اصول کافی، بحار الانوار و برخی از کتاب‎های روایی بابی به نام "مداراة الناس" هست، باید با مردم معمولی مدارا کرد و این رفتار صحیح و با مهر و محبت، اغماض از کجی‌ها و کاستی‎های مردم عادی، جزيی از وظایفی است که دوستان جبهه پایداری باید نسبت به مراعات آن اهتمام داشته باشند و این چتر را باز کنند تا موجب جذب افراد مختلف شوند اما نسبت به مسئولان و دست اندرکاران نظام باید سخت‌گیری کرد.

بنابراین سیاست جبهه پایداری سخت‌گیری و انتقاد از مسئولان و مدارا و تسامح و تساهل با مردم برای جذب بیشتر آنها به ارزش‌ها است.

الهام: نگرانیم اشکالات رفتاری دولت ریشه فکری و اعتقادی پیدا کند

دكتر غلامحسین الهام اولین عضو جبهه پایداری بود که به پرسش‌های حاضران در جلسه پاسخ داد.

الهام در پاسخ به این سوال که شما از جمله افرادی بودید که به دولت، لقب "خدمتگزار" دادید، آیا با اقدام اخیر رییس جمهور باز هم این دولت را دولت خدمتگزار می‌دانید، گفت: دولت برآمده از سوم تیر، احیا کننده گفتمان امام و انقلاب و نقطه امید بود و رهبر انقلاب با تأیید گفتمان این دولت، قاطعانه از آن، حمایت کردند.

اگر مقام ولایت نسبت به همه دولت‌ها حمایت‌هایی از نظر اجرایی داشتند، از دولت نهم حمایت قاطع گفتمانی داشتند و این وجه تمایز دولت نهم با دولت‎های پیشین و وضع ویژه نسبت رهبری با این دولت بود.

در خدمتگزاری دولت هیچ تردیدی نیست، چون شاخص دولت و شاخص گفتمان خط امام، خدمتگزاری خالص و صادقانه به مردم است. به شهادت آحاد مردم و به شهادت رهبری، به پرکاری این دولت در میان دولت ها نبوده است. دولت دهم هم در این عرصه همین مسیر را دنبال کرده است و در بخش خدمتگزاری دولت، هیچ شائبه‌ای نداریم و اگر نگرانی‌ای هست، به این خاطر است که برخی مسائل انحرافی از حیث گفتمانی، دولت را از فضای مثبت خدمتگزاری دور نکند.

الحمد الله الان شاهدیم که دولت همتش را در خدمتگزاری به مردم دوباره با سرعت، شتاب و تحرک خوبی از سر گرفته است و البته این نگرانی‌ها از نگرانی‌های فکری و گفتمانی که جای بحث تفصیلی دارد و از این حیث اشکالات و انتقادهايی را به دولت وارد می‌کند، جداست. انتقادهايی که بر مبنای گفتمان همین دولت تحلیل می‌کنیم؛ یعنی خود این دولت با همین گفتماني که دارد، این اشکالات از همان جهت وارد و در حال زاویه پیدا کردن است.

ما باید مراقبت و امر به معروف و نهی از منکر کنیم. روشن است که امر به معروف و نهی از منکر به معنای نفی صد در صد نیست، یا هیچ یا صد هم نداریم. دولت نقاط قوت قوی دارد و هنوز هم آن نقاط قوت برجسته است و هنوز هم این دولت از نظر سلامت گفتمانی به هیچ وجه قابل مقایسه با دولت‌های پیشین نیست. در دولت های قبل، انحراف در اصل فکر و گفتمان‎شان وجود داشت اما در این دولت، اشکالات رفتاری مشاهده شد که نگرانی از این بود که این اشکالات رفتاری، ریشه فکری و اعتقادی پیدا کند که ما نسبت به آن واکنش نشان دادیم. الان هم در اظهارات رییس جمهور شاهد هستیم که از آن مواضع اثری نیست و مواضع دولت نسبت به ولایت مواضع محکمی است؛ به خصوص سخنی که روز پنج‌شنبه گفته مبنی بر اینکه اعتقاد به ولایت فقیه یعنی اینکه نگاه‌مان به سمت امام زمان(عج) است و این هیچ اشکالی ندارد.

