پروژه موشک بالستیک سردار مقدم به زودی نهایی می‌شود

 

ایران: فرزندان رزمنده­ اين مرز و بوم در وانفساي كشمكش­هاي سياسي فقط و فقط به وظيفه مي‌­انديشند و براي حفظ اقتدار دفاعي انقلاب در كشاكش تهديدهاي بيروني مظلومانه و در اوج گمنامي به شهادت مي‌­رسند. حادثه­ اخير در يكي از پادگان‌هاي سپاه كه به شهادت جمعي از بهترين پاسداران انقلاب انجاميد هرچند مورد تحليل ناصواب بسياري از دشمنان خارجي و داخلي قرار گرفت، اما تنها و تنها حاصل تلاش آنها حفظ اقتدار نظام الهي جمهوري اسلامي بود. هرچند حاج حسن مقدم از بهترين نيروهاي سپاه نيز در اين حادثه جان عزيز خود را تقديم انقلاب كرد اما خون او و يارانش قطعاً به ثمرات انقلاب خواهد افزود.

درباره شخصيت، منش و همچنين تلاش‌هاي حاج حسن با سردار دكتر محمد تهراني‌مقدم، برادر وي و رئيس مركز فرهنگي «صبح قريب» و در فضايي صميمي، در حالي كه او عزادار برادر شهيدش بود به گفت وگو پرداختيم.

شهادت سرلشكر حسن تهراني‌مقدم، برادر شما و جمعي از همرزمانش را مجدداً تسليت مي‌گوييم. در ابتدا يك بيوگرافي از شهيد و خانواده او بفرماييد.

ما از يك خانواده متوسط در جنوب تهران هستيم كه چهار برادر بوديم. دو برادر من تا به امروز به توفيق شهادت نايل شدند. اخوي كوچك ما به نام علي تهراني‌مقدم، ظهر عاشوراي سال 59 ، اوايل جنگ و در محاصره سوسنگرد به شهادت رسيد و با شهادت خودش، محاصره سوسنگرد را شكست و موفق شد كه صداميان را از آن خطه پاك بيرون كند. اخوي دوم شهيد حسن تهراني‌مقدم، نخستين فرمانده توپخانه سپاه و بنيانگذار آن بود. جنگ كه شروع شد، سپاه فاقد توپخانه بود. ايشان وقتي به اين مسئوليت منصوب شد، در سپاه توپ و توپخانه‌اي وجود نداشت. برخي دوستان زماني كه شنيدند يك جوان متعهد به عنوان فرمانده توپخانه انتخاب شده،‌ خنديدند و برخي هم به تمسخر گرفتند و گفتند كه نه توپي وجود دارد و نه توپخانه‌اي اما براي توپخانه فرمانده گذاشته‌اند! اخوي ما همان موقع گفت توپ‌هاي ما آن طرف است و اشاره كرد به نيروهاي صدامي. چند روز بعد عملياتي شكل گرفت كه با انجام موفقيت‌آميز آن، موفق شدند يك گردان توپخانه ارتش رژيم صدام را به غنيمت بگيرند و با همين توپ‌هاي غنيمتي توپخانه سپاه شكل گرفت. ايشان در همان زمان موفق شد سازمان توپخانه را پايه‌ريزي كند.

دقيقاً چه سالي بود؟

سال 1360. شهيد حاج حسن در اين سال توپخانه سپاه را راه‌اندازي كرد و طي سال 61 و در عمليات‌هاي بعدي، همين توپخانه بيشترين حجم آتش را بر سر عراقي­ها ريخت. يك سال بعد يعني در سال 62 ايشان مسئوليت يگان موشكي سپاه را برعهده گرفت و اين در حالي بود كه فاقد موشك بوديم.

