متن كامل پرسش و پاسخ با دكتر لنكراني در مدرسه معصوميه قم
حضور مسأله‌دارها در پيشاني‎اصولگرايان در پازل انحرافي‌هاست/ همين‎كه رفوزه‌هاي فتنه در جرگه انقلاب تحمل مي‌شوند، بالاترين اغماض است
 

 

دكتر كامران باقري لنكراني عضو جبهه پايداري انقلاب اسلامي در جمع طلاب مدرسه علميه معصوميه قم كه طلاب و فضلاي آن به‌عنوان يكي از پيش‎روترين جريان‌هاي حوزوي در شهر مقدس قم در دفاع از حريم ولايت شناخته مي‌شوند، حاضر شد و پس از ايراد سخنراني به پرسش‌هاي حاضران پاسخ داد.

به گزارش رجانيوز، لنكراني در اين بخش از برنامه به پرسش‌هايي از جمله "ليست جداگانه جبهه پايداري و شايعه كانديدا نشدن اعضاي اين جبهه"، "نحوه حضور جريان انحرافي در انتخابات"، "ماجراي حقوق جنجالي مقام‌هاي سياسي"، "بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار دو سال قبل با اعضاي فراكسيون انقلاب و تأكيد ايشان بر وحدت و اغماض"، "احتمال سحر شدن رئيس‌جمهور و فراماسونر خواندن وي و اطرافيانش"، "ادامه انتقادها از دولت علي‌رغم بيان نشدن اين انتقادها از سوي رهبري" و "تغييرات دولت دهم نسبت به دولت نهم" پاسخ داد كه متن كامل اين پرسش و پاسخ‌ها در ادامه آمده است.

متن كامل سخنراني را از اينجا بخوانيد: فردي در قم، فتنه را محكوم كرد،در تهران گفت كدورت بود!/ به كسي كه با هل‌من‌ناصر به ميدان نيامد، اطمينان نمي‌كنيم

درباره جبهه پایداری به‌طور مختصر توضیح دهید و بفرمایید که آيا جبهه پایداری لیست جداگانه می دهد یا خیر و اگر اين كار را مي‌كند، تفاوت آن با لیست اصولگرايان چیست؟

از پنج بيانيه جبهه پايداري، پنج درصد هم حرف انتخاباتي ندارد

البته این موضوع مکرر توسط اعضای جبهه پایداری تأکید شده است. تأکید جبهه بر این است که انتخاباتی نیست. پنج بیانیه رسمی داده‌ایم كه پنج درصد حرف های این بیانیه ها هم انتخاباتي نیست. آن پنج درصد هم تأكيد بر این دارد که فضای کشور را زود هنگام انتخاباتی نکنیم، چرا كه عوارضی دارد، مثلاً قوه مجریه فشل می شود، به هر حال، کسی که آن مسئولیت را دارد، نگاه می کند نتیجه انتخابات چه می شود و یا تلاش می کند. در حالي که رهبر معظم انقلاب در خرداد ماه فرمودند که مجلس و دولت حرمت انتخابات را نگه دارند.

نکته بعدي این است که جبهه پایداری در انتخابات هم حرف دارد که عمده آن گفتمانی است. عرایضی که در اين جلسه عرض کردم، حرف جبهه پایداری از این جنس است. ما می گوییم که مجلس را برای چه می خواهیم و قرار است در مجلس چه کنیم؟ این جریان فکری و گفتمان و مبانی را باید بیشتر روشن کنیم. حالا بعد از این که این جریان را تبیین کردیم، آیا مصداقی هم وارد می شویم یا خیر، این را باید بحث کنیم، هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم. فاکتورهای مختلفی در این زمینه اثرگذار است.

اصولگرايان بايد با پرچم واحد بيايند اما پرچمي كه واقعاً‌اصولگرايانه باشد

مهم‎ترین نکته اين است كه به عنوان يك اصل موافق این هستیم که اصولگرایان با پرچم واحد حضور پیدا کنند و این را وظیفه خود می دانیم اما درکنار آن، تأکید داریم که پرچم واحد، واقعاً اصولگرایانه باشد نه اینکه به اسم اصولگرایی توجیه کنیم که برادر ارزشمندی بیاید بگوید حالا کسی که سال 88 هم موضع گیری نکرده است، چرا این‌قدر به او گیر می دهید؟ حالا یک غلطی کرد، از وی بگذرید. ما با کسی که دعوا نداریم، حرف ما این است که آن برادر خوبی که سوابق ارزشمندی در گذشته داشته است، وقتی سال 88 در برابر این حجت‌های آشکار که مهم‎ترینش هل من ناصری بود که رهبری چندین بار فرمودند "آقایانی که می توانید حرفی بزنید، روشنگری کنید و مردم را آگاه کنید که مردم دچار ابهام نشوند"، کارش را انجام نداد، از کجا می توانیم مطمئن باشیم در آينده می تواند کارش را درست انجام دهد؟ می گویند آن موقع اینها نفهمیده بودند، حرف ما این است که شاید بعدا هم نفهمند. باید تلاش کنیم کسی را شناسایی کنیم که بعدا هم بفهمد و حجتی داشته باشیم نه که علیه او حجتی داشته باشیم.

