اختصاصي/ تجمعات ضدصهیونیستی در اردن، مصر و فلسطین
تجمع صد هزار نفری برای آزادی قدس در مرز فلسطین و اردن

 

هم‌زمان با اوج گرفتن مجدد شعله‌های انقلاب در مصر و یمن و در هفتاد و چهارمین سالگرد اعلامیه تقسیم فلسطین مناطق مختلف سرزمین های اشغالی و کشورهای همجوار، تظاهرات‌هاي گسترده‌اي با عنوان "راهپیمایی جهانی برای آزادی اورشلیم" با محوریت حمایت از بیت المقدس و مسجدالاقصی برگزار شد تا جنبه‌های ضد صهیونیستی انقلاب های منطقه مجدداً بروز بيشتري پیدا کند.

به گزارش رجانیوز، در یکی از گسترده ترین تجمع‌هاي روز گذشته که توسط ساکنان کشورهای هم‎مرز فلسطین برگزار شد، در مرزهای فلسطین اشغالی با اردن ده‌ها هزار اردنی به همراه فلسطینی‌های ساکن این کشور و نمایندگان تشکل‌های مردمی از سر تا سر جهان در نزدیک‎ترین نقطه به شهر قدس تجمع کردند.

پایگاه اردنی السبیل گزارش داد كه این تجمع که در منطقه سویمه در 22 کیلومتری شهر بیت المقدس برگزار می‌شد، با تدابیر گسترده امنیتی و حضور پر تعداد خودروهای امدادرسانی همراه بود. منابع عربی گزارش داده اند برخی از شرکت کنندگان در تظاهرات بزرگ "راهپیمایی جهانی برای آزادی اورشلیم" که کوشش کردند تا از مرزهای اسرائیل و اردن عبورکنند توسط ارتش اردن مورد حمله قرار گرفته و پس شلیک گازهای اشک آور تعدادی از ایشان مجروح شده اند.

این منابع گزارش داده اند که بیش از صد هزار تظاهر کننده در شهر سویمه که تنها دو کیلومتر با مرز اسرائیل و اردن فاصله دارد تجمع کردند. در ابتدای این تجمع که با خطبه های نماز جمعه آغاز شد، ابراهیم زید گیلانی خطیب جمعه، حکام عرب را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و از آنها به‌عنوان خائنین به خون فلسطینیان تعبیر کرد. ابراهیم زید ضمن فراخواندن ملت های عربی به قیام علیه حکام خائن عرب اظهار داشت که رژیم صهیونیستی از آینده انقلاب های عربی و خشم و غضب این ملت ها به‌شدت نگران است.

همچنین در این تجمع، "گوهر اقبال" از کشور هندوستان از برگزاری راهپیمایی جهانی در ماه مارس 2012 با عنوان کاروان های "الی بیت المقدس" به سمت مرزهای فلسطین اشغالی خبر داد که با تشویق ها و اعلام حمایت گسترده شرکت کنندگان مواجه شد. در پایان این تجمع، ده‌ها پرچم رژیم صهیونیستی به همراه ماکت‌های هیکل سلیمان توسط راهپیمایان به آتش کشیده شد.

در یک راهپیمایی مشابه نيز که به‌صورت هم‌زمان در دانشگاه الازهر مصر برگزار شد، هزاران نفر از اساتید و طلاب الازهر و نمایندگان جریان‌هاي دینی و سیاسی مختلف در این دانشگاه گرد هم آمدند و مخالفت خود را با طرح‌های رژیم صهیونیستی در یهودی سازی قدس اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری سماء در این تجمع که با نام راهپیمایی مقابله با یهودی سازی قدس برگزار شد، "احمد الطیب" شیخ الازهر قدس را خط قرمز مسلمانان دانست و اظهار داشت که در حال حاضر مسلمانان با نگرانی تحولاتی را که در باب المغاربه و مسجدالاقصی در جریان است، نظاره می کنند. وی از تمام رهبران کشورهای اسلامی درخواست کرد كه در مقابل این قبیل توطئه های فزاینده صهیونیستی قاطعانه موضع گیری کنند.

همچنین یکی از رهبران حرکت اخوان المسلمین به نمایندگی از رهبر این جنبش طی سخنانی، قدس را مساله اصلی امت اسلامی عنوان کرد و از ملت‌های مسلمان خواست برای مواجهه با نقشه‌های صهیونیست‌ها در یهودی‌سازی بیت المقدس به‌پا خیزند و در راه دفاع از مسجدالاقصی جان خود را فدا کنند.

اما در غزه پس از برگزاری نمازجمعه، تظاهرات گسترده‌ای به دعوت جنبش های مقاومت از جمله حماس و جهاد اسلامی برگزار شد. در این تظاهرات که در آن اسماعیل هنیه به سخنرانی پرداخت، تعدادی از رهبران بلند پایه این جنبش و سایر گروه های مقاومت در غزه نیز حضورداشتند. مشیر المصری سخنگوی حماس در خلال این راهپیمایی در گفت‌وگو با مرکز اطلاع رسانی قدس گفت: "ملت هایی که در بهار عربی قیام کردند بزودی برای آزادی قدس نیز بپا خواهند خواست". وی به راهپیمایی همزمان در قاهره و مرزهای اردن اشاره کرد و گفت این امت هیچ گاه قبله اول خود را فراموش نخواهد کرد.

از طرفی، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی از رهبران حکومت فلسطینی و محمود عباس خواست که مذاکرات سازش با اسرائیل را کنار گذارند و تنها به ملت فلسطین تکیه کنند، چرا که این ملت، پایداری خود را در مقابله با اشغالگران اثبات کرده است. نافذ عزام در سخنان خود وعده داد که مقاومت تا تحقق تمام اهداف ملت فلسطین در آزادی و پایان اشغالگری ادامه خواهد یافت و تهدیدات و امکانات دشمن ما را نخواهد ترساند و همچنان در مسیری که بر سر آن پیمان بستیم استوار خواهیم ماند.

این موضع‌گیری‌ها از آن جهت حائز اهمیت فراوان است که مسأله قدس و فلسطین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای وحدت میان مسئولین گروه های فلسطینی و احزاب و جریان های مختلف فعال در زمینه انقلاب های منطقه مطرح بوده و زمینه رفع اختلافات داخلی را فراهم می سازد.

گفتني است كه در اعلامیه سازمان ملل در سال 1947 که پس از پایان کفالت انگلیس بر این کشور تصویب شد، این منطقه به سه بخش عربی و یهودی و منطقه تحت نظارت بین المللی شامل شهر قدس و بیت لحم تقسیم شد که صهیونیست ها به همین تصمیم نامشروع نیز پایبند نبودند و بعدها قسمت های بسیار وسیع‌تری از خاک فلسطین را به سرزمین های اشغالی ضمیمه کردند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تجمعات ضدصهیونیستی, تجمعات اردن, مصر و فلسطین, ,