يكي از ويژگي‌هاي شهيد اين بود كه با آموزش جوانان، اين مجموعه‌ها را حركت مي‌داد و همزمان نيز مجموعه‌هاي ديگري را راه‌اندازي مي‌كرد. در واقع دوستان ديگرش مسئوليت توپخانه را به عهده گرفتند و خود او به يگان موشكي سپاه رفت. او موفق شد از موشك‌هايي كه در يكي از عمليات­هاي ارتش بعثي عراق عليه ما استفاده شده و عمل نكرده بود استفاده كند. همچنين از بعضي از كشورهاي دوست نيز در اين مسير كمك گرفت. در آن زمان ارتش صدام فكر مي‌كرد كه در پاسخ به موشك‌هايي كه عليه مردم و شهرهاي ما استفاده مي‌كند، كشور ما چيزي ندارد. اما حاج حسن‌آقا موفق شد پاسخ دندان‌شكني به ارتش بعثي عراق بدهد. آن زمان در حالي كه آنها تصورش را هم نمي‌كردند، ايران موفق شد موشك‌هاي اسكاد را راه‌اندازي كند. اين پاسخ مؤثر، عامل بسيار بازدارنده‌اي براي ارتش عراق شد. ما حتي نوآوري‌هايي داشتيم كه توانستيم سوخت جامد را در عرصه موشكي توليد كنيم. ايشان نه تنها اين سوخت را در كشور توليد كرد بلكه به برخي كشورهاي دوست نيز در اين مسير كمك كرد. حاج حسن‌ حتي به لبنان هم آمد و يگان موشكي حزب‌الله را در آنجا ايجاد كرد.

راه‌اندازي اين يگان در چه سالي و چگونه شكل گرفت؟

تقريباً در سال 66-65 بود. بچه‌هاي حزب‌الله لبنان بسيار دوستدار حاج حسن‌آقا بودند. با كارهايي كه ايشان انجام داد، حزب‌الله موفق به تجهيز سلاح‌هايي شد كه هرگاه صهيونيست‌ها شرارتي مي‌كردند، با پاسخ دندان‌شكن مواجه مي‌شدند. الآن هم قاطعانه بگويم، رژيم صهيونيستي اگر هرگونه عمليات يا تهديدي را عليه جمهوري اسلامي داشته باشد، از ناحيه موشك‌هاي حزب‌الله لبنان مشت محكمي را دريافت خواهد كرد كه قلب تل‌آويو را زير و رو مي‌­كند.

اين مهم يكي از يادگارهاي سردار شهيد حسن تهراني‌مقدم است. اين نكته را نيز بگويم طي اين روزها تلفن‌هاي بسياري از سوي رزمندگان و دوستان حزب‌الله لبنان داشتم كه ابراز احساسات زيادي كردند. ميان بچه‌ها و حاج حسن‌آقا علاقه بسياري حاكم بود.

طي سال‌هاي اخير جهاد خودكفايي سپاه به فرماندهي سردار شهيد تهراني‌مقدم به پيشرفت‌هاي زيادي نايل شده بود. از اين سال­ها بگوييد.

بله، ايشان كارهاي بسياري انجام داد. يكي از كارها اين بود كه يك «هاي‌تكنولوژي» با ابداع و فكر خودش و به عنوان يك تكنولوژي بومي ايجاد كرد. روش معتبر و امروز جهان «هايتك» است. او موفق شد سازمان جهاد خودكفايي سپاه را راه‌اندازي كند و با ابداعات، كشور ما را به موشك بالستيك برساند. ما امروز در ميان چند كشور انگشت‌شمار جهان موفق به كسب اين تكنولوژي شده‌ايم. رهبر معظم انقلاب در سخنراني اخيرشان فرمودند كه جواب تهديد، تهديد است. يكي از اقدامات سردار شهيد حاج حسن‌آقا نيز همين موشك بالستيك بود كه جمهوري اسلامي اين كار را به مسئوليت و فرماندهي وي انجام داد و حاج حسن‌آقا جانش را در اين مسير گذاشت.

ايشان در هنگام آخرين تست همين موشك جان خود را از دست داد. سپاه قصد داشت اين ابداع جديد را به رخ مبتكران جهاني بكشاند اما اين حادثه روي داد. البته ايشان با خون خود موفق شد اين تكنولوژي را بومي كند و ما صاحب اين ابزار مهم تاريخي و نظامي در كشورمان شده‌­ايم كه ان‌شاءالله بزودي ثمر خواهد داد. شهيد حاج حسن‌آقا موفقيت‌هاي بسياري داشت كه من مجاز هستم فقط برخي از آنها را براي شما توضيح دهم. وي فردي بود كاملاً گمنام و به دور از تريبون و مصاحبه و سخنراني. شخصيت او طوري بود كه با اخلاص تمام كارها را تعقيب مي‌كرد.

از ويژگي‌هاي فردي، اجتماعي و اخلاقي شهيد بگوييد.