اما در بحث مصداقی هنوز تصمیم گیری نکرده‌ایم، البته عمده تلاش ما این خواهد بود که اصولگرایان با پرچم واحد شرکت کنند. منتهی پرچمی که اصولگرایانه باشد و این مبادی را باید تقویت کرد. حتماً از نظرات هم‌فکران و راهنمایی بزرگان در تصمیم گیری ها استفاده می کنیم، ولی هنوز به تصمیم گیری نهایی در این موضوع نرسیده‌ایم.

با توجه به اینکه گروه‎های مختلف شروع به کار کرده‎اند و کسی در بحث وحدت گروه های اصولگرایی منتظر شما نیست، آینده را چگونه پیش بینی می کنید؟

رويكرد "هميني كه هست" وحدت‌بخش نيست/ پيشاني كار بايد با ارزش‌ها و محتوا جور باشد

دوستان گفتند که ما می خواهیم با هم همراه باشیم. حرف جبهه پایداری این بود که ما از این همراهی استقبال می کنیم ولی لازمه‌ي این همراهی، گفت‌وگو است که نظرات خود را بگوییم یا شما ما را قانع می کنید و یا ما شما را قانع می کنیم و به یک حد وسطی می رسیم. به نظر من اين رفتار، وحدت بخش تلقی نمی شود که مثلاً بگويند حرفی را که ما مي‌زنيم، شما بايد آن را قبول کنید ولي ما حرف شما را گوش نمی کنیم و به انتقادات شما هم پاسخ صریحی نمی دهیم و همینی هست که هست؛ این در راستای وحدت تلقی نمی شود. البته کسی هم جلوی کسی را نمی تواند بگیرد. سازوکارها ان شاءالله که با خیر و برکت پیش برود و نتایج برقرار باشد ولی نگرانی ما برقرار است، عمده نگرانی ما بر این است که ما باید این گفتمان را ترویج کنیم، ترویج این گفتمان هم باید به نحوی باشد که متناسب با این گفتمان باشد. ما نمی توانیم از هر سازوکاری برای ترویج این گفتمان استفاده کنیم. نمی توانیم از هر کسی که در این قضایای اخیر نمره خوبی نگرفته، به عنوان پیشانی کار استفاده کنیم. پیشانی این کار باید پیشانی‎ای باشد که با محتوا و ارزش‎های جور در بیاید.

حضور جریان انحرافی در انتخابات مجلس به چه شکل است؟

سناريوي جريان انحرافي براي برجسته كردن نقاط ضعف برخي افراد/ استفاده از افراد مسأله‌دار در پيشاني اصولگرايان حركت در نقشه آن‌ها است

من در عرایضم اشاره کردم؛ این جریان هم مثل بقیه جریان های سیاسی کشور تلاش دارد که در این صحنه حضور جدی داشته باشد؛ حتماً با نقاب‎های مختلفی خواهد آمد و باید در برابر آن مدبرانه عمل کنیم. مدبرانه این است که فضای کار را برای آنها از بین ببریم. یکی از چیزهایی که آن جریان دنبال می کند، نقاط ضعف بعضی از افراد است که بعضی از نقاط ضعف نيز واقعی است و آن‌ها را احصا کرده‎اند. تلاش خواهند کرد که بمب‎های خبری در این زمینه در رسانه ها ایجاد کنند. یکی از بهترین تدبیرها این است که ما از افراد مسأله دار به هیچ وجه در پیشانی کار استفاده نکنیم. این جلوی کارهای تبلیغاتی جریان انحرافی را خواهد گرفت. ما اگر بهانه‎هایي را به دست آن‎ها بدهیم و افرادی را بیاوریم که برای ما ایجاد آسیب پذیري می کنند، قطعاً در راستای نقشه آنها و در جورچین آنها حرکت کرده‌ايم.

