وحشت از بازي‌اسد با برگ‎كُردها اردوغان را به عذرخواهي‎حيثيتي واداشت
 

 

یک روز پس از انتشار خبری در رسانه‌های ترکیه مبنی بر ایجاد کمپ جدید حزب کارگران کردستان ترکیه، در روستایی در سوریه و نزدیک مرز ترکیه، رجب طیب اردوغان در یک تابوشکنی کم سابقه، از کردهای علوی که غالبا در محدوده مرزی ترکیه وسوریه زندگی می‌کنند، به دلیل کشتار 13 هزار نفری دولت ترکیه علیه آن‎ها در دهه 30 ميلادي عذرخواهی کرد تا به این ترتیب اتحاد استراتژیکی را که بشار اسد و پ.ک.ک در حال شکل دادن به آن هستند، تضعیف کند.

به گزارش رجانیوز، روزنامه ترک زبان "اوزگر گوندوم" به نقل از منابع امنیتی ترکیه مدعی شد که پ.ک.ک در نزدیکی روستای رسولیان در مرز سوریه و ترکیه و در برابر منطقه جیلان پنار اورفا کمپی احداث کرده که پذیرای 150 نفر از نیروهای این حزب شده است.

این کمپ كه به نام "رستم جودی" یکی از فرماندهان کشته شده پ.ک.ک نامگذاری شده است، اولین حضور نظامی حزب کارگران کردستان ترکیه در خاک سوریه و مرزهای ترکیه پس از معاهده انتاکیه به شمار می‌رود.

بر اساس معاهده انتاکیه که در زمان حافظ اسد رییس جمهور پیشین سوریه با کشور ترکیه به امضا رسید، اسد عذر عبدالله اوجالان رئیس حزب کارگران کردستان ترکیه را که در خاک سوریه به سر می‌برد، خواست که این امر موجب خروج اوجالان از خاک سوریه شد.

پ.ک.ک پاشنه آشیل ترکیه در پروژه فشار بر سوریه

اما اكنون هم‌زمان با انتشار خبر ایجاد کمپ‌های پ.ک.ک در خاک سوریه، رجب طیب اردوغان به عنوان اولین مقام رسمی این کشور درباره واقعه تاریخی کشتار کردهای علوی مذهب عذرخواهی کرد. وی در این باره گفت: «اگر ضروری است که از طرف دولت عذرخواهی شود، من عذرخواهی می کنم.

نخست وزیر ترکیه در جمع اعضای حزب متبوع خود؛ عدالت و توسعه در شهر آنکارا پایتخت این کشور تاکید کرد که علاوه بر این کشتار حدود یازده هزار و 600 تن به مناطق دیگری در اقصی نقاط ترکیه تبعید شدند. وی افزود: آرشیو دولتی برای بررسی  مدارک این رویداد در دفتر نخست وزیری به روی عموم باز است.

در پی سرکوب شورش علوی ها و کردها در فاصله سال های 1936 تا 1939 میلادی، بیش از 13 هزار کرد به دست نیروهای ارتش ترکیه با بمباران هوایی و استفاده از گازهای سمی به قتل رسیدند. محل این رویداد شهر "تونجلی" بوده که در زمان وقوع کشتار کردهای علوی تبار "درسیم" نامیده می‏شد.

این واقعه از آن جهت برای علویان و کردها در مناطق مرزی ترکیه موضوعی تاریخی و مهم به شمار می‌رود که کشتار درسیم در زمان ریاست جمهوری کمال آتاتورک به وقوع پیوسته و در آن زمان دخترخوانده وی، اولین خلبان زنی بوده است که در بمباران این منطقه حضور داشته است. بسیاری از تحلیلگران کشتار درسیم را یکی از ریشه‌های درگیری‌های دهه‌های اخیر کردها و دولت ترکیه می‌دانند.

اما این تنها اقدام ترکیه برای باز کردن یخ‌ها با کردهای ترکیه نبوده است، چنانکه اردوغان متممی برای قانون اساسی را که در سال ۱۹۸۲ زمانی که ارتش بر ترکیه حکومت می کرد نوشته شد، پیشنهاد کرده است. رهبران کرد می گویند چنین متممی باید کردها را به عنوان عنصر مشخصی از ملت به رسمیت شناخته و به آنان خودمختاری دهد.

افزایش تنش میان دولت ترکیه و پ.ک.ک هم‌زمان با تشدید فشار بر بشار اسد

با این حال، در کنار این اقدامات که رهبران کرد آنها را نمایشی عنوان کرده‌اند، دستگیری 47 نفر در ترکیه به جرم هواداری از پ.ک.ک که چهار نفر از وکلای اوجالان نیز جز آنها بوده‌اند، با واکنش تند پ.ک.ک همراه شده است، به‌طوري كه این حزب، ترکیه را به جنگ دراز مدت و استراتژیک تهدید کرده است.

شورای رهبری KCK در بیانیه خود در این باره نوشته است: «دولت اردوغان زیر اتحاد و برادری کُرد و ترک دینامیت کار می گذارد. دستگیری وکلای عبدالله اوجالان نشان داد که حزب عدالت و توسعه قصد دارد با در پیش گرفتن سیاست های فاشیستی از همه مرزها و خطوط قرمز عدول کند و این مرحله حساس را به سوی یک جنگ درازمدت و استراتژیک سوق دهد.»

در عین حال خبرگزاری دوغان گزارش داد كه طی روزهای گذشته 80 نفر از چریک های پ.ک.ک قصد ایجاد کمپ و مخفیگاه زمستانی در مناطق کوهستانی و جنگلی اطراف تونجلی را داشتند که برنامه آنها لو رفت و مورد حمله زمینی و نیز هجوم هلی‌کوپتر قرار گرفتند. در منطقه علی بغاز تونجلی مقادیر فراوانی مهمات، مواد منفجره و مواد غذایی به دست نیروهای ژاندارمری ترکیه افتاده است که نشان از انتقال این ملزومات برای ایجاد مخفیگاه زمستانی داشته است.

ترکیه که اکنون به اصلی‌ترین پایگاه مخالفان دولت بشار اسد تبدیل شده و به حمایت سیاسی، نظامی و مالی از اپوزيسیون سوریه مشغول است، این روزها با همکاری قطر و عربستان، در تدارک ایجاد منطقه‌ای حائل در مرز ترکیه و سوریه برای تسهیل اقدام ناتو علیه سوریه است.

به نظر می‌رسد اقدام اخیر دولت سوریه در گشودن مرزهای این کشور بر کردهای ترکیه با هدف خنثی کردن تلاش دولت اردوغان در فشار بر سوریه صورت گرفته است، چرا که شکاف ترکیه و کردها و علویان مناطق مرزی این کشور، شکاف دامنه دار عمیق و بسیار طولانی است و بارها برای دولت ترکیه با هر خاستگاه حزبی مشکل آفرین بوده است.

این در حالی است که جمعیت قابل توجه کردها و علویان در سوریه و حضور علویان در دولت بشار اسد، می‌تواند ائتلاف نظامی کردها و دولت سوریه را به اتحادی استراتژیک و موثر برای متوقف کردن فشارهای ترکیه بر دولت بشار اسد مبدل کند. اتحادی که اردوغان را برای جلوگیری از شکل گیری آن، حتی حاضر به عذرخواهی رسمی از کردها پس از 70 سال شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : وحشت از بازي‌ اسد, برگ ‎كُردها, عذرخواهي‎حيثيتي اردوغان, ایجاد کمپ جدید, حزب کارگران کردستان ترکیه, ,