حاج حسن آقا فوق‌العاده فرد متعبد و متقي و بسيار ملتزم به رعايت تقوا بود. از همان دوران نوجواني در مسجد زينب كبري در جنوب تهران در سرچشمه مسئوليت كارهاي فرهنگي را با شهيد علي، اخوي ديگر من به عهده داشتند. در فعاليت‌هاي فرهنگي و رساندن پيام امام به مردم نقش مهمي داشت. در فعاليت‌هاي فرهنگي قبل از انقلاب علي‌رغم سن كم، بسيار فعال و بانشاط بود. بعد از انقلاب از ابتداي تشكيل سپاه، ايشان وارد اين نهاد انقلابي شدند و در فعاليت‌هاي نظامي به شكلي كه عرض كردم، حضور داشت.

در برخورد با جبهه ضدانقلاب نيز فعاليت خيلي پرثمري داشت. در آن زماني كه بنده معاونت اطلاعات سپاه را به عهده داشتم، ايشان و شهيد علي مقدم، هر دو برادر در كنار ما بودند و در جبهه مبارزه با ضدانقلاب نقش فعالي ايفا كردند. آن موقع كه ضدانقلاب واقعه آمل را رقم زدند و با استفاده از استتار جنگل‌هاي شمال، به مردم بيگناه حمله مي‌كردند، ‌اين دو برادر در كنار ما بودند و عليه منافقين و ضدانقلاب فعاليت زيادي انجام دادند.

اين موضوع را هم بگويم كه ايشان چند بار از جانب منافقين تهديد شد به دليل آن‌كه موشكي به مقر منافقين در داخل خاك عراق زد. همان شب راديو منافقين اعلام كرد اين مقدم مزدور خميني را ما مي‌زنيم. زماني كه ترور شهيد صياد شيرازي را طراحي كردند، همزمان طرح ترور حاج حسن آقاي مقدم را نيز در دستور كار داشتند و مي‌خواستند هر دوي آنها را ترور كنند كه يك گروه از آنها دستگير شدند. منافقين، شهيد صياد شيرازي كه با حاج حسن آقاي ما يك رفاقت خيلي نزديك و صميمي داشت را ترور كردند اما موفق نشدندحاج حسن آقا را ترور كنند. يكي ديگر از ابعاد ناشناخته‌اش اين بود كه بسيار مظلوم بود، جاي ثابت و خانه ثابتي هم نداشت و هميشه در معرض تهديد و خطر بود. گروهك منافقين و دنباله‌روهايش از داخل و استكبار جهاني از بيرون، هميشه دنبال اين بودند كه به نوعي بتوانند اين نيروي انقلابي را از صحنه خارج كنند. در ابعاد اخلاقي نيز يك فرد بسيار خيّر و كمك‌حال مستضعفين بود و هيچ‌كس نبود كه به ايشان مراجعه كند و نا‌اميد برگردد.

يك مجموعه صندوق قرض‌الحسنه‌اي داشت كه هر كس مراجعه مي‌­كرد، كارش را راه مي­‌انداخت. من خودم شاهد بودم تعدادي خانه براي مستضعفين ساخت كه دست خيلي‌ها را گرفت و همچنين در تهيه جهيزيه براي افراد بي‌بضاعت خيلي كمك كرد. مادر ما خيريه كوچكي دارد كه ساز‌و‌كار و بودجه‌اش را بيشتر حاج حسن آقا تأمين مي‌كرد و در واقع از اين طريق به بسياري از محرومين و مستضعفين كمك مي‌­شود.

بسيار متواضع بود و با اخلاق و خلق و خوي محمدي واقعاً در دل همه مسئولين جا داشت. همه مسئولين دوستش داشتند، از شخص مقام معظم رهبري، رياست محترم جمهور و مسئولين ديگر. در واقع اسمش حسن بود، خلقش حسن بود. عملش حسن بود. ولي حسيني رفت.

يكي از نقاط قوت جمهوري اسلامي همين روحيه بسيجي و جهادي است. روحيه بسيجي‌وار حاج حسن آقا را نشأت گرفته از چه مي‌دانيد؟

روحيه حاج حسن آقا نشأت گرفته از نفس امام خميني‌(ره) بود. حاج حسن آقا علي‌رغم سن كمش چند بار خدمت حضرت امام رسيده بود. همچنين بودن در كنار رزمندگان و دوستان شهيدش در 8 سال دفاع مقدس با توجه به ويژگي‌هايي كه اين دوستان و همرزمان شهيد داشتند به شعله‌ور شدن اين روحيه كمك كرد. همچنين سازمان وي زير نظر مستقيم و ارشادات مقام معظم رهبري قرار گرفت و حضرت آيت‌الله خامنه‌اي چند بار از اين مجموعه بازديد كردند. رهنمودها و ارشادات ايشان روحيه حاج حسن آقا را تعالي مي‌بخشيد.

