غريباني خودسرانه از طرف شوراي هماهنگي اصلاحات مصاحبه كرده است
فشار خوئيني‌ها براي به‌هم نخوردن بازي "چراغ خاموش، موتور روشن"

 

استراتژی "مشارکت مشروط" (در واقع تحریم اعلام نشده) حامیان داخلی فتنه برای حضور چراغ خاموش در انتخابات مجلس هم‌زمان با گرفتن ژست‌های تحریم انتخابات که رجانیوز پیش از این هدف از پیگیری آن را امتیازگیری از نظام عنوان کرده بود، امروز با مصاحبه رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مبنی بر عدم ارائه لیست از سوی این جریان، یک قدم دیگر به عملی شدن نزدیک شد.

این در حالی است که بدلیل اختلاف شدید اعضای شورای هماهنگی اصلاحات بر سر این موضع، دبیر دوره‌ای شورای هماهنگی موفق به انتشار بیانیه‌ای با امضای همه اعضای این شورا نشده و علی محمد غریبانی رئیس دوره‌ای این شورا، ترجیح داده است تا در قالب مصاحبه با ایسنا این خبر را اعلام کرده و از "انتشار بيانيه يا بيانيه‌هايي از سوي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در آينده نزديك" خبر دهد.

غریبانی در مصاحبه خود با ایسنا که با وجود تغییرات مکرر مدیریتی، همچنان مواضع جریان نزدیک به مجمع روحانیون مبارز را پوشش می‌دهد، با يادآوري موقعيت حساس و سرنوشت‌ساز حامیان داخلی فتنه، اعلام کرده است: «شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات بر اين امر واقف است كه اگر كوچك‎ترين اشتباهي در برنامه اصلاح‌طلبي و روند كار خود داشته باشد و يا از اهداف و اصول اصلاح‌طلبي انحراف پيدا كرده يا در مديريت خود اشتباه كند، يقينا موجب شكست خواهد بود و از نظر آيندگان غيرقابل بخشش است.»

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در حالی امروز در مقام سخنگوی جریان متمایل به فتنه از ارائه نكردن لیست توسط این جریان در انتخابات آتی مجلس خبر داد که اخبار دریافتی خبرنگار رجانیوز، حاکی از اعلام این موضع برخلاف نظر غالب اعضای شورای هماهنگی به دلیل اصرار چهره‌های پشت پرده این جریان است.

این در حالی است که بنابر اطلاعات دریافتی رجانیوز به دلیل جلسات مکرر چهره‌های پشت پرده فتنه با وی برای اتخاذ این موضع بدون لحاظ كردن نظرات سایر اعضای شورای هماهنگی اصلاحات، این شورا را در آستانه فروپاشی قرار داده است. چنانکه علاوه بر جلسات مکرر غریبانی با محمد موسوي خوئيني‌ها، جلسات وی با "مرتضي. م" از اعضای حزب منحله مشارکت به عنوان رابط محمد خاتمی، موجب نگرانی اعضای شورای هماهنگي اصلاحات، از تسلط مجدد مشارکت و مجاهدین انقلاب بر این شورا و از کانال خاتمی و خوئینی‌ها شده است. چنانکه این سیطره و دیکتاتوری در شورای مذکور در زمان فعالیت قانونی این دو حزب، عملا موجب حذف سایر جریان‌هاي اصلاح طلب از شورای هماهنگی اصلاحات شده بود.

در عین حال و در کنار تلاش خاتمی و خوئینی‌ها برای نمایش ژست عدم حضور در انتخابات از سوی جریان متمایل به فتنه در انتخابات آينده مجلس، اسحاق جهانگیری که از وی به عنوان محور لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم یاد می‌شود، هفته گذشته در گفت‌وگویی با ایلنا از لزوم حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس و ارائه لیست از سوی این جریان خبر داده و به نقل از خاتمی از آنچه رسانه‌های ضد انقلاب شرط گذاری خاتمی برای حضور در انتخابات مجلس عنوان کرده بود، ابراز برائت کرد.