زارعی: ارتباط جبهه پایداری با جریان انحرافی اتهامی نابجا و نادرست است

در ادامه، علی اصغر زارعی دیگر عضو مؤسس جبهه پایداری و مسئول کمیته استان‌های این جبهه به مباحثی که این روزها علیه حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی در خصوص کارت اقامت در امریکای وی مطرح می‌شود، پاسخ داد و تصریح کرد:  با توجه به اینکه ایشان در سفر حج مشرف هستند و خودشان نبودند، بنده نکاتی را مطرح می کنم.

 

حاج آقای آقاتهرانی مدت قابل توجهی را در امریکا بودند و بعضی از مدارج علمی را آنجا طی کردند، هم‌زمان هم امام جمعه نیویورک بودند و برای حل و فصل مسائل نمایندگی داشتند. معمولا اینگونه است كه کسانی که برای تحصیل به خارج رفتند، بعد از مدتی براي آن‌ها کارت اقامت از سوی آن کشور صادر می‌شود. امروز در کشور ما هم اینچنین است، خارجی هایی که به ایران برای تحصیل یا کار دیگری  می‌آیند، در بدو ورود هزینه‌ای می‌کنند و کارت اقامت می‌گیرند. باید توجه داشت این کارت اقامت با تابعیت فرق دارد. آنچه که متاسفانه به صورت گسترده و خلاف واقع منتشر می‌شود، همین بحث تابعیت است. معمولا کسانی که از آمریکا خارج می‌شوند و از قرار یک سال از خروج آنها بگذرد، آن کارت باطل می‌شود.

وی در ادامه در مورد رابطه جبهه پایداری با مشایی هم که مورد سؤال یکی از حاضران قرار گرفته بود، گفت: ما ارتباطی با آقای مشایی نداریم و برخی از گفتار و رفتار ایشان را خلاف مشی کلی انقلاب و تدابیر رهبر انقلاب می‌دانیم و همین موضوع را هم یکی از آسیب‌های دولت دهم می‌دانیم.

دولتی که در تاریخ کشور ما ارزش‌ها را به طور جدی مطرح کرد و خدمات بی‌سابقه‌ای هم داشت اما این حواشی مشکلاتی را برایش پیش آورد و عده‌ای هم عمده حواشی‌اي را که برای این دولت پیش آمده، از این فرد می‌دانند.  اما به هر تقدیر جبهه پایداری هیچ ارتباطی با مشایی ندارد. همانطور که آقای الهام هم فرمودند، باید ما دولت را در رسیدن به اهداف خود که همان خدمت رسانی است، یاری و حمایت کنیم. اما به مرزهایی که به تبعیت از ولایت بر می گردد، محکم پایبندیم.

اتهاماتی هم که به جبهه پایداری نسبت به رابطه با جریان انحرافی می‌زنند، اتهامات نابجا و نادرستی است چرا که اساسا جبهه پایداری از زمانی مطرح شد که این نوع انحرافات شروع شد.

محصولی: وحدتی مهم است که منجر به وحدت میان امام و امت شود

صادق محصولی از اعضای مؤسس جبهه پایداری نیز در پاسخ به سؤال‌های زيادي که در خصوص مواضع جبهه پایداری در انتخابات آینده و اینکه آیا این جبهه در 7+8 حاضر خواهد شد و جزئیات دیدار اخیر با آیت الله مهدوی کنی پرسیده شده بود، توضیح داد: موضوع وحدت برای جبهه از اهمیت زیادی برخوردار است و از اول هم عرض کردیم که استراتژی جبهه پایداری وحدت است البته وحدت با تمام جوانب.

