پاسخ سرد مدودوف و هو جين تائو به اوباما/ امريكا در پي برگزاري كنفرانس تحريم ايران بدون چين و روسيه
 

 

آنچنان‌كه سي‌ان‌ان هفته پيش خبر داده بود، رئيس‌جمهور امريكا پس از انتشار گزارش مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مورد ايران كه متن آن در واشنگتن تنظيم و نهايي شده بود، عازم هاوايي شد تا در حاشيه اجلاس اپك با رئيسان جمهور روسيه و چين براي اعمال دور جديد تحريم‌ها عليه ايران گفت‌وگو كند.

به گزارش رجانيوز، اما هر قدر كه اوباما براي انتخابات سال آينده امريكا و همچنين تحت تأثير قرار دادن انتخابات مجلس ايران (اسفند 90) و تقويت جريان وابسته داخلي به يك قطعنامه جديد نياز دارد، روسيه و چين معتقدند تحريم‌هاي جديد با هدف تغيير رژيم در ايران است و اگر امريكايي در اين زمينه منافعي دارد، آن‌ها چنين منفعتي ندارند.

همچنين روس‌ها كه طرح گام به گام‌شان را كه از آن به‌عنوان يك "ابتكار روسي" ياد و عنوان مي‌كردند در مورد آن نظر مثبت واشنگتن را نيز جلب كرده‌اند، در پي گزارش آمانو به اين جمع‌بندي رسيدند كه امريكا با اعتبار آن‌ها بازي كرده است.

در عين حال، اظهارات روز جمعه كلينتون وزير امور خارجه امريكا نيز كه در كاخ سفيد معروف است مهم‌ترين راهبردها را در حساس‌ترين شرايط لو مي‌دهد، درباره اينكه اكنون نوبت افزايش فشارها بر چين است، بر گفت‌وگوهاي اوباما و "هو جين تائو" سايه افكند و نتيجه اين شد كه حتي منابع غربي نيز پاسخ روسيه و چين به تحريم‌ها را "سرد" عنوان كردند.

در اين زمينه، استیون کالینسون در گزارشی برای خبرگزاری فرانسه از هونولولو که روز یکشنبه 22 آبان 1390 (13 نوامبر 2011) نوشته شده، تاکید کرده است که نه رییس جمهور روسیه و نه رییس جمهور چین حتی یک کلمه درباره موافقت با تحریم ها نگفتند.

بر اساس این گزارش، اوباما پس از گفت‎وگو با مدودف اعلام کرد: «‌دو طرف بر قصد خود به منظور تلاش برای توافق بر سر واکنشی مشترک مجددا تاکید کردند تا ما بتوانیم ایران را وادار به عمل به تکالیف بین المللی خود در خصوص برنامه هسته ای اش، کنیم». اما خبرگزاری فرانسه نوشت که وی به طور علنی به بحث در خصوص تحریم ها اشاره ای نکرد. مدودف نیز در گفت‎وگو با خبرنگاران تایید کرد دو طرف در خصوص ایران بحث کردند، ولی درعین حال به جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

اوباما همچنین پیش از دیدار با هو جین تائو، به‌طور علنی در خصوص ایران صحبت کرد و خواستار تشدید فشار بر ایران شد. اما آن‎طور که بن فلر، در گزارشی برای خبرگزاری آسوشیتدپرس از هانولولو نوشته است هوجین تائو حتی یک جمله هم درباره ایران نگفت.

در عین حال بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام های امریکایی اعلام کردند، اوباما در این گفت‎وگوها به‌طور خاص، اختلاف برانگیزترین مسئله، یعنی درخواست برای اعمال تحریم های بیشتر بر ضد ایران را مطرح نکرد.

کارشناسان عقیده دارند آنچه از این گزارش ها می توان دریافت این است که روسیه و چین نه فقط موافق بررسی تحریم های جدید نیستند بلکه حتی علاقه ای به بحث درباره آن هم از خود نشان نداده اند.

تنها چیزی که مقام های امریکایی از جمله بنجامین رودز معاون مشاور امنیت ملی امریکا درباره محتوای این دیدارها مطرح کرده اند این است که امریکا، روسیه و چین هر سه در این باره که ایران نباید سلاح هسته ای بسازد، توافق داشته اند.

یک دیپلمات در این باره به «ایران هسته ای» گفت: «این چیزی است که اوباما درباره آن با ایران هم توافق دارد»!

در حالی که سی ان ان پیش از انتشار گزارش آمانو اعلام کرده بود اوباما بلافاصله پس از انتشار گزارش برای رایزنی با روسیه و چین درباره آن به مسکو و پکن خواهد رفت، ظاهرا دیدارهای هاوایی جانشین آن مسافرت ها شده است.

در عين حال، به‌دنبال ناكامي اوباما در متقاعد كردن روسيه و چين، منابع صهیونیستی می گویند امریکا به‌طور محرمانه در تلاش برای برگزاری یک کنفرانس بین المنللی با هدف تشدید تحریم ایران است.

روزنامه معاریو ضمن اعلام این خبر، نوشت: «با توجه به مخالفت روسیه وچین با تشدید تحریم ها علیه ایران، امریکا از طریق تماس وگفت‎وگو با برخی کشورهای غربی به‌ویژه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تلاش می کند، این کنفرانس را برگزار كند».

معاریو ادامه داد: «درهمین چارچوب امریکا مذاکراتی با انگلیس، فرانسه و آلمان، درباره تشدید تحریم ها علیه ایران داشته و درآینده نزدیک نیز با کشورهای استرالیا، نیوزلند، کانادا و ژاپن دراین باره تماس خواهد گرفت».

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، منابع اسرائیلی تصریح کردند هدف از برگزاری این کنفرانس تشدید تحریم ها علیه ایران است.

یک دیپلمات مرتبط با موضوع در تهران، درباره این خبر گفت: «نفس تلاش امریکا برای برگزاری چنین کنفرانسی نشان دهنده دو چیز است. اول اینکه امریکایی ها کاملا از اینکه بتوانند در چارچوب شورای امنیت و به طور دسته‌جمعی علیه ایران اقدام کنند، ناامید هستند و دوم، این اقدام نشان دهنده عمق شکاف میان غرب با روسیه و چین است، به طوری که امریکایی ها می خواهند ساختارهای عمل جمعی جدیدی را در مقابل نهادهایی مانند سازمان ملل که در آن روسیه و چین توان اخلال در پروژه های غرب را دارند ایجاد کنند».

این دیپلمات با بیان اینکه بسیار بعید است امریکایی ها بتوانند گستره ای وسیع از کشورها را در این کنفرانس حاضر کنند، گفت: «هم اکنون هدف امریکا تشویق کشورها به اجرای جدی قطعنامه 1929 درون شورای امنیت و تکمیل آن با تحریم های متناسب بیرون شوراست به طوری که بحران اقتصادی غرب را تشدید نکند. اما عملا امریکایی ها در حال تضعیف مکانیسم شورای امنیت هستند ضمن اینکه گزینه های یک جانبه بسیار اندکی هم در اختیار دارند».

دیپلمات مذکور همچنین این نکته را اضافه کرد که اگر چنین کنفرانسی برگزار و در آن تصمیم هایی گرفته شود، بدون شک روسیه، چین، برزیل و بسیاری کشورهای دیگر در مقابل آن موضعی شدید خواهند گرفت و احتمال دارد متقابلا کنفرانسی هم درباره ضرورت گسترش و تعمیق روابط تجاری با ایران برگزار شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : امريكا بدون چين و روسيه, برگزاري كنفرانس تحريم ايران, دور جديد تحريم‌ها, ,