خیلی‌ها ممکن است بگویند که ما خیلی با جریان انحرافی مخالفیم ولی بنده می خواهم عرض کنم برخی از توفیق‌های اندکی که این جریان انحرافی در جذب بعضی از جوان‌ها پیدا کرد، ناشی از اشتباه‌هايی بود که برخی دوستان انجام دادند و در واقع پرچمی را به اهتزاز درآوردند که این افراد نقاط ضعف جدی داشتند و همین موجب شد که عده ای این مسیر را گم کنند. ما حواسمان جمع باشد به آن مسئله ای که حضرت آیت الله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه فرمودند كه راه را برای کسی گم نکنیم و موجب نشویم که افراد راه را اشتباه بروند. یکی از این نقاط ضعف این است که ما خودمان حرف‎هایی بزنیم که آنها بتوانند از آن سوءاستفاده کنند.

در مورد بحث مصوبه جدید مجلس و استفساریه ای که تصویب شد؛ گفته شد كه برخي از اعضاي جبهه پايداري از امضا كنندگان آن بودند.

اولا ما هیچ ادعایی نداریم که اعضای جبهه پایداری معصوم هستند و اشتباه نمی کنند، بلكه ممکن است که برخی اعضا اشتباه‌هايی بکنند؛ مهم آن جریان گفتمانی است و تأکیدی که بر روی اصول داریم و این شجاعت را داریم که اگر اعضای جبهه پایداری در موضوعی اشتباه موضع گیری کنند، اعلام کنیم که موضع گیری اشتباه است. مثلاً دوستانی که در جبهه پایداری هم هستند، بعضی وقت‎ها صحبت‎هایی می کنند که لااقل به ذهن برخی می آید که اگر این صحبت مطرح نمی شد، بهتر بود، ما اینها را تذکر می دهیم و بین يكدیگر بحث می کنیم و مشکلی از این جهت ندارد.

اما موضوع استفساریه؛ بالاخره یک نقطه منفی این کار این است که چرا وقت مجلس محترم این‌گونه هزینه مي‌شود. من اصلاً وارد ماهیت این کار نمی خواهم بشوم. هرچند ماهیت آن، خیلی مهم است که امتیازی را برای عده ای به صرف مسئولیت قائل شویم، در حالی که همانگونه که آقای حسینیان دیروز در مجلس گفتند، جنس مسئولیت خدمتگزاری و تشبه به ائمه معصومین است و کسی نباید طلب مزد کند؛ به‌خصوص بعد از مسئولیت. حالا مي‌گويند برای اینکه شئونات حفظ شود، پولی به شما می دهیم که دستت را جلوی کسی دراز نکنی و دچار عارضه نشوی همانطوری که نسبت به قاضی گفته‌اند این‎قدر به او حقوق بدهید که چشمش به‌دنبال چیزی نیافتد، یک موقع هم می گویند به‌خاطر اینکه مسئول هستی تا آخر عمر همه شما را پوشش می دهیم، وقتي كه از دنيا رفتي هم مستمری را به بازماندگان مي‌دهيم.

چرا وقت مجلس با حركت‌هاي سينوسي تلف مي‌شود؟/ تلاش كردند لغو حقوق جنجالي به اسم جبهه پايداري تمام نشود

به هر حال، محتویات آن یک بحث است که محل بحث‎های زیادی است اما مهم‎تر از آن، این است که چرا وقت مجلس صرف این چیزها مي‌شود. چرا چنین موضوعاتی مي‌تواند در صحن مجلس امضای حد نصاب به عنوان طرح در جلسه را پیدا کند، امضای حد نصاب را به عنوان فوریت را کسب کند و رأی بگیرد. درست است که یک هفته پیش، آن عده ای که رأی دادند، پشیمان شدند و به لغو طرح رأی دادند اما خود این حرکت سینوسی، محل بحث است. چرا همچنین مسائلي باید رخ بدهد. این را باید آسیب شناسی و تلاش کنیم که مجلس آتی ما دچار این عوارض نشود.

عرض کردم این مجلس نقاط قوتی داشته و تلاش‌های خوبی در آن شد كه یکی از اين نقاط قوت، تصويب قانون هدفمند کردن یارانه ها بود که قانون بسیار مهم و جامعی است، همچنين در بحث اصل 44 مصوباتی داشتند. کارهای خوبی انجام شده است و قوانین پایه خوبی را تصوب کرده است ولی در بعضی از قسمت‌ها اشتباه‌هايی نيز انجام شده است که وقت را تلف کرده است. در این موضوع اخیر، جبهه پایداری یکی از کارنامه های خوب و موفق را داشت. بعضی از افراد اصرار داشتند که لغو این مصوبه به هیچ وجه به پای دوستان ما که در مجلس هستند، نوشته نشود و همه تلاش کردند که به گونه ای اسم دوستان ما در آن مصوبه نباشد. این مصوبه را هم به نام کس دیگری به غیر از اعضای جبهه پایداری به رأی گذاشتند. اشکالی ندارد این هم باز جای تقدیر و تشکر دارد. یکی از انتقادهايی که وجود دارد، این است که چرا ما باید ناراحت باشیم که یک کار خیر از سوي غیر از ما انجام شود. چرا ناراحت شویم که مبادا این کار جزو کارنامه این چند نفری که به نوعی از جبهه پایداری هستند و در مجلس حضور دارند، به پای اینها نوشته نشود. خبرهای تنظیمی را در بعضی از این سایت‎ها بخوانید که آدم هم خنده اش می گیرد و هم گریه اش. مثلاً نوشتند که چند نفر از نمایندگان طراز اول کشور؛ مگر ما نماینده پنج ستاره و چند ستاره داریم؟ هتل نیست که فرق داشته باشد. همه نمایندگان محترم هستند. این چیزها وقت تلف کردن است و نباید به این موضوعات پرداخت.