وی در این گفتگو در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات خاتمی درباره شرایط سیاسی کشور و انتخابات مجلس، به منزله شرط برای مشارکت بوده است؟ با يادآوري گفت‌وگوی خود با خاتمی در این زمينه پاسخ داد: «پس از انعکاس این مطالب، بنده صحبتی با آقای خاتمی داشتم که آیا واقعا منظور شما از اظهارات اخیر به منزله شرط حضور در انتخابات بوده که وی عنوان کرد به هیچ وجه شرطی مد نظر نداشته است. آقای خاتمی در این خصوص مطرح کرد که وی تنها تبیین کرده که در انتخاباتی همه نیرو‌ها و گروه‌های سیاسی کشور می‌توانند حضور حداکثری داشته باشند که در یک فضای رقابتی و سالم رخ دهد.»

در همین حال، مصطفی کواکبیان نماینده جنجالی این جریان در مجلس هشتم نیز در گفت‌وگویی از ارائه لیست انتخاباتی کشوری توسط حزب متبوعش در صورت وجود 150 نامزد انتخاباتی اصلاح طلب خبر داده بود. وی در نشستی که به تبیین مواضع حزب مردمسالاری در انتخابات آینده اختصاص داشت، با يادآوري مصوبه این حزب گفت: «طبق مصوبه حزب مردمسالاري اگر 150 كرسي در سراسر كشور داشته باشيم، ليست كشوري ارائه خواهيم كرد. اينكه مي گوييم 150 نامزد به دليل اكثريت نمايندگان از تعداد 290 نماينده است اما اگر اين‎گونه نباشد و ما نتوانيم شركت كنيم، از مردم براي مشاركت در انتخابات دعوت خواهيم كرد.»

در عين حال، بر اساس گفته‌هاي منابع آگاه، جريان فتنه و جريان‌هاي متمايل به آن، به دو دليل تمايلي به اعلام رويكرد "مشاركت فعال" در انتخابات ندارند اما تمام تلاش خود را براي فرستادن گزينه‌هاي‌شان به مجلس خواهند كرد؛ اول اينكه اين طيف مي‌داند كه تعداد قابل توجهي از گزينه‌هايش به‌دليل مشاركت در فتنه، اصرار بر فتنه‌گري و ابراز ندامت و مرز بندي نكردن با بيگانگان از فيلترهاي نظارتي عبور نخواهند كرد. دوم اينكه، به‌دليل ايجاد انزجار در بخش عمده‌اي از افكار عمومي نسبت به اين افراد، ظرفيت اجتماعي خدشه در انتخابات آزاد در صورت رد صلاحيت اين افراد نيز وجود نخواهد داشت.

بنابراين، جريان فتنه داخلي مترصد خواهد بود تا بدون دعوت علني به حضور در انتخابات و تقويت مشاركت حداكثري، با چراغ خاموش و كم كردن از حساسيت‌ها، مهره‌هاي گمنام خود را به داخل مجلس بفرستد، اين در حالي است كه آسيب اين فعاليت چراغ خاموش، چيزي جز خاموش شدن چراغ فعاليت سياسي اين جريان در قالب تشكيلات و در نتيجه در محاق رفتن بيشتر آن‌ها و ميل كردن سمت و سوي فعاليت‌هاي‌شان به سمت گروه‌هايي مانند نهضت آزادي نخواهد بود و همچنين در شرايطي كه همين اكنون نيز اقليت مجلس، يك اقليت كم‌اثر است، رويكرد فوق، حتي در صورت موفقيت نسبي به شكل‌گيري يك اقليت ضعيف‌تر با چهره‌هاي كم‌تجربه‌تر و محافظه‌كارتر منجر خواهد شد كه اين رويه، به هيچ‌وجه مورد نظر طيفي از جريان اصلاح‌طلب نيست كه آتشي براي فتنه 88 و پس از آن نبود و همچنان تمايل دارد در صحنه حضور داشته باشد.

خبر مرتبط:

عبور از شرط و شروط خاتمی/ موسوی خویینی‎ها استراتژی "مشاركت حداقلی و نمایندگان حداکثری" را لو داد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مصاحبه خودسرانه غريباني, شوراي هماهنگي اصلاحات, فشار خوئيني‌ها, چراغ خاموش, موتور روشن, مشارکت مشروط, ,