 او به آقا اميرالمؤمنين و اهل بيت عليهم ا‌لسلام ارادت خاصي داشت. هر زماني كه امكانش را داشت، در منزل خودش يا در مسجد و يا جاهاي ديگر مراسم‌هاي مختلف را اداره مي‌كرد. چه مراسم شادي اهل بيت و چه در مراسم عزا بالاخص در مراسم شهادت آقا امام حسن مجتبي عليه السلام سنگ تمام مي‌گذاشت.

من در همين جا دو خاطره از ايشان نقل مي‌كنم. يكي در مورد يك حادثه‌اي شبيه اين حادثه‌اي كه اخيراً اتفاق افتاد. در حدود 5-4 سال پيش در ارتباط با سوخت موشك و همچنين تست موتور موشك، نخستين‌باري كه ايشان موفق شد به اين نقطه برسد، يك انفجاري در اين پروژه رخ داد، طوري كه بدنه اين موشك چندين متر پرت شد و به يك كوهي در اطراف برخورد كرد. دوده‌اي غليظ از اين انفجار بدنه موشك را گرفته بود. اما انگار فردي آمده بود و بر بدنه موشك كلمه شريف حيدر را حك كرده بود. يعني كلمه حيدر خود به خود بر بدنه موشك نقش بسته بود. همه تعجب كرده بودند كه اين چي بود. حاج حسن آقا شب خواب مي‌بيند كه يك فرد نوراني به او مي‌گويد كه چرا ناراحتي و حاج حسن اتفاق روي‌داده را تعريف مي‌كند. آن فرد نوراني در پاسخ مي‌گويد كه هيچ نگران نباش در فلان نقطه اين موتور، اين اشكال وجود دارد كه اگر آن را برطرف كني، مشكل حل مي‌شود و شما بايد اين پروژه را تمام كني. حاج حسن آقا با تعجب سؤال مي‌كند كه شما كي هستيد؟ آن فرد نوراني پاسخ مي‌دهد كه من حيدرم. حاج حسن به من گفت فردايش رفتم و ديدم اشكال در همان نقطه بوده و آن را برطرف كرده و موفق شديم.

خاطره­ ديگر اين كه او براي بنده نقل مي‌كرد يك بار خواب ديده است كه از دنيا رفته. مي‌گفت من را گذاشتند در يك قبر تاريك، خيلي وحشتناك بود. دو ملك و يك فرد غضبناك هم ايستاده بودند. يك پرونده‌اي را ورق زدند و بستند و پرسيدند كه چي داري؟ حاج حسن مي‌گفت در پاسخ گفتم كه براي آقا ابا‌عبدالله خيلي عزاداري و گريه كردم. گفت اين جمله را كه گفتم همه‌جا فراخ شد، فرشته‌ ­ها همه از حالت غضب‌آلودگي درآمدند و به من نشان دادند كه اسباب اخلاصت اين موضوع است. من كه روز دوشنبه گذشته مراسم تدفين اخوي شهيدم را انجام دادم، يك‌باره ياد اين خواب افتادم و يك لحظه احساس كردم در بهشت قرار دارم.

اشاره كرديد به ديدارهاي ايشان با رهبر معظم انقلاب، آيا خاطره‌اي از اين ديدارها به ياد داريد؟

من چند سال افتخار حفاظت از مقام معظم رهبري را داشتم و سال‌ها در خدمت معظم‌له بودم. مي‌دانم كه مقام معظم رهبري جمعه‌ها جايي تشريف نمي‌برند و به كارهاي شخصي و عبادات مي‌پردازند. خيلي به ندرت اتفاق مي‌افتد كه جمعه‌ها ملاقات داشته باشند. ايشان يك روز جمعه بر‌خلاف هميشه از مجموعه حاج حسن آقا بازديد كردند و در آن مجلس مقام معظم رهبري حاج حسن را مورد تفقد قرار دادند. تشويقشان كردند و دستور دادند كه بودجه خوبي براي مجموعه سازمان جهاد خودكفايي سپاه اختصاص داده شود.