مقام معظم رهبری در دیدارشان با اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس در 28/10/88 فرمودند که در مورد مسائل داخلی مجلس و رئیس خودتان راه حمل به صحت را به کلی نبندید. این مجموعه اصولگرا و انقلابی که امروز در مجلس هستند حتی المقدور نگذارید متشتت شوند. این وحدت مهم است ولو با یک اغماض هایی؛ بعضی از اغماض ها ممکن است اعتراض برخی دیگر را متوجه انسان کند، این اغماض های فرمایش شده حضرت آقا در برابر چه کسانی است. یعنی افراد در برابر چه کسانی باید اغماض داشته باشند. با توجه به اینکه فتنه 88 با 9 دی تمام شده است، و اصلاً آقا هم غرض‎شان این نیست که شما در مقابل فتنه گران اغماض داشته باشید، بیان بفرمایید که مصداق بیانات آقا چیست؟

مي‌خواستند از بيانات رهبري درباره اغماض براي پيش‎برد كار كشور، اغماض از اصول و رفوزه‌هاي فتنه را دربياورند

البته من که در آن جلسه نبودم اما از آن مقداری که شنیدم، مطالعه کردم و خبری که تنظیم شده بود و هم دوستانی که در آن جلسه بودند،‌ ماجرا حاكي از اين بود كه دوستان ما در آن جلسه به نحوه مدیریت مجلس انتقاد داشتند. انتقادشان این بود که مدیریت مجلس بیش از آنکه تفکر اصولگرایانه را ترویج کند، با افرادی نوعی تعامل دارد که نتیجه‌اش این می شود که این تفکر اصولگرايانه جلوه‌ی بارزی بر همه تصمیمات مجلس نداشته باشد. حضرت آقا هم فرمودند که با کسی که رئیس این مجموعه است، تعامل داشته باشید، این‌گونه نباشد که هرکاری که کرد، شما از اول بگویید که کار او اشتباه است و بخواهید جلوی کار او را بگیرید. اغماض کنید و با همدیگر تعامل داشته باشید. لازمه‎ي هر کاری جمعی همین است. اتفاقاً در بحث اصولگرایي فعلی هم صحبت ما این است که بنشینیم با يكدیگر صحبت کنیم، نه اینکه ما اصلاً حرف نمی زنیم و شما هر کاری را که ما گفتیم، قبول کنید. از همین موضوع استفاده کنیم و بیايیم با هم صحبت کنیم و ببینیم موضوع چیست. آنجایی که قابل اغماض است، خوب اغماض می کنیم و اگر اغماض نیست، باید حجت داشته باشد. به نظر من برخی خواستند از این صحبت این استفاده را بکنند که ما باید در فضای گفتمانی از بعضی اصول کوتاه بیاییم، در حالي كه چنين چيزي اساساً موضوع بحث نیست و اين مصداق از این فرمایشات درنمی آید. مصداقی که از این فرمایشات بر می آید، این است که در جاهایی که کار جمعی انجام می شود مثل قوه مجریه و مقننه و باید کار مملکت پیش برود، باید برای پیش‎برد کارهای مملکت يكدیگر را تحمل کنیم.

همين‌قدر كه رفوزه‎هاي فتنه در جرگه ياران انقلاب تحمل مي‌شوند، بالاترين اغماض است

اگر جای دیگر هم کار جمعی شکل بگیرد، ابتدای کار این است که اصول را بفهمیم و بعدا که فهمیدیم، در چارچوب همان محورها در برابر برخی افراد، صحبت‎هایي را داشته باشیم ولی معنای صحبت این نیست که رفوزه های فتنه یا هر صحنه ای که دفاع از انقلاب اسلامی ضروری بوده است و آن دفاع را نكردند، حالا بخواهند ادعا کنند که نسبت به ما اغماض کنید. اغماض نسبت به آنها انجام شده است، همین‎قدر که در جرگه یاران انقلاب اسلامی تحمل می شوند، بالاترین اغماض است. اغماض به این معنی نیست که آنها در پیشانی یاران انقلاب اسلامی خودشان را فرض کنند.