در رابطه با وحدت، مباحث مفصل است اما اینکه چه وحدتی ما را به حداکثر سود و حداقل ضرر می‎رساند، باید پررنگ شود. یک مدل از مدل‌های وحدت، حضور در 7+8 است اما غیر از این مدل، هفت تا هشت نوع و مدل دیگری که بشود با آن تعامل یا ائتلاف یا وحدت با اصولگرایان داشت، وجود دارد.

نکته بسیار مهم این است که ما در رابطه با حضور در 7+8 مواردی را خدمت بزرگواران عرض کردیم، از جمله آن‌ها این بود که دوستانی که در فتنه ها و آزمایش‌های گذشته مردود شدند یا ساکت بودند و نمره قبولی نگرفتند، حضور آن‌ها موجب اعتماد نکردن حزب الله و توده‌های مردم اصولگرا به لیست آنها می‌شود.

ما دنبال این هستیم كه با وحدت، نظر امتی را که با فرمایشات آقا در برابر دشمن سینه سپر می‌کند، جلب کنیم، همان امتي که 9 دی را خلق کردند و در مقابل فتنه گران ایستادند. روشن است که اگر ما در مرکزیت وحدت از افرادی استفاده کنیم که امتحان خوبی پس ندادند، آن هم به عنوان رأس اصولگرایان و آن هم در موضوع مهمی مثل مجلس -البته نمی‌گوییم که آنها اصولگرا نیستند- حضورشان موجب اعتماد نکردن امت حزب الله خواهد شد.

پیشنهاد ما این بود برای اینکه بتوانیم بهتر نظر مردم را جلب کنیم، خوب است این افراد حذف شوند، همان‌طور که در دور گذشته هم که سازوکار 5+6 بود، حضور نداشتند، حالا که چند امتحان دادند و در همه آنها رفوزه شده‌اند، از جمله دور قبل انتخابات مجلس که قرار بود لیست جداگانه غیر از جبهه متحد اصولگرایان ندهند، که دادند؛ در فتنه هم که یا ساکت بودند یا یکی به نعل و یکی به میخ زدند و امثال اینها؛ حالا اگر نمی‌خواهیم تنبیه‌شان کنیم لا اقل تشویقی در کار نباشد.

ما دوستانی هم  در 7+8 داریم که اصولگرا هستند و در فتنه موضع گیری‌های خوبی داشتند. قطعا منظور ما از ساکتین، تمام اعضای 7+8 نیستند بلکه یک تعداد مشخص مورد نظرند که اسم‌شان در سوال‌ها آمده است.

بنابر این، وحدت را نباید تنها در افراد و گروه‌ها دید، بلکه آن وحدتی مهم است که موجب وحدت امت و امام شود. نتیجه وحدت میان افراد و گروه‌ها را تجربه کرده ایم. مثلا سال 76، همه بر آقای ناطق وحدت کردیم بعد ایشان اعلام کرد که راه آقای هاشمی را ادامه خواهد داد، نتیجه‌اش هم این شد كه مردم به فرد دیگری رأی دادند. همه در آن انتخابات وحدت کردند اما نتیجه آن چیزی نبود که دنبالش بودند. دلیلش هم روشن بود، چون مردم در این وحدت فراموش شدند. به همین دلیل، برای جلب اعتماد مردم باید کسانی در مرکزیت اصولگرایان قرار بگیرند که واقعا اصولگرا باشند و این اصولگرایی را در بزنگاه‌ها ثابت کرده باشند و بعد اعلام کنند که ما با شعار اصولگرایی می خواهیم لیست معرفی کنیم تا مردم هم به آنها اعتماد کنند.

ما باید توجه داشته باشیم که روز به روز شرایط تغییر می‌کند. ما باید اتفاقات آینده را پیش بینی کنیم و بر مبنای فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص انتخابات و راه‌هایی که ایشان تبیین می‌کنند، تصمیم گیری كنيم.