رهبر معظم انقلاب در اين بازديد از كارهاي حاج حسن اظهار رضايت كردند و فرمودند خدا از شما راضي باشد و اين رضايت مقام معظم رهبري و در پي آن رضايت خداوند و اهل بيت يك انگيزه قوي براي او شد تا برنامه‌ها و كارها را خيلي با جديت و تصميم بيشتر و مصمم‌تر ادامه بدهد و موفق شود كه اين پيروزي را به‌دست بياورند.

رابطه­ حاج حسن با دولت چطور بود؟ اين سؤال را از اين جهت عرض مي­‌كنم كه وجود روحيه­ يكسان جهادي و بسيجي در اين دو مجموعه يعني دولت و سازمان خودكفايي سپاه مشهود است.

من با كمال خوشبختي بايد عرض كنم كه دولت دكتر احمدي‌نژاد يكي از حاميان اصلي اين پروژه بود. در همين جايي كه الآن شما تشريف آورديد، يكي از مسئولين دولت تشريف آوردند كه حاج حسن آقا هم حضور داشتند و يك همكاري در باب هوا فضا را با هم شروع كردند. دولت خدمتگزار در اين رابطه بسيار كمك كرد و همراه و همگام بود و زماني كه مسئولين فضايي كشور مي‌خواستند بازديدي از مجموعه‌ سپاه به عمل آورند، حاج حسن آقا با خوشحالي به من گفت كه فرماندهي محترم كل سپاه و مسئولين بالاتر خيلي خوشحال شده‌اند و مجوز اين بازديد را هم صادر كرده‌اند. دوستان هم بازديد كردند و بناي يك همكاري را در هوافضا با هم گذاشتند، به طوري كه تعامل بسيار مثبت و سازنده‌­اي ميان سازمان هوا فضا و سازمان خودكفايي سپاه شكل گرفت. ما در شرايطي كه مي‌رفتيم كه در فضا به يك تكنولوژي برتر دست پيدا كنيم، متأسفانه با اين ضايعه روبرو شديم. اميدوارم دوستان بعدي كه مي‌آيند راه اين شهيد را ادامه دهند تا بتوانند اين پروژه را هم به سرمنزل مقصود برسانند.

گفتيد پروژه به سرمنزل مقصود برسد، يعني اين‌كه پروژه هنوز ادامه دارد؟

بله، ادامه دارد. من واضح‌تر بگويم كه ماهواره زماني كه مي‌خواهد در فضا قرار بگيرد بايد يك كشاننده‌اي داشته باشد و در واقع همان موشكي كه اين را به فضا مي‌برد، ماهواره را در فضا وارد مي‌كند. در اين زمينه با روسيه قراردادي داشتيم و علي‌رغم اين‌كه كلي با آنها صحبت كرديم و ماهواره خودمان را به اينها داده بوديم كه با سيستم موشكي خودشان به فضا ببرند، متأسفانه نهايتاً اين كار را نكردند و ماهواره ما را برگرداندند. اما جمهوري اسلامي موفق شد كه ماهواره را با امكانات خودمان به فضا بفرستد. در فرستادن ماهواره پروژه‌اي بين دو سازمان بسته شده بود كه حاج حسن آقا در مجموعه سازمان جهاد خودكفايي به كمك دولت بيايد تا ماهواره در فضا قرار بگيرد. كار اين پروژه شروع شد و اميدوارم كه ان‌شاء‌الله پرچمداران بعدي بتوانند راه اين شهيد را ادامه دهند و ما بتوانيم در هوافضا هم خودكفا باشيم.

طي اين روزهــــا صهيونيست‌ها و رسانه‌هاي آنها سعي كردند شهادت حاج حسن و يارانش را خرابكاري سازمان­هاي متبوع خود جلوه دهند. هر روز هم در اين رابطه شايعاتي را طرح كردند. نظر شما چيست؟

ملت عزيز ما مطمئن باشند كه ايران در اين زمينه به يك تكنولوژي بومي دست يافته كه بتواند در مقابل تهديدها و توطئه‌هاي استكبار جهاني بايستد. پرچمدار اين پروژه نيز سرلشكر شهيد حاج حسن تهراني مقدم بود كه خون خودش را در اين مسير تقديم كرد و بنده مطمئنم كه اين خون‌ها ان‌شاءا... بارور خواهد شد و اين پروژه نهايي مي‌شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : پروژه موشک بالستیک, سردار مقدم, ,