بر اساس آموزه هاي قرآن وحدت با هر كس و گروهي جايز نيست...
تحليلگر : امير رضا آل حبيب
موضوع : سياسي
 

 
 اساساً آموزه هاي ديني ما به وحدت و انسجام و هماهنگي بين افراد و تشكل ها توصيه مي كند و آن را با ارزش مي داند .

هر اجتماع منسجمي اگر براي رسيدن به هدفهاي بزرگ صورت بپذيرد به آن حالت، وحدت متعالي گفته مي شود. تاكيد بر آرمان هاي امام و هدف قرار دادن آنها در تعريف وحدت جايگاه خاص خودش را دارد و يك ركن اساسي است، چون وحدت به صورت مطلق امر مقبولي نيست، بعضي از وحدت ها مسموم است. وقتي كه انسجام و ثبات براي رسيدن به اهداف متعالي باشد اين وحدت يك وحدت خوب آرماني است.
در صورتي كه افراد و تشكل ها براي رسيدن به هدفهاي الهي با هم هماهنگ شوند و ارتباط برقرار كنند، اختلاف ها را كنار بگذارند، اين وحدت وحدتي است كه مورد توجه خداوند قرار مي گيرد و خداوند هم اين وحدت را محكم تر كرده و از آن حمايت مي كند همان طور كه در گفته هاي متشرعين هم آمده و از آموزه هاي ديني ما نيز هست كه
“يد الله مع الجماعة”.
اساسا آموزه هاي ديني ما به وحدت و انسجام و هماهنگي بين افراد و تشكل ها توصيه مي كند و آن را با ارزش مي داند؛ هنگامي كه ارزش مدار باشد. وحدت ارزش مدار وحدت مطلوب است. وحدت آرمان گرا و آرمان محور آن وحدت مطلوب و قيمتي است. به همين جهت ما هم معتقديم هر جا وحدت با محوريت ارزش ها و دوري از ضد ارزش ها باشد اين وحدت، وحدت بسيار مبارك و ميموني است كه از آن به وحدت تولايي و تبرايي تعبير مي كنيم.
زماني كه عناصر و اعضاي تشكيل دهنده يك وحدت آرمان ها را فراموش كنند، ديگر اين موضوع نياز به اعلام ندارد؛مثل همين وحدتي كه به اصرار و اجبار مي خواهند به وجود بياورند "كساني كه خود به خود از دايره وحدت به واسطه عملكرد ناصواب و سكوت زيانبار خود جدا شده اند. ديگر در دايره وحدت وجود ندارند چون مسير خود را تغيير داده اند آن چيزي كه وحدت را متجلي مي كند و منسجم مي كند، آن هدف آرماني مشترك است كه در بين نيروهاي مومن، ارزش هاي خوب ديني است و كسي كه اين اهداف و ارزش هاي ديني را فراموش كند، در واقع خود به خود از مسير وحدت خارج شده است و لو با نام و با عنوان بگويد كه من خواستار وحدت و در مسير آن هستم.كه دروغي بيش نيست.چون عملكرد او نشان داده كه در اين مسير گام بر نداشته و در آينده هم گام بر نمي دارد بلكه ممكن است صد راه نيز شود يا مسير را به بيراهه بكشاند
آيت الله مصباح فرموده اند: وحدت ارزش مطلق نيست بلكه ابزاري براي پيشرفت بهتر است
اين فرمايش داراي سند ديني است و با مراجعه به آموزه هاي ديني مي توان به تفسير آن پرداخت و هم در تاريخ 30ساله انقلاب با استناد به الگوي رفتاري حضرت امام(ره) مي توان آن را تفسير كرد. به اين معنا كه شما وقتي كه به آموزه هاي خوب مكتب اسلام يا آيات متعالي قرآن مراجعه مي كنيد، مي بينيد قرآن كريم هشدار مي دهد كه حواس تان را جمع كنيد اي مسلمانان با كفار و مشركين مودّت نورزيد؛ قرآن كريم به صراحت از نزديكي تشكيلاتي و فكري و هماهنگي با كفار و منافقين حتي در بعضي از روابط به ظاهر مسالمت آميز اجتماعي نهي كرده است.
حال چگونه است كه عده اي مي خواهند جبهه پايداري با انها وحدت كند؟
در واقع اسلام قائل به يك مرز بندي مشخص با كفار است در اينجا براي ما مشخص مي شود كه وحدت و ارتباط با هر كسي، با هر فكري و با هر عقيده اي آن وحدت مورد نظر اسلام نيست. هم پيش از انقلاب اسلامي و هم بعد از انقلاب اسلامي امام خميني(ره) كه در واقع درس آموخته پيامبر اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) بودند در برابر اصرار بعضي از نزديكان كه از روي ناآگاهي و عدم شناخت كامل به امام اصرار مي كردند كه شما منافقين را به عنوان نيروهاي انقلابي بپذيريد. امام با مطالعه آثار اينها متوجه شده بودند كه در اينها انحرافات عميق وجود دارد و هيچ موقع امام اينها را به عنوان اجزاي اصلي محرك مردمي انقلاب نپذيرفتند.
ممكن بود آن زمان بعضي ها با ذهن ناقص خود اين طور تصور كنند كه امام معتقد نيستند كه تمام عناصر معتقد براندازي شاه با هم يد واحده شوند و انسجام پيدا كنند.
بله امام معتقد به اين نبودند چرا؟ چون وحدت با آنان را مضر انقلاب در كوتاه مدت و دراز مدت مي دانستند.كه بعدها به همه اثبات شد كه امام با درايت خود خوب انقلاب را حفظ كردند
پس اين گونه نيست كه وحدت في نفسه يك ارزش مطلق باشد وحدت تا آن جايي مفيد و مثبت است كه ابزاري سالم و قوي باشد براي رسيدن به آرمان هاي الهي.
اما همين كه ما مي بينيم بعضي از عناصر كه ادعاي وحدت دارند اينها نمي خواهند براي رسيدن به آرمان ها انقلاب اسلامي را ياري كنند بلكه به نحوي در انحراف از اين آرمان ها قرار دارند، ما آنجا بايد حواسمان باشد كه وحدت يك ضد ارزش و يك آسيب مي شود. لذا فرمايشات آيت الله مصباح ناظر به همين واقعيت هست.
جبهه پايداري در دفاع از انقلاب اسلامي و آرمان هاي آن در تمام مقاطع چه در انتخابات و چه در مقاطع ديگر حاضر خواهد شد.و ايده اي نو را
ترويج خواهد كرد
تشكيل جبهه پايداري مي تواند به انسجام نيروهاي اصول گرا و رفع خلاءهاي موجود بيشتر كمك كند و حركتي است در جهت وحدت بيشتر و انسجام بيشتر نيروهاي اصول گرا و تقويت وحدت نيروهاي اصول گرا.
نيروهايي كه ديگر نمي خواهند بر سر آرمانهاي اصيل انقلاب با كساني معامله كنند يا از انها كوتاه بيايند.
نيروهايي كه سعي دارند اشتباهات گذشته را اصلاح كنند و براي منافع باندي و حزبي زود گذر با عاليجنابان بر سر آرمانها و اهداف اصيل انقلاب معامله نكنند.كه انشاءا...با شناختي كه از اين عزيزان داريم اينگونه خواهد شد.

امير رضا آل حبيب


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : وحدت با هر كس, وحدت با گروهي, وحدت جايز نيست, امير رضا آل حبيب, آموزه هاي قرآن, ,