در خصوص توافق اخیری که با 7+ 8 که با عنوان 2+2 سوال پرسیده‌اند هم باید بگوییم پس از آنکه سیل تخریب‌ها و تهمت‌ها علیه جبهه پایداری زیاد شد، ما به دوستان پیشنهاد دادیم به جای آنکه در رسانه‌ها و مجالس عمومی اظهار لطف کنند! دو تا سه نفر از 7+8 و همین تعداد هم از جبهه پایداری معرفی شوند تا با هم تعامل و در ضمن پایداری بر اصول در خصوص وحدت مذاکره کنند و در آینده بر اساس فرمایشات رهبری به تکلیف خود عمل کنیم.

کوچک زاده: هر آنچه باعث حاشیه برای دولت شود محکوم می‌کنیم

در ادامه این همایش مهدی کوچک زاده دیگر عضو جبهه پايداري پاسخگوی چند پرسش بود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا از لفظ امام برای رهبر معظم انقلاب استفاده نمی‌کنیم، گفت: خب استفاده کنیم! ما که ابایی نداریم و در گفت‌وگوهایمان از همین لفظ استفاده می‌کنیم. خصوصا بعد از اینکه بسیاری از بزرگان و جلوداران خط راستین اسلام ناب، این کار را کردند ما هم با افتخار رهبر معظم انقلاب را امام خامنه‌ای می نامیم.

کوچک زاده همچنین  نظر خود را در مورد دلایل حمایت رئيس‌جمهور از مشایی که مورد سوال یکی از حاضران قرار گرفته بود اینچنین بیان کرد: به نظر بنده اگر بخواهیم منصفانه تحلیل کنیم و بر اساس آنچه می‌بینیم قضاوت کنیم، بهترین دلیل حمایت آقای احمدی نژاد از آقای مشایی خدمتی است که آقای مشایی در طول شبانه روز به آقای احمدی نژاد می‌کند. بارها من خودم از زبان آقای احمدی نژاد شنیدم که ایشان ( مشایی) از صبح اول وقت تا نیمه شب کار می‌کند و آخر سر هم که می‌خواهد برود، از من می‌پرسد که کار دیگری نداری؟ خب این بهترین دلیل می‌شود برای یک نفر در شرایطی که همه به او ناسزا می‌گویند، به یک نفر دیگری علاقه مند شود، حتی در آن حد که انتقاد و عیب او را نبیند و نبپذیرد. به هر حال این نظر ماست و باید از خود آقای احمدی نژاد پرسید و بنده در این خصوص دانسته خودم را می‌گویم.

برای بیان بهتر این مطلب یک مثال می‌زنم. پسری دلداه دختری شده بود و هیچ سنخیتی میان دو خانواده پسر و دختر نبود، مادر این پسر مستاصل شده بود و می‌گفت نمی‌دانم این دختر چه جادو و جنبلی کرده که این پسر ما هیچ طور دست از سرش بر نمی‌دارد. جوابش این بود که جادو و جنبلی درکار نیست، شما در خانه به این پسر فحش و ناسزا می‌گویید و بر سرش می‌زنید، از آن طرف اين دختر به او محبت می‌کند و تحویلش می‌گیرد، طبیعی است که این پسر جادو شده آن دختر می‌شود!

اما این پاسخ کوچک زاده با سوالی دیگر از سوی حاضران روبرو شد که این جواب در خصوص مشایی را غیر منطقی خوانده بود، که این عضو جبهه پایداری در پاسخ به این نظر توضیح داد: من جوابی در خصوص مشایی ندادم، من به این سوال پاسخ دادم که نظر شما راجع به حمایت رئيس‌جمهور از مشایی چیست که آن پاسخ را دادم.