آقای آقاتهرانی فرمودند که اعضای مرکزی جبهه پایداری در انتخابات مجلس به عنوان کاندیدا حضور نخواهند یافت. آیا این رویکرد، مورد تأیید جبهه است.

آقای آقاتهرانی در آن جلسه فرمودند که بنده نمی خواهم کاندیدا شوم اما خودشان فرمایش کردند تعدادی از اعضای شورای مرکزی جبهه از جمله خود بنده بنای داوطلبی نداریم.

یکی از دلایلش این است که مثل بنده در توان خودم نمی بینم در مجلس با این پیچیدگی های آن، حضور پیدا کنم؛ چون از آخرت خودم می ترسم و بايد هم دینم را حفظ کنم و هم به تکلیفم عمل کنم. مسئولیت های دیگری هم به‌عنوان طبیب، استاد دانشگاه و کارهای دیگر بر عهده بنده است. منتهی معنی آن این نیست که یک سایتی لیستی درست کرده و دروغ و راست را به هم بافته و یک عده ای را هم كه اصلاً در شورای مرکزی جبهه نیستند، به اين عنوان معرفي كرده و بعد گفته است که آقای آقا تهرانی گفته اینها کاندیدا نمی شوند تا اگر اینها کاندیدا شدند، بعد بيايد بگويد آقای آقا تهرانی حرف غیرواقعي زده است. اینها بازی‎هایی است که یک عده درمی آورند.

حرف اصلی جبهه پايداري این است که ما دنبال کاندیداتوری خودمان نیستیم. در موضوع تهران بعضی از پیغام‎هایی که داده می شد، این بود که هفت کاندیدا مال شما هر کاری که دل‌تان خواست بکنید. ما گفتیم حرف‎مان این نیست که شما همچنین پیغامی برای ما آوردید. پیغام را از کجا آوردند، مسئولیت داشتند یا نه و یا حرف غلط بوده یا درست من، کاری ندارم، اصلاً گفتمان جبهه پایداری این نیست. گفتمان جبهه این است که همه 30 نفر باید برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی به مجلس بروند. اگر از ما یک نفر هم نباشد، ناراحت نمی شویم، هدف‎مان این نیست که از ما باشد. بعضی از اعضاي جبهه مثل دبیر محترم حاج آقا آقاتهرانی و بعضی از کوچک‌ترها مثل بنده گفتیم که ما نمی خواهیم بیاییم ولی معنایش این نیست که بعضی از دوستان كه در مجلس بوده‌اند، تجربه دارند، حضورشان در مجلس می تواند مؤثر باشد و در برخی حوزه هاحضور آنها تعیین کننده است، بگوییم هیچ‌کدام كانديدا نمي‌شوند.

نظر شما درباره بیان شدن مسئله سحر در مورد آقای احمدی نژاد و جریان انحرافی چیست؟

ريشه مشترك جريان‌هاي انحرافي در تاريخ تشيع/ استفاده از ابزارهايي مانند سحر علاوه بر حرمت شراعي نشانه اصالت قدرت‌طلبي است

نکته ای که برای ما حائز اهمیت است، این است که ما دین و باورهای‎مان را از حوزه می گیریم. تأکید داریم که در سه قرن گذشته عمده جریان‎های انحرافی که در تاریخ کشورمان و کلا تشیع می بینیم، درحرکت جدای از روحانیت و اسلام منهای روحانیت اشتراك دارند و اين، برای ما نقطه تمایز بخشی است.

تأکید ما این است که حق نداریم اگر حتی در بالاترین حد از اقبال مردمی باشیم، خودمان را در جایگاه تئوریسین دینی قرار دهیم. آن چیزی که دین را در جهان اسلام و به‌خصوص در بین شیعیان حفظ کرده است، مسیر حوزوی است که پرچمدار نهایی آن هم مقام عظمای ولایت است. این هم برای ما نقطه تمایز بخش است.

