واكنش‌هاي تند به انتقاد سازنده لطفي از شجريان
هر کس از طلبكاري‌هاي شجریان انتقاد کند، خودش را دار زده است!
 

 

"رویکرد دیکتاتورمآبانه" و "خود محور حق پنداری" جریان ضدانقلاب داخلی که بار‌ها در عرصه‌های سیاسی به اثبات رسیده، در جریان حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ که از سوی مردم به عنوان فتنه نامیده شد، به عرصه‎های مختلف فرهنگی و اجتماعی هم کشیده شد و هنرمندان و فعالان مستقل و ارزشی عرصه‌های فرهنگی مانند سینما، تلویزیون و حتی موسیقی تحت فشارهای شدید این جریان قرار گرفتند.

به گزارش رجانیوز، برخورد فیزیکی با دختر "علیرضا افتخاری" به دلیل خوش و بش ساده او با رئیس‎جمهور، هتاکی در اینترنت به "لیلا اوتادی" به دلیل حضور در یک فیلم با محوریت حوادث پس از انتخابات و همچنین، شکل دادن یک پروپاگاندای گسترده تبلیغاتی علیه فیلم "پایان نامه" تنها بخشی از این رویکرد بود.

در روزهای اخیر نیز مجددا همین جریان طبق عادت همیشگی خود و برای پوشاندن ضعف عقیدتی و همچنین نداشتن هوادار در میان بدنه مردم، دست به هوچی‌گری گسترده علیه یکی از بزرگان موسیقی سنتی کشور زده است و انتشار مصاحبه استاد محمدرضا لطفی در رجانیوز که در آن انتقاداتی نسبت به محمدرضا شجریان مطرح شده بود، با واکنش تند و عصبی جریانات برانداز داخلی و همراهان فتنه ۸۸ روبرو شد.

در عين حال، برخی از بلاگرهای این طیف که چند روز پیش و پس از سخنان انتقادآمیز استاد لطفی درباره رویکرد صداوسیما نسبت به موسیقی، به پوشش اظهارات او پرداخته و تلاش کردند تا با تلفیق این اظهارات و سخنان توهین آمیز چندی پیش محمدرضا شجریان در شبکه ماهواره‌ای صدای آمریکا که دین مبین اسلام را مشکل اصلی در زمینه توسعه موسیقی نامیده بود، به بهره‌برداری سیاسی از آن بپردازند، در روزهای اخیر به شدت وی را مورد هجمه رسانه‌ای قرار داده‌اند.

نویسنده يك وبلاگ مسدود شده با انتشار دو یادداشت در مخالفت و ابراز ناراحتی از سخنان انتقادی استاد لطفی، او را مانند فردی خوانده که خود را روی سن اجرای کنسرت "دار" زده است؛ البته به خاطر انتقاد ساده از وطن فروشی و سخنان توهین آمیز شجریان!

از سوی دیگر، تلویزیون دولتی انگلیس "بی‌بی‌سی فارسی" هم در واکنش به مصاحبه استاد لطفی، گزارشی با لحن بسیار تند علیه وی منتشر کرد. در این گزارش که عصبیت در آن موج می‌زند، از قول "مسعود بهنود" نويسنده متواري روزنامه‌هاي زنجيره‌اي که سابقه همکاری با لطفی را دارد، آمده است: «با این صحبت‌هایی که آقای لطفی کرد، معلوم شد که او حرف نزدن را بلد نیست. او قبلا با پاسخ عاقلانه‌ای که به احمد شاملو، که به موسیقی سنتی ایرانی تاخته بود، ارایه کرد، تصویر معقول و مناسبی ارایه کرد. اما به نظر می‌رسد که او حرف نزدن را بلد نیست و اینجا جایی بود که آقای لطفی نباید حرف می‌زد.»

بی‌بی‌سی حتی سعی کرده از زبان برخی چهره‌های دیگر موسیقی علیه لطفی حرف بگیرد ولی برخی از آنان این کار را نکردند و از لطفی به عنوان یکی از اساتید مسلم موسیقی ایران نام بردند که حق انتقاد از سایر افراد در زمینه فعالیت خویش را دارد. «تبسم» یکی از این چهره‌ها در پاسخ به بی‌بی‌سی که خواسته درباره حرف‌های لطفی نظرش را بدهد، گفت: کم نیستند افرادی که اگر از آن‌ها بخواهید فهرست محدودی از افراد تاثیر گذار بر موسیقی سنتی ایرانی تهیه کنند، حتما نام محمدرضا لطفی را در آن می‌گنجانند؛ چه کسانی که طرفدار نوازندگی او هستند و منتقد خوانندگی او و چه کسانی که حرکت تازه او یعنی خواندن را هم می‌پسندند.

گفتنی است استاد لطفی چند روز پیش در گفت‌وگویی که نشریه آسمان آن را منتشر کرد، اظهار داشت: «مطالبی را که شجریان در بیرون مرز‌ها و داخل مرزهای کشورمان مطرح‌ کرده، ‌با مطالبی که من گفته‌ام و می‌گویم کاملاً متفاوت است. شجریان از سال ۵۷ و بعد از انقلاب تا امروز بالا‌ترین حجم تولید و بیشترین و موفق‌ترین کنسرت‌ها را داشته است. اگر شجریان قبل از انقلاب یک دهم موسیقی تولید کرده بود، بعد از انقلاب صد در صد تولید داشته است. شخص آقای شجریان اگرچه مانند بسیاری از موسیقی‌دان‌ها دچار مشکلاتی بوده ولی هیچ‌وقت برنامه‌هایش قطع نشده، آثارش منتشر شده، کنسرت‌هایش برگزار شده و همیشه مجوز گرفته است.»

وی همچنین افزود: «اولین کنسرت‌های این مملکت را در شهرستان‌ها شخص شجریان برگزار کرده است. خود آقای خاتمی در زمان وزارتشان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنسرت اصفهان شجریان حضور داشتند. امروز من شخصاً نمی‌فهمم شجریان به عنوان یک موزیسین موفق که این همه کنسرت داده و کار تولید کرده و آثارش در رادیو و تلویزیون پخش شده و بیش از ۳۰۰ کنسرت خارج از کشور داشته، چرا اکنون اعتراض می‌کند؟ ‌من این را نمی‌فهمم. یک وقت شما را برای سالیان دراز محروم کرده‌اند و با کلی بدبختی یک کنسرت برگزار می‌کنید و هزارگونه مشکل دارید و اعتراض می‌کنید؛ اگر چنین شخصی بخواهد بر روی این مسائل صحبت کند قابل فهم است.»

خبر مرتبط:

اعتراض شجريان كه آثار و كنسرت‌هايش به‌هيچ مانعي نخورده چيست/ با بي‌بي‌سي و صداي‎امريكا كه دنبال براندازي هستند،هم‌صدا نمي‌شوم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : واكنش‌هاي تند, انتقاد سازنده لطفي, انتقاد از شجريان, طلبكاري‌هاي شجریان, ,