اما اگر نظر بنده را درباره مشایی بخواهيد بدانید، این است که ما اصولا با هر حرکت، سخن و اقدامی که موجب حاشیه برای دولت شود و او را از خدمتگزاری بازدارد، اگر از درون دولت باشد -که بعضا مشاهده می شود- و اگر از بیرون دولت باشد -که فراوان است- محکوم می‌کنیم و به هیچ وجه با این حرکت‌‎ها همراهی نمی‌کنیم.

جبهه پایداری زمانی که حرکت‌های حاشیه ای از طرف بعضی از افراد در دولت شدت گرفت و یک حرکت دیگری هم از سوی خود آقای احمدی نژاد صورت گرفت، تشکیل شد چرا که این حرکت، ایجاد شبهه کرد و ما مجبور بودیم نشان دهیم که برای افراد سینه نمی‌زنیم.

یک آرمان‌ها و ارزش‌هایی را در دولت دیدیم و امروز هم بسیاری از آنها را هنوز می‌بینیم كه موجب شد تا حمایت کنیم. امروز هم از آن آرمان‌ها که در رأس آنها تبعیت از ولایت فقیه است، حمایت می‌کنیم و بر آن پایداریم، هر چقدر هم که مي‌خواهند به ما فحش بدهند، دروغ نسبت دهند و تهمت بزنند.

از روز آشنایی با محصولی جز دغدغه تبعیت از رهبر انقلاب ندیدم

کوچک زاده در ادامه به این سوال که "آقای محصولی كه سرمایه دار است در جبهه پایداری چه می‌کند"، پرداخت و پاسخ داد و تصريح کرد: منطق این سؤال زیر سؤال است. ما مدعی هستیم در جبهه پایداری، اهل تبعیت از اصول هستیم. بنا بر همین اصل، دو نکته قابل طرح است. اولاً؛ آن کسانی که این سوال را می‌کنند، براوردشان از سرمایه آقای محصولی تنها رسانه‌ها هستند که شهید بهشتی را کارخانه دار و سرمایه دار کردند و بعد به شهادت رساندند! بنده اصلا قصد مقایسه ندارم، مهم منطق باطل این سؤال است که چون رسانه‌های می‌گویند محصولی سرمایه دار است، ما هم با ایشان همکاری نکنیم، آن وقت این موجب می‌شود که حضرت امام بگوید من بیش از شهادت بهشتی، از مظلومیت او متاثر شدم.

ثانیا؛ اینکه گفته می‌شود کسی که سرمایه دار است، پس نباید در جبهه پایداری باشد، قابل خدشه است. بلا تشبیه "زهیر بن قین" هم در سپاه امام حسین(ع) بود. او ضع مالی خوبی داشت اما همه امکاناتش را کنار گذاشت و جانش را تقدیم کرد.

اما اگر از من بپرسید که "چرا با محصولی همراهی می‌کنی"، پاسخ می‌دهم من بر اساس دانسته‌های خودم نه آنچه که در سایت‌ها می‌گویند، رفتار می‌کنم. آنچه که بنده از روز آشنایی با ایشان دیدم، جز دغدغه تبعیت از رهبر معظم انقلاب نبود؛ با او همکاری کرده و به این همکاری افتخار هم می‌کنیم؛ این منطق ماست.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که ورود کالاهای چینی در ایران بسیار زیاد است و مورد توجه خاص مردم قرار گرفته واین موضوع موجب تعطیلی تولیدات ایران می‌شود، آیا نباید با واردات آنها مقابله جدی صورت گیرد، گفت: بله؛ حتما باید مقابله جدی شود. اتفاقا در ذیل طرح تحول اقتصادی، یکی از برنامه‌های آقای رییس جمهور اصلاح گمرکات و امور گمرکی است که امیدواریم با یافتن فرصت، که هم دیگران به ایشان فرصت دهند و هم ایشان با حذف حواشی اطرافش فرصت پیدا کند تا بتواند این طرح‌های خیلی خوب را اجرایی کند و ریشه‌های کالاهای چینی از بازار ایران کنده شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : پرسش و پاسخ, همايش استاني جبهه پايداري, ,