اما در مورد بقیه مطالب حرف‌هاي زیاد گفته می شود كه بحث درباره اینها ممکن است اتلاف وقت باشد. هر کسی که توسل به سحر و ساحری انجام می دهد، یک کاری حرامی را انجام می دهد و مهم‎تر از آن، این نوع نگاه به مسائل سیاسی، کاشف از یک چیزی است. کاشف از این است که این آقا یا خانمی که در صحنه حاضر شده است، پیروزی برایش مهم و اصل است. این‎قدر برای او مهم است که از هر روشی برای کسب پیروزی استفاده کند ولو اثر آن هم غیرمعقول باشد. در حالي كه "عمل به تکلیف"، "مأمور به نتیجه نیستیم" و "موظف به وظیفه هستیم" كه خطی است که امام راحل به ما یاد دادند در تضاد با اين روش است و این را یک نقطه ضعفی می دانیم برای هرکس که بخواهد استفاده کند، ضمن اینکه حرام شرعی هم هست.

نظرتان در مورد نسبت فراماسونری دادن به رئیس جمهور و اطرافیان‌شان چیست؟

نمونه‌هايي از حركت‌هاي در چارچوب معماري فراماسونرها

ما نشنیدیم کسی به آقای رئیس جمهور چنین نسبت هایی بدهد ولی ما بالاخره این را می بینیم که جریان فراماسونری، جریان فرهنگی است. فراماسونری پشتوانه فرهنگی تمام انحراف‌هايی است که به‌صورت برنامه ریزی شده در این قرون گذشته در جهان اسلامی پیگیری شده است. این موضوعی است که مورخین ما روی آن کار کرده‌اند و کتاب‌هايی هم چاپ شده که مردم را روشن می کند.

شما ملاحظه می کنید که برخی از خطوطی که فراماسونرها دنبال و ترویج کردند برای کم رنگ کردن تفکر دینی در برخی از گفته ها وجود دارد. بالاخره یک خط فراماسونری بوده در کشور ما که مثلاً تاریخ ایران قبل از اسلام را ترویج دهند. شما ملاحظه بفرمایید در نوشته‌جات پهلوی اول و در یک چهارم دوره پهلوی دوم چه نوشته‎جات و چه خطوطی ترویج می شده است، چه کسی اینها را ترویج می کرده و ریشه های آن کجا هست؟ معنای این شباهت ها این نیست که انسان ها فراماسونری هستند ولی معنای آن این است که ناخودآگاه تحت تأثیر همان خط قرار گرفتند. بحث عقیده و عمل همین است. اصلاً حجت نداریم درباره عقیده کسی صحبت کنیم. ولی می توانیم درباره عمل افراد قضاوت کنیم. این، خیلی هشدار دهنده است که ما دقیقاً همان حرفی را بزنیم که سیاست فرهنگی شناخته شده اقلاً صد ساله فراماسونری در ایران بوده است. احمد کسروی کتاب‎های خود را تحت تأثیر چه کسی نوشته است؟ حواس‎مان جمع باشد که در این دام‌ها نیافتیم. برخی افراد ممکن است از سر خیراندیشی هم در این دام‎ها بیافتند. ان شاءالله از این دام‌ها نجات پیدا کنند. معنای آن این نیست که خود این افراد فراماسونر هستند، اين حرفی نیست که مدعای کسی باشد. ادعا این است که برخی از حرکت‌های فرهنگی ناخواسته در چارچوب همان معماری انحراف است که فراماسونرها در سه قرن گذشته در جهان اسلامی دنبال می کردند.

عین همین را در مصر می بینید. در مصر همین تلاش شد كه برای مصری ها یک هویت مصری و غیر اسلامی ایجاد کنند، این دقیقاً ریشه اش یک خط و مسیر بوده است. بعضی افراد هم بودند که اعجاب آن‌ها را بر می داشته است. معنای آن این نیست که به‌خاطر حرف‎هایی که می زنند، خودشان فراماسونر هستند، بلكه معنایش این است که ما غفلت می کنیم و در جورچینی که آنها برای ما چیده اند، قرار می گیریم. این دو حرف با همدیگر متفاوت است و نباید با بازی با الفاظ، اصل موضوع را زیر سؤال ببرند. اصل موضوع این است که در عرصه اجتماعی، آنچه که می توانیم به آن افتخار و اتکا کنیم و محور کارهای‎مان قرار گیرد، غیر از اسلام چیز دیگری نیست؛ اگر زاویه پیدا کردیم پس منحراف شدیم.

عزل و نصب های رئیس جمهور در طول مدت ریاست جمهوری‎شان از شما گرفته تا آقایان صفار و محسنی اژه ای و بعد از آن را چگونه ارزیابی می کنید. آیا انتقادها و موضع گیری هایی که علیه رئیس جمهور در این زمینه می شود، صحیح است، در حالی که به نظر می رسد مقام معظم رهبری از ایشان حمایت می کنند و این مواضع انتقادی را نسبت به ایشان ندارند.

چند موضوع را باید یادآوری کنیم. اولاً مسئولیت یک دوره مشخصی دارد. یک نفر که وزیر می شود، خیلی شانس بیاورد، استیضاح نشود و عزل نشود، چهار سال مسئولیت داشته باشد. این توقع را بنده و هیچ‎کس نباید داشته باشد که اگر وزیر شدم، باید تا آخر عمرم وزیر بمانم. احدی هم از دوستان ما که اسامی آن‌ها را آوردید، چنین توقعی نداشتند، ناراحت هم نیستند که این بار سنگین از روی دوش‎شان برداشته شدهاست.

نکته دوم این است که بدنه دولت دهم متشكل از وزيران و مسئولین محترم و خدمتگزار است كه دنبال این هستند که کشور را به پیش ببرند و تلاش شبانه روزی می کنند. انصاف نیست که تلاش‎های شبانه روزی آنها را انکار کنیم و همه را به یک چوب برانیم. این حرف درستی نیست و در واقع یکی از ترفندهایی که آن جریان حاشیه ساز کنار دولت می زند، اين است كه بخواهند این‎گونه جلوه دهند که عده ای در حال تخطئه آن خدمتگزارها هستند، در حالي كه این‌طور نیست. ما تأکید و افتخار می کنیم كه با اینکه در دولت دهم نیستیم، از خدمتگزاری ها و زحمات شبانه روزی دولت برای حل مشکلات کشور تشکر می کنیم و اینها را نقاط قوت دولت می دانیم.

نقطه ضعف اینجاست که به‌جای اینکه خدمتگزاری اصل قرار بگیرد، حاشیه ها اصل می شود، در مطالبی که ربطی به قوه مجریه ندارد. مثلاً از جنس تئوری پردازی دینی است و کسی می خواهد اظهار فضل کند. اینها را نقاط ضعف می دانیم. نقطه ضعف را در این می بینیم که مثلاً یک نفر بیاید، جدای از جریان اصیل انقلاب اسلامی جریان سازی کند که نباید از این نکات غفلت کرد. ولی در عین حال تأکیدمان بر این است که جریان اصیل دولت، جریان اکثریتی دولت به معنی کل قوه مجریه، جریان خدمتگزار است و وظیفه ما تشویق خدمتگزاران است و اینکه باید لوازم این خدمتگزاری را فراهم کنیم و خدای ناکرده ما موجب نشویم که خدمات دولت دچار خدشه، شکست و محدودیت‎هایی شود. باید تلاش کنیم که دولت تا آخر عمر خودش، وظیفه خود را که خدمتگزاری به مردم و اجرای قانون و پیش‎برد مملکت و اعتلای پرچم اسلام است، انجام دهد و عدالت را در کشور گسترده تر کند و نباید موضوعات را با یکدیگر خلط کنیم.

طبق برخی اخبار، خانه نشینی 11 روزه آقای احمدی نژاد با اجازه و اذن مقام معظم رهبری بوده است و دلیل آن فشارها و کارشکنی هایی بوده است که ریاست محترم جمهوری را در ادامه مسیر به توقف رسانده است و با اشاره رهبری نیز ایشان به کارشان برگشتند.

الحمدلله که به کارشان برگشتند و ما تشکر می کنیم و امیدواریم که ان شاءالله همیشه در جهت همین مسیری باشند که بعد از برگشتن به کارشان دنبال کردند.

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری از احمدی نژاد حمایت می کنند و هیچ گاه دیده نشده است که نسبت به رئیس جمهور تعرض داشته باشند، اين مسئله را با وجود اینکه رئیس جمهور صریحاً از آن جریانی که ما آن را انحرافی می نامیم، حمایت می کنند، چگونه توجیه می کنید؟

موظف به تفكيك جريان حاشيه‌ساز از بدنه خدمتگزار دولت هستيم/ حاشيه‎سازها موج‌هاي تنش‌زا ايجاد مي‌كنند

وظیفه ما این است که قوه مجریه را به عنوان خدمتگزار کشور و قوه ای که بیشترین بار اجرایی کشور روی دوشش است و بالاخره خیلی طاقت فرسا است، حمايت كنيم. بنده به جهت مسئولیتی که به عنوان وزیر در دولت داشتم تا حدودی می فهمم که این بار چقدر سنگین است. همه ما وظیفه داریم، از کسی که این بار را به دوش می کشد، حمایت کنیم و در جهت خدمتگزاری لوازم این کار را مهیا کنیم. در این جهت، وظیفه ما این است که به تأسی از مقام معظم رهبری و حکم عقلی که همه ما می فهمیم و رهبری هم روی آن تأکید فرمودند، نسبت به قوه مجریه همراهی و همکاری داشته باشیم. یکی از نقاطی که برای خودش امتحان بوده است که برخی به لحاظ اینکه اختلاف نظرهایی داشتند، مسیری را فراهم آوردند که این مسیر خدمتگزاری را مختل کرده است که برای آنها کارنامه درخشانی محسوب نمی شود، بلکه کارنامه خلاف محسوب می شود. اما معنی این حرف این نیست که ما حاشیه ها را فراموش کنیم و خطر آنها را متوجه نباشیم البته موظف هم نیستیم که هر موضوعی را به همدیگر ربط دهیم، بلکه موظف به تفکیک آنها هستیم.

به نظر من این یک خط روشنی است که در همین دیدار ماه مبارك رمضان امسال که مسئولین و کارگزاران نظام خدمت مقام معظم رهبری مشرف شدند، بيان شد که شما اگر می خواهید انتقادی هم کنید، انتقاد مشفقانه و دلسوزانه باشد، خوبی‎ها را بگویید و آن را فراموش نکنید. نقاط قوت را تشویق کنید. اگر اشکال یا مسیر غیرمناسبی هم می بینید، با زبان خوب تذکر دهید. یک عده ای تلاش‏شان این است که حاشیه دولت را تبدیل به متن کنند. خود حاشیه سازان دولت هم از این كار، بدشان نمی آید. سیاستی که به عنوان تبلیغاتی دنبال می کنند که متأسفانه خود این، امتحانی است که عده ای در آن رفوزه شده اند، این است که عده ای تنش آفرینی را ولو به هر قیمتی خصوصاً این که در این شرایط که دشمنی داریم كه وحشیانه خودش را آماده می کند که به هرگونه که می تواند فشار وارد کند، برعکس مردم مؤمنی داریم که در نقاط مختلف جهان، چشم الهام بخشی به انقلاب ما دارند، در این بین هم عده ای غافلند، به‌خاطراینکه خودشان یا گروه‌شان شان مثلاً حضور طولانی‎تری پیدا کنند و بعضی اوقات قلب‎شان تشفی پیدا کند و دل‎شان خنک شود، تنش آفرینی می کنند که همه هم باید حواس‏مان جمع باشد به اینکه این حرکت، خلاف است.

حاشیه سازها، حیات‌شان را به این تنش آفرینی ها گره زده‌اند و سیاست تبلیغی را روی این گذاشته‌اند که موج‎های تنش‎زا ایجاد کنند و خودشان را مطرح کنند؛ نمونه‌ي آن، ویژه نامه ای بود که در آن روزنامه چاپ شد، تهدید و کارکرد اصلی این ویژه نامه این بود که تنش ایجاد کند و در قالب این تنش، یک عده را در افکار عمومی بیشتر مطرح کند. حواس‎مان جمع باشد که ما در جورچین دیگران قرار نگیریم، اگر کسی تنش آفرینی می کند، مهمترین وظیفه ما این است که ان‎شاءالله بر طبق قاعده "قالوا سلاما" عمل كنيم که قرآن کریم ما را در برابر قوم جاهلین دعوت کرده است، محل نگذاریم، نه اینکه اگر حرفی گفتند ما هم جواب‎شان را بدهیم و فضا متشنج تر کنیم. بگذاریم داغ در دل حاشیه سازان بماند که تنش زایی می کنند. خودمان تنش زایی نکنیم و حواس‎مان جمع باشد كه این هم یکی از تکالیف مغفول است.

ما گاهی اوقات برای تشفي دل خودمان حرفی می زنیم که طرف مقابل‌مان بسوزد اما هیچ حجت شرعی ندارد و در مقابل حجت شرعی وجود دارد که این کارخلاف است. گاهی افرادی به‌خاطر این کارها به جهنم مي‌روند که گمان هم نمی کردند به جهنم بروند. قرآن هم فرموده است که اخسرین اعمال آنهایی هستند که خیال می کنند کار خوبی انجام می دهند ولی کار بدی انجام می دهند و حواس‎شان نیست.

متشکریم که دوستان تا این موقع زحمت کشیدند و تشریف داشتند؛ امیداوریم که ان‌شاء الله به برکت شما عزیزان بتوانیم به وظیفه خود عمل کنیم و مصداق "تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر" همین حرف و گفت‌وگو است و امیدواریم که بتوانیم در این جهت عمل کنیم. ان‌شاء الله خدای متعال سایه مقام معظم رهبری را بر سر ما مستدام بدارد و به آنچه که عمل می کنیم، مصداق انتظار فرج قرار بدهد. برای شادی روح امام امت و سلامتی مقام معظم رهبری و تعجیل در فرج مولای‌مان صلواتی بفرستید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : متن كامل پرسش و پاسخ, دكتر لنكراني, مدرسه معصوميه قم, ,